Opvolging Alkmaar klasse

Gestart door Harald, 30/10/2014 | 10:19 uur

Ronald Elzenga

Citaat van: Ace1 op 13/01/2017 | 14:43 uur
Gezien het feit dat  Nederland en België  al klant zijn bij Atlas Elektronik met de Seafox ligt het voor de hand dat men ARCIMS aanschaft.

...
Ja zou zo maar eens kunnen. Het zal denk ik vooral bepaald worden door de "verdeling" die Frankrijk en het VK overeenkomen van wie wat maakt en inbrengt in dit programma. Thales de sensoren en Atlas Elektronik de USV?

Ace1

#180





Ace1


Ace1

Citaat van: Ronald Elzenga op 13/01/2017 | 14:30 uur
Dat is meer het MCM systeem van gisteren en voor nu, niet voor morgen.;) En die MCM unmanned vaartuigen takelen we niet even op...flink groter dan 12 meter en zwaarder dan 8 ton. Thales Halcyon en Atlas Elektronik UK ARCIMS lijken me meer passend bij de huidige en toekomstige wensen. Worden door de Britten en Fransen bekeken voor hun nieuwe MCM concept en vaartuigen. Lijkt me verstandig als Nederland en België die weg volgen en eenzelfde systeem gaan invoeren straks.
Gezien het feit dat  Nederland en België  al klant zijn bij Atlas Elektronik met de Seafox ligt het voor de hand dat men ARCIMS aanschaft.








Ronald Elzenga

#177
Citaat van: Ace1 op 13/01/2017 | 13:55 uur
Die zijn er waarschijnlijk al. :devil:

...
Dat is meer het MCM systeem van gisteren en voor nu, niet voor morgen.;) En die MCM unmanned vaartuigen takelen we niet even op...flink groter dan 12 meter en zwaarder dan 8 ton. Thales Halcyon en Atlas Elektronik UK ARCIMS lijken me meer passend bij de huidige en toekomstige wensen. Worden door de Britten en Fransen bekeken voor hun nieuwe MCM concept en vaartuigen. Lijkt me verstandig als Nederland en België die weg volgen en eenzelfde systeem gaan invoeren straks.

Ace1

Citaat van: Ronald Elzenga op 13/01/2017 | 13:07 uur
Europese variant wenselijk (en in ontwikkeling)...ook hier limiet op 12 meter en max 8 ton.
https://en.wikipedia.org/wiki/Fleet-class_unmanned_surface_vessel

Die zijn er waarschijnlijk al. :devil:


Ronald Elzenga

#175
Europese variant wenselijk (en zijn in ontwikkeling)...ook hier limiet op 12 meter en max 8 ton.
https://en.wikipedia.org/wiki/Fleet-class_unmanned_surface_vessel

Zander

Citaat van: tentara71 op 11/01/2017 | 11:22 uur
Wanneer denken we een complete brigade in te zetten? Oh, ja: Litouwen-scenario of Polen-scenario.
Dat dus.
People are sheep

Ronald Elzenga

#173
Nog een reden waarom een flink helidek mogelijk best handig is op de nieuwe MCM moederschepen.
Airborne-laser-mine-detection-system
http://news.northropgrumman.com/news/releases/us-navys-anaes-1-airborne-laser-mine-detection-system-almds-achieves-initial-operational-capability
https://www.youtube.com/watch?v=42Jw_Vw3ONE

Ronald Elzenga

#172
Nog een concept met elementen die ook hier aan de orde kwamen...
> Minerva concept <

MasterChief1971

Citaat van: Zander op 11/01/2017 | 08:43 uur

En wanneer denken wij een complete MCG te gaan inzetten? Zien wij in de komende decennia een amfibische landing tbv vredes afdwingende operaties in Europa plaatsvinden?
Maw hebben we misschien meer aan schepen die ook niet amfibische operaties kunnen uitvoeren?

Wanneer denken we een complete brigade in te zetten? Oh, ja: Litouwen-scenario of Polen-scenario.
Het Korps is nog steeds gehouden aan het Noordflank-verdrag met Noorwegen. Vandaar dat er nu ook 300 USMC als kwartiermaker zitten. En de Royals toch wel.

Als je dan toch schepen voor niet-amfibische operaties neemt dan moeten het wel schepen met een duidelijke meerwaarde zijn.
Ik zie het niet als vervanger van een MFF. Ik zie het als een sideshow die fondsen van belangrijker projecten zoals vMFF en vOZBT wegzuigt en waarvan de meerwaarde verwaarloosbaar is.

Daarbij is de amfibische capaciteit ten eerste specialistisch (niche-capaciteit) waardoor er specialistische schepen benodigd zijn, ten tweede is het een capability die je verworven hebt en het is zonde geld om die weg te gooien en er een minder goede vervanging voor te nemen die ook nog eens veel duurder uitvalt.
Geef mij maar een goede RDAM-vervanger (liefst LHD, F35B hoeft van mij niet) en breidt het aantal vMFF uit.
"Whosoever commands the sea, commands the trade; whosoever commands the trade of the world commands the riches of the world, and consequently the world itself"- Sir Walter Raleigh

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Zander op 11/01/2017 | 08:43 uur

En wanneer denken wij een complete MCG te gaan inzetten? Zien wij in de komende decennia een amfibische landing tbv vredes afdwingende operaties in Europa plaatsvinden?
Maw hebben we misschien meer aan schepen die ook niet amfibische operaties kunnen uitvoeren?

Met 6 XO's als alternatief per LPD (12) en 2 x JSS breng je natuurlijk ook wat op de mat, al zou ik liever een  combinatie: zien van 2 x JSS, 1 x LHD en 6 XO.

Zander

Citaat van: tentara71 op 10/01/2017 | 16:58 uur
Hoeveel  XO's heb je nodig om een MCG of vergelijkbaar  af te zetten en te ondersteunen?
Antwoord: meer dan zes.
Maal bemanning, brandstof, wapensystemen  en schietkogels.

Duur grapje. Voordelen zie ik ook wel maar vind het niet heel efficiënt en ik denk dat het det. MARNS leuk gek wordt. En zeeziek. Alleen in de rol van sloop/aviso of kruiser (vlgs. Corbett) zie ik daar meerwaarde maar of dat de nadelen teniet doet?
En wanneer denken wij een complete MCG te gaan inzetten? Zien wij in de komende decennia een amfibische landing tbv vredes afdwingende operaties in Europa plaatsvinden?
Maw hebben we misschien meer aan schepen die ook niet amfibische operaties kunnen uitvoeren?
People are sheep

MasterChief1971

Hoeveel  XO's heb je nodig om een MCG of vergelijkbaar  af te zetten en te ondersteunen?
Antwoord: meer dan zes.
Maal bemanning, brandstof, wapensystemen  en schietkogels.

Duur grapje. Voordelen zie ik ook wel maar vind het niet heel efficiënt en ik denk dat het det. MARNS leuk gek wordt. En zeeziek. Alleen in de rol van sloop/aviso of kruiser (vlgs. Corbett) zie ik daar meerwaarde maar of dat de nadelen teniet doet?
"Whosoever commands the sea, commands the trade; whosoever commands the trade of the world commands the riches of the world, and consequently the world itself"- Sir Walter Raleigh

ridivek

Ik vind het nog niet zo'n stom idee om een Mijnenruim + Hydrografie en de vMFF (of XO) voor deze taak te gebruiken. Dan snap ik dat het 160mln kostende 2000ton schepen worden, anders niet.
Als het vegen/ruimen gebeurd met (optioneel/)onbemande systemen, kan volgens mij binnen de 12mijl zone ook vanaf het land bestuurd worden. De (optioneel bemande) max 15m lange mijnen opruimer kan zelfstandig naar het gebied varen. Ter ondersteuning kan een klein schip (patroulle of duik ondersteuning) mee.
Bij de aantallen die Elsinga scheef moeten de XO's de Rotterdam vervangen.
De volledige NL vloot wordt dan:
2x JSS/LPD; 4xSub. 4xLCF; 4xvMFF; 6x XO; 2-4x Mijn/Hydro; 2x Support (Pelikaan & Merkuur)(+tanker?), 4x Holland (Blue Patrol), 6x Braun Patrol; 4x Duik.support.
(+ landingsvaartuigen; friscs, rhibs, mijnen ruim ribs, hydrograaf ribs).