Militairen: niet in uniform reizen

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 25/09/2014 | 08:46 uur

Huzaar1

Citaat van: Ros op 26/09/2014 | 13:00 uur
Meningen kunnen altijd verschillen........

Ik zie  het besluit  niet als politieke correctheid en zeker niet als uiting van toegeven en onderwerping. Er is, mag ik aannemen, een bepaalde dreiging en daar moet je op acteren. De mate van dreiging zal zo zijn dat deze maatregel voor nu voldoende is. Je moet natuurlijk ook zwaar rekening houden met het signaal dat er uitgaat naar de burgers. Mensen die, herkenbaar als militair, deelnemen aan het openbaar vervoer zullen niet bepaald zorgen voor een gevoel van veiligheid.

Ik denk ook dat deze stap van Defensie niet alleen te wijten is aan " de gedachtenkronkels van een stel idioten".........



Ros,je gezwam neemt steeds meer achterlijke vormen aan.
Je past exact in het profiel van een sp er.
Mag ik in hemelsnaam vragen waarom het nu ineens verkeerd is om met uniform deel te nemen aan het ov? Dat doen we al een hele poos. Dat is standaard en ik kan geen enkel, geen enkel argument vinden waarom iemand zich onveilig gaat voelen als er militair in uniform in de bus stapt. Ik heb ervaring met juist totaal het omgekeerde.


Het hele idee is dat wij een verandering doorvoeren OMDAT  IS haatkebapjongeren een aanslag danwel agressie kunnen plegen/uiten.
Dan zwicht je als organisatie die juist bedoelt is om haar burgers te verdedigen.

Het gaat er totaal niet om of je nu met een broodtrommel,ak of potlood op pad bent..het gaat om de boodschaap naar het volk.
Zwamkees
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Ros

Citaat van: A.J. op 26/09/2014 | 12:54 uur
Ook VeVa moet eraan geloven... :lol:

LC

De angst zit er al behoorlijk in  :hrmph:

Ros

Meningen kunnen altijd verschillen........

Ik zie  het besluit  niet als politieke correctheid en zeker niet als uiting van toegeven en onderwerping. Er is, mag ik aannemen, een bepaalde dreiging en daar moet je op acteren. De mate van dreiging zal zo zijn dat deze maatregel voor nu voldoende is. Je moet natuurlijk ook zwaar rekening houden met het signaal dat er uitgaat naar de burgers. Mensen die, herkenbaar als militair, deelnemen aan het openbaar vervoer zullen niet bepaald zorgen voor een gevoel van veiligheid bij de burger. Wetend dat er niet meer gedaan kan worden dan zwaaien met de lege broodtrommel als er iets zou gebeuren.

De angstgevoelens (terecht of niet) worden al aardig aangewakkerd door de media en "deskundigen". De Telegraaf  kopte vandaag al met aanslagen op stations en 'soft targets' als doelen. Dit kan heel snel leiden tot negatieve gevolgen voor het dagelijks leven.

Ik denk ook dat deze stap van Defensie niet alleen te wijten is aan " de gedachtenkronkels van een stel idioten".........


A.J.

Ook VeVa moet eraan geloven... :lol:

Citaat
Friese Poort verbiedt legerrugzak

LEEUWARDEN - Leerlingen van de opleiding Defensie, Veiligheid en Vakmanschap van De Friese Poort in Leeuwarden mogen voorlopig geen rugzak met legerprint dragen.

Deze maatregel vloeit voort uit het advies van het ministerie van defensie aan militairen om in het openbaar vervoer burgerkleding te dragen. Aanleiding is de dreiging van terreuracties van IS-aanhangers nu de Nederlandse regering besloten heeft F-16's naar Irak te sturen.

Ook docenten die les geven in uniform moeten in burgerkleding naar school komen. Zij kunnen zich daar omkleden.

LC

Lex

Citaat van: Thomasen op 26/09/2014 | 11:28 uur
Waren we maar Frankrijk, dan was de landmacht gewoon de straat opgestuurd.
Daar gaat het niet alleen om de landmacht, maar de gehele krijgsmacht.  ;)

Lex

Citaat van: A.J. op 26/09/2014 | 10:54 uur
Overigens is dit niet de eerste keer he. Ergens na 9/11 mochten we ook een tijdje niet meer in uniform over straat.
Dat klopt. Nog een 24-uur na deze aanslagen, mochten we zelfs niet meer met de auto op pad, omdat je NATO platen weleens mensen op verkeerde gedachten zouden kunnen brengen.

A.J.

#62
Citaat van: Ros op 26/09/2014 | 11:56 uur
Heeft niets met durf of angst te maken.

Jawel, dit is toegeven en jezelf onderwerpen aan de gedachtenkronkels van een stel idioten.

Als we morgen zouden oproepen dat de vrouwen geen korte rokjes meer mogen dragen omdat de kans dan bestaat dat ze verkracht worden zou dit land te klein zijn. Of als we Burka's willen verbieden breekt de pleuris hier uit. Maar politiek correct als we zijn pakken we niet het probleem aan, nee we stellen een dresscode in omdat iemand wel eens gekke ideeën zou kunnen krijgen bij het zien van een militair...

Dit land is naar de verdommenis, dit is het resultaat van 30 jaar lang theedrinken en wegkijken en zwarte piet belangrijker vinden.

Ros

Citaat van: Huzaar1 op 26/09/2014 | 10:22 uur
De ene organisatie die dit land en haar burgers moet beschermen durft zich niet meer in het openbaar te vertonen, dat is de boodschap die we hiermee uitstralen. Als een stelletje angsthazen.

Heeft niets met durf of angst te maken. Simpelweg een eenvoudige maatregel om je personeel (beter) te beschermen. En er is (schijnbaar) nog geen noodzaak om militairen in te zetten om het land en burgers te beschermen. Als de situatie slechter zou worden en je moet opschalen zullen er zeker bewapende militairen verschijnen op strategische plaatsen. Toegangscontroles worden uitgevoerd op stations, verzwaarde grenscontrole en bedenk maar nog meer van deze maatregelen.

A.J.

Citaat van: Enforcer op 26/09/2014 | 11:33 uur
Helaas. Je dient nu ook bij woon-werkverkeer in burger te reizen. Geen advies, gewoon opdracht.

Dat weet ik, ik heb dat Intranet verhaal hier gepost.

Of ik me er aan houd is een tweede.

Enforcer

Citaat van: A.J. op 26/09/2014 | 11:29 uur
Hopelijk gaat die vlieger ook op voor eigen vervoer, sta ik straks niet in de file en kan ik doorgassen.

Helaas. Je dient nu ook bij woon-werkverkeer in burger te reizen. Geen advies, gewoon opdracht.

A.J.

Citaat van: Ros op 26/09/2014 | 11:11 uur
Het werk eerder averechts........militair in de bus of trein......uit de buurt blijven.

Hopelijk gaat die vlieger ook op voor eigen vervoer, sta ik straks niet in de file en kan ik doorgassen.

dudge

Citaat van: Huzaar1 op 26/09/2014 | 10:22 uur
Ik vind het ook een van de meest belachelijke acties die ik heb gezien van Defensie.
Zullen we ons als Land gewoon over geven bij voorbaat?

We zijn geen Frankrijk.
Dit is echt buigen voor de vijand, buigen voor de angst. De ene organisatie die dit land en haar burgers moet beschermen durft zich niet meer in het openbaar te vertonen, dat is de boodschap die we hiermee uitstralen. Als een stelletje angsthazen.

Waren we maar Frankrijk, dan was de landmacht gewoon de straat opgestuurd.

Ros

Als militairen mogelijke doelen zijn moet je het de  daders zo moeilijk mogelijk maken. Heeft m.i.  niets te maken mat lafheid of angst. Op uitzending krijg je beschermende uitrusting mee en deze actie van Defensie is ook een beschermende maatregel. In uniform blijven reizen doet voor de veiligheidsgevoel van de burger helemaal niets. Het werk eerder averechts........militair in de bus of trein......uit de buurt blijven.

A.J.

Overigens is dit niet de eerste keer he. Ergens na 9/11 mochten we ook een tijdje niet meer in uniform over straat. En eind jaren 80 begin jaren 90 werden we nog wel eens verveeld door de RAF en moesten we het uniform ook uittrekken.

Enforcer

De enige fatsoenlijk order die nodig was: haal je naamlint/-plaatje van je uniform af.