Belgische defensie - Algemene nieuwstopic

Gestart door Belgje, 09/09/2014 | 09:54 uur

Huzaar1

Citaat van: Zander op 19/04/2015 | 12:27 uur
Nu nog een Hollander die gaat roepen dat wij ook veel te ver zijn gegaan in het hakken in Defensie................
Eindelijk erkenning!!

? Die zijn er genoeg.
Rutte heeft dat zelfs gezegd.

Dat de situatie niet veranderd is 2.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Zander op 19/04/2015 | 12:27 uur
Nu nog een Hollander die gaat roepen dat wij ook veel te ver zijn gegaan in het hakken in Defensie................
Eindelijk erkenning!!

Die zijn er genoeg, helaas bevinden de meeste roeptoeteraars zich niet meer op sleutelposities.

Zander

Nu nog een Hollander die gaat roepen dat wij ook veel te ver zijn gegaan in het hakken in Defensie................
Eindelijk erkenning!!
People are sheep

andré herc

Interview Minister van Defensie Steven Vandeput (N-VA)

'We zijn te ver gegaan in de besparingen'
18 april 2015  | Hannes Cattebeke,Werner Rommers 

Gewoon de marine afschaffen? 'Mocht het zo eenvoudig zijn, dan had ik dat al lang voorgesteld', reageert Steven Vandeput (N-VA). In de laatste rechte lijn naar zijn strategisch plan is het oppassen voor lekkende bermbommen en gemakkelijke oplossingen. 'Het is een misvatting dat samenwerken gelijkstaat aan besparen.'

Ik heb noch de militaire inlichtingendienst, noch Hercule Poirot ingeschakeld. Maar er loopt wel een intern onderzoek op stafniveau.' Minister van Defensie Steven Vandeput (N-VA) waarschuwt in Het Nieuwsblad nog eens dat wie documenten lekt, er niet goed van zal zijn als-ie betrapt wordt. Eerst lekte de inhoud van een vertrouwelijk gesprek met een hoge Navo-vertegenwoordiger uit (DS 17 maart) via deze krant, een paar weken later kwam een intern document eveneens bij De Standaard en ...

Dit is een ds Plus artikel. Het behoort tot het betalende deel van de website.
U las 76 van de 719 woorden
http://www.standaard.be/cnt/dmf20150417_01635976
Den Haag stop met afbreken van NL Defensie, en investeer in een eigen C-17.

Belgje

Citaat van: Huzaar1 op 17/04/2015 | 11:50 uur
Is er nog iets bekend gemaakt omtrent de bezuinigingen van onze zuider buurtjes?

Nee, we wachten op het strategisch plan, waarschijnlijk volgende week.

Huzaar1

Is er nog iets bekend gemaakt omtrent de bezuinigingen van onze zuider buurtjes?
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Sparkplug

#348
Citaat van: Reinier op 17/04/2015 | 10:13 uur
Mijn punt is, als de Belgen uiteindelijk eens kiezen voor een nieuw toestel, deze dan aanschaffen en operationeel hebben, leven we rond 2023.
Dan begint de F/A 18 toch wel op leeftijd te raken (30+). En er dan nog eens 30 jaar mee gaan vliegen....

Wij vliegen ook niet meer met Meteors en Spitfires.
Hiermee haal je qua leeftijd wel de F/A-18A-D 'Legacy' Hornet (productie 1980-2000) en de F/A-18E/F Super Hornet (productie vanaf 1997) door elkaar. Laat staan de verschillen tussen beide types.

Als men eind jaren 90 al voor de Super Hornet had gekozen, dan had men zich ook af kunnen vragen of het hele F-16 MLU programma was gestart. De EPAF F-16's krijgen naar aanleiding van dit programma nog steeds updates en upgrades.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Reinier

Citaat van: Zeewier op 17/04/2015 | 02:20 uur
Hoewel ik een voorstander ben van de F-35 ga ik niet mee in de tendens dat 4e generatie kisten technologisch te oud en dus geen optie kunnen zijn. We diskwalificeren daarmee te snel hun prestaties. Ook de werkpaarden van Rusland en China blijven grotendeels non-stealthfighters. De 4-gens zijn blijvertjes. België is misschien nog het beste af met F-16's nieuw van de lijn. Of de Gripen.

We zien in België de politieke processen precies hetzelfde marcheren zoals ze het in Nederland deden: het ministerie van defensie selecteert al voor op de F-35 ongeacht de betaalbaarheid. De oppositie is dus tegen al durft geen van hen er echt zelf een tegendraadse invulling aan te geven. Groen, SP.a en PVDA+ hebben er electoraal geen baat een alternatief neer te leggen voor de luchtmacht. Omdat ze niet willen erkennen dat er budget vrijgemaakt (had!) moet worden voor de investering. Ik snap niet dat de pers deze zwakte in hun argumentatie niet herkent.
Ik ben het helemaal met je eens.
F/A 18 Super Hornet is een geweldig toestel. Was ook een betere optie voor Nederland geweest om hier voor te hebben gekozen eind jaren 90 om deze in dienst te hebben rond 2005 ter vervanging van F16. Om daarna dit toestel te gebruiken tot 2025-2030 en dan te kiezen voor een uitontwikkelde F35 of wat dan ook.

Nu zit er teveel tijd tussen F16 en F35; F16 te oud en veel mankementen, F35 nog teveel in ontwikkelingsfase.
F/A 18 was een goed toestel voor daar tussen geweest.

Mijn punt is, als de Belgen uiteindelijk eens kiezen voor een nieuw toestel, deze dan aanschaffen en operationeel hebben, leven we rond 2023.
Dan begint de F/A 18 toch wel op leeftijd te raken (30+). En er dan nog eens 30 jaar mee gaan vliegen....

Wij vliegen ook niet meer met Meteors en Spitfires.

Zeewier

Citaat van: Reinier op 16/04/2015 | 20:46 uur
F-18 mooi en goed toestel, maar gaat het niet worden voor België.
Deels zelfde reden waarom Nederland niet voor heeft gekozen:
- 2 motoren, duur in onderhoud
- shelters te klein
- raakt al verouderd wanneer deze in dienst wordt gesteld. Was een goed tussen model geweest tussen F-16 als deze was uitgefaseerd in 2005 en toekomstig vliegtuig vanaf 2025

Daarnaast kan België met dit toestel niet aansluiten met de buurlanden; niet met NL, FR, DU of VK

Hoewel ik een voorstander ben van de F-35 ga ik niet mee in de tendens dat 4e generatie kisten technologisch te oud en dus geen optie kunnen zijn. We diskwalificeren daarmee te snel hun prestaties. Ook de werkpaarden van Rusland en China blijven grotendeels non-stealthfighters. De 4-gens zijn blijvertjes. België is misschien nog het beste af met F-16's nieuw van de lijn. Of de Gripen.

We zien in België de politieke processen precies hetzelfde marcheren zoals ze het in Nederland deden: het ministerie van defensie selecteert al voor op de F-35 ongeacht de betaalbaarheid. De oppositie is dus tegen al durft geen van hen er echt zelf een tegendraadse invulling aan te geven. Groen, SP.a en PVDA+ hebben er electoraal geen baat een alternatief neer te leggen voor de luchtmacht. Omdat ze niet willen erkennen dat er budget vrijgemaakt (had!) moet worden voor de investering. Ik snap niet dat de pers deze zwakte in hun argumentatie niet herkent.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Reinier op 16/04/2015 | 20:46 uur
F-18 mooi en goed toestel, maar gaat het niet worden voor België.
Deels zelfde reden waarom Nederland niet voor heeft gekozen:
- 2 motoren, duur in onderhoud
- shelters te klein
- raakt al verouderd wanneer deze in dienst wordt gesteld. Was een goed tussen model geweest tussen F-16 als deze was uitgefaseerd in 2005 en toekomstig vliegtuig vanaf 2025

Daarnaast kan België met dit toestel niet aansluiten met de buurlanden; niet met NL, FR, DU of VK


Mee eens (nog los van de vraag of deze kist nog in productie is als de Belgen de knoop door hakken)

Ik zou het anders vinden als (gold ook voor NL voor de F35 keuze) men de F18E zou kopen onder de voorwaarde dat Boeing ze inruilt medio jaren dertig tegen de FA/XX, maar dat is een ander verhaal.

Reinier

F-18 mooi en goed toestel, maar gaat het niet worden voor België.
Deels zelfde reden waarom Nederland niet voor heeft gekozen:
- 2 motoren, duur in onderhoud
- shelters te klein
- raakt al verouderd wanneer deze in dienst wordt gesteld. Was een goed tussen model geweest tussen F-16 als deze was uitgefaseerd in 2005 en toekomstig vliegtuig vanaf 2025

Daarnaast kan België met dit toestel niet aansluiten met de buurlanden; niet met NL, FR, DU of VK

Sparkplug

Citaat van: Ace1 op 16/04/2015 | 17:45 uur
Het minpunt van de Super Hornet is dat het geen jager is maar een bommenwerper tenzijn dit is verbeterd door de ontwikkelingen van de Advanced Super Hornet (ASH)?
Hier denken een hoop vliegers van de U.S. Navy met zowel F-14 Tomcat als F/A-18E/F Super Hornet ervaring heel anders over. Zij stellen dat de Super Hornet als fighter t.o.v. de Tomcat het veel beter bleek te doen dan verwacht. De Tomcat was dan ook veel meer een onderschepper (interceptor).

Wat motoren betreft is de General Electric F414-EPE interessant, aangezien deze meer stuwkracht geeft dan de door de Super Hornet en Growler gebruikte F414-GE-400.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#342
Citaat van: Ace1 op 16/04/2015 | 17:45 uur
Het minpunt van de Super Hornet is dat het geen jager is maar een bommenwerper tenzijn dit is verbeterd door de ontwikkelingen van de Advanced Super Hornet (ASH)?


Het is natuurlijk een F/A, dat is wat anders dan een bommenwerper, voor de meer fighter zullen ze het bij de EF, Rafale of de Gripen E moeten zoeken alleen vrees ik dat op het BE keuze moment de productie van zowel de EF als de ASH is gestopt.

P.s. die (eventuele) 12 extra SH's voor de USN zullen de productielijn maar voor 6 maanden weten te rekken.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ace1 op 16/04/2015 | 17:45 uur
Wat bedoelen de Belgen met sterkere reactoren?

reactoren is motoren

Ace1

Citaat van:  demorgen op 16/04/2015 | 17:31 uur
Boeing biedt België update aan van zijn Super Hornet ter vervanging F-16's

Het gaat om de versie "block 2+", een nieuwe evolutie van de F-18's die momenteel worden geleverd aan de Amerikaanse marine, de US Navy, zo verklaarde Howard Berry, de vicevoorzitter voor de internationale verkoop van de Super Hornet.

De "Advanced Super Hornet" (ASH), die sinds augustus 2013 in ontwikkeling is, blijft beter verborgen voor radars, heeft dankzij enkele aanpassingen een grotere actieradius, en is ook uitgerust met een vernieuwde cockpit en sterkere reactoren.

Het minpunt van de Super Hornet is dat het geen jager is maar een bommenwerper tenzijn dit is verbeterd door de ontwikkelingen van de Advanced Super Hornet (ASH)?

Wat bedoelen de Belgen met sterkere reactoren?