Militairen: niet in uniform reizen

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 25/09/2014 | 08:46 uur

Willem D.

Door het "adviseren" van het niet-dragen van burgerkleding door defensiepersoneel buiten de poort bevorder je tenminste één van de doelstellingen van diegenen die bedreigingen uit, het creeeren van angst in onze samenleving.
Het wel/niet dragen van het uniform heeft m.i. geen enkele invloed op het wel/niet plegen van een aanslag.
Ondanks al onze beste goede intenties en gezamenlijke inzet van burgers, defensie en allerlei opsporingsdiensten, aanslagen zijn helaas nooit 100% te voorkomen.
We kunnen gezamenlijk wel waakzaam en alert blijven en verdachte situaties en gedragingen onmiddellijk te melden.
Laten wij ons als Nederlanders absoluut geen illusies maken dat we aanslagen kunnen voorkomen door onze militairen buiten de poort te laten camoufleren als burgers.
:(

Hoe meer zichtbare (en onzichtbare!) politie en militaire uniformen (met wapens) des te veiliger ik mij ga voelen.  8)

Citaat van: Nikehercules op 25/09/2014 | 22:43 uur
Je gaat militairen buiten diensttijd toch niet met een pistool de straat op sturen? Dat vind ik echt een belachelijk idee. Ik zou zo'n ding niet eens bij me willen hebben na werktijd.
In menig ander land is dat wel een "goed" gebruik. In het Nederlands gedachtegoed helaas ondenkbaar.

A.J.

Citaat van: Nikehercules op 25/09/2014 | 22:43 uur
Je gaat militairen buiten diensttijd toch niet met een pistool de straat op sturen? Dat vind ik echt een belachelijk idee. Ik zou zo'n ding niet eens bij me willen hebben na werktijd.

Waarom zou dat niet kunnen in het geval van een substantiele dreiging? Bij mijn weten heeft de politie de pistolen ook gewoon thuis in een kluis.

Nikehercules

#36
Je gaat militairen buiten diensttijd toch niet met een pistool de straat op sturen? Dat vind ik echt een belachelijk idee. Ik zou zo'n ding niet eens bij me willen hebben na werktijd.

Elzenga

Citaat van: Thomasen op 25/09/2014 | 22:34 uur
Nee, gek genoeg moest elke militair die ik gister sprak daar aan denken, maar hadden alle burgers geen idee. Zie je ook hoe beperkt de impact op de maatschappij eigenlijk is.  
of is daar bewust weinig aandacht aan gegeven toen? en ook niet in de context waarin het speelde. Ik ben toch vrij goed geinformeerd over dit soort zaken..maar het was voor mij ook even nieuw nu.

dudge

Citaat van: Elzenga op 25/09/2014 | 22:29 uur
Ik heb dat ook niet meegekregen toen....terwijl het toch echt een aanslag bleek te zijn...Werd op Twitter onder de aandacht gebracht. http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Binnenland/article/detail/894988/2008/06/27/Bijlmoord-was-wreed-oorlogsprotest.dhtml

Nee, gek genoeg moest elke militair die ik gister sprak daar aan denken, maar hadden alle burgers geen idee. Zie je ook hoe beperkt de impact op de maatschappij eigenlijk is.  

Jellington

Citaat van: Elzenga op 25/09/2014 | 22:29 uur
Ik heb dat ook niet meegekregen toen....terwijl het toch echt een aanslag bleek te zijn...Werd op Twitter onder de aandacht gebracht. http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Binnenland/article/detail/894988/2008/06/27/Bijlmoord-was-wreed-oorlogsprotest.dhtml

Sjonge jonge wat ben je dan ziek in je hoofd. Echt tragisch.

Elzenga

#32
Citaat van: Jellington op 25/09/2014 | 22:25 uur
De aanslag op een Britse militair vorig jaar kan ik me nog herinneren maar wanneer was er aanslag op een Nederlandse militair?
Ik heb dat ook niet meegekregen toen....terwijl het toch echt een aanslag bleek te zijn...Thomasen kwam er mee. http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Binnenland/article/detail/894988/2008/06/27/Bijlmoord-was-wreed-oorlogsprotest.dhtml

Jellington

Citaat van: Elzenga op 25/09/2014 | 21:31 uur
dat heb je mis...de twee gelukte aanslagen op militairen (eentje werd voor militair aangezien)..eentje in de UK en eentje in Nederland.. waren een volledige verrassing voor het slachtoffer.

De aanslag op een Britse militair vorig jaar kan ik me nog herinneren maar wanneer was er aanslag op een Nederlandse militair?

Lex

Ik vraag mij af, of de organisatie dan wel genoeg pistolen & kogels heeft.  :angel:

Enforcer

Citaat van: Elzenga op 25/09/2014 | 22:08 uur
dat ben ik met je eens..en is voor mij nog een afweging om wel voor bewapening te bepleiten. Maar het hangt er ook net vanaf wie de aanslag pleegt. "Groentjes" of zij die gevechtservaring hebben? Die laatste categorie deinst niet terug voor een bewapende militair. Deden ze in Irak en Syrie ook niet.

Heb je in ieder geval al de helft gewonnen.

Citaat van: A.J. op 25/09/2014 | 21:05 uur
Ik denk dat de gemiddelde militair meer schiet uren per jaar kan schrijven dan de politie.

Denk dat ook wel, maar de meesten wel met de Colt en niet allemaal met de Glock. En wat mij betreft mag de Colt ook mee de straat op.

Elzenga

Citaat van: A.J. op 25/09/2014 | 21:53 uur
Op het moment dat je weet dat je potentiële slachtoffer met een Glock op pad is wordt het tussen de oren allemaal al wat ingewikkelder.
dat ben ik met je eens..en is voor mij nog een afweging om wel voor bewapening te bepleiten. Maar het hangt er ook net vanaf wie de aanslag pleegt. "Groentjes" of zij die gevechtservaring hebben? Die laatste categorie deinst niet terug voor een bewapende militair. Deden ze in Irak en Syrie ook niet.

A.J.

Citaat van: Elzenga op 25/09/2014 | 21:31 uur
dat heb je mis...de twee gelukte aanslagen op militairen (eentje werd voor militair aangezien)..eentje in de UK en eentje in Nederland.. waren een volledige verrassing voor het slachtoffer.

Op het moment dat je weet dat je potentiële slachtoffer met een Glock op pad is wordt het tussen de oren allemaal al wat ingewikkelder.

Elzenga

Citaat van: Kapitein Rob op 25/09/2014 | 19:49 uur
Pfff, pepperspray? Ik ben militair, geen stewardess! En met een wapen kan zelfs ik omgaan. Denk dat een halsafsnijder ook niet zo dom is een gewapende militair "te willen verrassen". Zulke helden zijn het nou ook weer niet....
dat heb je mis...de twee gelukte aanslagen op militairen (eentje werd voor militair aangezien)..eentje in de UK en eentje in Nederland.. waren een volledige verrassing voor het slachtoffer.

Lex

Citaat van: Enforcer op 25/09/2014 | 19:52 uur
Volledig mee eens.

Ik zou juist liever zien dat militairen bewapend patrouilles gaan uitvoeren om en nabij die soft target areas, en dus ook bij het OV.
Dat is dus iets wat bijvoorbeeld in Frankrijk sinds 9/11 wordt toegepast. Patrouilles van zowel politie als de krijgsmacht.

A.J.

Citaat van: Enforcer op 25/09/2014 | 20:24 uur
Moet je er wel op getraind zijn, want anders heb je teveel nevenschade.

Ik denk dat de gemiddelde militair meer schiet uren per jaar kan schrijven dan de politie.