Opvolging Alkmaar klasse

Gestart door Harald, 30/10/2014 | 10:19 uur

Huzaar1

Tussen Damen en iedereen in gaat een bedrijf dat 'Engine Deck Repair' heet ergens in Sintzieikjenogeenkeer BE de boten bouwen. Uiteraard ,waarom niet. En Thales BE, is dat niet zoiets als Nasa NL.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera


Ace1

Citaat van: Parera op 09/10/2018 | 18:25 uur
Ik begrijp dat ze dingen hebben gepakt uit de Thales groep maar ik zie binnen Thales niets dat ECA of Atlas niet in haar ''pakket'' heeft zitten.
Ze hebben alle 3 zo'n onbemand bootje en ze hebben ook alle 3 een hull mounted sonar dus, de reden van EDR dat ''Thales heeft wat de andere niet hebben'' is onzin, naar mijn idee is het sterkste punt van EDR dat ze de enigste echte Belgische werf zijn maar ook gelijk hun zwakte punt is dat ze geen kennis/ervaring hebben met nieuwbouw en dat hebben Naval Group en Damen allebei wel als hoofdaanbieders.

Thales België zou ook nog kunnen shoppen bij Thales Australië ?

https://www.thalesgroup.com/sites/default/files/database/d7/asset/document/dms_amas_20131129_web.pdf

https://www.thalesgroup.com/sites/default/files/database/d7/asset/document/dms_amas_acousticsweep_20131129_web.pdf

https://www.thalesgroup.com/sites/default/files/database/d7/asset/document/dms_amas_electricsweeps_20131129_web.pdf

https://www.thalesgroup.com/sites/default/files/database/d7/asset/document/dms_amas_magnetic_sweep_20131129_web.pdf

https://www.thalesgroup.com/sites/default/files/database/d7/asset/document/dms_amas_mcs_20131129_web.pdf

https://www.thalesgroup.com/sites/default/files/database/d7/asset/document/dms_amas_mpss_20131129_web.pdf

https://www.thalesgroup.com/sites/default/files/database/d7/asset/document/dms_amas_stms_20131129_web.pdf


Parera

Citaat van: Ace1 op 09/10/2018 | 17:06 uur
Ik vermoed dat Thales België  bij de collega's van Thales underwater systems in Frankrijk of UK gaan shopen?

https://www.thalesgroup.com/en/taxonomy/term/2301

https://www.thalesgroup.com/sites/default/files/database/d7/asset/document/sonar_2193.pdf

https://www.thalesgroup.com/sites/default/files/database/d7/asset/document/cp_20161017_thales_lance_pathmaster_le_systeme_robotise_pour_la_guerre_des_mines_le_plus_avance_au_monde_fr.pdf

https://www.thalesgroup.com/sites/default/files/database/d7/asset/document/pr_161003_thales_ready_for_royal_navy_test_of_its_unmanned_systems_eng.pdf

Ik begrijp dat ze dingen hebben gepakt uit de Thales groep maar ik zie binnen Thales niets dat ECA of Atlas niet in haar ''pakket'' heeft zitten.
Ze hebben alle 3 zo'n onbemand bootje en ze hebben ook alle 3 een hull mounted sonar dus, de reden van EDR dat ''Thales heeft wat de andere niet hebben'' is onzin, naar mijn idee is het sterkste punt van EDR dat ze de enigste echte Belgische werf zijn maar ook gelijk hun zwakte punt is dat ze geen kennis/ervaring hebben met nieuwbouw en dat hebben Naval Group en Damen allebei wel als hoofdaanbieders.

Ace1

#807
Citaat van: Parera op 09/10/2018 | 14:04 uur
Reactie op EDR; Welke 3 dingen heeft Thales (België) wat de rest van de partijen niet heeft?

Duidelijk dat de hulls dus in Frankrijk gebouwd worden en de opbouw en afbouw in Antwerpen, iets waar de Belgische overheid natuurlijk gevoelig voor gaat zijn want het gaat om werk gelegenheid.
Ook het onderhoud in België is een groot voordeel voor deze partij, maar het bedrijf heeft 0 ervaring met marineschepen en überhaupt niet met nieuwbouw dus ook een groot risico dat het niet allemaal binnen budget / planning blijft. De 2 Franse partners hebben wel ervaring in nieuwbouw maar Socarenam heeft enkel ervaring met kleine ondersteuningsbootjes (tot 60 m).

Ik vermoed dat Thales België  bij de collega's van Thales underwater systems in Frankrijk of UK gaan shopen?

https://www.thalesgroup.com/en/taxonomy/term/2301

https://www.thalesgroup.com/sites/default/files/database/d7/asset/document/sonar_2193.pdf

https://www.thalesgroup.com/sites/default/files/database/d7/asset/document/cp_20161017_thales_lance_pathmaster_le_systeme_robotise_pour_la_guerre_des_mines_le_plus_avance_au_monde_fr.pdf

https://www.thalesgroup.com/sites/default/files/database/d7/asset/document/pr_161003_thales_ready_for_royal_navy_test_of_its_unmanned_systems_eng.pdf

Parera

Reactie op EDR; Welke 3 dingen heeft Thales (België) wat de rest van de partijen niet heeft?

Duidelijk dat de hulls dus in Frankrijk gebouwd worden en de opbouw en afbouw in Antwerpen, iets waar de Belgische overheid natuurlijk gevoelig voor gaat zijn want het gaat om werk gelegenheid.
Ook het onderhoud in België is een groot voordeel voor deze partij, maar het bedrijf heeft 0 ervaring met marineschepen en überhaupt niet met nieuwbouw dus ook een groot risico dat het niet allemaal binnen budget / planning blijft. De 2 Franse partners hebben wel ervaring in nieuwbouw maar Socarenam heeft enkel ervaring met kleine ondersteuningsbootjes (tot 60 m).

ARM-WAP

Naval Group and ECA Group offer an innovative mine hunting solution to Belgium and the Netherlands
Paris and Toulon, October 9th 2018, 7.00 a.m.

Naval Group and ECA Group recently established a technological and commercial
partnership in the field of unmanned mine warfare. The first practical application was
completed as part of the response to the consultation launched by Belgium for a
Belgian-Dutch cooperation for the supply of 12 mine hunters.

Mine hunting practices are being revolutionized through the massive use of
unmanned systems operating on the surface, in the air and in the sea. This
paradigm shift will lead to transformations that will affect naval forces as a whole.
The future mine warfare capability should be established, and then develop, based
on threats and technological progress in the areas of staff, equipment,
interoperability and organization, concepts and doctrine, infrastructures and
logistics.

In preparation for this near future, Naval Group and ECA Group recently established
a technological and commercial partnership in unmanned mine warfare, aimed at
developing and promoting an offer of military mine counter measure
vessels (MCM) integrating drones, sonars, mine sweep and remotely operated
systems.

As partners in a consortium formed for this call for tender, Naval Group and ECA
Group are offering an innovative solution for robotic mine warfare, which is fully
integrated on board an MCM military vessel. The two partners have combined all
their most effective and robust sea-proven solutions, already in mission with other
clients, to provide the Belgian and Dutch naval forces with a comprehensive,
integrated and cyber-secure solution at a cost-effective ownership cost. In
addition to these solutions, the two partners have formed a project
management team based in Belgium, which will rely on various local partners,
with whom alliances have already been established.

This partnership brings together the skills of Naval Group, European leader in naval
defense, responsible for designing, supplying and maintaining military vessels carrying
drones, with those of ECA Group, a robotics specialized Group with expertise in mine
warfare developed over several decades, responsible for designing and providing resources
that may be launched onto minefields (drones, sonars, etc.).

This extension of a collaboration born 60 years ago aims to integrate UMIS (TM) unmanned
systems on board Naval Group vessels to offer launching and recovery systems
guaranteeing a high level of availability of these resources at sea, and to integrate them
into the vessel's warfare system to manage their mission from end to end.

Bron; (het PDF doc in ENG) https://www.ecagroup.com/en/financial/naval-group-and-eca-group-offer-an-innovative-mine-hunting-solution-to-belgium-and-the-netherlands

ARM-WAP

Antwerpse werf optimistisch over Belgisch-Nederlands marineorder
3 oktober om 11:49

De Antwerpse scheepshersteller Engine Deck Repair (EDR) dingt met een consortium mee naar de bouw van twaalf mijnenbestrijdingsvaartuigen voor de Belgische en Nederlandse marine. Dankzij de beschikbare toptechnologie schat het zijn kansen hoog in.

EDR is ontstaan uit het voormalige Ship Repair. Samen met het defensiebedrijf Thales Belgium en de Franse scheepsbouwers Chantier d'Atlantique (ex STX) en Socarenam dingt het mee naar het contract voor de bouw van de twaalf mijnenbestrijdingsvaartuigen.

"Een jaar geleden hebben we beslist om mee te doen. Gisteren hebben we onze offerte ingediend. Die telt 40.000 pagina's. Het gaat wel degelijk om mijnenbestrijdingsvaartuigen en niet om mijnjagers of -vegers", benadrukt Stijn Van Doninck, general manager van EDR. 

"De Belgische defensie is koploper in het bestrijden van mijnen. Het wil vaartuigen laten bouwen met drones die zowel boven als onder water en in de lucht kunnen werken. Het gaat om toptechnologieën die nog nooit samen gebruikt zijn en ook nooit op zee", legt hij uit.

Taakverdeling
Mocht het consortium het order binnenhalen, dan zullen Chantiers d'Atlantique en Socarenam instaan voor de onderbouw van het schip. "EDR zal de bovenbouw doen. Dat is het meest complexe onderdeel met alle elektronica voor zowel combat- als dronetechnologie. Dat doen we samen met Thales België, waarmee we een tijdelijke handelsvennootschap (thv) hebben opgericht", zegt Van Doninck.

Belangrijk voor Antwerpen
Het contract vertegenwoordigt een waarde van meer dan 2 miljard euro. Dit is een belangrijk contract voor ons bedrijf en onze toeleveranciers maar ook voor de Antwerpse haven. De concurrentie in de repairsector vanuit Nederland is groot. De nieuwbouw is hier al verdwenen. Als we dit contract binnenhalen, kunnen we een deel terug naar hier halen", zegt Van Doninck.

Hij schat de kansen van het consortium hoog in. "Het Belgisch leger vraagt drie technologieën die alleen Thales machtig is", onderstreept hij. Naar het contract dingen de Nederlandse scheepsbouwer Damen en een Frans consortium, bestaande uit Naval Group en ECA Group, mee.

De beslissing over de toewijzing van het contract valt eind dit jaar. De bouw van het eerste schip zou vanaf 2021 kunnen starten. De oplevering van het eerste schip is voorzien in 2024 en het laatste in 2030. "Dat betekent voor jaren werkgelegenheid. Wij kunnen als EDR ook het onderhoud van de schepen verzekeren", besluit Van Doninck.

EDR stelt 120 vaste werknemers tewerk en rekent op een verdubbeling als het contract wordt binnengehaald. Vorig jaar werd een deel van de oude werf gesloopt en gesaneerd en uitgerust met een nieuwe state-of-the-artworkshop. Momenteel wordt een nieuw logistiek magazijn opgetrokken. Met drie schepen in het droogdok en een vierde in het wachtdok draaien de activiteiten op volle toeren.

Koen Heinen

Bron: https://www.flows.be/nl/shipping/antwerpse-werf-optimistisch-over-belgisch-nederlands-marineorder

ARM-WAP

Citaat van: Ace1 op 06/10/2018 | 16:49 uur
Waar werden dan de E41 Wielingen Fregatten en wordt de Godetia  onderhouden?
De E-71s werden door SKB in de kattendijkdokken (bij Antwerpen) onderhouden. De Godetia (en Zinnia toen die nog voer) ook.
Tegenwoordig wordt de Godetia onderhouden door een firma in Duinkerken (FR). "We" doen zoiets niet meer zelf... "Uitbesteding" is goedkoper en beter elders, blijkbaar...

Ace1

#802
Citaat van: ARM-WAP op 06/10/2018 | 16:47 uur
Niet alleen de loods maar ook de synchrolift ervoor zou wel eens "te licht" bevonden worden...


Waar werden dan de E41 Wielingen Fregatten en wordt de Godetia  onderhouden?

ARM-WAP

Niet alleen de loods maar ook de synchrolift ervoor zou wel eens "te licht" bevonden worden...

Stoonbrace

Citaat van: Ace1 op 06/10/2018 | 12:30 uur
Geen idee ben er een keer in geweest tijdens een open dag mijn geheugen laat mij in de steek hierover. Maar ARM-WAP  en stoonbrache  kunnen hier meer info overgeven.

De loods is 68 x 55 x 35 meter groot.

Ace1

Citaat van: Parera op 06/10/2018 | 12:02 uur
Is die groot genoeg om 2 schepen tegelijk te bouwen van 90 x 14 m?
Als het de loods is met de scheepslift ervoor dan is deze slechts 70 m lang volgens google maps en 60 m breed.

Dat betekend ook voor onderhoud dat deze loods dus te klein is in de toekomst  :hrmph:

Geen idee ben er een keer in geweest tijdens een open dag mijn geheugen laat mij in de steek hierover. Maar ARM-WAP  en stoonbrache  kunnen hier meer info overgeven.

Parera

Citaat van: Ace1 op 06/10/2018 | 11:49 uur
Een andere optie is om de hal van het marinecomponent te gebruiken waar de huidige mijnenjagers worden onderhouden.
Is die groot genoeg om 2 schepen tegelijk te bouwen van 90 x 14 m?
Als het de loods is met de scheepslift ervoor dan is deze slechts 70 m lang volgens google maps en 60 m breed.

Dat betekend ook voor onderhoud dat deze loods dus te klein is in de toekomst  :hrmph:

Ace1

Citaat van: Parera op 06/10/2018 | 11:38 uur
Ik zie dat Gardec niet al te veel ruimte heeft met ''slechts'' 2 montage loodsen van 60 en 40 meter lengte is dat niet genoeg voor deze schepen. Volgens de info worden ze 80 a 90 m lang dus dat
word het niet. Dan zou de optie zijn om een tijdelijk drijvend dok te plaatsen in Zeebrugge maar dat is wel heel beperkt omdat je dan slechts 1 schip tegelijkertijd kan bouwen.

En deze loodsen staan niet op het adres van de werf maar op een andere locatie, het opgegeven adres is meer een vis afslag met daarbij behorende industrie om de schepen te onderhouden.
Daarnaast is die locatie compleet toegankelijk voor publiek ook niet iets wat je wilt als marine dat iedereen zomaar bij de bouw kan komen zonder moeite.

Je zou bijna gaan denken om alleen de afbouw daar te doen. Dan moet je de ruwbouw in Roemenië doen, en eventueel ook in Vlissingen om zo de productie te verhogen.
Gardec zou wel modules kunnen bouwen om deze vervolgens in Vlissingen te plaatsen dat is geen probleem de afstand is slechts 50 km vanaf Zeebruggen over het water.

Een andere optie is om de hal van het marinecomponent te gebruiken waar de huidige mijnenjagers worden onderhouden.