Militairen: niet in uniform reizen

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 25/09/2014 | 08:46 uur

Oorlogsvis

Citaat van: Enforcer op 25/09/2014 | 20:24 uur
Moet je er wel op getraind zijn, want anders heb je teveel nevenschade.
als je militair bent kan je er toch mee omgaan ....gewoon meer groen op straat !

DvdW

Citaat van: Enforcer op 25/09/2014 | 20:24 uur
Moet je er wel op getraind zijn, want anders heb je teveel nevenschade.
Colletarel damage? Het is geen 500 ponder...  :angel:
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

Enforcer

Citaat van: Oorlogsvis op 25/09/2014 | 20:17 uur
Gewoon verplicht in uniform reizen wat dacht je daarvan ?..(met een glock ) 8)

Moet je er wel op getraind zijn, want anders heb je teveel nevenschade.

Oorlogsvis

Gewoon verplicht in uniform reizen wat dacht je daarvan ?..(met een glock ) 8)

Enforcer

Citaat van: A.J. op 25/09/2014 | 15:24 uur
Ik heb een beter plan, "Militairen gewapend laten reizen".

Dit onzinnige gebuig voor dreigementen is natuurlijk precies wat die ISIS kneuzen voor ogen hebben. De politie voortaan ook maar in burger want dat pak kon wel eens agressie opwekken...

Volledig mee eens.

Ik zou juist liever zien dat militairen bewapend patrouilles gaan uitvoeren om en nabij die soft target areas, en dus ook bij het OV. En als je de zaak in 2 ploegendiensten stelt, dan zijn zowel de ochtendspits als de avondspits afgedekt.

Maar ja, we buigen ook al voor de anti Zwarte Piet groepjes van een paar personen..............

KapiteinRob

Citaat van: Elzenga op 25/09/2014 | 16:35 uur
Inderdaad...en ook het dragen van een wapen had in beide gevallen waarschijnlijk niet geholpen (door het verrassingseffect). Ik denk dat het hier meer gaat om de kans op spontane "acties" te verkleinen. Die voorbereid worden voorkom je er toch niet mee denk ik. Waakzamer zijn in zijn algemeenheid en wat bewuster van A naar B reizen met het OV lijken me wel bruikbaar. Ook kun je denken aan met meer mensen samen reizen. Zou een busje paperspray nog iets zijn?

Pfff, pepperspray? Ik ben militair, geen stewardess! En met een wapen kan zelfs ik omgaan. Denk dat een halsafsnijder ook niet zo dom is een gewapende militair "te willen verrassen". Zulke helden zijn het nou ook weer niet....

Elzenga

#17
Citaat van: A.J. op 25/09/2014 | 16:43 uur
Het is al te schandalig voor woorden dat hier uberhaupt een discussie over gevoerd wordt. Als er binnenkort een militair inelkaar gebutst wordt (of erger) krijgen we dan ook de "hij lokte het zelf uit" flauwekul te horen? Dat is ook het standaard riedeltje als ze weer eens een vrouw lastig vallen.
van mij krijg je die reactie in ieder geval niet. Ik ben alleen met veiligheidsaspect bezig. Zal ook thema onder journalisten en analisten zijn. Nu toch ietsjes anders kijken naar dreigementen. Maar ik zie dat niet als "toegeven"..maar gewoon gebruik van gezond verstand. Op een slagveld zoek je ook dekking...en dit is ook een echte oorlog...geen geintje.

Lex

Morgen is de Commando-overdracht CZSK. Ben benieuwd hoeveel personen zich dienen om te kleden op de Nieuwe Haven.  :angel:

Lex

Marinemensen in Den Helder blijven uniform op straat aanhouden

DEN HELDER - Ondanks de oproep van het ministerie van defensie aan militairen om vooral geen uniformen te dragen, zijn er in Den Helder nog steeds genoeg marinelui in hun blauwe overall te zien.

Militairen zouden, onder meer in het openbaar vervoer, geen uniform moeten dragen omdat diverse soldaten afgelopen week zijn bedreigd.

De aanleiding voor de verhoogde alertheid is de videoboodschap van een Nederlandse jihadstrijder. Die riep na een Amerikaans bombardement in Syrië op om een 'stevige daad tegen de Nederlandse overheid te verrichten'.

Een groepje marinemannen in de Helderse binnenstad noemt het advies onzin. ,,Als ons uniform geweld zou uitlokken, kan alles wel wat uitlokken. Korte rokjes bij vrouwen lokken een verkrachting uit, boerka's geweld. We kunnen net zo goed allemaal naakt gaan rondlopen'', zegt een van hen. Hij kwam gisterochtend het marineterrein op en merkte dat de beveiliging verscherpt was. ,,Ik wist toen nog niet waarom, maar het zal wel met IS te maken hebben.''

De marineman noemt het verzoek van Defensie ook vervelend. ,,Als ik van huis ga moet ik in mijn normale kleding over straat, op het marineterrein moet ik mijn uniform aan hebben. Dat is verplicht. Maar als ik dan even wil lunchen in de binnenstad moet ik me weer omkleden. Zo kleed ik me vier keer per dag om. Of ik moet dus verplicht op de basis lunchen.''

Ze hebben tot op heden ook nog geen rare reacties gehad op hun uniform. ,,Wij hebben nergens last van'', aldus een ander.

Helderse Courant,
Door Bo-Anne van Egmond -   25-9-2014, 16:27 (Update 25-9-2014, 16:28) 

A.J.

Citaat van: Elzenga op 25/09/2014 | 16:35 uur
Inderdaad...en ook het dragen van een wapen had in beide gevallen waarschijnlijk niet geholpen (door het verrassingseffect). Ik denk dat het hier meer gaat om de kans op spontane "acties" te verkleinen. Die voorbereid worden voorkom je er toch niet mee denk ik. Waakzamer zijn in zijn algemeenheid en wat bewuster van A naar B reizen met het OV lijken me wel bruikbaar. Ook kun je denken aan met meer mensen samen reizen. Zou een busje paperspray nog iets zijn?

Het is al te schandalig voor woorden dat hier uberhaupt een discussie over gevoerd wordt. Als er binnenkort een militair inelkaar gebutst wordt (of erger) krijgen we dan ook de "hij lokte het zelf uit" flauwekul te horen? Dat is ook het standaard riedeltje als ze weer eens een vrouw lastig vallen.

Elzenga

Citaat van: Thomasen op 25/09/2014 | 16:28 uur
Je schiet er dus ook helemaal niets mee op. We kennen twee casussen in Europa, een in Londen en een in Rosendaal, in beide heeft het niet dragen van militair tenue geen verschil gemaakt.
Ondertussen moeten we ons dus verschuilen in eigen land. En in sterk contrast met de eerdere oproepen om vaker in uniform te reizen. Wapen mee naar huis kan, maar is m.i. niet eens nodig.
Inderdaad...en ook het dragen van een wapen had in beide gevallen waarschijnlijk niet geholpen (door het verrassingseffect). Ik denk dat het hier meer gaat om de kans op spontane "acties" te verkleinen. Die voorbereid worden voorkom je er toch niet mee denk ik. Waakzamer zijn in zijn algemeenheid en wat bewuster van A naar B reizen met het OV lijken me wel bruikbaar. Ook kun je denken aan met meer mensen samen reizen. Zou een busje paperspray nog iets zijn?

A.J.

Citaat van: Thomasen op 25/09/2014 | 16:31 uur
Ik kreeg van sommige collega's mee dat zij een algeheel verbod kregen. Dus ook bij eigen vervoer.

Dan hebben ze morgen mooi pech als ik de auto start. Ik zie het gele formulier "weigering dienstbevel" wel verschijnen.

A.J.

Citaat van: Kapitein Rob op 25/09/2014 | 16:12 uur
Voor de duidelijkheid; zoals ik het heb meegekregen in mijn inbox was het geen advies; "militairen dienen niet in uniform met het openbaar vervoer te reizen". Oftewel een opdracht en alleen gerelateerd aan het OV.

Bij mij stond er zelfs het woord "verboden" tussen.

dudge

Citaat van: Kapitein Rob op 25/09/2014 | 16:12 uur
Voor de duidelijkheid; zoals ik het heb meegekregen in mijn inbox was het geen advies; "militairen dienen niet in uniform met het openbaar vervoer te reizen". Oftewel een opdracht en alleen gerelateerd aan het OV.

En verder ben ik het met AJ eens!

Ik kreeg van sommige collega's mee dat zij een algeheel verbod kregen. Dus ook bij eigen vervoer.

dudge

Citaat van: ARM-WAP op 25/09/2014 | 16:02 uur
Ik zie daar wel wat in.
Echter, velen willen mss niet eens gewapend reizen.
En wat te doen met het dienstwapen wanneer men thuis/op bestemming aankomt - trekkerslot? Safe laten inbouwen?

Ik denk reizen in burger is een verstandige beslissing.
Ik heb zelf nooit in uniform gereisd juist omdat je aandacht trekt... 'Blijf liever incognito...
En heb vroeger nog 'collega's' in uniform op café gezien... Schande...

Ik lach me hier in de UK al jaren een deuk omdat "Bobbies" geen vuurwapen zouden willen dragen... omdat dat te aggressief overkomt.
(maar dan moeten ze wel een "Armed Repsonse Unit" of "Special/Tactitical Response Unit" erbijhalen wanneer ze toch op iemand botsen die een vuurwapen heeft. En dat neemt tijd...)

Diegenen die een aanslag of ontvoering plannen zijn nu ook niet volslagen idioot.
Zelfs al ben je in burger, het neemt slechts enkele uren of dagen observatie in beslag om vaststellen dat iemand die een kazerne verlaat hoogstwaarschijnlijk een militair is... Dan heb je maar een auto te volgen en ergens klem te rijden en de bestuurder eruit te trekken voordat ie beseft dat het wat "IS-fanaten" zijn...
Als er al zo'n lieden zijn in NL dan is het best mogelijk dat dit vroeg of laat gebeurt.
Maar dat kan net zo goed in Belgie, Duitsland, Frankrijk,... het geval zijn.
Feit is dat "ze en hun sympatisanten" al in ons midden leven...
En waar een wil is, is jammer genoeg meestal ook een weg...

Je schiet er dus ook helemaal niets mee op. We kennen twee casussen in Europa, een in Londen en een in Rosendaal, in beide heeft het niet dragen van militair tenue geen verschil gemaakt.
Ondertussen moeten we ons dus verschuilen in eigen land. En in sterk contrast met de eerdere oproepen om vaker in uniform te reizen. Wapen mee naar huis kan, maar is m.i. niet eens nodig.