Opvolging Alkmaar klasse

Gestart door Harald, 30/10/2014 | 10:19 uur

Parera

Citaat van: Thomasen op 11/06/2018 | 22:31 uur
Leg ze dan maar allemaal in Zeebrugge.
Zoveel toffe opties, komen ze hier mee op de proppen. Net eoa supplier.

Saab doet tenminste zijn best nog er wat tofs van te maken.


Moet je wel het goede plaatje pakken ;) Dat is de next generation corvette van Saab. Verder volledig met je eens daar niet van.


Parera

hmm dit geeft geen goed gevoel bij mij:

Citaat
België is vanzelfsprekend op de hoogte van de uitzonderingsbepaling van artikel 346 VWEU, maar hanteert op dit gebied een eigen beleid en kiest voor een Europese aanbestedingsprocedure met vooraf geselecteerde partijen. Dit is een Belgische afweging waar Nederland niet in treedt.

[Bron: Kamerstuk BS2018011680]

De aanbesteding gaat zeer binnenkort de deur uit en er word al binnen 6 maanden besloten welke aanbieder het mag gaan bouwen, lijkt mij vrij snel maar goed.

Lex

Beantwoording Kamervragen over A-brief 'Vervanging mijnenbestrijdingscapaciteit'

Antwoorden van staatssecretaris Visser (Def) op de schriftelijke vragen van de vaste commissie voor Defensie over de behoeftestelling van het project 'Vervanging mijnenbestrijdingscapaciteit'. Eenzelfde brief is naar de Eerste Kamer gestuurd.

Kamerbrief, 08-06-2018

Master Mack

Alles is lelijk het ontwerp van schip en site. Kom op zeg Belgie dit moet beter kunnen. Damen laten ontwerpen en bouwen in Belgie moet ook kunnen.

Parera

Citaat van: Flyguy op 09/06/2018 | 16:35 uur
Mijn god, wat een abominatie. Lelijk genoeg om bij de budsen in dienst gesteld te mogen worden.
Frans ontwerp, daarmee is genoeg gezegd.

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 09/06/2018 | 16:48 uur
Ik mag hopen dat ook elders een offerte wordt opgevraagd... wat een gedrocht.
Offerte?!  ik mag hopen dat deze op het punt ''uitstraling'' al word afgekeurd ;D

Toch ben ik bang dat dit de combinatie is waar de Belgische voorkeur naar uit gaat, de afbouw zal namelijk gebeuren in België, Antwerpen om precies te zijn.
Het valt me op dat Damen nog stil is in deze race terwijl we al meerdere kandidaten gezien hebben. Misschien een afspraak met de Belgen dat ze niet mee mogen bieden omdat ze de fregatten al krijgen of gaan ze weer samen met Saab?

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Flyguy op 09/06/2018 | 16:35 uur
Mijn god, wat een abominatie. Lelijk genoeg om bij de budsen in dienst gesteld te mogen worden.

Ik mag hopen dat ook elders een offerte wordt opgevraagd... wat een gedrocht.

Flyguy

Mijn god, wat een abominatie. Lelijk genoeg om bij de budsen in dienst gesteld te mogen worden.

Parera

De nieuwe combinatie Sea Naval Solutions heeft een website gelanceerd, als ze net zo goed zijn in schepen bouwen houd ik mijn hart vast :silent:

http://seanavalsolutions.be/

Erg simpel en nul informatie, en zelfs fouten in de pagina die linkt naar het contact.

Parera

Citaat van: Thomasen op 27/05/2018 | 21:05 uur
Het gaat ook niet om de bouw, meer uitbesteden kan ook gewoon. Huzaar1 zal er misschien wat meer over kunnen zeggen, heeft wat meer feeling met DMO. Maar er is binnen de gemeenschap van zeeofficieren echt wel aandacht voor de nieuwe schepen. Dat België het project mag doen is natuurlijk een uitruil tegen de Fregatten. Want we krijgen echt niet gegarandeerd het beste schip voor de beste prijs. Dus je zin kun je letterlijk vertalen naar de Belgische situatie.

Een reden die echter ook vaak aangehaald wordt is dat we het toch al niet zelf konden doen. Prio ligt bij de Fregatten, de subs en het CSS. Vergeet ook het aantal vacatures niet. Daarbij, de OPV's zijn ook een mooi voorbeeld, zitten dingen in het ontwerp die ook alleen het gevolg kunnen zijn van te ver van de werkvloer ontwerpen.

En de NL industrie kan nog steeds met een goed bod komen en winnen. Dat is het hele principe van een aanbesteding.
Ik heb niks tegen het idee van een aanbesteding maar dan moet elke partij ook wel een eerlijke kans krijgen. En als Belgie op voorhand al de ''voorkeur'' heeft voor STX of Naval Group dan maakt de rest geen eerlijke kans en vind ik dat het hele verhaal de prullenbak in mag. Ik blijf erbij dat Damen meer dan genoeg capaciteit heeft voor het bouwen van alle schepen tegelijkertijd misschien niet alles in Vlissingen maar Damen heeft meer werven in Nederland en ook in het buitenland is genoeg capaciteit.

De grote vraag is of de vAMBV's van niet-magnetisch staal worden of van kunststof zoals de huidige boten. Mijn voorkeur zou uit gaan naar optie 1.

Parera

Citaat van: Stoonbrace op 27/05/2018 | 13:04 uur
Dat de Nederlandse marinebouw gewoon met een competitief voorstel komt?
Die komt er maar als er vanuit de Belgische defensie direct gezocht word naar het Franse aanbod zal dat voorstel hoe competitief dan ook het altijd verliezen.
En dit is iets waar ik al vanaf moment 1 bang voor was ; de te grote Franse lobby / invloed op dit project. En als er een Franse werf wint met het beste bod dan is het zo maar het artikel suggereert dat er een heel andere manier van aanbesteden word gedaan namelijk direct met de Franse praten als ''gewenste partij''. Iets dat Nederland ook doet met Damen voor de fregatten maar zonder het EU-aanbestedings spel er omheen, wij zijn er duidelijk over het word Damen.

En ik begrijp dat Belgie EDR een kans wil geven maar ik heb er weinig hoop in, en met de 2 Franse bedrijven er achter die er eigenlijk ook 0 ervaring in hebben schiet het ook niet op.
Dan hebben we ook Naval Group nog die gegarandeerd een bod zal doen maar zonder Belgisch/Nederlandse partner werf want die zijn groot genoeg om dat zelf te kunnen.
Of Fincantieri nog een bod doet twijfel ik aan nu deze ook samen werkt met Naval Group, dan hebben we ook Saab nog wat die ik wel een kans zie hebben. En BMT  heeft naar mijn weten geen eigen werf dus zal met een (lokale) partner in zee moeten ook zonder enige ervaring.

Ik denk dat het heel simpel gaat zijn: Het word of een Frans ontwerp of een Nederlands ontwerp. De rest is leuk voor de aanbesteding maar maakt weinig kans.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Stoonbrace op 27/05/2018 | 13:04 uur
Dat de Nederlandse marinebouw gewoon met een competitief voorstel komt?

Ik neem aan dat dit ook zal gebeuren, het is immers een Europese aanbesteding.

Stoonbrace

Dat de Nederlandse marinebouw gewoon met een competitief voorstel komt?

Parera

Citaat van: Thomasen op 26/05/2018 | 20:02 uur
Misschien moet je het ook meer zien als politiek ruilmiddel. De Belgen krijgen dit project en in ruil daarvoor kopen ze niet een van de vele van de plank alternatieven, maar de door Nederland (met Belgie) ontworpen schepen.

En vwb capaciteit, nee, die is er niet. Niet echt. Het vMFF slokt vrijwel alle capaciteit op. Was het vAMBV direct na de DMAN begonnen had dat waarschijnlijk wel gekund.

Het tegelijkertijd bouwen van de vMFF's en vAMBV's moet geen probleem zijn als dat verdeeld word over de werven Galati, Den Helder en Vlissingen.
Galati is een pure productie lijn, en zal dan slechts de modules hoeven te bouwen, net als bij de OPV's. Het grootste probleem dat ik tegenkom in Vlissingen is dat het voormalige marinebouw droogdok nu in gebruik is bij Amels en ik weet niet of het daar vol zit maar wat ik begreep is dat hun orderboek goed gevuld is.

Daardoor zou slechts Vlissingen Oost overblijven dat wel wat lastiger word, in het droogdok in de stad paste het om 2 OPV's tegelijk te bouwen dus om daar de vAMBV's te bouwen moet ook mogelijk zijn in series van 2 en de afbouw dan in Den Helder. De fregatten blijven dan in Oost, waar dan in ook nog ruimte is in het grote overdekte dok om de onderzeeboten in alle stilte (uit het zicht van fotograven, sattelieten e.d.) af te bouwen. Met een beetje goede planning moet het in mijn ogen mogelijk zijn al zal het zeker wel erg druk worden bij Damen Schelde.

Citaat van: Ace1 op 27/05/2018 | 00:20 uur
Zou het iets uit hebben gemaakt als Damen nog een scheepwerf in Oostende had gehad?

https://www.tijd.be/nieuws/ondernemingen_industrie/Damen_Shipyards_in_Oostende_sluit_deuren/8031539.html
Ja had dat iets uit gemaakt, dat hangt er vanaf wat voor werf Oostende was. Als het een bouw werf had geweest dan had het wel verschil kunnen maken omdat je dan misschien de productie had kunnen verdelen over de werven in Nederland en Belgie. Maar als het een reparatie werf was (wat volgens mij zo was) dan had dit geen verschil gemaakt omdat er geen capaciteit is voor het bouwen van schepen. Het grootste probleem ligt in mijn ogen in de Franse invloed in de defensie organisatie en de politiek.

Ik vermoed dat men praat met de STX, Socarenam & EDR combinatie omdat dit ook de Belgische scheepsindustrie weer een boost kan geven en die is hard nodig.
Daarmee zouden wij de dupe worden van een politiek spel en krijgen we niet het beste schip maar een schip om de Belgische industrie te redden.
Deze combinatie bied een 3,700 ton schip aan wat veel te groot is en daarnaast ook nog eens oer lelijk.

Waarbij de grootste partij STX ook geen ervaring heeft met het bouwen van dit soort schepen, dat is voor mij ook een project risico. STX bouwt prima cruise-schepen, ook de mistrals hebben ze gebouwd en in de jaren 90 de Floreal klasse fregatten. Verder hebben ze nog 2 hydrograven/onderzoeks schepen gebouwd maar daar houd het wel op.

Socarenam bouwt enkel schepen tot 60 meter lengte en dan vooral vissersbootjes, werkboten en patrouilleschepen waaronder de Belgische Castor & Pollux. Ze hebben wel ''mijnbestrijders'' gebouwd maar dit is ook niet echt iets dat je kan gebruiken als kennis voor dit project: Antarès klasse.

Dan heb je nog de Belgische partner werf EDR, niets meer dan een reparatie werf zonder enige kennis van nieuwbouw. De harde eis moet gewoon zijn dat de werf vergelijkbare (marine) schepen heeft gebouwd en succesvol afgeleverd heeft in de afgelopen 10 jaar. Dit is een vrij normale eis en dus zeker mogelijk. Deze werven combinatie zal zeker niet het beste schip gaan leveren en het grootste deel van het werk zal verdwijnen naar Frankrijk.

Het is heel simpel; België heeft geen fatsoenlijke scheeps industrie op marine gebied dus daar zal het geld altijd naar het buitenland gaan. Voor Nederland ligt de zaak heel anders en onze industrie is meer dan capabel genoeg om zo'n schip te bouwen. Ik denk daarom ook dat het weg geven van de leiding naar België een slechte keuze is geweest al is het wel eerlijk maar alsnog slecht.

Ace1

Citaat van: Parera op 26/05/2018 | 14:14 uur
Uit het topic Defensie Nota 2018, een stuk uit het telegraaf artikel met betrekking op de vervanging van de mijnenjagers.
Dit is dus precies waar ik bang voor was, een te grote Franse invloed op het project. Nu blijkt dus (volgens dit artikel) dat Belgie specifiek zoekt naar Franse aanbieders, iets dat ik vreemd vind gezien het een Europese aanbesteding is. Met de specifieke zoektocht in Frankrijk lijkt deze aanbesteding dus niets meer dan een verhulling van het direct gunnen aan een Frans bedrijf.

Zou het iets uit hebben gemaakt als Damen nog een scheepwerf in Oostende had gehad?

https://www.tijd.be/nieuws/ondernemingen_industrie/Damen_Shipyards_in_Oostende_sluit_deuren/8031539.html

Huzaar1

Citaat van: Reinier op 26/05/2018 | 19:07 uur
De huidige mijnvegers waren ook toch een Frans, Belgische, Nederlandse samenwerking?
Maar inderdaad merkwaardig dat de Belgen de leiding krijgen over dit project en het dan gaan uitbesteden aan de Fransen!  :neutral:
Niet dat het ik de Fransen niet gun, maar een beetje vreemd is het wel. Kunnen wij deze schepen zelf dan niet ontwerpen en bouwen?

Dit merkte ik ook al op.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"