Belgische defensie - Algemene nieuwstopic

Gestart door Belgje, 09/09/2014 | 09:54 uur

Harald

Citaat van: Parera op 31/07/2025 | 21:34 uur

:omg:  hoe hoog wat dat ding met 2 Mistrals erop ?
De basishoogte van de Serval is al 3,5 meter !

Parera

Citaat van: Stoonbrace op 31/07/2025 | 21:46 uurZoals ik het begrijp vullen die elkaar aan en heb je nog een derde Serval nodig met de radar want de Franse economie moet uiteraard gesteund worden.

Dat laatste heb je gelijk in, en natuurlijk een 3e voertuig wat een top idee! :silent:
Ik ben benieuwd naar de invloed van dat ARX-30 kanon binnen de Franse (en later Belgische)krijgsmacht. KNDS verkoopt het wapen namelijk als vervanger van de 40 mm AGL en 12,7 mm op landvoertuigen. Daar zullen ze bij FN Herstal niet blij mee zijn ;)

Stoonbrace

Citaat van: Parera op 31/07/2025 | 21:34 uurDe VSHORAD zal dan wel de combinatie worden die we ook zien bij de Franse landmacht van KNDS. Variant 1 met de ARX30 30 mm en variant 2 met daarop RCWS met FN MAG en 2 Mistral MANPADS.

Zoals ik het begrijp vullen die elkaar aan en heb je nog een derde Serval nodig met de radar want de Franse economie moet uiteraard gesteund worden.
"We zijn een museum, ..."

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 31/07/2025 | 21:09 uurVerdediging van eigen grond. Terwijl de kans dat er vliegtuigen boven onze grondgebieden verschijnen nihil is.

Tot zover belgische voorbereiding eninzet van middelen.  :dead:
Zonde want er zit zoveel meer in de skyrangers als potentie, maar goed er zal over na gedacht zijn zullen we maar zeggen.

Citaat van: Benji87 op 31/07/2025 | 21:16 uurEven ter aanvulling op je post. De Fransen lijken ze TTH's tijdelijk over te gaan nemen van de Belgen:

https://armyrecognition.com/news/aerospace-news/2025/french-army-could-operate-belgian-nh90-helicopter-to-ensure-nato-tactical-lift-continuity
Ik heb ook al geluiden gehoord dat de Duitsers de toestellen willen overnemen en gebruiken voor trainings doeleinde.

Citaat van: Stoonbrace op 31/07/2025 | 21:19 uurWat de Skyranger (geen nood aan verder giswerk, het wordt de Skyranger) betreft: strategische doelwitten verspreid over het grondgebied beschermen. De landmachteenheden krijgen eigen (V)SHORAD op basis van de Serval. De NASAMS zou wel meegaan op missies.

Oké dan is het plaatsen op vrachtwagens dus geen probleem. Overigens zijn dit exact dezelfde modules/torens die Nederland koopt van de Skyranger want ook die van ons zijn eigenlijk 10 voets container onderstellen bovenop de G5. Ook wij kunnen ze statisch neerzetten als we dat nodig (zouden) vinden.

De VSHORAD zal dan wel de combinatie worden die we ook zien bij de Franse landmacht van KNDS. Variant 1 met de ARX30 30 mm en variant 2 met daarop RCWS met FN MAG en 2 Mistral MANPADS.

Stoonbrace

Citaat van: Parera op 31/07/2025 | 21:06 uurWat is precies de bedoeling met de NASAMS? Gaan deze het veld in (op de achtergrond) met de brigade(s) of worden deze statisch ingezet om belangrijke doelen te bewaken zoals de Antwerpse haven of Brussel?

Wat de Skyranger (geen nood aan verder giswerk, het wordt de Skyranger) betreft: strategische doelwitten verspreid over het grondgebied beschermen. De landmachteenheden krijgen eigen (V)SHORAD op basis van de Serval. De NASAMS zou wel meegaan op missies.

Benji87

Citaat van: Parera op 31/07/2025 | 16:03 uurOke, dat zou prima kunnen. Wel een systeem dat je dan echt enkel in ...

Even ter aanvulling op je post. De Fransen lijken ze TTH's tijdelijk over te gaan nemen van de Belgen:

https://armyrecognition.com/news/aerospace-news/2025/french-army-could-operate-belgian-nh90-helicopter-to-ensure-nato-tactical-lift-continuity

Huzaar1

Citaat van: Parera op 31/07/2025 | 21:06 uurWat is precies de bedoeling met de NASAMS? Gaan deze het veld in (op de achtergrond) met de brigade(s) of worden deze statisch ingezet om belangrijke doelen te bewaken zoals de Antwerpse haven of Brussel?

Afhankelijk daarvan zal de keuze van het Skyranger onderstel gemaakt kunnen worden. Bij de veld optie is een goed offroad onderstel van belang, voor statische inzet kan een vrachtwagen prima.

In dat laatste scenario denk ik zelf dat de RapidFire een betere keuze zal zijn, dit omdat het munitie type al in gebruik is (Jaguar) en ook de vrachtwagen variant maakt gebruik van hetzelfde chassis als de Ceasar 155 mm. Maar ook de Rapid Fire kan op allerlei onderstellen geplaatst worden dus ja.

Verdediging van eigen grond. Terwijl de kans dat er vliegtuigen boven onze grondgebieden verschijnen nihil is.

Tot zover belgische voorbereiding eninzet van middelen.  :dead:
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Stoonbrace op 31/07/2025 | 16:47 uurHet is ook expliciet de bedoeling om ze in tandem met de NASAMS te gebruiken.

Wat is precies de bedoeling met de NASAMS? Gaan deze het veld in (op de achtergrond) met de brigade(s) of worden deze statisch ingezet om belangrijke doelen te bewaken zoals de Antwerpse haven of Brussel?

Afhankelijk daarvan zal de keuze van het Skyranger onderstel gemaakt kunnen worden. Bij de veld optie is een goed offroad onderstel van belang, voor statische inzet kan een vrachtwagen prima.

In dat laatste scenario denk ik zelf dat de RapidFire een betere keuze zal zijn, dit omdat het munitie type al in gebruik is (Jaguar) en ook de vrachtwagen variant maakt gebruik van hetzelfde chassis als de Ceasar 155 mm. Maar ook de Rapid Fire kan op allerlei onderstellen geplaatst worden dus ja.

Huzaar1

Citaat van: Kornet43 op 31/07/2025 | 18:15 uurIk heb 30 jaar voor Rheinmetall AG gewerkt, dus ik weet van de hoed en de rand wat betreft exportvergunningen. De licentie rechten van de Gepard liggen bij de Duitse staat.

Dit klopt.

Je hebt twee vergunningen nodig voor uitvoer naar OEK. Uitvoer en export vegunnijg. Het een komt van het land dat produceert, het ander van het land dat het in bezit heeft.

Belgie is een probleem hierin, tergend langszaam.

Gelukkig heeft belgie bijgedragen met een aantal ton strooizout. Gaat oekraine de oorlog mee winnen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Huzaar1

Citaat van: Stoonbrace op 31/07/2025 | 16:16 uurJij zegt inderdaad nooit wat, xxxxx

Intimiderend hoor, deurklink.

Het is fijn om te lezen dat je jezelf zo geintimideerd voelt  dat je kansloze argumententatie zoekt zoals persoonlijke benoeming van namen. :)

Kornet43

Citaat van: Stoonbrace op 31/07/2025 | 15:46 uurDe exportvergunning wordt afgeleverd door de Vlaamse overheid. Die wordt helemaal niet geweigerd, geen idee waar je dat vandaan haalt. Ze zijn van een oudere standaard dan de NL en DE Gepards en ze worden niet opgekocht. Einde verhaal.
Ik heb 30 jaar voor Rheinmetall AG gewerkt, dus ik weet van de hoed en de rand wat betreft exportvergunningen. De licentie rechten van de Gepard liggen bij de Duitse staat.

Stoonbrace

Citaat van: Parera op 31/07/2025 | 16:03 uurOke, dat zou prima kunnen. Wel een systeem dat je dan echt enkel in eigenland opzet bij een conflict en dus niet zo snel mee stuurt met je brigade(s) het veld in. Maar als dat de keuze is die gemaakt is en dat de taak word van de Skyrangers prima!

Het is ook expliciet de bedoeling om ze in tandem met de NASAMS te gebruiken.

Huzaar1

Citaat van: Stoonbrace op 31/07/2025 | 15:24 uurAls je denkt dat het Vlaamse parlement iets te vertellen heeft over Defensie valt het klaarblijkelijk wat tegen met die kennis van de Belgische politiek.

Waar zeg ik dat ik denk dat het Vlaamse parlement dit mandaat heeft?  ;D

Parera

Citaat van: Stoonbrace op 31/07/2025 | 15:27 uurDe Skyrangers gaan bemand worden door de territoriale reserve. Ik verwacht een vrachtwagenonderstel.
Oke, dat zou prima kunnen. Wel een systeem dat je dan echt enkel in eigenland opzet bij een conflict en dus niet zo snel mee stuurt met je brigade(s) het veld in. Maar als dat de keuze is die gemaakt is en dat de taak word van de Skyrangers prima!

Citaat van: Stoonbrace op 31/07/2025 | 15:27 uurDe 15 H145m's die in 2026 en 2027 komen gaan voorlopig de capaciteit van de TTH ondervangen.
Ondervangen ja, maar ze kunnen de capaciteit niet vervangen in de tussentijd. Dus er zal op bondgenoten of civiele inhuur geleund moeten worden in de komende jaren. Daar is in de basis niks mis mee, maar wel zonde dat de TTH er eerder uit gaat dan dat de vervanging geregeld is. Maar iets met financiën en het geld zal beter besteed kunnen worden.

Citaat van: Stoonbrace op 31/07/2025 | 15:27 uurEn voor de ik denk ondertussen tiende keer: SO Regt kan niets aanvangen met H225m als 'semi-heavy' omdat je geen voertuig intern kan meenemen en dat is een kernvereiste.

Ik weet dat de CH47 de grote wens is van het SO regiment maar toch zolang het contract niet getekend is houd ik een slag om de arm. Ook de strategische visie 2025 (SV25) spreek weer over een middelzware/zware transport helikopter iets wat ook geen zekerheid geeft.

CitaatSO Air Task Unit - Medium/Heavy Transport Helicopters

Met een budget van net geen 1,3 miljard euro is dat genoeg voor een 6 tal CH-47F's met daarbij de middelen in/op de heli's maar ook ondersteuning op de grond. Dit is een inschatting op basis van de recente FMS aanvraag voor de VAE in mei 2025.

De eisen zoals deze zijn opgenomen in de SV25 zijn dat de helikopters geschikt moeten zijn voor het vervoeren van personeel en materieel en het uitvoeren van medische evacuaties door de lucht.

Maar dit plan is door de huidige regering (verder) naar voor geschoven en zal pas door een volgende regering gedaan worden. Dus in die tijd kan er van alles veranderen, zowel negatief voor de Chinook als positief voor het budget.

CitaatTijdens de volgende legislatuur zullen investeringen worden gewijd aan de eerste upgrades en
verbeteringen van de STOL-capaciteit. De aankoop van een transportcapaciteit per helikopter
(Medium/Heavy Transport Helicopter - M/HTH), die ons land heeft toegezegd te zullen leveren aan
de NAVO, zal van start gaan. Deze capaciteit is vooral bedoeld voor het vervoer van special forces
en hun uitrusting, en voor medische evacuatie per helikopter.

Ik lees nergens dat er een voertuig intern vervoerd moet kunnen worden, maar ik geloof best dat jij die info wel hebt en dat dit een eis is voor het SO Reg.

Ik hoop voor het SO Reg dat men de kans krijgt om de CH-47 aan te schaffen, maar zolang dat contract niet getekend is en/of officieel de geplande aankoop niet naar buiten is houd ik een slag om de arm. Ook in Frankrijk zal men er alles aan proberen te doen om de Belgen om te praten richting een Franse helikopter i.p.v. een Amerikaanse. Iets in de redenering van: ja de Franse SOF red het ook met de H225M en die van Nederland ook* dus waarom zouden de Belgen dan een Chinook nodig hebben?

De H225M Caracal zou een prima SOF heli kunnen zijn, maar de CH-47 kan net wat meer troepen/materieel vervoeren dus ook een top heli mits aangepast voor SOF taken.

* De Nederlandse SOF krijgt haar eigen tak met H225M's maar de Chinooks zullen ongetwijfeld ter beschikking staan indien nodig.

Huzaar1

Citaat van: Stoonbrace op 31/07/2025 | 16:02 uurAh, heb je daar ook eerstelijnsinformatie over zoals over *checks notes* alles? Spannend.

Dat is in OSINT bekend gesteld met interviews met deze ondernemer.