Belgische defensie - Algemene nieuwstopic

Gestart door Belgje, 09/09/2014 | 09:54 uur

Huzaar1

#69
Citaat van: Elzenga op 07/12/2014 | 12:55 uur
Daar zijn ook topics voor al. Maar ik heb weinig zin om mijn energie alleen maar in allerlei negatieve scenario's te steken en hoe erg het allemaal wel niet is..hell en verdoemenis. Ik heb nog nooit gemerkt dat dit helpt om problemen op te lossen en een bevolking weer te motiveren aan hun samenleving te werken en weer enigszins positief te denken.

Dus voor wie graag in het doemdenken blijft zitten..hebben we ook ruimte voor hier op het forum. Ik bouw liever aan beleid waaruit nog wel enig optimisme spreekt. En dat heeft niks met luchtfietserij te maken..want wie de toekomst kan voorspellen..mag nu opstaan.

Het bespreken van de Belgische defensie aangaande hun meest recente begrotingsplannen is realistisch en gebaseerd op hoe de situatie in elkaar steekt in de praktijk.
Ik zou dit graag ook anders zien maar het is nu eenmaal zoals het is. Er wordt geen cent meer in gestoken maar wel flink meer bezuinigd. Dit is niet negatief, dit is de realiteit. Hier optimisme in zien en scenario's s bespreken die niet aan de orde zijn en ook niet komen is i.m.o luchtfietserij.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Elzenga

Citaat van: Huzaar1 op 07/12/2014 | 00:39 uur
Ik denk dat we beter kunnen stoppen met deze luchtfietserij en na de meest recente ( nog geen week oude) belgische defensie begroting kunnen gaan praten over reële onderwerpen. Belgie gaat niets kopen..nergens in investeren. Belgie gaat afstoten inkrimpen en bezuinigen. We kunnen beter een nieuw topic openen over zoals:"wat Begie hoort te doen" dan te praten over dit of dat met een budget van 2.5 miljard euro.
Daar zijn ook topics voor al. Maar ik heb weinig zin om mijn energie alleen maar in allerlei negatieve scenario's te steken en hoe erg het allemaal wel niet is..hell en verdoemenis. Ik heb nog nooit gemerkt dat dit helpt om problemen op te lossen en een bevolking weer te motiveren aan hun samenleving te werken en weer enigszins positief te denken.

Dus voor wie graag in het doemdenken blijft zitten..hebben we ook ruimte voor hier op het forum. Ik bouw liever aan beleid waaruit nog wel enig optimisme spreekt. En dat heeft niks met luchtfietserij te maken..want wie de toekomst kan voorspellen..mag nu opstaan.

Elzenga

Citaat van: Belgje op 06/12/2014 | 22:13 uur
CitaatHet feit is dat we nog altijd 2 A310's te koop staan hebben, denk ik... Zou dus heel wat goedkoper zijn dan nieuwe A330's.
Ik kan me voorstellen dat als de gemeenschappelijke EUropese vloot tankers en vrachtvliegtuigen groter wordt er ook behoefte zal komen voor enkele meer algemeen inzetbare toestellen..als bijvoorbeeld deze A310s. Ombouwen naar model dat de Duitsers gebruiken nu als tankers lijkt me minder verstandig..gezien instroom A330 MTTH.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Reinier op 07/12/2014 | 12:10 uur
De deplorabele staat van de Belgische defensie en nog slechtere toekomst visie is gewoon een afspiegeling van de rest van het land.


Het Griekenland van het noorden?

Reinier

Citaat van: Huzaar1 op 07/12/2014 | 00:39 uur
Ik denk dat we beter kunnen stoppen met deze luchtfietserij en na de meest recente ( nog geen week oude) belgische defensie begroting kunnen gaan praten over reële onderwerpen. Belgie gaat niets kopen..nergens in investeren. Belgie gaat afstoten inkrimpen en bezuinigen. We kunnen beter een nieuw topic openen over zoals:"wat Begie hoort te doen" dan te praten over dit of dat met een budget van 2.5 miljard euro.
:lol: :lol:
Inderdaad.
Geldt trouwens niet alleen voor de Belgische defensie, maar voor een heel groot gedeelte waar de overheid/ overheden daar hun verantwoordelijkheden in zouden moeten nemen zoals; infrastructuur, gezondheidszorg, energie, etc.

België begint dramatisch achter te lopen op de rest van West-Europa.
Recentelijk in België geweest? Wegen zijn daar dramatisch slecht. Slecht onderhouden maar ook niet berekend op deze tijd. Brussel en Antwerpen zijn dubieuze wereldkampioenen als het om files gaat.
http://www.brusselnieuws.be/nl/nieuws/brussel-nog-maar-eens-wereldkampioen-file

De deplorabele staat van de Belgische defensie en nog slechtere toekomst visie is gewoon een afspiegeling van de rest van het land.

Zonde...zou veel beter kunnen zijn....

Huzaar1

Ik denk dat we beter kunnen stoppen met deze luchtfietserij en na de meest recente ( nog geen week oude) belgische defensie begroting kunnen gaan praten over reële onderwerpen. Belgie gaat niets kopen..nergens in investeren. Belgie gaat afstoten inkrimpen en bezuinigen. We kunnen beter een nieuw topic openen over zoals:"wat Begie hoort te doen" dan te praten over dit of dat met een budget van 2.5 miljard euro.

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Belgje

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 06/12/2014 | 22:51 uur
Ombouwen, aanpassen en buiten de bootvallen zou wel een penny wise, pound foolish kunnen blijken te zijn.

Dat moet uiteraard bekeken worden. Een ding staat vast: no more leasing.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Belgje op 06/12/2014 | 22:13 uur
Het feit is dat we nog altijd 2 A310's te koop staan hebben, denk ik... Zou dus heel wat goedkoper zijn dan nieuwe A330's.

Ombouwen, aanpassen en buiten de bootvallen zou wel een penny wise, pound foolish kunnen blijken te zijn.

Lex

Citaat van: Belgje op 06/12/2014 | 22:13 uur
Het feit is dat we nog altijd 2 A310's te koop staan hebben, denk ik... Zou dus heel wat goedkoper zijn dan nieuwe A330's.
En de A-321, die in wet-lease van het Portugese Hi-Fly gebruikt wordt, schijnt ook duurder uit te vallen dan begroot.

Belgje

Citaat van: Thomasen op 06/12/2014 | 20:16 uur
Je hebt helemaal gelijk, een A310 moet je niet meer willen.
Het feit is dat we nog altijd 2 A310's te koop staan hebben, denk ik... Zou dus heel wat goedkoper zijn dan nieuwe A330's.

dudge

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 06/12/2014 | 18:28 uur
Ik zou me willen aansluiten, als België, met het internationale initiatief voor MRRT's  en dat wordt niet de A310 maar de A330 (hoogstwaarschijnlijk)

Je hebt helemaal gelijk, een A310 moet je niet meer willen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Elzenga op 06/12/2014 | 18:11 uur
Behalve het mariniers-idee denk ik dat ik dit aardig invul in mijn alternatieve opzet. Incluis de twee tanktoestellen. Bij het invoeren van gevechtshelikopters en zware transporthelikopters zet ik vraagtekens. Heeft dat echt meerwaarde voor de Belgische krijgsmacht?..of is dat meer iets wat in samenwerking met bijvoorbeeld Nederland geleverd wordt door Nederland? Belgische luchttransport en para-inzet focust immers op de A400Ms en in mijn alternatief nog 6 C295s. Waarmee België die aspect goed invult..en Nederland meer focust op transport met helikopters. Dat vult elkaar dan mooi aan.

Ik zou me willen aansluiten, als België, met het internationale initiatief voor MRRT's  en dat wordt niet de A310 maar de A330 (hoogstwaarschijnlijk)

Elzenga

#57
Citaat van: Belgje op 05/12/2014 | 18:43 uur
Kijk, als er dan toch een toekomstvisie moet worden gegeven (de échte komt eraan, volgens de minister tegen juni: een toekomstplan mét wet)

Marine: behouden van mijnjachtcapaciteit, vervanging fregatten door 2 Crossovers.
Luchtmacht/landmacht: Optimale afstemming van materiaal op luchtmobiel opereren. Voor een groot deel kunnen de huidige structuren blijven bestaan. 7 a400m's is een stevige vloot, zeker met de legendarische hoge beschikbaarheid van de 15de wing in gedachten. Een tweetal A310 MRTT's en dan zijn we er voorlopig wel. F-16's vervangen door Gripens en de helikoptervloot uitbreiden met middelzware en zware toestellen en echte gevechtsheli's. Ambitieniveau: iets als Opération Serval.
Wat betreft de hereniging van de Nederlanden: Veel succes. Ik zie het zitten maar ik vrees dat ik niet veel gelijkgezinden zal vinden. :p
Behalve het mariniers-idee denk ik dat ik dit aardig invul in mijn alternatieve opzet. Incluis de twee tanktoestellen. Bij het invoeren van gevechtshelikopters en zware transporthelikopters zet ik vraagtekens. Heeft dat echt meerwaarde voor de Belgische krijgsmacht?..of is dat meer iets wat in samenwerking met bijvoorbeeld Nederland geleverd wordt door Nederland? Belgische luchttransport en para-inzet focust immers op de A400Ms en in mijn alternatief nog 6 C295s. Waarmee België dat aspect goed invult..en Nederland meer focust op transport met helikopters. Dat vult elkaar dan mooi aan.

Elzenga

Citaat van: Zander op 05/12/2014 | 09:45 uur
Elzenga, ik ben ook even je België blog door gerend. Ik ga op een aantal vlakken met de anderen mee.
Waarvoor dank!
Citaat van: Zander op 05/12/2014 | 09:45 uur
België gaat nooit een meer maritieme kant op met zijn krijgsmacht. Daar hebben ze de wil en de noodzaak niet voor. Ze hebben al de Castor klasse aangeschaft en ik denk dat ze meer die richting opgaan. Ik denk dat je dit met een uitgebreide analyse zelf ook had kunnen inzien. Al denk ik dat jou (en vele met jou) maritieme fetish je niet objectief maakt in deze.
Van dat laatste is geen sprake. Ik maak wel degelijk neutrale analyses en afwegingen. Voor Nederland wat uitgebreider dan voor België, dat weer wel. Ik snap de rol van de para-commando's..en traditie..en "houden bij hetzelfde" spelen ook in België een belangrijke rol. Maar daar is ook Antwerpen. Een havenstad die voor België economisch belangrijk is en denk ik nog veel meer zal worden in de komende decennia. Welke samen met Rotterdam een hele sterke positie kent en hopelijk behoudt..om de maritieme entree van de EU te zijn en te blijven. Dat is 1 reden waarom ik die overstap naar een mariniers-opzet bepleit.

Dan is daar de historische erfenis van de Belgische koloniale periode. In die opzet was en zijn de para-commando's ook belangrijk geweest en nog steeds. Als ook de relatief grote transportvliegtuigen-vloot..nu CH130s, later A400Ms. Die kant wil ik nadrukkelijk behouden. Maar ik denk dat België zijn capaciteiten in deze kan versterken door ook maritiem optreden daar aan toe te voegen. Nadrukkelijk ook omdat ook het transport van zwaarder militair materiaal..steeds vaker nodig bij operaties in bijv. Afrika...niet voldoende door de lucht kan worden uitgevoerd..maar ook maritiem transport nodig heeft.

Daarnaast denk ik dat een mariniers-opzet beter aansluit bij de Nederlandse krijgsmacht die ik voorstel (in 2030). Dit de samenwerkingsmogelijkheden versterkt. Al laatste blijft de para-capaciteit gewoon behouden. Net zoals in mijn Nederlandse voorstel het luchtmobiel optreden van de op te heffen LMB over gaat naar het grotere Korps Mariniers. Ook hier zijn trouwens interessante samenwerkingvormen mogelijk dan met de Belgen. Nederlanders meer focus op heli-transport..de Belgen meer para-inzet via transportvliegtuigen.
Citaat van: Zander op 05/12/2014 | 09:45 uur
België heeft nu behoorlijke luchttransport middelen en ik denk dat dat ook de kant is die ze op zullen blijven kijken. Ik denk dat men in België behoorlijk verknocht is aan de para-commando's deze zullen ze dan ook niet om gaan scholen tot mariniers.
Die capaciteit blijft dus behouden...en wordt met maritieme inzet aangevuld. Inzet die nu trouwens ook al door para-commando's wordt uitgevoerd.
Citaat van: Zander op 05/12/2014 | 09:45 uurJou idee van gemechaniseerde bataljons(gemotoriseerd zou een betere benaming zijn gezien het huidge materieel) zou best wel eens kunnen kloppen.Verder denk ik dat de Belgen zich vooral op bewakings en evacuatie operaties zullen richten, dus licht bewapende eenheden veel logistiek en geneeskundig.
Die evacuatie-operaties vind ik ook belangrijk. Nadrukkelijk onderdeel van het takenpakket. Zowel voor Nederland als België. Beiden kunnen hierin ook samenwerken...en bieden dan breed scala aan inzetmogelijkheden.

slaydo

Citaat van: Oorlogsvis op 05/12/2014 | 17:06 uur
Als we samen een land zouden vormen sta je in Europa ook veel sterker dan nu 3 afzonderlijke landjes...kijk alleen maar eens naar het aantal inwoners er dan binnen je grenzen wonen (28.5 miljoen !)

Wilders kan dan samen met Philip de Winter de grootste partij worden !... 8)

srsly??? Die 2 volslagen idioten aan het roer.. Goed, tijd voor de mensen met inderdaad hersens om het land te verlaten als dat ooit zou gebeuren... Waar haal je die waanideeen vandaan? Met die 2 sta je in Europa niet sterker omdat zij er alles aan zullen doen om NLBE of weet ik veel hoe dat land zou gaan heten nog verder te isoleren door volstrekt incompetent bestuur.