Belgische defensie - Algemene nieuwstopic

Gestart door Belgje, 09/09/2014 | 09:54 uur

Zander

Ik gok op een vies spelletje van de Yanks  :devil:
People are sheep

dudge

Of zijn het juist de Amerikanen die deze perceptie proberen te creëren?
Of zou Vandeput een 'Verhagentje' gemaakt hebben?

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Zander op 24/09/2015 | 12:29 uur
Dan zal het ook niet snel een Frans toestel worden. Of passen die B61 wel onder de Rafale?

Nee.

Zander

Dan zal het ook niet snel een Frans toestel worden. Of passen die B61 wel onder de Rafale?
People are sheep

jurrien visser (JuVi op Twitter)

We kunnen blijkbaar een put achter een alternatieve fighter keuze voor België zetten want:

VS pompen tot 2 miljoen dollar in kernwapenopslag Kleine Brogel

De Verenigde Staten plannen investeringswerken in Kleine Brogel (Peer), de Limburgse luchtmachtbasis waar NAVO-kernwapens liggen. Dat bevestigde het kabinet van defensieminister Steven Vandeput (N-VA).

De Amerikaanse eenheid die instaat voor het onderhoud en de beveiling van de kernwapens, het 701st Munitions Support Squadron, krijgt een nieuwe commandopost. Er komt ook een nieuw logistiek gebouw voor het onderhoud van de kernwapens - dat gebeurt in elf ondergrondse bunkers, overkapt door hangars voor F16-vliegtuigen. Beide projecten kosten elk tussen de 500.000 en 1 miljoen dollar.

De geplande investeringswerken wijzen erop dat de kernwapens - geschat wordt dat er 20 nucleaire B61-bommen liggen - op Kleine Brogel zullen blijven. De plannen voor de moderniseringswerken staan in verschillende documenten die online circuleren. Eén van de documenten stelt dat de nodige fondsen eind deze maand zullen worden toegekend.
Oppositiepartij Groen reageert misnoegd. "Kom mij niet vertellen dat de VS deze werken zullen doen als er geen ijzersterke garanties zijn van de Belgische regering dat de kernwapens er mogen blijven liggen", hekelt Kamerlid wouter De Vriendt. "Hoe valt dit te rijmen met de resolutie van de commissie Buitenlandse Betrekkingen op 13 april, waarin het voornemen staat om ons grondgebied 'helemaal kernwapenvrij' te maken?" (DeMorgen)



Kiteboarder88

Als ik de Belgen was zou ik een vergaande samenwerking met de Fransen aan gaan. De opleiding doen ze al samen op de Alpha Jet, en die laatste is aan vervanging toe (net als de TB-30's of de SF260's overigens):
https://www.flightglobal.com/news/articles/france-to-evaluate-m-345-as-possible-alpha-jet-replacement-403569/

Dan lijkt mij een vloot , al dan niet gedeeld, van M-345 HET of M-346 voor low-end /opleiding een voor de hand liggende keuze. Als keuze voor een multi-role fighter zou ik dan een klein aantal Rafale's kopen/leasen. Die laatste is wel is waar vrij duur om eerder genoemde redenen, maar door een klein aantal in samenwerking met de Fransen te opereren moeten de kosten wel in de hand te houden zijn.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Huzaar1 op 24/09/2015 | 11:25 uur

Er is maar 1 optie over als ze niet voor nieuwe F-35's gaan en dat is de Gripen.

Je vergeet de meest vervelende optie: exit jachtvliegtuigenvloot.

Een occasion Gripen zal het denk ik niet worden, een E/F serie zou maar zo tot de mogelijkheden kunnen behoren maar pas na de BE discussie  over wel of geen US vuurwerk op hun grondgebied.

Welke keuze het ook wordt: F35A of Gripen E/F.... ik hou het voorlopig op 1 squadron ongeacht het type of het Nieuw Zeeland scenario.

Huzaar1

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 24/09/2015 | 11:12 uur
Het zou de goedkoopste oplossing zijn, maar pas op, zoals ik al eerder voorspeld heb bij nieuwe F35A, maximaal 20-24 exemplaren, deze voorspelling zou zo maar een kunnen kloppen voor een occasion vloot.

De Gipen C/D vervanging door Zweden  met Gripen E loopt redelijk in de pas met de Belgische wensen, toevallig komen er in die periode 60-70 beschikbaar in een periode waarin de Spanjaarden en de Britten vermoedelijk al jaren afscheid hebben genomen van hun tranche 1 EF's

Het zou een domme puur financiële, beslissing zijn immers je kan meteen de planning in voor een opvolger en Gripen E rond 2030/35 is wellicht ook niet zo handig.

En de Belgische strijdkrachten/Defensie politiek maakte voorheen allemaal compleet logische en wijze beslissingen zeker?
Het is ze niet vreemd ( voor NL exact hetzelfde hoor, daar niet van ).

Er is maar 1 optie over als ze niet voor nieuwe F-35's gaan en dat is de Gripen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Huzaar1 op 24/09/2015 | 11:10 uur
Iedereen met een beetje basisrekenen in z'n broekzak.... Ik zou het fantastisch vinden als ze voor de Gripen gaan, is een prima toestel.

Reken er maar niet op.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Sparkplug op 24/09/2015 | 10:30 uur

Denk net als Mourning dat de Waalse politieke partij toch de Gripen bedoelt.


Het zou de goedkoopste oplossing zijn, maar pas op, zoals ik al eerder voorspeld heb bij nieuwe F35A, maximaal 20-24 exemplaren, deze voorspelling zou zo maar een kunnen kloppen voor een occasion vloot.

De Gipen C/D vervanging door Zweden  met Gripen E loopt redelijk in de pas met de Belgische wensen, toevallig komen er in die periode 60-70 beschikbaar in een periode waarin de Spanjaarden en de Britten vermoedelijk al jaren afscheid hebben genomen van hun tranche 1 EF's

Het zou een domme puur financiële, beslissing zijn immers je kan meteen de planning in voor een opvolger en Gripen E rond 2030/35 is wellicht ook niet zo handig.

Huzaar1

België gaat echt nooit voor een twee motorig toestel, het wil haar exploitatie kosten zo laag mogelijk houden, het gaat de huidige bunkers niet verbouwen, en gaat al helemaal geen twee verschillende types gebruiken. Indien dit wel gebeurt eet ik m'n andere schoen ook op.



Als je de gehele berichtenstroom ook maar een beetje in de gaten hebt gehouden, analyseert en inhoudelijk wat afwegingen kan maken kom je ver genoeg. België wil vrijwel niets uitgeven aan defensie. Jongens, denk nou eens realistisch en constructief na.
Ten eerste vind ik het al op zijn minst opmerkelijk dat uit het laatste nieuwsbericht wordt geconcludeerd dat ze twee verschillende types gaan vliegen. Negatief.. in dat bericht wordt gedoeld op nieuwe en 2e handse vliegtuigen van hetzelfde type.

Twee types vliegtuigen? Iedereen met een beetje basisrekenen in z'n broekzak kan daarmee uitkomen op veel hogere exploitatiekosten. Als de tweemotorige vliegtuigen al afvallen, gaat zoiets natuurlijk nooit door. Ik zou het fantastisch vinden als ze voor de Gripen gaan, is een prima toestel.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

Citaat van: Sparkplug op 24/09/2015 | 10:30 uur
Als er al een land zou zijn met een aan te schaffen F-35 overschot.

Ik weet wel dat het (zonder overschot-bestelling) er materieel zo in de mottenballen gedaan wordt en in de verkoop etalage gezet.

Sparkplug

#732
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 24/09/2015 | 10:03 uur
SH Nieuw is idd nu nog mogelijk, nihil occasions SH en de F18 A t/m D m.i. een zinloos verhaal, het merendeel zal in het volgende decennium zijn opgevlogen.
De Finse en Zwitserse C/D Hornet vloot zijn de jongst gebouwde en hebben in verhouding minder vlieguren opgebouwd. Mochten een aantal van deze in de jaren 20 toch op de markt komen, dan zou het moderniseren van deze ook minder moeten kosten. Die van Koeweit zijn een paar jaar ouder dan van genoemde landen, maar zijn ook nog lang niet op gevlogen.

Citaat van: Harald op 24/09/2015 | 10:16 uur
Of een land moet de F-35 aankopen (gedeeltelijk) gelijk weer in de verkoop zetten.
Als er al een land zou zijn met een aan te schaffen F-35 overschot.

Denk net als Mourning dat de Waalse politieke partij toch de Gripen bedoelt.

Tot wanneer wil België hun F-16 uiterlijk gebruiken?
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Harald

Citaat van: Mourning op 24/09/2015 | 09:47 uur
Een dergelijke keuze sluit wel meteen de F35 uit, omdat daar normaliter voorlopig uiteraard nog geen tweedehandstoestellen voor op de markt zullen komen.

Of een land moet de F-35 aankopen (gedeeltelijk) gelijk weer in de verkoop zetten.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Mourning op 24/09/2015 | 09:47 uur

De Hornet en Superhornet is de andere mogelijkheid welke serieus is m.i.. maar dan zal de beslissing inderdaad niet al te lang op zich laten wachten en welk land heeft nog tweedehands Hornets in de verkoop staan en hoe lang kunnen die nog mee daarna?


SH Nieuw is idd nu nog mogelijk, nihil occasions SH en de F18 A t/m D m.i. een zinloos verhaal, het merendeel zal in het volgende decennium zijn opgevlogen.