Opvolging Alkmaar klasse

Gestart door Harald, 30/10/2014 | 10:19 uur

Stoonbrace

Citaat van: Huzaar1 op 30/11/2021 | 17:02 uur
Inderdaad een mooie traditie. Maar eerder opgelegd dan gedragen ;) .

Weet niet in hoeverre de steden dit echt op zich nemen of omarmen.

Ze kiezen er zelf voor om het peterschap op zich te nemen. Ik weet dat bijvoorbeeld Brugge er zelf heel erg voor geijverd heeft.

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 30/11/2021 | 17:02 uur
Inderdaad een mooie traditie. Maar eerder opgelegd dan gedragen ;) .

Weet niet in hoeverre de steden dit echt op zich nemen of omarmen.

Ik denk dat zoals defensie zelf ook aangeeft in de kamerbrief kan dit bijdragen aan de band tussen (de bevolking van) de steden en Defensie. Daarnaast is het ook een mooie symbolische band tussen de schepen en de steden. Met regelmatige haven bezoeken aan de steden kan defensie deze banden ook warm houden.

Een stuk uit de kamerbrief
CitaatMet deze naamgeving heeft elk van de vijf Nederlandse kustprovincies ten minste een stad vernoemd. Nederland heeft gekozen voor havensteden die de nieuwe mijnenbestrijdingsvaartuigen ook kunnen bezoeken. Dit kan leiden tot goede banden tussen het schip en haar bemanning met de lokale gemeenschap, hetgeen bijdraagt aan de steun voor de krijgsmacht in de samenleving.

Huzaar1

Citaat van: Parera op 30/11/2021 | 16:24 uur
Een wat mij betreft passend lijstje namen, voor de Belgen is het boegnummer M940 te lezen op het schaal model dus kunnen we dat lijstje verder invullen:

  • BNS Oostende M940
  • BNS Tournai M941
  • BNS Brugge M942
  • BNS Liège M943
  • BNS Antwerpen M944
  • BNS Rochefort M945

Onze boegnummers zijn voor zover ik weet nog niet openbaar maar misschien in dezelfde lijn M840 t/m M845 ?

Overigens vind ik dat de Belgen een mooie traditie hebben met de marine schepen waarbij steden het ''peterschap'' van het schip op zich nemen, naar mijn idee een mooie traditie om ook voor Nederland te starten waarbij deze 6 steden + Den Helder de eerste mogen zijn.

Inderdaad een mooie traditie. Maar eerder opgelegd dan gedragen ;) .

Weet niet in hoeverre de steden dit echt op zich nemen of omarmen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"


Parera

Een wat mij betreft passend lijstje namen, voor de Belgen is het boegnummer M940 te lezen op het schaal model dus kunnen we dat lijstje verder invullen:

  • BNS Oostende M940
  • BNS Tournai M941
  • BNS Brugge M942
  • BNS Liège M943
  • BNS Antwerpen M944
  • BNS Rochefort M945

Onze boegnummers zijn voor zover ik weet nog niet openbaar maar misschien in dezelfde lijn M840 t/m M845 ?

Overigens vind ik dat de Belgen een mooie traditie hebben met de marine schepen waarbij steden het ''peterschap'' van het schip op zich nemen, naar mijn idee een mooie traditie om ook voor Nederland te starten waarbij deze 6 steden + Den Helder de eerste mogen zijn.

Stoonbrace


Flyguy

Nette namen. Hoe heten de Nederlanders? Zullen wel kuststeden zijn weer.

Stoonbrace

https://beldefnews.mil.be/kiellegging-van-bns-oostende-het-eerste-nieuwe-belgische-mijnenbestrijdingsvaartuig-in-concarneau/

Kiellegging van 'BNS Oostende', het eerste nieuwe Belgische mijnenbestrijdingsvaartuig in Concarneau

30 november 2021
De bouw van het eerste van de twaalf nieuwe mijnenbestrijdingsvaartuigen is nu echt gestart op de scheepswerf van Piriou in het Franse Concarneau. Op dinsdag 30 november werd de kiel gelegd in aanwezigheid van de Belgische, Nederlandse en Franse Marinetop. Gelijktijdig werden de namen van de nieuwe vaartuigen bekend gemaakt. Het rMCM-programma is een binationaal project met Nederland onder Belgische leiding en in uitvoering door het consortium Belgium Naval Robotics.

Een druk op de knop door de Belgische en Nederlandse Chef Defensie gaf het startsignaal voor de assemblage en afwerking van de nieuwe city-klas waarvan het eerste schip bestemd is voor de Belgische Marine.  Om het schip een fortuinlijke toekomst te geven laste de Chef Defensie Admiraal Michel Hofman samen met de Nederlandse Commandant der Strijdkrachten Generaal Onno Eichelsheim een Belgisch 2 Euro muntstuk 2021 op de kiel van het Mine Counter Measures Vessel (MCMV). De eerste levering is gepland voor eind 2024 wanneer het schip de haven van Zeebrugge zal binnenvaren. Naar verwachting zullen alle schepen klaar zijn rond 2030.

Oostende bijt de spits af

De zes Belgische schepen krijgen de namen BNS Oostende, BNS Tournai, BNS Brugge, BNS Liège, BNS Antwerpen en BNS Rochefort. Deze steden werden gekozen naar aanleiding van hun belang in de Belgisch maritieme wereld en om historische redenen. Oostende, Brugge en Antwerpen zijn historisch de belangrijke 'natte' steden in België. Bovendien werden de drie steden verbonden aan de Belgische Marine met de toenmalige Marinebasis van Kallo, de marinekazerne van Oostende en van Brugge. Gezien Oostende reeds de peterstad was van de uit omloop genomen BNS Godetia, en Brugge met de M906 Breydel is dit een mooi vervolgverhaal.

Luik en Doornik liggen beiden aan een belangrijke rivier voor de scheepvaart. Doornik en Rochefort verleenden hun naam aan een Belgische mijnenveger in de decennia na de tweede Wereldoorlog. De drie Waalse steden waren in het verleden peter van een mijnenveger: M908 Georges Truffaut voor Luik, M481 Tournai voor Doornik en M930 Rochefort voor Rochefort.

Deze keuze is een logisch vervolg van onze geschiedenis.

rEvolutionair Stand-off concept

De huidige mijnenjagers zijn ouder dan 30 jaar. "In de NAVO MO-studie (Maritime Operations) van 2015 waren de belangrijkste tekortkomingen van boordsystemen op schepen: de trage werking, de slechte mijndiscriminatie, het onvermogen om begraven en drijvende mijnen op te sporen, de zelfverdediging en het vermogen van platformen om gemakkelijk wereldwijd te projecteren.", verklaarde de Belgische Chef Defensie Admiraal Michel Hofman. "Het was al duidelijk dat de bestaande conventionele platformen al deze uitdagingen niet aankonden. Daarom zochten wij een betrouwbare partner om deze kleine revolutie op het gebied van mijnbestrijding tot stand te brengen".

Kership, een joint-venture tussen Naval Group en Piriou, is belast met de productie van de twaalf schepen, die worden geassembleerd in Concarneau waar zij allen klaar om te varen en te navigeren zullen worden geleverd. Naval Group is, als algemeen architect en hoofdaannemer, verantwoordelijk voor het ontwerp van de schepen, de algemene integratie, het testen en de inbedrijfstelling van het missiesysteem (gevechtssysteem en mijnbestrijdingssysteem). ECA Group, als medecontractant, is verantwoordelijk voor het onbemande missiesysteem (drones).

Mede dankzij dit contract is Belgium Naval & Robotics twee sites aan het bouwen, één in Oostende, waar ze de nieuwe generatie maritieme drones zullen bouwen, en één in Moeskroen, waar het research en development center gehuisvest wordt. Het onderhoud van de schepen zal in België worden uitgevoerd in nauwe samenwerking tussen de Belgische Marine en de Naval Group Belgium, met de hulp van haar partner Flanders Ship Repair.

Minister van Defensie Ludivine Dedonder: "Met deze kiellegging wordt de toekomst van onze marine heel concreet en wordt de Belgische Marine van de toekomst nu écht gebouwd. Ons land is wereldwijd erkend als autoriteit op vlak van ontmijning, en met de zes nieuwe Belgische mijnenbestrijdingsvaartuigen – waarvan het eerste nu in opbouw is – zal onze Marine haar internationale topreputatie kunnen behouden en zelfs nog verbeteren. De Belgische en Nederlandse Marine werken al 25 jaar bijzonder nauw samen, en dat is voor de vervanging van onze marinevloot niet anders. Ons land heeft de leiding over de bouw van de zes Belgische en de zes Nederlandse mijnenbestrijdingsvaartuigen, Nederland heeft de leiding over het project voor de vervanging van de fregatten voor onze beide landen. Door onze nieuwe mijnenbestrijdingsvaartuigen daarnaast ook de namen te geven van hun petersteden, die ook een historische link met de marine hebben, zetten we een mooie traditie verder."


Stoonbrace

Kiellegging van het eerste Belgische schip (en een leuk schaalmodel)



Huzaar1

Citaat van: ridivek op 30/11/2021 | 11:50 uur
Ik ben het eens met de strekking van de discussie vandaag. Het moederschip van de MCM had ook als stationschip in de west kunnen dienen. Maar hiervoor moet het wel anders ontworpen zijn. En NH-90 moet er minimaal op kunnen bijtanken.
Voor de hoofdinzet van de MCM's, in vredestijd mijnen ruimen in de territoriale wateren, daarvoor is het moederschip van de MCM zwaar over geclassificeerd. Dit had een taak voor de nieuwe hulpvaartuigen kunnen zijn.
En wanneer echt de pleuris uitbreekt, zijn de MCM's te licht bewapend omdat raket verdediging ontbreekt. Had dit dan in de MFF-vervanger geïntegreerd (6 i.p.v. 4 schepen, met 12-16m i.p.v. 7m davits). Door de Belgische krenterigheid krijgt de ASWF groeipotentiaal problemen door te beperkte afmetingen.
Met de MCM toolbox is niks mis, die mag van mij volledig afgenomen worden. Maar ik denk dat het moederschip een miskleun wordt. Dit mag in de praktijk blijken, laat Nederland er twee afnemen, en als die niet bevallen bestellen ze de andere vier af.
Wij zijn toch geen klant volgens Naval.
De rest van de toolbox kunnen we inzetten vanaf de nieuwe hulpvaartuigen, de vervangers van de OPV en of een Crossover fregat.
En omdat de bestellingen ongelijk zijn, kan het budget van de ASWF omhoog.

Met dat plan van eisen hadden de Belgen nooit meegekunnen. Verder ben ik het met je eens en vraag me af of dit ooit is overwogen.

Overigens ook eens met de constatering van de vreemde eenzijdige benadering van Naval naar de klant. Het viel mij al vroeg op, het gebrek aan de benoeming van het Nederlandse aandeel.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

ridivek

Ik ben het eens met de strekking van de discussie vandaag. Het moederschip van de MCM had ook als stationschip in de west kunnen dienen. Maar hiervoor moet het wel anders ontworpen zijn. En NH-90 moet er minimaal op kunnen bijtanken.
Voor de hoofdinzet van de MCM's, in vredestijd mijnen ruimen in de territoriale wateren, daarvoor is het moederschip van de MCM zwaar over geclassificeerd. Dit had een taak voor de nieuwe hulpvaartuigen kunnen zijn.
En wanneer echt de pleuris uitbreekt, zijn de MCM's te licht bewapend omdat raket verdediging ontbreekt. Had dit dan in de MFF-vervanger geïntegreerd (6 i.p.v. 4 schepen, met 12-16m i.p.v. 7m davits). Door de Belgische krenterigheid krijgt de ASWF groeipotentiaal problemen door te beperkte afmetingen.
Met de MCM toolbox is niks mis, die mag van mij volledig afgenomen worden. Maar ik denk dat het moederschip een miskleun wordt. Dit mag in de praktijk blijken, laat Nederland er twee afnemen, en als die niet bevallen bestellen ze de andere vier af.
Wij zijn toch geen klant volgens Naval.
De rest van de toolbox kunnen we inzetten vanaf de nieuwe hulpvaartuigen, de vervangers van de OPV en of een Crossover fregat.
En omdat de bestellingen ongelijk zijn, kan het budget van de ASWF omhoog.

Stoonbrace

Citaat van: Huzaar1 op 30/11/2021 | 10:08 uur
Hele punt is een helikopter t.o.v. een drone. Die helikopter is hele idee. Je zit achter zeer snelle speedboaten aan. Je zult motoren moeten neutraliseren. Schepen boarden en optreden tegen criminaliteit en piraterij. .
Ik denk niet dat je een goed beeld hebt van de taken in de west als je denkt dat we met een mcm dat kunnen doen.

Denk dat ook het sensor pakket in geheel van een OPV wat sterker is. Ook de bewapening, maar dat is nu niet zo relevant.

Dat begrijp ik. Jammer dat er niet gekozen is voor een volwaardig helidek. Mogelijkheden UAV zijn voorlopig nog beperkt.

Huzaar1

Citaat van: Stoonbrace op 30/11/2021 | 09:59 uur
Ik zeg niet dat hij perfect is voor de west. Ik zeg dat hij perfect kan doen wat de OPV's daar nu doen. Maar goed, jij vindt van niet.
Als de beperkende factor de V-200 is: er zijn nog onbemande helikopters die capabeler zijn.

Hele punt is een helikopter t.o.v. een drone. Die helikopter is hele idee. Je zit achter zeer snelle speedboaten aan. Je zult motoren moeten neutraliseren. Schepen boarden en optreden tegen criminaliteit en piraterij. .
Ik denk niet dat je een goed beeld hebt van de taken in de west als je denkt dat we met een mcm dat kunnen doen.

Denk dat ook het sensor pakket in geheel van een OPV wat sterker is. Ook de bewapening, maar dat is nu niet zo relevant.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Stoonbrace

#2238
Citaat van: Huzaar1 op 30/11/2021 | 09:55 uur
Je noemt die MCM 'perfect' voor in de west.. ik weet niet goed wat voor andere reactie daar tegenover moet staan.

Dat is het niet.

Ik zeg niet dat hij perfect is voor de west. Ik zeg dat hij perfect kan doen wat de OPV's daar nu doen. Maar goed, jij vindt van niet.
Als de beperkende factor de V-200 is: er zijn nog onbemande helikopters die capabeler zijn.

Huzaar1

Citaat van: Stoonbrace op 30/11/2021 | 09:50 uur
Lekker inhoudelijk

Je noemt die MCM 'perfect' voor in de west.. ik weet niet goed wat voor andere reactie daar tegenover moet staan.

Dat is het niet.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"