Belgische defensie - Algemene nieuwstopic

Gestart door Belgje, 09/09/2014 | 09:54 uur

DvdW

Zit ik nu op Facebook of een forum..?
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

Ace1

#443
Citaat van: Thomasen op 22/04/2015 | 22:24 uur
Ah, ok.

Speciaal voor Thomasen  1 foto van de Godetia met een Alouette III helicopter op het helidek.




Ace1

Citaat van: Lex op 22/04/2015 | 22:22 uur
Is mij bekend, was echter niet de vraagstelling. Idd. Met alle respect. Een oud maar prachtig schip, met een pracht bemanning kan ik uit eigen ervaring zeggen.

Ik dacht dat Lex ook nog op de USS Mount Whitney LCC-20 had gevaren? ;)


Ace1

Citaat van: Thomasen op 22/04/2015 | 22:01 uur
Maar de Godetia is wel een beetje het toonbeeld van een dergelijk middel dat toch wel eens aan vervanging toe is.

Dat probleem heeft de Km ook gehad die heeft ook langer doorgevaren met de Zuiderkruis dan de bedoeling was.
De Amerikanen varen toch ook nog steeds met de USS Mount Whitney LCC-20 en de USS Blue Ridge LCC-19 en de Zweden varen ook nog steeds met de OPV HSwMS Carlskrona P04.





Lex

Citaat van: Thomasen op 22/04/2015 | 22:24 uur
Had ik moeten voorzien, operationeel bedoelde ik natuurlijk :)
Tja ..... en dan krijg je de uitdaging betreffende 'operationeel'. Volgens de KLu vliegen de ALO 3 nog steeds 'operationeel'.
Maar dit hoort niet in dit topic thuis.

Huzaar1

Citaat van: Lex op 22/04/2015 | 22:22 uur
Is mij bekend, was echter niet de vraagstelling. Idd. Met alle respect. Een oud maar prachtig schip, met een pracht bemanning kan ik uit eigen ervaring zeggen.

Prima, maar dus een varend levend risico in de dreiging van een modern conflict, totaal absurd als je kijkt naar wat voor land het vertegenwoordigd.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

dudge

Citaat van: Ace1 op 22/04/2015 | 22:17 uur
Speciaal voor de Godetia heeft men nog een Alouette III in gebruik op het helidek kan namelijk geen NH90 landen, er waren ook plannen om het ombouwen van een of twee A109´s voor maritiem gebruik om deze in te zetten vanaf de Godetia maar dat was te duur.

Ah, ok.


Citaat van: Lex op 22/04/2015 | 22:06 uur
Zowel NL als BE gebruiken ze nog.  ;)
;D
Had ik moeten voorzien, operationeel bedoelde ik natuurlijk :)

Lex

Citaat van: Huzaar1 op 22/04/2015 | 22:15 uur
NL echt niet meer voor effectieve inzet, België wel.
Is mij bekend, was echter niet de vraagstelling.
Citaat van: Huzaar1 op 22/04/2015 | 22:15 uur
De Godetia is een varend stuk geschiedenis, met alle respect.
Idd. Met alle respect. Een oud maar prachtig schip, met een pracht bemanning kan ik uit eigen ervaring zeggen.

Elzenga

Citaat van: Ace1 op 22/04/2015 | 22:11 uur
Ik ben van mening dat zelfs een OPV een overkill is.

stuur een Stanpatrol 4207 met Kmar personeel erop

...

Of als alternatief de RV 180 van de Kmar dit is een Stanpatrol 3507 een verkorte versie van de Stanpatrol 4207

...
Ik denk dat die te weinig capaciteit hebben om mensen aan boord te nemen...dat lukt met de grotere OPV beter...die ook goede sensoren heeft om boten en mensen op te sporen...ook 's nachts.

Maar goed...terug on topic...de Godetia lijkt me een prima keuze...

Ace1

Citaat van: Thomasen op 22/04/2015 | 22:01 uur
Gebruiken de Belgen uberhaupt nog Alouetes? Dacht dat die ook daar inmiddels uitgefaseerd zijn?

Speciaal voor de Godetia heeft men nog een Alouette III in gebruik op het helidek kan namelijk geen NH90 landen, er waren ook plannen om het ombouwen van een of twee A109´s voor maritiem gebruik om deze in te zetten vanaf de Godetia maar dat was te duur.

Huzaar1

Citaat van: Lex op 22/04/2015 | 22:06 uur
Zowel NL als BE gebruiken ze nog.  ;)

NL echt niet meer voor effectieve inzet, België wel.
De Godetia is een varend stuk geschiedenis, met alle respect.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Ace1

Citaat van: Huzaar1 op 22/04/2015 | 21:30 uur
Ik ben van mening dat we niets moeten sturen, dat zijn kustwacht taken.
Daarnaast als Nederland wat stuurt zouden we de patrouille schepen moeten sturen.



Die zijn er voor gemaakt. Een fregat is gewoon overkill.

Ik ben van mening dat zelfs een OPV een overkill is.

stuur een Stanpatrol 4207 met Kmar personeel erop



Of als alternatief de RV 180 van de Kmar dit is een Stanpatrol 3507 een verkorte versie van de Stanpatrol 4207


Lex

Citaat van: Thomasen op 22/04/2015 | 22:01 uur
Gebruiken de Belgen uberhaupt nog Alouetes? Dacht dat die ook daar inmiddels uitgefaseerd zijn?
Zowel NL als BE gebruiken ze nog.  ;)

dudge

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 22/04/2015 | 19:33 uur
Vandeput blijft op de vlakte over nucleaire optie nieuwe gevechtsvliegtuigen

Redactie  22/04/15 -  Bron: Belga   

Defensie Minister van Defensie Steven Vandeput spreekt zich nog niet uit over de mogelijke vereiste voor de nieuwe Belgische gevechtsvliegtuigen om kernwapens te vervoeren en af te werpen. Tot vandaag is daar alvast niet over gesproken met de kandidaat-leveranciers, zei hij in de Kamer.

Vandeput krijgt al maanden vragen over de opvolging van de verouderde F-16's. Telkens opnieuw verwijst hij naar het strategisch plan waar hij aan sleutelt voor het leger. Pas als daar een akkoord over bestaat binnen de regering, zal duidelijk zijn wat de nieuwe straaljagers nog zullen moeten kunnen, herhaalde hij woensdag opnieuw.

De oppositie vond dat echter te mager, niet in het minst omdat Vandeputs partij N-VA in het Vlaams Parlement mee een resolutie uitwerkte die pleit voor het bannen van kernwapens van het Vlaamse grondgebied. Bovendien heeft ook de federale meerderheid in de Kamer een resolutie klaar waarin de regering wordt aangespoord om - weliswaar in het raam van multilaterale onderhandelingen - actief te blijven ijveren voor het "helemaal kernwapenvrij" maken van het eigen grondgebied.

Ecolo beet zich vandaag ook vast in het woordje 'deterrence' uit de eerste bevraging die defensie uitstuurde naar vijf mogelijke leveranciers van de nieuwe gevechtsvliegtuigen. Voor Benoît Hellings slaat dat duidelijk op nucleaire ontrading, maar dat sprak Vandeput met klem tegen. "Het eerste doel van elk leger is het ontraden" van mogelijke aanvallen, argumenteerde de minister.

Vandeput onderstreepte daarbij dat een eventuele nucleaire rol tot dusver niet ter sprake kwam in de contacten met de vijf kandidaat-leveranciers. "De vraag is niet gesteld."

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/2295611/2015/04/22/Vandeput-blijft-op-de-vlakte-over-nucleaire-optie-nieuwe-gevechtsvliegtuigen.dhtml

Is ook maar de vraag hoe belangrijk dat nog is. Ik geloof totaal niet dat dit nog enig nut heeft.

dudge

Citaat van: Ace1 op 22/04/2015 | 21:13 uur
Je kunt lacherig over de Godetia doen, maar Imtech heeft de Godetia midden jaren 2000 voorzien van nieuwe apparatuur op de brug en ik meen elders op schip ook nog wat dingen vervangen. Daarnaast heeft de Godetia een kleine hangaar waarin een maritieme Alouette III-helicopter past en de Godetia kan Rhibs of Zodiacs inzetten. Net als oud forumbeheerder Rob heb ik juist respect voor de Belgen omdat ze het beschikbare materiaal efficiënter inzetten dan de KM.

En wie is nu in Europa of binnen de Navo, het lachtertje de Belgen die met de Godetia op een Frontex missie willen sturen of de Nederlanders die zeer beperkt de beschikking hebben over maritieme helicopters en bij bondgenoten moeten smeken om een helicopter te mogen lenen?

Ik heb alle respect voor de Belgen en wat de Belgische krijgsmacht klaarspeelt met de ontoereikende middelen die zij van de politiek krijgt.
Maar de Godetia is wel een beetje het toonbeeld van een dergelijk middel dat toch wel eens aan vervanging toe is.
Gebruiken de Belgen uberhaupt nog Alouetes? Dacht dat die ook daar inmiddels uitgefaseerd zijn?