Opvolging Alkmaar klasse

Gestart door Harald, 30/10/2014 | 10:19 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)


Parera

Citaat van: Ronald Elzenga op 20/05/2017 | 14:54 uur
Demonstratie prima!..zolang we deze USV maar niet kiezen.

Wat is er dan niet goed aan deze USV?

Ronald Elzenga

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 19/05/2017 | 23:19 uur
IMDEX Asia: Seagull sets sail from Singapore - Shephard Media - Aerospace, defence and security news and analysis

"He said the Seagull was receiving interest from Asia, North America and Europe. Indeed, a mine-clearing demonstration for the Dutch and Belgian navies will occur next month in Belgium."

https://www.shephardmedia.com/news/uv-online/imdex-asia-seagull-sets-sail-singapore/#.WR9hKFbgoG4.twitter
Demonstratie prima!..zolang we deze USV maar niet kiezen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#238
IMDEX Asia: Seagull sets sail from Singapore - Shephard Media - Aerospace, defence and security news and analysis

"He said the Seagull was receiving interest from Asia, North America and Europe. Indeed, a mine-clearing demonstration for the Dutch and Belgian navies will occur next month in Belgium."

https://www.shephardmedia.com/news/uv-online/imdex-asia-seagull-sets-sail-singapore/#.WR9hKFbgoG4.twitter

StrataNL

Citaat van: Thomasen op 17/05/2017 | 17:40 uur
De Rotterdam heeft ook een paar punten  die stompzinnig zijn uitgedacht, en op de JWITT behoorlijk verbeterd zijn.

Kun je een paar voorbeelden noemen? Kan er ook wel een paar noemen maar ben wel benieuwd of ze overeenkomen  ;)
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

StrataNL

Citaat van: Parera op 17/05/2017 | 14:19 uur
Daar is dus iets mis gegaan in de ontwerp/plannings fase, de schepen zijn ontworpen voor missies voor langere periodes en/of verre bestemmingen, dus een grote vriesruimte is dan wel nodig. Zonde want een vriescel is in verhouding met de rest van het schip een klein bedragje extra.
Inderdaad, weet niet of het nu nog zo is hoor. Maar destijds was het zo, had iets met vers vs afbakbrood te maken  ;D ;D

CitaatIk denk dat er ook bij de Alkmaars vervangers goed moet worden gekeken waar de schepen ingezet zullen gaan worden, alleen op de noordzee en Noord Europa of ook missies in middelandse zee of zelfs wel de golf / Azie dan moeten de schepen daar vanaf de 1e minuut op worden ontworpen en niet zoals blijkbaar bij de OPV's maar even iets toevoegen.
Je kan natuurlijk niet alles 100% gedekt hebben maar dit soort dingen zijn te plannen.

Ik denk ook dat de mogelijkheid om de schepen te ontwerpen dat ze wereldwijd (zelfstandig) ingezet  te worden inclusief tropen en arctische gebieden onderzocht moet worden.

Mee eens, maar gezien de grootte van het schip denk ik wel dat het de bedoeling is dat de schepen meer expeditionair gaan optreden en ook wat breder inzetbaar zijn.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera

Citaat van: StrataNL op 17/05/2017 | 12:38 uur
Dat is juist. Ik begreep dat op de OPV's tijdens een missie vrijwel standaard een vriescontainer mee gaat, dus blijft er één plekje voor een missiecontainer over....

Daar is dus iets mis gegaan in de ontwerp/plannings fase, de schepen zijn ontworpen voor missies voor langere periodes en/of verre bestemmingen, dus een grote vriesruimte is dan wel nodig.
Zonde want een vriescel is in verhouding met de rest van het schip een klein bedragje extra.

Ik denk dat er ook bij de Alkmaars vervangers goed moet worden gekeken waar de schepen ingezet zullen gaan worden, alleen op de noordzee en Noord Europa of ook missies in middelandse zee of zelfs wel de golf / Azie dan moeten de schepen daar vanaf de 1e minuut op worden ontworpen en niet zoals blijkbaar bij de OPV's maar even iets toevoegen.
Je kan natuurlijk niet alles 100% gedekt hebben maar dit soort dingen zijn te plannen.

Ik denk ook dat de mogelijkheid om de schepen te ontwerpen dat ze wereldwijd (zelfstandig) ingezet  te worden inclusief tropen en arctische gebieden onderzocht moet worden.

StrataNL

Citaat van: ARM-WAP op 17/05/2017 | 12:15 uur
Het artikeltje 'snel' doorgenomen. De tekst die de foto's van de luiken begeleidt maakt idd vermelding van luiken. Geen lift: het is idd de kraan die gebruikt wordt.
Beide luiken worden naar boven toe opengeklapt opdat men er een 20 ft container door kan laten zakken naar het dek met fultifunctionele ruimte. Wanneer het luik boven dat dek gesloten is kan ook daarop een 20 ft container geplaatst worden.

Dat is juist. Ik begreep dat op de OPV's tijdens een missie vrijwel standaard een vriescontainer mee gaat, dus blijft er één plekje voor een missiecontainer over....
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

ARM-WAP

Het artikeltje 'snel' doorgenomen. De tekst die de foto's van de luiken begeleidt maakt idd vermelding van luiken. Geen lift: het is idd de kraan die gebruikt wordt.
Beide luiken worden naar boven toe opengeklapt opdat men er een 20 ft container door kan laten zakken naar het dek met fultifunctionele ruimte. Wanneer het luik boven dat dek gesloten is kan ook daarop een 20 ft container geplaatst worden.

Parera

Bedankt voor de uitleg met foto's.
Ik wist het niet zeker maar ging er vanuit dat het een lift was, al klinkt de luik + kraan combinatie een stuk goedkoper en dus logischer.

Het concept blijft hetzelfde met een lift of een luik + kraan en in mijn ogen een goede optie voor de vervangers van de Alkmaars. Ruimte voor een 2 tal 40 voets containers zou genoeg moeten zijn indien er extra ruimte is voor andere ''speeltjes''.

AadvdW

Citaat van: StrataNL op 16/05/2017 | 19:05 uur
Is volgens mij alleen een luik, geen lift. JWitt en KD hebben wel een lift eronder.

Dit is het luik in het helidek.



En dit wat eronder zit. De vloer is een tweede luik, dat uitkomt in de multifunctionele ruimte waar bijvoorbeeld evacués kunnen worden ondergebracht.



Deze foto's komen uit een zeer uitgebreid artikel in Mer et Marine: https://www.meretmarine.com/fr/content/bord-du-patrouilleur-holland-de-la-marine-neerlandaise.


StrataNL

Citaat van: Thomasen op 13/05/2017 | 17:22 uur
Ik bedoelde klopt dat er een Luik zit. Een lift weet ik eigenlijk ook niet, met de OPV's alleen meegevaren, en toen is eea met de kraan gedaan.

Is volgens mij alleen een luik, geen lift. JWitt en KD hebben wel een lift eronder.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

AadvdW


AadvdW

Citaat van: Thomasen op 13/05/2017 | 12:26 uur
Klopt.
Klopt het dat er een lift zit, of klopt het dat Parera het (bij uitzondering) fout heeft?

Parera

Citaat van: AadvdW op 12/05/2017 | 15:25 uur
Bedoel je de grote containers? Die hebben toch alleen twee luiken boven elkaar? Ik neem aan dat die met de kraan omhoog en omlaag worden getakeld.

De hollands hebben een luik in het vliegdek, waar dacht ik ook een lift zat voor de container maar dat kan ik fout hebben.

Citaat van: Thomasen op 12/05/2017 | 16:08 uur
Of het is gewoon niet getekend.
Ik zie ook geen crashboot bijvoorbeeld, maar die komt er ook wel op.

Ik vermoed dat ze de man over boord boot ook onder deks hebben zitten, anders moet defensie gaan investeren in extra zwemlessen. :angel: