Opvolging Alkmaar klasse

Gestart door Harald, 30/10/2014 | 10:19 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)


Harald

Citaat van: Huzaar1 op 04/11/2022 | 15:24 uur
Die city klasse heeft praktisch een container als basis voor het kanon. Kan nu niet zeggen dat er 'rekening'is gehouden met. Integendeel. Ziet er niet als een integraal ontwerp uit maar een 'oja' er moet nog een kanon op met een kast die eronder hangt.

;D  :P en kanon kan ook alleen vooruit schieten, richtpunt is aan de binnenzijde van het brugraam met een watervaste stift getekend ?   :big-smile: :P


Huzaar1

Die city klasse heeft praktisch een container als basis voor het kanon. Kan nu niet zeggen dat er 'rekening'is gehouden met. Integendeel. Ziet er niet als een integraal ontwerp uit maar een 'oja' er moet nog een kanon op met een kast die eronder hangt.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

#2330
Is er al iets meer bekend over welk model 40 mm Mk4 er geplaatst gaat worden op deze klasse?

Via Navy Lookout kwam ik onderstaande afbeelding tegen waar naast een andere versie van de onder dek te laden versie zichtbaar is. Het linker model geeft me wel meer vertrouwen dan de rechter variant of de oude versies van onderdeks te laden beelden (onderste afbeelding).


Ammunition can either be supplied from a magazine below (left) or in the non-deck penetrating arrangement, 100 rounds are held in the gun (right). There are 30 rounds in the primary magazine and a further 70 in the intermediate magazine which transfers to the primary magazine automatically. Once the on-gun rounds are used, they have to be manually re-loaded through the rear hatch from the upper deck.


Bron [LINK]

De City/ Vlissingen klasse heeft zo te zien wel ruimte onder het kanon voor het grotere magazijn.




De oude tekeningen van het onderdeks te laden Mk4 40 mm kanon van BAE Systems.

Harald

Waarschijnlijk nemen de Fransen het "schip" ontwerp over , maar zeker het mine hunting en detecting systeem zal compleet anders zijn. Het systeem ontwikkeld in het MMCM programma samen met de UK zal toegepast worden.

CitaatFrench and UK contractors involved in the MMCM system include ASV Ltd for the supply of the surface vehicle, ECA for the supply of the underwater unmanned vehicles, SAAB for the ROVs
https://www.baesystems.com/en/feature/the-maritime-mine-counter-measures-mmcm-programme

en dan heb je nog BAE, Naval Group en Thales, die belangen hebben. 

Parera

Citaat van: StrataNL op 19/10/2022 | 20:46 uur
Volgens marineschepen.nl neemt Frankrijk ook de Bofors.

Dat zou kunnen als je kijkt naar de Frans-Britse samenwerking waarbij de 40 mm natuurlijk uit het VK afkomstig is. Maar logisch is het niet, de gehele Franse vloot stapt over op het 40 mm CTAS kanon in de Rapidfire. Dit wordt geplaatst op zowel de nieuwe tankers als op de deze week gepresenteerde nieuwe versie PANG.

In een eerdere aanbesteding (voor de tankers) won Thales het al van o.a. Bofors, Leonardo & Rheinmetall. Ik verwacht nog wel dat de Franse marine kiest voor de Rapidfire i.p.v. de Bofors 40 mm maar we gaan het zien. Voor een nieuw LARS systeem zal de achterkant van het schip toch helemaal op de schop moeten.

StrataNL

Citaat van: Parera op 19/10/2022 | 16:43 uur
Het eerste verschil wat ik zo maar gok is de Bofors 40 mm, Frankrijk zal daar voor waarschijnlijk kiezen voor het Thales RAPID fire 40 mm kanon. Daarnaast zullen ook de USV's (en daarbij behorende systemen) anders zijn dan bij ons.

Het Franse SLAM-F project zou bestaan uit 6 moederschepen, het zou natuurlijk prachtig zijn als we door Frankrijk ook de Britten mee krijgen in hetzelfde ontwerp. We hebben er zelf weinig aan maar wel mooi voor de Europese / NAVO samenwerking.
Volgens marineschepen.nl neemt Frankrijk ook de Bofors.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera

Citaat van: Thomasen op 19/10/2022 | 15:38 uur
De Belgen hebben het patent niet gekocht dan. Dat Frankrijk voor deze schepen kiest is wel logisch. Ben vooral benieuwd naar de verschillen met de ABNL versie. Ze hebben qua modules natuurlijk een project lopen met de UK, benieuwd of ze dat gaan integreren.

Het eerste verschil wat ik zo maar gok is de Bofors 40 mm, Frankrijk zal daar voor waarschijnlijk kiezen voor het Thales RAPID fire 40 mm kanon. Daarnaast zullen ook de USV's (en daarbij behorende systemen) anders zijn dan bij ons.

Het Franse SLAM-F project zou bestaan uit 6 moederschepen, het zou natuurlijk prachtig zijn als we door Frankrijk ook de Britten mee krijgen in hetzelfde ontwerp. We hebben er zelf weinig aan maar wel mooi voor de Europese / NAVO samenwerking.

Huzaar1

Vooral aangezien de bootjes niet eens zeewaardig waren geweest zonder NL input.

Fransen  :cute-smile:, profiteurs
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

#2324
Frankrijk wil (bijna) zelfde mijnenbestrijdingsvaartuigen als Nederland en Belgi?
:hrmph: voelt als Frankrijk is de lachende derde, ontwikkelingskosten zijn reeds betaald en Naval Group heeft ook gedeeltelijk zelf kunnen bepalen van ontwerp, systemen e.d.)

Frankrijk, Nederland en Belgi? hebben gisteren in Parijs tijdens de internationale marinebeurs Euronaval een samenwerkingsovereenkomst ondertekend op gebied van mijnenbestrijding. Frankrijk heeft daarin bevestigd dat het ontwerp van de Franse mijnenbestrijdingsvaartuigen gebaseerd zal zijn worden op de Belgisch-Nederlandse schepen die momenteel in Frankrijk onder de vlag van de Franse werf Naval Group worden gebouwd.



.../....

https://marineschepen.nl/nieuws/Frankrijk-gaat-mijnenbestrijdingsschepen-baseren-op-Nederlandse-en-Belgische-191022.html

Parera

Hier de video van de seatrails van het LARS systeem zoals we dat gaan ontvangen op de MCM's. Er komt geen personeel aan te pas, het systeem vaart gewoon in de LARS en daarmee ligt het stabiel in de cradle waardoor het veilig aan boord getakeld kan worden.


StrataNL

Citaat van: Harald op 15/07/2022 | 14:48 uur
ok, bedankt.

bij het docken en undocken van een USV ( te water) moet er dan ook personneel/mensen lopen op die rand ?  om bijvoorbeeld de touwen om de bolders vast en los te maken ?
Lijkt me niet, het is een soort cradle waar de USV in wordt opgesloten.

Citaat van: Ace1 op 16/07/2022 | 11:56 uur
Wat is jouw bron?
https://twitter.com/uMCM_MMG

Wel een beetje bij de les blijven Ace!  ;)
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Ace1

Citaat van: Harald op 15/07/2022 | 14:05 uur


Is dat links op het achterdek van de Geosea, een 'floating dock' met daarin een USV, welke ook toegepast wordt op de nieuwe MCM schepen ?
ziet dat er straks zo in werkelijkheid uit ?... best een groot "lomp" gevaarte


Wat is jouw bron?

Harald

Citaat van: StrataNL op 15/07/2022 | 14:23 uur
Dit is een soort prototype, maar het is wel het idee.
ok, bedankt.

bij het docken en undocken van een USV ( te water) moet er dan ook personneel/mensen lopen op die rand ?  om bijvoorbeeld de touwen om de bolders vast en los te maken ? 

StrataNL

Citaat van: Harald op 15/07/2022 | 14:05 uur


Is dat links op het achterdek van de Geosea, een 'floating dock' met daarin een USV, welke ook toegepast wordt op de nieuwe MCM schepen ?
ziet dat er straks zo in werkelijkheid uit ?... best een groot "lomp" gevaarte
Dit is een soort prototype, maar het is wel het idee.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation