Opvolging Alkmaar klasse

Gestart door Harald, 30/10/2014 | 10:19 uur

Parera

Citaat van: Stoonbrace op 16/06/2018 | 12:52 uur
De eis om te kunnen optreden in bepaalde geweldsescalaties is wat mij betreft duidelijk.

Voor jou wel maar is dat ook duidelijk voor de Belgische politiek / materiaal inkoop mensen?

Stoonbrace

Citaat van: Parera op 16/06/2018 | 12:48 uur
Dat er naar gekeken word of naar gekeken zou moeten worden?

Ik denk ook dat het meer een korvet moet zijn dan wat ze nu aanbieden. Het ontwerp van STX is niets meer dan een offshore schip dat aangepast is naar marine gebruik.
Zo iets hebben we eerder gezien bij Nieuw-Zeeland daar werd door de Nederlandse werf Merwede een ferry omgebouwd tot een LPD. Dat was ook een en al problemen.

Een schip dat in gevecht terecht kan komen zal vanaf 0 ontwikkeld moeten zijn daarvoor, kijk je naar een ondersteuningsschip zoals de duikvaartuigen of een hydrograaf kan je nog op basis van een civiel schip bouwen.

De eis om te kunnen optreden in bepaalde geweldsescalaties is wat mij betreft duidelijk.

Parera

Citaat van: Stoonbrace op 16/06/2018 | 12:45 uur
Ik wou vooral aantonen dat we naar een andere soort schepen kijken. Een korvet, een OPV.
Dat er naar gekeken word of naar gekeken zou moeten worden?

Ik denk ook dat het meer een korvet moet zijn dan wat ze nu aanbieden. Het ontwerp van STX is niets meer dan een offshore schip dat aangepast is naar marine gebruik.
Zo iets hebben we eerder gezien bij Nieuw-Zeeland daar werd door de Nederlandse werf Merwede een ferry omgebouwd tot een LPD. Dat was ook een en al problemen.

Een schip dat in gevecht terecht kan komen zal vanaf 0 ontwikkeld moeten zijn daarvoor, kijk je naar een ondersteuningsschip zoals de duikvaartuigen of een hydrograaf kan je nog op basis van een civiel schip bouwen.

Stoonbrace

Citaat van: StrataNL op 16/06/2018 | 12:32 uur
De relatie met de Visby zie ik zo even niet, veel te klein tonnage, vaarbereik, en hele ontwerp is niet ingericht om als moederschip te dienen.

Ik wou vooral aantonen dat we naar een andere soort schepen kijken. Een korvet, een OPV.

Parera

Citaat van: StrataNL op 16/06/2018 | 12:37 uur
Nouja, prima afgeleverd...

Een 30 mm en 3D radar zijn niet zo ingewikkeld hoor, vooral als je ze als stand-alone systeem installeert. Er zijn veel ingewikkeldere dingen op een marineschip.

Prima afgeleverd voor waar ze het voor gebruiken ; spelen varen op de Noordzee en wat patrouilleren.

En het was maar een voorbeeld ;) ik neem aan dat ze het gaan integreren in Tacticos / Guardian of hoe we het dan ook noemen. Wat ik wilde aangeven is dat er hier wel meer komt kijken dan enkel een oppervlakte / navigatie radar + de .50 cal. We moeten ook de sonar niet vergeten die er nog onder moet en alle andere systemen die nodig zijn om de drones aan te sturen.

StrataNL

Citaat van: Parera op 16/06/2018 | 12:33 uur
Volledig met jou mening eens! Het is misschien een werf die de Castor klasse prima heeft afgeleverd maar er zijn nog 100 andere werven in Europa die dat ook hadden kunnen doen.
De Castor en Pollux zijn verder top schepen voor waar ze voor gebruikt worden maar het ontwerp is erg simpel en dus niet ingewikkeld om te bouwen. De vMCM's zijn toch wel iets ingewikkelder als we lezen dat er al een 30 mm en 3D radar op moeten komen.
Nouja, prima afgeleverd...

Een 30 mm en 3D radar zijn niet zo ingewikkeld hoor, vooral als je ze als stand-alone systeem installeert. Er zijn veel ingewikkeldere dingen op een marineschip.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 16/06/2018 | 12:35 uur
Frankrijk  :cute-smile: , die website is inderdaad een belediging voor onze intelligentie.
Waarschijnlijk hadden ze ergens nog een stagair zitten die nog een dag niets te doen had  ;D

Huzaar1

Frankrijk  :cute-smile: , die website is inderdaad een belediging voor onze intelligentie.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Stoonbrace op 16/06/2018 | 12:24 uur
https://twitter.com/Stoonbrace/status/1007871157524156416?s=19

Dit kan en mag niet de bedoeling zijn en blijkbaar sta ik niet alleen met die mening.
Volledig met jou mening eens! Het is misschien een werf die de Castor klasse prima heeft afgeleverd maar er zijn nog 100 andere werven in Europa die dat ook hadden kunnen doen.
De Castor en Pollux zijn verder top schepen voor waar ze voor gebruikt worden maar het ontwerp is erg simpel en dus niet ingewikkeld om te bouwen. De vMCM's zijn toch wel iets ingewikkelder als we lezen dat er al een 30 mm en 3D radar op moeten komen.

Ik zal bij Damen navragen of men wel mee doet in de aanbesteding want het is erg stil aan die kant met dit project.

StrataNL

De relatie met de Visby zie ik zo even niet, veel te klein tonnage, vaarbereik, en hele ontwerp is niet ingericht om als moederschip te dienen.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Stoonbrace

https://twitter.com/Stoonbrace/status/1007871157524156416?s=19

Dit kan en mag niet de bedoeling zijn en blijkbaar sta ik niet alleen met die mening.

Parera

#650
Citaat van: Master Mack op 16/06/2018 | 00:56 uur
Nu we mogelijk het risico lopen dat Belgie voor de franse optie kiest. Dus dat lelijke drijvende baksteen ding. Zou het dan zo kunnen zijn dat ze voor dezelfde deal gaan als met de triparte Alkmaar klasse. Dat de serrie voor elk land in eigen land wordt gebouwd. Fra 6x Bel 6x NLD 6x. Blijft lelijk maar wel in eigen land gebouwd.
Nee België tekent het contract voor Nederland, en aangezien de deal van dat lelijke ding afbouw gegarandeerd in België zullen ook die van ons daar afgebouwd worden. De hulls zullen worden gebouwd in Frankrijk.

We moeten vooral ook niet vergeten dat naast dat dit ontwerp oer lelijk is ook nog eens 3700 ton weegt en daarmee iets lichter is dan de Hollands. Dus naast lelijk ook nog eens veel te zwaar.
De concurrentie zit een stuk lager met (Saab) 1250 ton.

Master Mack

Nu we mogelijk het risico lopen dat Belgie voor de franse optie kiest. Dus dat lelijke drijvende baksteen ding. Zou het dan zo kunnen zijn dat ze voor dezelfde deal gaan als met de triparte Alkmaar klasse. Dat de serrie voor elk land in eigen land wordt gebouwd. Fra 6x Bel 6x NLD 6x. Blijft lelijk maar wel in eigen land gebouwd.

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 12/06/2018 | 10:45 uur
Ik denk dat het daar wel op neergekomen is bij de deal, bewust of onbewust. Damen en NL realiseert zich wel dat het zinloos is hierop aan te haken en moeite te doen.

Het is echt kansloos en onzinnig samen scheepaanbestedingsprocedures aan te gaan waarvan 1 v.d. 2 partners excelleert in maritieme ontwerpen en bouw en het dan te gunnen aan een 3e partij. Waardeloze aanfluiting dit verband.
Tsja, het is ook aardig stil bij Damen rondom dit project. Alle andere partijen zijn dus al naar buiten getreden met hun aanbod maar bij Damen enkel het ontwerp in een schets wat de mogelijkheden zijn. Ik vraag me af of Damen überhaupt nog mee doet in de aanbesteding.

Huzaar1

Citaat van: Parera op 09/06/2018 | 18:05 uur

Frans ontwerp, daarmee is genoeg gezegd.
Offerte?!  ik mag hopen dat deze op het punt ''uitstraling'' al word afgekeurd ;D

Toch ben ik bang dat dit de combinatie is waar de Belgische voorkeur naar uit gaat, de afbouw zal namelijk gebeuren in België, Antwerpen om precies te zijn.
Het valt me op dat Damen nog stil is in deze race terwijl we al meerdere kandidaten gezien hebben. Misschien een afspraak met de Belgen dat ze niet mee mogen bieden omdat ze de fregatten al krijgen of gaan ze weer samen met Saab?

Ik denk dat het daar wel op neergekomen is bij de deal, bewust of onbewust. Damen en NL realiseert zich wel dat het zinloos is hierop aan te haken en moeite te doen.

Het is echt kansloos en onzinnig samen scheepaanbestedingsprocedures aan te gaan waarvan 1 v.d. 2 partners excelleert in maritieme ontwerpen en bouw en het dan te gunnen aan een 3e partij. Waardeloze aanfluiting dit verband.

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"