Opvolging Alkmaar klasse

Gestart door Harald, 30/10/2014 | 10:19 uur

Parera

Sea Naval Solutions (SNS) voert zijn lokale aanwezigheid – en die van de Belgische economie- sterk op, bevestigd door de ondertekening van de Unmanned Surface Vehicle MOU met het Belgische Sobelcomp

Belgische fabrikant Sobelcomp start samenwerking met de SNS-spelers

Na uitgebreide vergaderingen dit jaar hebben Thales en L3 ASV een gedetailleerd Memorandum of Understanding (MOU) getekend met Sobelcomp, een gespecialiseerde Belgische fabrikant van composietmaterialen. Als sleutelfiguur in het Belgische consortium SNS zal Thales de productie van 15 Halcyon-klasse USV's overzien, initieel gebouwd door L3 ASV.Dit om tegemoet te komen aan de ambitieuze doelstellingen van het nieuwe MCM-programma van de Belgische en Koninklijke Nederlandse Marine. De partners waren op zoek naar een zeer competente lokale fabrikant om de polyester casco's en dekken van de boten te produceren en zullen samenwerken met het bedrijf uit Loncin dat een sterk materiaalrecord heeft in de luchtvaart- en automobielsector.

De veeleisende vereisten voor een potentiële USV-partner: all-round excellentie

Het moederschip en de toolbox van onbemande voertuigen van het programma omvatten gespecialiseerde, specifieke ontwerpen die kunnen werken als een naadloos "system of systems". De boten uit de Halcyon-klasse weerspiegelen deze focus op specifieke behoeften: zoals toegewijde mijnoorlogvoering, USV's, schokbestendigheid staan ​​centraal in het ontwerp. De sleutel hiervoor zijn composietmaterialen, zo nauwkeurig gespecificeerd dat kleine niet-conformiteiten in een enkele laag een boot in gevaar kunnen brengen. Dit betekent op zijn beurt dat de vereisten voor fabrikanten veeleisend zijn wat betreft vakmanschap, kwaliteitscontrole en traceerbaarheid. Hoewel veel bedrijven composieten produceren, hebben alleen zij met bewezen allround topklasse, het potentieel om partners te zijn in de wereld van onbemande mijnoorlogvoering.

Sobelcomp heeft de capaciteit – en de toewijding – om te leveren

Sobelcomp levert precies de juiste mix om aan de marine te kunnen leveren. De nadruk op kwaliteit kwam tot uiting door de sterke betrokkenheid van hun kwaliteitsmanager vanaf het begin van de besprekingen met SNS – iets dat verder werd onderbouwd door ISO9001 certificering en een cultuur gevormd door de veeleisende normen in de lucht- en ruimtevaartsector. Sobelcomp beschikt ook over een sterk gecontroleerd voorraadbeheersysteem, waardoor alleen de exacte bestelde onderdelen worden gebruikt en ze volledig traceerbaar zijn via de supply chain. Dit is van vitaal belang voor het waarborgen van de kwaliteit van het materiaal – wat op haar beurt de aanzienlijke investeringen die de marine in USV's uitvoert, beschermt en de-riskeert. Bovendien wil het bedrijf op de lange termijn investeren in zijn goed ontworpen faciliteiten; er zijn bijvoorbeeld gespecialiseerde deuren aanwezig die het mogelijk maken dat de 12 meter lange rompen van de USV met gemak worden verplaatst.

De Belgische economie stimuleren – nu en voor de lange termijn

Het partnerschap is slechts een rode draad in de bredere visie van SNS over 'wereldwijde expertise-lokaal geleverd', een verhaal dat Thales Belgium omvat, met zeven sites en meer dan 800 werknemers; Engine Deck Repair's (EDR) onderhoudsfaciliteiten van wereldklasse en een 250-koppig team in Antwerpen; en meer dan 100 vitale lokale onderaannemers. Maar het is ook een rode draad die de synergiën en sociaal dividend illustreert die goed ontworpen grote projecten en consortia kunnen opleveren voor een nationale economie. Dicht bij de Waals/Vlaamse grens, kan Sobelcomp profiteren van het sterke ecosysteem van deze laatste terwijl het een rol speelt in de hightech renaissance van Wallonië. Bovendien zal de inzet van SNS om technologie en expertise over te dragen haar in staat stellen om dit op de lange termijn te ondersteunen: het aanbieden van een nieuwe, Belgische, USV-materiaalfaciliteit die de toekomstige constructiecapaciteit van EDR weerspiegelt. Samen zullen ze in staat zijn tegemoet te komen aan de groeiende vraag naar USV's over de hele wereld, daar toonaangevende marines zich geleidelijk verplaatsen naar onbemande systemen.

[Bron:  Sea Naval Solutions ]

Huzaar1

laten we hopen dat na 4 gebouwde boten de club failliet is, of hun scheepswerf kwijt zijn, of daadwerkelijk fysiek niet meer kunnen vinden, verder zols Flyguy zegt.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

#1244
Citaat van: Thomasen op 11/03/2019 | 18:35 uur
Ach, in tijden van bezuinigingen kun je zo'n supplier wel makkelijker afstoten.
Wel zonde, als dit klopt is de kans op NL vervolgorders een stuk kleiner. Al bied dat misschien juist kansen.

Ik heb hele grote twijfels over de financiële staat van EDR, als dochter onderneming van MSC Shipping heeft het potentieel genoeg werk. De rederij is de tweede grootste rederij ter wereld met 193 eigen schepen en 331 gecharterde schepen, hierbij staan nog 23 in de planning voor nieuwbouw. Maar niet al het werk aan de schepen van MSC word uitgevoerd in Antwerpen,  daarnaast heeft MSC ook een cruiseline met 4 schepen.

Waar ik heel erg bang voor ben is dat bij keuze voor EDR de werf overeind gehouden word door de Belgische staat met behulp van deze order. Verder is de werf compleet verouderd en moet bijna alles vervangen of gemoderniseerd worden. En Nederland word hier door België mee getrokken in dit ''avontuur'', ik begrijp de Belgen heel goed dat ze het geweldig vinden om weer een goede scheepswerf te hebben maar of het ook echt gaat werken is nog maar de vraag.

De winnaar van de order moet de boten + toolboxen de komende 10 jaar ook ondersteunen, onderhouden en eventueel moderniseren. Verder blijft het punt dat EDR 0 ervaring heeft met nieuwbouw van (marine) schepen. Het bedrijf bestaat pas sinds 2014, daarvoor was de werf jaren lang leeg en verwaarloosd.

Ik ben van mening dat als Damen het niet word we als NL het bij 6 van deze boten moeten laten en inderdaad verder kijken naar de toekomst. En we moeten leren van deze keuze en voortaan de Belgen geen projecten meer laten leiden.  ;D Dit gaat dan vooral over het moment dat de Belgen voor een Italiaans-Franse order kiezen als compensatie van de F-35 order want dan betekend het dat we net zo goed direct de order aan EDR hadden kunnen geven i.p.v. een maande lange geld kostende aanbesteding te doorlopen.

Wint EDR op basis van best offer, best price dan is het jammer voor Damen en Naval Group maar dan wint EDR terecht. Als de order zo nodig naar Frankrijk moet ben ik nog meer voor Naval Group want die hebben in elk geval de kennis en ervaring rondom nieuwbouw van marine schepen.

Flyguy

Hoe minder van deze badkuipen hoe beter.

Kansen biedt het inderdaad wel. Kansen om de Mercuur en de HOVs ter vervangen door betere andere platformen.


Parera

Citaat van: Flyguy op 11/03/2019 | 13:14 uur
KBW mag alvast Frans gaan leren.

(Af-)bouw vind plaats in Antwerpen als EDR ze gaat bouwen. Antwerpen ligt in Vlaanderen dus geen woord Frans aan boord! De eerste word in Frankrijk gemaakt en die is voor België dus dat is hun probleem.  ;D

Lex


Ace1


Flyguy

KBW mag alvast Frans gaan leren.

Huzaar1

Citaat van: A.J. op 08/03/2019 | 20:07 uur
Pak dan Sloten... Daar hebben ze iig maar liefst 715 inwoners... ;D

Ook goed, Sloten it is !
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

A.J.

Citaat van: Huzaar1 op 08/03/2019 | 11:16 uur

Frans is geen wereldtaal in de praktijk, het is even relevant in de wereld als het feit dat Valkenswaard, een gehucht, een stad genoemd mag worden, omdat stadsrechten heeft gekregen in de middeleeuwen.

Pak dan Sloten... Daar hebben ze iig maar liefst 715 inwoners... ;D

Huzaar1

Citaat van: Thomasen op 08/03/2019 | 15:49 uur
Nou, een behoorlijk deel van Afrika. Bedenk dat er de afgelopen 3 jaar 100 miljoen Afrikanen zijn bijgekomen. Je kunt de regio negeren of niet belangrijk vinden, maar Afrika zal de komende 50 jaar juist enorm belangrijk worden voor ons.
Jazeker, dat is het hem ook. De mineralen gaan we er niet meer halen, iets met koloniale tijd, de Chinezen doen dat nu. Het enige wat ons wat interesseert is het bestrijden van de migratiegolven van dat continent. Dat is voornamelijk in dit geval nu de schuld van Frankrijk, omdat dat het enige land is met betekenis wat daar iets om geeft (Uranium, Olie, goud, Mali. etc)
Citaat
Klopt, weet niet of je wel eens op BuZa rondloopt, maar waar Engels de economische taal is, is Frans de taal van de diplomatie. Al wordt dat toegegeven, steeds meer Engels.
Jazeker, en Brussel. De Fransen denken dat inderdaad, in de realiteit is dat en was dat in de EU Engels. Dat werd benadrukt door Nederlandse waardering om de Engelse opmaak van wetten, officiële documenten en overheidsdictee's. Door de Brexit zijn de Fransen dominant geworden maar vooral Oost-Europa kan het niet bijhouden, hun Engels is al belabberd, Frans kennen ze alleen van Sourcy flesjes. Engels is de taal in de EU omdat we er met heel veel landen zitten waarvan de meerderheid Engels als 2e of 3e taal op school heeft gehad.
Citaat

En vwb Wallonië en Frankrijk, volgens mij willen de Fransen Wallonië ook helemaal niet, maar hebben sommige Walen het idee Frankrijk toegevoegd te zijn.

Ik denk dat de Fransen geen actief streven hebben naar bv. een verdeling van België en daarmee annexatie van Wallonië. Tevens denk ik dat ze dit vooral niet willen omdat hun eigen positie daar niet beter van wordt, Vlaanderen is namelijk de hoofdprijs.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Huzaar1

Citaat van: Sparkplug op 08/03/2019 | 15:16 uur
Vergeet Canada en delen van de Indische en Stille Oceaan niet.

Ja, ach.. Canada, en dan Quebec, daar spreken ze ook Engels, en waar ze dat niet doen hebben we niets te zoeken, hetzelfde voor de Stille Oceaan.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Huzaar1

Citaat van: Stoonbrace op 08/03/2019 | 16:12 uur
Ik ga deze inkaderen.

Geen probleem. Het is een Belgisch dingetje, dat begrijp ik, met Congo. En Frankrijk heeft er veel te halen maar voor de rest hebben we vooral last van dat continent en het enige waar wij mee worstelen is de immigratie die er vanaf komt.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Stoonbrace


Sparkplug

Citaat van: Ace1 op 08/03/2019 | 15:14 uur
Je hebt 2 wereld talen dat zijn Engels en Spaans. Frans is een taal die alleen Frankrijk en België en  en bepaalde landen in Afrika+ de Franstalige Antillen wordt gesproken en dan houdt het op.

Vergeet Canada en delen van de Indische en Stille Oceaan niet.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.