Opvolging Alkmaar klasse

Gestart door Harald, 30/10/2014 | 10:19 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ronald Elzenga op 03/02/2017 | 15:02 uur
Met de kanttekening dat daar ook onderscheid wordt gemaakt tussen mijnen jagen en mijnen leggen. Althans bij Finland.

Mijn leggen kan vanaf/vanuit vele varende of vliegende middelen, opruimen is idd een ander verhaal.

Ronald Elzenga

Citaat van: AadvdW op 03/02/2017 | 10:48 uur
Rara, welk Nederlands marineschip opereerde tijdens de burgeroorlog in Libië pal onder de kust? Geen fregat maar een mijnenjager, de Haarlem.

Die zocht mijnen bij de haven van het rebellenbolwerk Misurata, terwijl daar nog volop gevochten werd. Zonder kanon, Goalkeeper of raketten, zij het wel met NAVO-fregatten in de buurt.

De rest van de tijd patrouilleerde de Haarlem op zee om het wapenembargo te helpen handhaven, maar doordat er geen ruimte was voor een boarding-team kon het schip deze taak maar gedeeltelijk uitvoeren.

Kortom, het zou niet echt gek zijn om gevechtskracht en mijnenjachtcapaciteit wat meer te combineren.
Ja, maar dan krijg je dezelfde discussie als bij het multifunctionele fregat...en over wat de minister in deze ook lijkt te suggereren..1 MF fregat model voor zowel AAW als ASW. Er zitten de nodige haken en ogen aan zo'n model that fits all...eventueel met modules Danish style of losse containers. Ik heb dat in het verleden ook wel eens bepleit maar kreeg daar toen..en ik denk terecht...de nodige kritiek op. Helemaal specialiseren is denk ik niet meer realistisch gezien het beperkte aantal beschikbare schepen en de veelheid aan dreiging en soms snel wisselende taken. Ik denk dat de formule van de kerntaak en daarnaast secundaire taken beter werkt. Dus een multifunctioneel fregat voor kerntaak ASW en een fregat voor kerntaak AAW..met secundaire taken rond ASW of MCM of inzet SOFs. Een MCM vaartuig als de MRAV 3600..met hoofdtaak mijnenjagen/vegen..en secundair patrouilletaak en inzet-basis voor SOFs. En een OPV of korvet met primair patrouilletaak en secundair MCM, ASW of inzet SOF. Al dan niet in Kustwacht-setting. Dat iedereen beter voor zijn eigen verdediging moet kunnen zorgen lijkt ook moetje. Dus ook de MCM vaartuigen en OPVs. Meerwaarde van een korvet voor Nederland of België zie ik in deze niet. Dat lijkt me iets voor kleinere marines als die van Finland. Met de kanttekening dat daar ook onderscheid wordt gemaakt tussen mijnen jagen en mijnen leggen. Althans bij Finland.

AadvdW

#194
Rara, welk Nederlands marineschip opereerde tijdens de burgeroorlog in Libië pal onder de kust? Geen fregat maar een mijnenjager, de Haarlem.

Die zocht mijnen bij de haven van het rebellenbolwerk Misurata, terwijl daar nog volop gevochten werd. Zonder kanon, Goalkeeper of raketten, zij het wel met NAVO-fregatten in de buurt.

De rest van de tijd patrouilleerde de Haarlem op zee om het wapenembargo te helpen handhaven, maar doordat er geen ruimte was voor een boarding-team kon het schip deze taak maar gedeeltelijk uitvoeren.

Kortom, het zou niet echt gek zijn om gevechtskracht en mijnenjachtcapaciteit wat meer te combineren.

Ronald Elzenga

Citaat van: Zeewier op 02/02/2017 | 23:19 uur
Dat concept in de rechter bovenhoek? Ik zag er de Laivue 2020 in. Het toekomstige Finse mijnenjager-korvet. Ik ben enorm voor het verkorvetten.
Zover ik het lees gaat dat om een korvet die mijnen kan leggen. Vervangt bestaande mijnenleggers en missile-boats. Dat lijkt me toch een ander soort taak en waar je een ander soort schip voor nodig hebt dan voor mijnenjagen/vegen.

Zeewier

Dat concept in de rechter bovenhoek? Ik zag er de Laivue 2020 in. Het toekomstige Finse mijnenjager-korvet. Ik ben enorm voor het verkorvetten.

Ronald Elzenga

Of het is het toekomstige M-fregat?! Lijkt qua grootte meer op een OPV of XO inderdaad. Maar ik hoop nu toch dat men niet voor een OPV-achtig vaartuig kiest als vervanger van de Alkmaar-klasse. Dat men sprak van mogelijk ook patrouille-taken versterkt dat gevoel wel. Ik bepleitte dat eerst ook nog in mijn alternatieve opzet. Maar ben daar na alle discussies (oa hier) en gelezen analyses toch op terug gekomen. En bepleit binnen mijn bandbreedte aan kennis en inzicht voor een vaartuig dat toch echt meer een stabiel werkschip is dan een snel patrouillevaartuig..zoals de Damen MRAV 3600. Het mijnenruimen blijft toch een bijzondere en tijds- en arbeidsintensieve taak waar je niet afgeleid moet worden door allerlei andere taken. Eigen soort schip, maar wel de flexibiliteit om in nood en beperkt ook vanaf andere marinevaartuigen zoals het nieuwe M-fregat te kunnen opereren bij mijndreiging.

walter leever

Citaat van: Harald op 01/02/2017 | 17:18 uur
idd, zag ik ook al .. goede zaak, maar dan ook bewapening tegen onderzeeboten ?? .. torpedo's ?
Ik weet niet of deze info al naar buiten mag, onbewust van de achtergrond waar/toen de foto gemaakt is.
Of ... bewust .. ;)

Belgen zeggen dingen over de M fregat vervangers en wij laten iets zien in het mijnenveeg/jager vervangingsprogramma.

Lijkt erg op een XO,of zie ik dat verkeerd. :angel:

Harald

Citaat van: StrataNL op 01/02/2017 | 16:49 uur
En dit in het midden:

2 warfare domeinen - incl. ASW

idd, zag ik ook al .. goede zaak, maar dan ook bewapening tegen onderzeeboten ?? .. torpedo's ?
Ik weet niet of deze info al naar buiten mag, onbewust van de achtergrond waar/toen de foto gemaakt is.
Of ... bewust .. ;)

Belgen zeggen dingen over de M fregat vervangers en wij laten iets zien in het mijnenveeg/jager vervangingsprogramma.

StrataNL

Citaat van: Harald op 01/02/2017 | 16:31 uur
Kijk ook eens links onder, de basis van alles is ..... OPV Holland klasse

en rechts onder een lijstje met taken, wensen ! ...

En dit in het midden:

2 warfare domeinen - incl. ASW
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Harald

Robots onder water met elkaar laten praten  (hier bedoelt voor de Offshore, maar kan ook prima gebruikt worden voor de NAVY )

https://www.tno.nl/nl/over-tno/nieuws/2016/4/robots-onder-water-met-elkaar-laten-praten/

Harald

Kijk ook eens links onder, de basis van alles is ..... OPV Holland klasse

en rechts onder een lijstje met taken, wensen ! ...

StrataNL

DMO en TNO slaan handen ineen

Onderwaterdrones die in teams naar mijnen speuren. Die onderling met elkaar communiceren en pas terugkomen als ze de klus hebben geklaard. Het is allemaal nog toekomstmuziek, maar de Defensie Materieel Organisatie (DMO) en onderzoeksinstituut TNO werken hier samen intensief naartoe. Momenteel verrichten ze experimenteel onderzoek in een laboratorium van TNO. Over enkele jaren willen ze aantonen dat de innovatieve ideeën realiseerbaar zijn.

Light Autonomous Underwater Vehicles (LAUV) heten de onderwaterrobots. "Ze zijn 2,3 meter lang, wegen slechts 34 kilo en glijden met een snelheid van 5 knopen per uur door het water", vertelt kapitein-luitenant ter zee Eric van Lawick van Pabst, hoofd Bureau Onderwater Gevechtstechnologie bij DMO. Ze kosten zo'n 300.000 euro en kunnen allerlei sensoren en apparatuur bevatten, afhankelijk van hun taak. De drones passen in het TNO-onderzoeksprogramma 'Autonomisering van mijnenbestrijding'. Zelfstandigheid is hierbij het sleutelwoord; met minder menselijke aansturing.

Lees verder:
https://magazines.defensie.nl/materieelgezien/2017/01/mg201701onderwaterdrones

Wat zien we hier? Alle pijltjes wijzen naar rechtsboven.

-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Ronald Elzenga

Citaat van: Ace1 op 13/01/2017 | 14:58 uur
Even voor de duidelijkheid Atlas Elektronik  is een Duits bedrijf en heeft een dochteronderneming in de UK.


Correct. Wat je weer doet afvragen wat de Duitsers in deze zouden doen en willen. Als ook zij instappen of de Frans/Britse keuze overnemen komen we echt in de richting van een stuk Europese standaardisatie in deze.

Ace1

Citaat van: Ronald Elzenga op 13/01/2017 | 14:52 uur
Ja zou zo maar eens kunnen. Het zal denk ik vooral bepaald worden door de "verdeling" die Frankrijk en het VK overeenkomen van wie wat maakt en inbrengt in dit programma. Thales de sensoren en Atlas Elektronik de USV?

De ARCIMS kan gecombineerd worden met de Seafox dit levert een kostenbesparing op.


Ace1

Citaat van: Ronald Elzenga op 13/01/2017 | 14:52 uur
Ja zou zo maar eens kunnen. Het zal denk ik vooral bepaald worden door de "verdeling" die Frankrijk en het VK overeenkomen van wie wat maakt en inbrengt in dit programma. Thales de sensoren en Atlas Elektronik de USV?

Even voor de duidelijkheid Atlas Elektronik  is een Duits bedrijf en heeft een dochteronderneming in de UK.