Belgische defensie - Algemene nieuwstopic

Gestart door Belgje, 09/09/2014 | 09:54 uur

Lex

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 23/09/2015 | 19:48 uur
Dat is natuurlijk waar. Volgens de Duitse getallen zouden 24 EF met 200 vlieguren per jaar dus ruim 355 mjn per jaar aan exploitatie kosten.
Waarbij je je moet afvragen of 200 uren wel voldoende zijn.  :angel:

mandaje

Citaat van: Kaaskop2 op 23/09/2015 | 20:09 uur
Anderzijds kan ik me voorstellen dat bij zulke kleine aantallen de kosten om twee verschillende typen vliegtuigen te opereren substantieel hoger liggen. Lijkt me een logistieke nachtmerrie.

De Hongaren, Tjechen, Thai (en tot op zekere hoogte Zuid Afrikaners) slagen er in om een nog kleinere vloot van 14 goed werkbaar te maken. Het kan ook een stopgap oplossing zijn voor pakweg 10-12 jaar. Pakweg dus tot een tweede batch en op deze manier hou je goed de druk op de ketel bij de fabrikant.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#722
Citaat van: mandaje op 23/09/2015 | 20:04 uur
De Zweden hebben op dit moment 24 gripen a/b in opslag die binnen 2 jaar naar c/d standaard kunnen worden geupgrade. Heel toevallig dat dit precies hetzelfde aantal is. Bovendien zou het geen slechte aanpak zijn. Binnen een paar jaar een groot deel van de versleten F16' s uitfaseren en lekker goedkoop veel uurtjes maken op een kist die zeker goed genoeg is. Een aantal jaren daarna kan dan weer iets van 24 gripen E worden aangekocht.

En toch zie ik om meerdere reden geen Gripen variant worden, zonder te vervallen in de oude discussie uit het NL F16 vervangingstopic

Bij nieuw ga ik uit van de F35A bij occasions zie ik de EF (al zal, in het geval van de EF, eerst een andere discussie in BE moeten plaats vinden, iets met US made vuurwerk)

Voor 28 nieuwe EF (tranche 3A incl. toeters en bellen) betalen de Koeweitse cammel jockeys minimaal 8 miljard euro.

Kaaskop2

Citaat van: mandaje op 23/09/2015 | 20:04 uur
De Zweden hebben op dit moment 24 gripen a/b in opslag die binnen 2 jaar naar c/d standaard kunnen worden geupgrade. Heel toevallig dat dit precies hetzelfde aantal is. Bovendien zou het geen slechte aanpak zijn. Binnen een paar jaar een groot deel van de versleten F16' s uitfaseren en lekker goedkoop veel uurtjes maken op een kist die zeker goed genoeg is. Een aantal jaren daarna kan dan weer iets van 24 gripen E worden aangekocht.

Anderzijds kan ik me voorstellen dat bij zulke kleine aantallen de kosten om twee verschillende typen vliegtuigen te opereren substantieel hoger liggen. Lijkt me een logistieke nachtmerrie.

mandaje

De Zweden hebben op dit moment 24 gripen a/b in opslag die binnen 2 jaar naar c/d standaard kunnen worden geupgrade. Heel toevallig dat dit precies hetzelfde aantal is. Bovendien zou het geen slechte aanpak zijn. Binnen een paar jaar een groot deel van de versleten F16' s uitfaseren en lekker goedkoop veel uurtjes maken op een kist die zeker goed genoeg is. Een aantal jaren daarna kan dan weer iets van 24 gripen E worden aangekocht.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 23/09/2015 | 19:40 uur
Ja, is maar net hoe je het berekend natuurlijk.

Dat is natuurlijk waar. Volgens de Duitse getallen zouden 24 EF met 200 vlieguren per jaar dus ruim 355 mjn per jaar aan exploitatie kosten.

dudge

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 23/09/2015 | 19:36 uur
Maar ja.... volgens de Duitse luchtmacht tegen €74.000,- per vlieguur.

Eine Flug­stunde Euro­fighter kostet 74.000 Euro

http://www.bundeswehr-monitoring.de/ruestung/eine-flugstunde-eurofighter-kostet-74000-euro-10974.html

Ja, is maar net hoe je het berekend natuurlijk.

Sparkplug

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 23/09/2015 | 19:36 uur
Maar ja.... volgens de Duitse luchtmacht tegen €74.000,- per vlieguur.

Eine Flug­stunde Euro­fighter kostet 74.000 Euro

http://www.bundeswehr-monitoring.de/ruestung/eine-flugstunde-eurofighter-kostet-74000-euro-10974.html
En dit was nog in 2010. Hoeveel zou dit anno 2015 zijn?
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Sparkplug op 23/09/2015 | 15:30 uur
Op dit moment zijn er geen tweedehands Tranche 2 Typhoons beschikbaar. Zelfs de Typhoons die Spanje eventueel wil doorverkopen, komen van Tranche 1.

Maar ja.... volgens de Duitse luchtmacht tegen €74.000,- per vlieguur.

Eine Flug­stunde Euro­fighter kostet 74.000 Euro

http://www.bundeswehr-monitoring.de/ruestung/eine-flugstunde-eurofighter-kostet-74000-euro-10974.html

Huzaar1

Ik weet niet hoe je dat artikel kan interpreteren op een manier dat je concludeerd dat er 2 verschillende types gaan worden gebruikt....
1 type.. waarvan 50 prcnt nieuw en de rest 2e hands.. dat lees ik.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

dudge

Citaat van: Belgje op 23/09/2015 | 15:18 uur
De MR is een liberale partij, de connectie met Frankrijk speelt veel minder dan bij de PS, een klassieke machtspartij die jullie misschien nog kennen van de Dassault-affaire. Ik zie de keuze eerder vallen op Eurofighters, Tranche 3 aangevuld met 2dehands Tranche 2 voor QRA.

Ok.
EF's lijken in dit scenario wel de meest waarschijnlijke keuze inderdaad, maar in ieder geval dus niet de enige.
Ben benieuwd of we hier meer over horen.

Sparkplug

Citaat van: Belgje op 23/09/2015 | 15:18 uur
Ik zie de keuze eerder vallen op Eurofighters, Tranche 3 aangevuld met 2dehands Tranche 2 voor QRA.
Op dit moment zijn er geen tweedehands Tranche 2 Typhoons beschikbaar. Zelfs de Typhoons die Spanje eventueel wil doorverkopen, komen van Tranche 1.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#712
Citaat van: Belgje op 23/09/2015 | 15:18 uur
De MR is een liberale partij, de connectie met Frankrijk speelt veel minder dan bij de PS, een klassieke machtspartij die jullie misschien nog kennen van de Dassault-affaire. Ik zie de keuze eerder vallen op Eurofighters, Tranche 3 aangevuld met 2dehands Tranche 2 voor QRA.

Naast de keuze voor de F35A is deze m.i. het meest voor de hand liggend, zeker ook in de samenwerkingsmogelijkheden met de buurlanden.

Belgje

Citaat van: Thomasen op 23/09/2015 | 13:32 uur
Uit het Franse inventory natuurlijk.
De meeste landen, en zeker Frankrijk, zijn bereid om te dealen. Zie ook hoe het voor de MN bestemde FREMM in een vrij late fase werd herbestemd voor Egypte.

Stel de Belgen nemen 16 2nd hand, 10-15 jaar oude Rafales en 16 nieuwe af, hoeft dat geen probleem voor de Fransen te zijn. Zeker als er nog wat tijd is tot de levering, de de Franse toestellen kunnen dan vervangen worden door nieuwe, waarmee de technische levensduur van de vloot ook zal toenemen.

De partij die dit voorsteld is een Waalse, ik ken de partij niet, maar Belgje, zou een keuze voor een Frans product de achterliggende gedachte achter het voorstel van deze partij kunnen zijn?


De MR is een liberale partij, de connectie met Frankrijk speelt veel minder dan bij de PS, een klassieke machtspartij die jullie misschien nog kennen van de Dassault-affaire. Ik zie de keuze eerder vallen op Eurofighters, Tranche 3 aangevuld met 2dehands Tranche 2 voor QRA.

dudge

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 23/09/2015 | 13:30 uur
Je spreekt nu over de legacy modellen (A/B/C/D): die lijken mij in het volgende decennium geen enkele optie meer.

Waarom niet, we hebben het hier over een Belgische keuze voor een mixed fleet, zouden de 2nd hand toestellen QRA (w.o. BAP/IAP etc) en opleidingen kunnen doen, kan het squadron met nieuwe kisten de meer offensieve taken uitvoeren.
En ja, dat gaat ten koste van je voortzettingsvermogen.

Maar zoals eerder gesteld, de F16 en F18 zie ik ook niet als grote kanshebbers in een dergelijk scenario. Een scenario dat nu naar voren wordt gebracht door een politieke partij, wat nog heel wat anders is dan dat er serieus naar gekeken wordt, al zou dat m.i. wel moeten omdat dit toch interessante opties op zou leveren, zeker als de financiën onder druk staan.