Militairen: niet in uniform reizen

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 25/09/2014 | 08:46 uur

Enforcer

Als militair heb je de eed of gelofte afgelegd aan het Koninkrijk der Nederlanden en de vlag die daarvoor staat. Dat wordt moeilijk als je baas denkt de vlag te moeten strijken. Think again!!!

Huzaar1

Ik vind het ook een van de meest belachelijke acties die ik heb gezien van Defensie.
Zullen we ons als Land gewoon over geven bij voorbaat?

We zijn geen Frankrijk.
Dit is echt buigen voor de vijand, buigen voor de angst. De ene organisatie die dit land en haar burgers moet beschermen durft zich niet meer in het openbaar te vertonen, dat is de boodschap die we hiermee uitstralen. Als een stelletje angsthazen.

Als ze een aanslag willen plegen lukt het ze toch op, ook op militairen want die zijn zo te achterhalen.
Man man wat een bagger dit. We zijn echt diep gezonken.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Enforcer

Met het niet mogen dragen van het uniform in het publiek wordt in feite ook de NL vlag gestreken die op de mouw zit. Dan kun je net zo goed meteen de witte vlag hijsen.

Welke commandant gaat zijn/haar ondergeschikte op rapport slingeren wanneer die ondergeschikte aangeeft niet te buigen voor ISIS, en het uniform gewoon draagt?!

Was dit omdat 1 mafkees wat gezegd heeft?! Dan is ISIS nog effectiever als de Zwarte Pieten bende, maar geeft ook wel aan hoe diep dit land gezakt is. :dead:

Huzaar1

Citaat van: Nikehercules op 25/09/2014 | 22:43 uur
Je gaat militairen buiten diensttijd toch niet met een pistool de straat op sturen? Dat vind ik echt een belachelijk idee. Ik zou zo'n ding niet eens bij me willen hebben na werktijd.

?

Juist wel.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

dudge

#49
Citaat van: A.J. op 26/09/2014 | 09:05 uur
Ik MOET mij dus straks omkleden... En ik mag NIET meer ff in pak een pakje sigaretten halen bij de benzinepomp om de hoek. :cute-smile:

Volgens het intranetbericht bericht mag dat dus wel. Bezinepomp is prima, auto is prima, dienstreis met de trein is prima, als js maar niet met de trein naar huis gaat.

A.J.

Citaat van: Kapitein Rob op 26/09/2014 | 09:29 uur
Is dit een defensiebreed gegeven opdracht?

Yup, startpagina Intranet, nieuws.

KapiteinRob

Citaat van: A.J. op 26/09/2014 | 09:03 uur
Nu ook op intranet:

Aanvullende beveiligingsmaatregelen vanwege Syrië

26 september 2014 | 07:53

Vanwege de situatie in Syrie en de mogelijke gevolgen daarvan voor Nederland zijn er aanvullende beveiligingsmaatregelen van kracht. Voor het personeel is met name van belang:

Militairen dienen tot nader order geen militair uniform te dragen tijdens woon-werkverkeer;
Militairen dienen tot nader order geen militair uniform te dragen op tijden of plaatsen als daar om dienstredenen geen noodzaak toe bestaat.

Verder zijn er aanvullende maatregelen die niet via intranet kunnen worden gecommuniceerd. Indien deze voor u van belang zijn, hoort u deze via uw commandant of uw veiligheidsfunctionaris.

Is dit een defensiebreed gegeven opdracht?

A.J.

Ik MOET mij dus straks omkleden... En ik mag NIET meer ff in pak een pakje sigaretten halen bij de benzinepomp om de hoek. :cute-smile:

A.J.

Citaat van: Kapitein Rob op 26/09/2014 | 08:52 uur
Het begint er op te lijken dat defensie niet eenduidig is v.w.b. het bekendstellen in deze. Ik heb in ieder geval middels email geen advies maar de opdracht gekregen om niet in uniform te zijn wanneer ik met het OV reis.

Ik waardeer de bezorgdheid van mijn werkgever, maar uiteindelijk vind ik het buigen voor terreur en dat zouden we nu juist niet moeten doen! Te zot voor woorden dat men eerder toejuicht om de zichtbaarheid in de maatschappij te vergroten door in uniform reizen te promoten en nu, na wat dreigende taal, we als schijthazen ons uniform uit moeten laten. Voor het veiligheidsgevoel van de Nederlander zou ik juist massaal uniformen op straat willen zien. En dan met Glock! Per slot van rekening willen we dat de Nederlander zich veilig voelt, zeker in eigen land.

Nu ook op intranet:

Aanvullende beveiligingsmaatregelen vanwege Syrië

26 september 2014 | 07:53

Vanwege de situatie in Syrie en de mogelijke gevolgen daarvan voor Nederland zijn er aanvullende beveiligingsmaatregelen van kracht. Voor het personeel is met name van belang:

Militairen dienen tot nader order geen militair uniform te dragen tijdens woon-werkverkeer;
Militairen dienen tot nader order geen militair uniform te dragen op tijden of plaatsen als daar om dienstredenen geen noodzaak toe bestaat.

Verder zijn er aanvullende maatregelen die niet via intranet kunnen worden gecommuniceerd. Indien deze voor u van belang zijn, hoort u deze via uw commandant of uw veiligheidsfunctionaris.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Kapitein Rob op 26/09/2014 | 08:52 uur
Het begint er op te lijken dat defensie niet eenduidig is v.w.b. het bekendstellen in deze. Ik heb in ieder geval middels email geen advies maar de opdracht gekregen om niet in uniform te zijn wanneer ik met het OV reis. Ik waardeer de bezorgdheid van mijn werkgever, maar uiteindelijk vind ik het buigen voor terreur en dat zouden we nu juist niet moeten doen! Te zot voor woorden dat men eerder toejuicht om de zichtbaarheid in de maatschappij te vergroten door in uniform reizen te promoten en nu, na wat dreigende taal, we als schijthazen ons uniform uit moeten laten. Voor het veiligheidsgevoel van de Nederlander zou ik juist massaal uniformen op straat willen zien. En dan met Glock! Per slot van rekening willen we dat de Nederlander zich veilig voelt, zeker in eigen land.

Volledig mee eens!

KapiteinRob

Het begint er op te lijken dat defensie niet eenduidig is v.w.b. het bekendstellen in deze. Ik heb in ieder geval middels email geen advies maar de opdracht gekregen om niet in uniform te zijn wanneer ik met het OV reis. Ik waardeer de bezorgdheid van mijn werkgever, maar uiteindelijk vind ik het buigen voor terreur en dat zouden we nu juist niet moeten doen! Te zot voor woorden dat men eerder toejuicht om de zichtbaarheid in de maatschappij te vergroten door in uniform reizen te promoten en nu, na wat dreigende taal, we als schijthazen ons uniform uit moeten laten. Voor het veiligheidsgevoel van de Nederlander zou ik juist massaal uniformen op straat willen zien. En dan met Glock! Per slot van rekening willen we dat de Nederlander zich veilig voelt, zeker in eigen land.

KapiteinRob

Citaat van: Elzenga op 25/09/2014 | 21:31 uur
dat heb je mis...de twee gelukte aanslagen op militairen (eentje werd voor militair aangezien)..eentje in de UK en eentje in Nederland.. waren een volledige verrassing voor het slachtoffer.

Dat waren gewapende militairen?

A.J.

'Ik doe mijn uniform niet zomaar uit'

Luitenant- kolonel Willem Schoonebeek beent met stevige passen over het perron van Den Haag centraal. Hij draagt zijn uniform met trots, en slaat daarmee het advies van het ministerie van Defensie in de wind. Dat adviseert voorlopig niet in uniform te reizen in het openbaar vervoer.

Deze maatregel is genomen naar aanleiding van een videoboodschap van een Nederlandse jihadstrijder eerder deze week. Die riep op tot 'een stevige daad' tegen de Nederlandse overheid.

Schoonebeek: 'Ik laat me niet leiden door de dictatuur van de schreeuwende minderheid. Dit uniform staat voor de organisatie die Defensie is. Wij zorgen voor veiligheid in Nederland en daarbuiten. Het zou vreemd zijn om wel deel te nemen aan een missie in Irak, maar in Nederland bang te zijn om je professie uit te dragen.'

De overste reist al 35 jaar in zijn uniform met de trein. 'En dat blijf ik doen. Bang ben ik zeker niet. Ik voel me nog even ontspannen als anders.' Een collega met dezelfde rang, die anoniem wil blijven, gaat morgen wel in burgerkleding naar zijn werk. 'Opdracht is opdracht,' stelt hij. 'Maar ik doe mijn uniform alleen uit om onschuldige burgers niet in gevaar te brengen. Om een voorbeeld te geven: als zij geraakt zouden worden door een kogel, die voor mij bestemd is, zou ik nooit in het reine met mezelf komen.'

Doelwit
'Maar,' twijfelt hij, 'als deze maatregel is genomen om mij te beschermen, dan hoeft dat niet. Ik ben niet bang. Wij zijn als militairen gewend om in missiegebieden doelwit te zijn. Ik doe mijn uniform niet zomaar uit.'

Militairen die zich gisteren al aan het advies hielden en in burger in de trein stapten, waren er nog steeds moeiteloos uit te pikken. Kaarsrechte rug, kortgeschoren kop en gepoetste schoenen. 'Tja,' lacht een militair van de landmacht. 'Ik moet nog werken aan mijn anonimiteit.'

AD

KapiteinRob

Citaat van: Enforcer op 25/09/2014 | 20:24 uur
Moet je er wel op getraind zijn, want anders heb je teveel nevenschade.

Los van het feit dat ik vind dat we als militair vaker naar de schietbaan zouden moeten gaan, weten we heus nog wel hoe we een kogel kunnen verplaatsen in de richting die we voor ogen hebben.  ;)

dudge

Citaat van: Elzenga op 25/09/2014 | 22:35 uur
of is daar bewust weinig aandacht aan gegeven toen? en ook niet in de context waarin het speelde. Ik ben toch vrij goed geinformeerd over dit soort zaken..maar het was voor mij ook even nieuw nu.

Het heeft dus gewoon in diverse kranten gestaan. Maar vergeet niet, het was wel zo'n 6 jaar geleden alweer. Gek genoeg kan ik er op het forum ook geen topic over vinden. Bewust klein gehouden lijkt me niet, de info is er, misschien dat de media het verhaal niet goed genoeg kon verkopen of dat er iets anders speelde toen.