Opvolging Alkmaar klasse

Gestart door Harald, 30/10/2014 | 10:19 uur

Huzaar1

Citaat van: Stoonbrace op 31/05/2017 | 11:06 uur
1980 belt net. Ze vragen hun visie op scheepsklassen terug.

Wah! Ha

je maakt me wel aan het lachen vriend.
Ga jij maar lekker knallen met je 76mm handbediende oto melara.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Stoonbrace

Hoe het moederschip eruit ziet doet er, door het gebruik van drones, voor het eerst in de geschiedenis van de mijnbestrijding niet meer toe. Daar niet op inspelen zou, zeker voor kleine marines, idioot zijn.

Parera

#285
Citaat van: Stoonbrace op 31/05/2017 | 10:13 uur
Wat is precies het argument tegen een stevige bewapening van de MCM-schepen?

Vasthouden aan ''oude'' gewoontes want een mijnenveger / mijnenjager is nooit zwaar gewapend geweest dus kan dat ook niet in de toekomst.

Bij een korte zoektocht naar oude mijnenvegers binnen de KM kom ik de Borndiepklasse tegen van net na de oorlog deze waren ook uitgerust met een 8,9 cm kanon op de boeg en 2 20 mm AAA's.
Dus ook het vasthouden van die gewoontes is gebaseerd op iets dat al eerder verbroken is.

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 31/05/2017 | 12:57 uur
Mee eens, voordat je het weet wordt de bedoelde MCM capaciteit elders en voor andere doelstellingen ingezet... op zich niet erg als men voldoende schepen zou bestellen, laten we stellen: het dubbele per land, maar......

Misschien kan Saab wel een heel mooi ''hollands prijsje'' maken voor de schepen met dan de keuze om 2 x 8 stuks te bestellen.

En de combinatie van MCMV met een OPV zie ik niet direct als een probleem omdat je niet 24 uur per dag mijnen aan het ruimen bent, in de tussen tijd kan het schip haar taak als OPV uitvoeren.
Zoals eerder aangegeven kunnen ze ook op de Noordzee deze OPV taak inzetten, en bij de laatste grote MCM missie bij Libië was de missie al combinatie van het ruimen van mijnen en het patrouilleren van de zee en daar zijn de huidige schepen niet op toegerust met de 3x .50 cal .

In de onderstaande video spreekt Saab zelfs van de mogelijkheid voor extra containerized modules op het grote vliegdek met o.a. raketten, daarmee zouden de schepen zelfs eerder als korvet ingezet kunnen worden ipv MCM / OPV.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ronald Elzenga op 31/05/2017 | 12:50 uur
Allemaal wel uitgaande van het huidige diep bedroevende lage defensiebudget. Ook België zal sneller richting 2% BBP moeten. Dat zal ook stevige impact hebben op het ambitieniveau en de opzet van haar krijgsmacht. En we hebben hier op het forum uitvoerig en vaak gediscussieerd over dat "multi" aspect. Conclusie, niet te ver in doorschieten! Zeker niet bij een groter defensiebudget. En daar nodigt 15 knopen ook niet echt toe uit (snelheid deze Saab MCMV80).

Mee eens, voordat je het weet wordt de bedoelde MCM capaciteit elders en voor andere doelstellingen ingezet... op zich niet erg als men voldoende schepen zou bestellen, laten we stellen: het dubbele per land, maar......

Ronald Elzenga

#283
Citaat van: Flyguy op 31/05/2017 | 09:41 uur
..

Aangezien België over de MCMs gaat is het nog lang niet zeker of Damen al binnen is. Wat deze meneer allemaal vertelt valt namelijk precies binnen het plaatje van ABNL; groter, in te zetten als OPV/korvet en primair een moederschip voor UUVs/USVs.

Voor België is het OPV/Korvet punt heel belangrijk, het kunnen omschakelen van MCM naar patrouilleschip zou de Belgische marine flink breder inzetbaar maken. Ik verneem wel eens van Belgen dat ze liever/beter 4-6 korvetten hadden kunnen aanschaffen dan de twee fregatten.

Serieuze competitie dus.
Allemaal wel uitgaande van het huidige diep bedroevende lage defensiebudget. Ook België zal sneller richting 2% BBP moeten. Dat zal ook stevige impact hebben op het ambitieniveau en de opzet van haar krijgsmacht. En we hebben hier op het forum uitvoerig en vaak gediscussieerd over dat "multi" aspect. Conclusie, niet te ver in doorschieten! Zeker niet bij een groter defensiebudget. En daar nodigt 15 knopen ook niet echt toe uit (snelheid deze Saab MCMV80).

Stoonbrace

Citaat van: Huzaar1 op 23/05/2017 | 14:28 uur
Je denkt dat dat Kanon zo in staat is om te dienen als CIWS?
JE hebt een hele zooi aan electronica en radar systemen nodig om die oto melara te voorzien van de informatie zodat hij weet waar ze moeten knallen.
Dan wordt die boot veel groter, en veel duurder.

Zoals ik al lang aangeef, dit is weer helemaal niet wat Nederland wil.
Nederland wil mijnenjagers, België zoekt er een manier in om er een soort van fregatten van te maken.

Een Nederlandse mijnenjager met 76mm systeem. Zijn we helemaal gek geworden. Dat is toch helemaal niet realistisch jongens.
Wat er zal komen te staan zal vast wat meer zijn dan een .50. Maar meer niet.

1980 belt net. Ze vragen hun visie op scheepsklassen terug.

Stoonbrace

Wat is precies het argument tegen een stevige bewapening van de MCM-schepen?

Flyguy



Aangezien België over de MCMs gaat is het nog lang niet zeker of Damen al binnen is. Wat deze meneer allemaal vertelt valt namelijk precies binnen het plaatje van ABNL; groter, in te zetten als OPV/korvet en primair een moederschip voor UUVs/USVs.

Voor België is het OPV/Korvet punt heel belangrijk, het kunnen omschakelen van MCM naar patrouilleschip zou de Belgische marine flink breder inzetbaar maken. Ik verneem wel eens van Belgen dat ze liever/beter 4-6 korvetten hadden kunnen aanschaffen dan de twee fregatten.

Serieuze competitie dus.

Parera

#279
CitaatUDT 2017: Saab Rolls Out its MCMV 80 Mine Counter Measure Vessel Design

Defence and security company Saab unveiled today a scale model of its new MCMV 80 vessel at the Undersea Defence Technology (UDT) 2017 exhibition currently held in Bremen, Germany. According to Saab, the "mine counter measure vessel 80" is a next generation MCM vessel featuring operational flexibility and adaptable configuration, designed to meet current and future challenges.


CitaatSaab's MCMV 80 scale model at UDT 2017. This configuration shows a 57mm main gun, a large helicopter deck and an integrated mast hosting several advanced sensors.

According to Saab, the MCMV 80 can be tailored to a wide range of different missions. Containerized mission modules allow you to conduct operations both in the minefield and outside. With a helicopter flight deck and a UAV hangar you add logistic and reconnaissance operation capabilities. Two stern ramps and a launching crane enables the launch of ASUV, ASV, ROV and RHIB's or interceptors. Together, it makes the MCMV 80 the perfect platform for a wide range of manned and unmanned operations.


CitaatSaab's MCMV 80 scale model in a lighter configuration with an MSI Defence 25mm main gun, a smaller helicopter deck for VTOL UAVs and a simpler, more traditional mast. Also visible are two ISO containers, RHIBs and a USV.

The arrangement of the MCMV is focusing on supporting lean operations. For example, the operator room and the bridge are integrated in one 360° 'superbridge' to facilitate communication and enhance situational awareness operator, the navigation and optionally the flotilla command.

The MCMV 80 is a new design following Saab's evolutionary design approach, meaning that innovative ideas are introduced step by step, together with proven designs. This enables Saab to provide completely new solutions with low technical risk, without having to include obsolete technology or ideas.


CitaatSaab's MCMV 80 scale model in a lighter configuration with an MSI Defence 25mm main gun, a smaller helicopter deck for VTOL UAVs and a simpler, more traditional mast. Also visible are two ISO containers, RHIBs and a USV.
The MCMV 80 can be delivered with different levels of signature management. From lower MCM signatures and less stringent requirements up to the highest shockproof requirements and stealth capabilities. Similar to the Visby class corvettes, MCMV 80 benefits from the use of carbon fiber reinforced plastic in the hull superstructure.


CitaatSaab's MCMV 80 scale model at UDT 2017. This configuration shows a 57mm main gun, a large helicopter deck and an integrated mast hosting several advanced sensors.

Saab's MCMV 80 has a length of 80 meters, a displacement of 1,250 tons, a speed 15 knots and crew complement of 40 to 60 sailors.

Navy Recognition learned during UDT 2017 that Saab is proposing its MCMV 80 design to the Belgian and Netherlands navies for their MCM vessel replacement program.

[source: Navy Recognition]


Opvallend dat Saab de strijd aan wil gaan met partner Damen in dit project, al zie ik wel wat overeenkomsten tussen de 2 ontwerpen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ronald Elzenga op 24/05/2017 | 18:22 uur
Om ze van A naar B te brengen..begeleiden...of heeft dat binnen de Marine een andere naam?

Flottielje

Ronald Elzenga

Citaat van: Thomasen op 24/05/2017 | 17:41 uur
In een eskader mijnenjagers ja.
Om ze van A naar B te brengen..begeleiden...of heeft dat binnen de Marine een andere naam?

Ace1

De bommen in de Noordzee zijn nog lang niet allemaal opgevist

Vissers worden gestimuleerd opgeviste bommen aan te geven bij de kustwacht. Toch blijft het bomvrij maken van onze Noordzee een kwestie van de lange adem. We zijn er ondanks alle maatregelen nog lang niet, zo blijkt uit een gesprek met de vissersbond. Na een eerdere stijging van het aantal gerapporteerde bommen is die toename nu gestagneerd.

,,Sommige vissers geven aan dat ze er wel elke week een in de netten hebben", zo zegt Martin Kuiter van de bond. ,,Voor anderen is het slechts een paar keer in hun leven" De bommenvangst hangt af van de locatie waar de vissers hun werk uitvoeren en het soort tuig wat gebruikt wordt. Maar ook met een wekelijkse vangst nog lang niet leeg.

Veiligheid
,,Ik heb schattingen gehoord...", zegt Kuiter, die vervolgt dat we dan nog wel even bezig zijn. Toch is het belangrijk dat de vangsten gemeld worden bij de kustwacht. En dan gaat het nog niet eens om de beloning van ruim 180 euro per gevonden bom. De veiligheid van de vissers staat ook op het spel.

In 2005 kwamen bij een ongeluk met een bom op een kotter nog drie mensen om het leven. Een niet opgemerkte bom was in een stortbak gedeeltelijk 'gedeflageerd'. Dat is geen ontploffing, die het complete schip zou vernietigen, maar een gedeeltelijke ontbranding van de explosieve lading van een oude bom.

Een woordvoerder van de kustwacht, Vanessa Strijbosch, vindt het lastig te stellen dat het aantal opgeviste explosieven is verbeterd sinds het in werking treden van de regeling. ,,Er was sinds 2005 wel een toename, maar dat lijkt nu wat meer te stagneren. Het is moeilijk daar een verklaring voor te geven." Volgens Strijbosch is het daarbij nog belangrijk dat de explosieven niet alleen door vissersvaartuigen worden gevonden.

In 2016 zijn er volgens Strijbosch 21 explosieven opgevist. Een bom 'vangen' is geen kwestie van netten uitgooien en er toevallig één binnenhalen. De netten hangen een tijd buiten en dus is het explosief al een tijd van de grond gevist voor een schip het binnenhaalt. ,,Misschien heeft het daar nog wel een paar keer gestuiterd", zegt Kuiter daar over. ,,Daarom is men nu over gegaan op er sonarboeien aan vast maken.

Sonarboeien

Een visser zit er natuurlijk niet op te wachten te bellen en dan een tijd met een bom aan boord af te wachten. Met een sonarboei hoeft hij de bom niet aan boord te halen, maar kan hij een merkteken achterlaten zodat de opruimdiensten weten waar ze moeten zijn om een bom onschadelijk te maken. De kustwacht helpt de vissers daarnaast nog met een explosievenkaart om de bommen te herkennen.

Sinds het noodlottige ongeluk in 2005 is de samenwerking tussen kustwacht, de Belgische zeemacht en de Nederlandse marine intensiever.  In augustus 2013 maakte de marine het duizendste explosief onschadelijk dat sinds die tijd werd gevonden. Bij de mijnenveegoperatie Beneficial Cooperation wordt samengewerkt bij het mijnenvrij houden van de zee en kustwateren. ,,De kustwacht is operationeel verantwoordelijk (coördineren) voor deze operatie, maar de Koninklijke Marine voert de taak uit met haar middelen", zegt Strijbosch. De operatie 'draagt zeker bij' aan een veilige en schone zee. Volgens de kustwacht is daarmee dus ook de scheepvaart en de visserij geholpen.

Echt leeg is de Noordzee nog lang niet. Volgens schattingen van het ministerie van defensie nog tienduizenden mijnen en bommen.


http://www.ad.nl/binnenland/de-bommen-in-de-noordzee-zijn-nog-lang-niet-allemaal-opgevist~a946219f/




Ronald Elzenga

Citaat van: Thomasen op 23/05/2017 | 22:36 uur
Snelheid staat een MCM taak, zeker zoals die nu is voorzien, niet in de weg. Sterker, heeft ook gewoon tactisch voordeel.
De Dutisers doen ~18 kts.
Nee staat het zeker niet in de weg, maar verleidt wel tot (vooral) ander gebruik. En daar ben ik minder voor. En ja, ik zag dat de Duitsers 18 knp gaan max, maar andere landen weer maar 12-14. Ik hou dus rond de 16 knp aan. Snel genoeg om in een eskader op kruisvaart mee te komen. Niet snel genoeg voor pure OPV taken. Scheelt ook geld qua soort en capaciteiten van de benodigde motoren. En dat zien we ook weer terug in onderhoud, brandstof, personeel en instandhouding.

StrataNL

"Fitted for but not with" ... klinkt leuk maar heb je als het er op aankomt 0,0 aan. Is gewoon een bezuinigingsmaatregel.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Lex

Gaarne on-topic blijven.

Lex
Algeheel beheerder