Belgische defensie - Algemene nieuwstopic

Gestart door Belgje, 09/09/2014 | 09:54 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Huzaar1 op 21/04/2015 | 14:09 uur
Zoals Mourning aangeeft, het zal gaan om het verminderen van een grote hoeveelheid FTE's.
Landcomponent is personeelsrijk, de Marine en luchtmacht zijn relatief personeelsarm.

De Marine weg levert evenveel op als een bataljon op de langere termijn.

Ik vrees ook voor de BE landmacht.... leuker kunnen ze het in de Benelux niet maken, al is er enig hoop voor NL.

Huzaar1

Zoals Mourning aangeeft, het zal gaan om het verminderen van een grote hoeveelheid FTE's.
Landcomponent is personeelsrijk, de Marine en luchtmacht zijn relatief personeelsarm.

De Marine weg levert evenveel op als een bataljon op de langere termijn.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Mourning

Citaat van: Zander op 21/04/2015 | 11:42 uur
Zou zomaar kunnen, alleen ook vwb de Landcomponent zijn er met Nederland samenwerkings afspraken gemaakt. Hoe dit allemaal gaat vallen is natuurlijk koffiedik kijken maar ik vrees voor de vervanger van de F16. Deze niet aanschaffen zal overigens ook pijnlijk zijn voor de samenwerking want onze Luchtmachten bewaken sinds kort samen het Benelux luchtruim.

Ja, ik weet het ook nog niet natuurlijk, maar ik meen dat de huidige Belgische MinDef een interview heeft gegeven waarin hij juist hoog opgeeft van de F16's en een vervanger als noodzakelijk kenmerkt. Daarin krijgt teven de marine meende ik een pluim, maar over de landmacht melde hij meen ik niets of vrijwel niets. Dat beschouw ik absoluut als een indicator in dezes, zeker ook omdat de gemiddelde leeftijd van de Belgische militair een stuk hoger ligt dan bij de buurlanden en je met het wegsnijden van een hele brigade waarschijnlijk relatief behoorlijk wat fte's "elimineert".
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Zander

Zou zomaar kunnen, alleen ook vwb de Landcomponent zijn er met Nederland samenwerkings afspraken gemaakt. Hoe dit allemaal gaat vallen is natuurlijk koffiedik kijken maar ik vrees voor de vervanger van de F16. Deze niet aanschaffen zal overigens ook pijnlijk zijn voor de samenwerking want onze Luchtmachten bewaken sinds kort samen het Benelux luchtruim.
People are sheep

Mourning

#365
Zou kunnen, maar ik denk dat het vooral de Belgische landmacht is die veruit de zwaarste klap zal gaan ontvangen... Ik zie of alle brigades zo maar een bataljon kwijtraken (kaasschaaf wederom dus) of een van de drie brigades gewoon opgeheven worden, waarbij de overgebleven niet-Paracommando brigade mogelijk heel beperkt wat extra eenheden van de opgeheven brigade zal ontvangen.

Verder zal de medische component denk ik behoorlijk onder handen worden genomen.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Zander op 21/04/2015 | 11:19 uur
Gezien de huidige koers in België zie ik ook nog wel geen F16 vervanger komen. De Belgen gooien al jaren hoge ogen met hun vloot Herculessen. Ik denk dat ze zich met hun A400M als vervanger meer op de transporttaak gaan focussen. Helemaal omdat ze naar alle waarschijnlijkheid niet aan hun Marinecomponent gaan rommelen. Ik denk dat er omtrend het huidige vlootverband tussen NL en de Belgen wel wat druk vanuit kamp Holland is.

Ik zie ons hier in Nederland nog wel de Hercs afstoten en voor transport op de Belgen gaan leunen. Zij zullen weer van ons afhankelijk worden vwb gevechtskracht in de lucht.

Ik hoop het niet maar gezien de huidige ontwikkelingen ook in NL zie ik eea wel gebeuren.

Bovenstaande is ook geen ondenkbaar scenario.

Zander

Gezien de huidige koers in België zie ik ook nog wel geen F16 vervanger komen. De Belgen gooien al jaren hoge ogen met hun vloot Herculessen. Ik denk dat ze zich met hun A400M als vervanger meer op de transporttaak gaan focussen. Helemaal omdat ze naar alle waarschijnlijkheid niet aan hun Marinecomponent gaan rommelen. Ik denk dat er omtrend het huidige vlootverband tussen NL en de Belgen wel wat druk vanuit kamp Holland is.

Ik zie ons hier in Nederland nog wel de Hercs afstoten en voor transport op de Belgen gaan leunen. Zij zullen weer van ons afhankelijk worden vwb gevechtskracht in de lucht.

Ik hoop het niet maar gezien de huidige ontwikkelingen ook in NL zie ik eea wel gebeuren.
People are sheep

Mourning

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 21/04/2015 | 10:07 uur
Ze zullen vast een poging ondernemen, en m.i. is er helemaal niets mis met de Rafale F3R voor de Belegen, levert ook nog eens een interessante combinatie op voor de BENL luchtmacht.

Vooralsnog hou ik het bij mijn voorspelling: 1 squadron F35A (20-24 kisten max)

Oh, ik gok daar ook op, maar het zou me gewoon niet verbazen. Ik denk verder dat het Franse Defensiebudget ook wel weer wat naar boven zal worden bijgesteld de komende jaren.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Sparkplug

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 21/04/2015 | 10:07 uur
Ze zullen vast een poging ondernemen, en m.i. is er helemaal niets mis met de Rafale F3R voor de Belegen, levert ook nog eens een interessante combinatie op voor de BENL luchtmacht.

Vooralsnog hou ik het bij mijn voorspelling: 1 squadron F35A (20-24 kisten max)
De F3R uitvoering is een interessante uitvoering. Vooralsnog zie ik het niet gebeuren dat de Fransen Rafales uit eigen dienst halen voor verkoop. De kwantiteit voor eigen gebruik is al een aantal keer naar beneden gesteld.

Zelf denk ik dat de mogelijke Belgische F-35 order meer vergelijkbaar is met de mogelijke Deense order van 30 x F-35A.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Mourning op 21/04/2015 | 10:04 uur
Klopt. Maar we hebben het hier over een redelijk aantal jaren en het zou de productielijn in Frankrijk zelf ook een stuk langer openhouden omdat ze de dan bijv. aan Belgie verkochte toestellen toch zullen moeten vervangen met nieuwe toestellen van de nieuwste update. Ik zeg niet dat het gaat gebeuren, maar ik kan me voorstellen dat de Fransen er ook het een en ander aan gelegen is om de Belgen verder naar zich toe te trekken en nieuwe Rafales zijn voor de Belgen, denk ik, niet-betaalbaar (de F35 ook niet, maar dat is een ander verhaal).


Ze zullen vast een poging ondernemen, en m.i. is er helemaal niets mis met de Rafale F3R voor de Belegen, levert ook nog eens een interessante combinatie op voor de BENL luchtmacht.

Vooralsnog hou ik het bij mijn voorspelling: 1 squadron F35A (20-24 kisten max)

Mourning

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 21/04/2015 | 09:46 uur
:angel: De Fransozen worden de eerst komende jaren geconfronteerd met het probleem dat Egypte, India en Wellicht de VAE voorrang willen hebben op de eigen Franse productie zodat een tekort ontstaat in de eigen gelederen...

Wellicht wordt de productie opgevoerd al is hier nu nog niet zoveel over bekend.

Klopt. Maar we hebben het hier over een redelijk aantal jaren en het zou de productielijn in Frankrijk zelf ook een stuk langer openhouden omdat ze de dan bijv. aan Belgie verkochte toestellen toch zullen moeten vervangen met nieuwe toestellen van de nieuwste update. Ik zeg niet dat het gaat gebeuren, maar ik kan me voorstellen dat de Fransen er ook het een en ander aan gelegen is om de Belgen verder naar zich toe te trekken en nieuwe Rafales zijn voor de Belgen, denk ik, niet-betaalbaar (de F35 ook niet, maar dat is een ander verhaal).
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Mourning op 21/04/2015 | 09:42 uur
Zou ja wel zeggen, ja, tenzij Frankrijk de bui ook al ziet aankomen en besluit om pro-actief een prijs-technisch interessant aanbod aan de Belgen te doen door bijv. een aantal van hun wat reeds in dienst zijnde Rafale's die worden geupdate aan de Belgen te verkopen en op die wijze invloed te behouden op het noordelijk buurland. Ik heb geen enkele aanwijzing hiervoor, maar het blijft toch Frankrijk... lol. Je weet het niet met die Fransozen... :big-smile:.


:angel: De Fransozen worden de eerst komende jaren geconfronteerd met het probleem dat Egypte, India en Wellicht de VAE voorrang willen hebben op de eigen Franse productie zodat een tekort ontstaat in de eigen gelederen...

Wellicht wordt de productie opgevoerd al is hier nu nog niet zoveel over bekend.

Mourning

Citaat van: Huzaar1 op 20/04/2015 | 22:33 uur
Gelet op de laatste alinea, de F-35 dus, al helemaal omdat we gezamenlijk aan onze luchtruim bewaking gaan doen.

Zou ja wel zeggen, ja, tenzij Frankrijk de bui ook al ziet aankomen en besluit om pro-actief een prijs-technisch interessant aanbod aan de Belgen te doen door bijv. een aantal van hun wat reeds in dienst zijnde Rafale's die worden geupdate aan de Belgen te verkopen en op die wijze invloed te behouden op het noordelijk buurland. Ik heb geen enkele aanwijzing hiervoor, maar het blijft toch Frankrijk... lol. Je weet het niet met die Fransozen... :big-smile:.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Huzaar1

Gelet op de laatste alinea, de F-35 dus, al helemaal omdat we gezamenlijk aan onze luchtruim bewaking gaan doen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

No Alternative to F-35 If Belgium Keeps Nuke Mission      Belgium Forced to Buy F-35 If Nuclear Strike Mission Maintained

(Source: L'Avenir; published April 19, 2015)
(Published in French; unofficial translation by Defense-Aerospace.com)

How will we replace our F-16 fighter-bombers? Experts and industry officials suggest that a single criterion contained in the specification - the ability to carry a nuclear bomb - may swing the competition to favor the American F-35 over its four potential competitors.

"If the nuclear requirement is included in the Request for Proposal, the tender that the Defence ministry must issue in the autumn), the door is wide open for the F-35," an industry officials told the Belga news agency.

Of the five aircraft currently competing to replace, from 2023, the aging F-16s (Lockheed Martin F-35 Lightning II; Boeing F/A-18E/F Super Hornet; Dassault Aviation Rafale F3R; Saab JAS-39E/F Gripen and Airbus Group Eurofighter), only the F-35 will be able to operate the nuclear strike mission carrying the American B-61 nuclear free-fall bomb.

For decades, Belgium has assumed nuclear missions within NATO, but these were gradually reduced to one, assigned to fighter-bombers stationed at Kleine-Brogel air base (F-84E, F-104G and since 1982 the F-16A). These aircraft are able to carry and drop the American B-61 nuclear bomb, although the presence of these weapons on Belgian air bases - ten to twenty bombs, according to unofficial estimates - is generally "neither confirmed nor denied."

The current Minister of Defense, Steven Vandeput (N-VA), suggested last month that the precise requirements to be answered aircraft to succeed the F-16 will be identified in the strategic plan that he is preparing to submit to the government cabinet in the coming weeks.

"The technical specifications depend on the level of commitment, and we will define in the strategic plan exactly what is expected of the new fighter," he told the Parliamentary Defense Committee, without however providing any further clarification.

If Belgium decided to retain its only remaining nuclear task, and if the RFP confirms this requirement, only the F-35A - the conventional take-off and landing version of the new American Joint Strike Fighter (JSF) will be compliant.

This aircraft was designed for a dual role (conventional and nuclear) and should be able to carry the B-61 nuclear bomb later in its development, probably after 2022. This is not the case for the other contenders for the Belgian competition, with the exception of the French Rafale.

The Boeing F-18E Super Hornet is not nuclear-capable, Hans Kristensen, a nuclear expert at the Federation of American Scientists (FAS) told Belga on Thursday. The Swedish government for its part prohibits any Gripen sales that could involve a nuclear role. As for the Airbus Group's Eurofighter, it was conceived as an interceptor and is only acquiring attack capabilities very slowly. No European user (Germany, Great Britain, Italy, Spain and Austria) has however considered giving it a nuclear capability.

There remains the case of the French Rafale. This aircraft, which its manufacturer describes as "omnirole," is capable of carrying a nuclear weapon, this is the ASMP-A missile (improved medium range air-to-ground missile), developed in France for France's nuclear forces, and thus not easily exportable. As for the integration of the American B-61 on the Rafale, it appears as politically unrealistic and financially costly, say industrialists and experts.


(EDITOR'S NOTE:  Some observers say the Belgian defense staff is using the nuclear argument to push its preferred fighter, the F-35, without appearing to meddle in the selection process.
Others say that the nuclear issue is a red herring, and that the decision rests on whether the Belgian government wants to align its air force with the Netherlands (F-35) or with France, in which case it would go with Rafale.
In both cases, aircraft performance and price are likely to have very little influence on the final decision.)

http://www.defense-aerospace.com/articles-view/release/3/162912/no-alternative-to-f_35-if-belgium-keeps-nuke-mission.html