Opvolging Alkmaar klasse

Gestart door Harald, 30/10/2014 | 10:19 uur

Ace1

Citaat van: Marskramer op 18/12/2016 | 13:21 uur
Concurrent voor Damen MRV 3600 ton.......

http://en.meretmarine.com/stx-france-unveils-multimission-concept-ocean-research-and-mine-warfare/156975

Kun je niet mee op het Ijselmeer, Waddenzee, Oosterschelde,  en diverse rivieren varen.

walter leever

Citaat van: Marskramer op 18/12/2016 | 13:21 uur
Concurrent voor Damen MRV 3600 ton.......

http://en.meretmarine.com/stx-france-unveils-multimission-concept-ocean-research-and-mine-warfare/156975

Wow is een mogelijkheid maar we gaan al richting fregat gewicht,4000 ton.Worden wel heel erg groot dan. :P


Lex

In relatie tot het HOV zijn diverse standpunten gelanceerd.
Een ietwat uitgebreidere reactie:
Binnen de Defensie organisatie, OPCO CZSK, is er de Dienst Hydrografie.
Een van de kerntaken is het uitvoeren van karteringswerkzaamheden binnen de wateren behorend tot het Koninkrijk der Nederlanden. Dit tbv het garanderen van een veilige navigatie door schepen.
De Noordzee, druk bevaren, staat erom bekend dat het onderhevig is aan stromingen en invloeden door de meteo. De bodem (dieptes/ondieptes) veranderen continu van samenstelling. In de toekomst worden er ook nog vele windparken aangelegd, welke ook invloed uitoefenen op de samenstelling van de bodem en de stromingen.
Het garanderen van een veilige doorvaart in de vastgestelde scheepvaartroutes is dus van belang. Net zo van belang als uw veilige passage over bijvoorbeeld de A2. (geen rommel op een rijstrook)
De taakstelling/opdracht van een HOV is hiervoor te zorgen. De eenheid vaart daartoe met grote regelmaat in een van te voren vastgesteld gebied een vastgesteld patroon waarbij de dieptes/ondieptes worden vastgesteld. Het profiel van de zeebodem wordt dus vastgelegd.
Gezien voorgaande, zie ik het nut niet in van een helidek. Er is immers wel de mogelijkheid om gebruik te maken van het "hijsen".
Wat ik in deze wel belangrijk vind, is de mogelijkheid tot het meevoeren van één of meerdere HOS'n  (Hydrografische Opnemings Sloepen).
De sloepen zijn noodzakelijk voor de werkzaamheden in het gebied, waar een HOV niet kan komen. Denk daarbij aan de inzet in een rampgebied. De sloepen verrichten dan werkzaamheden in de aanloop van een haven en in de haven zelf, teneinde vast te stellen, of schepen al dan niet veilig kunnen aanmeren om hulpgoederen af te leveren.


Kiteboarder88

Citaat van: StrataNL op 17/12/2016 | 18:28 uur
HOV's hebben een andere taakstelling dan MCM moederschepen en ander materiaal nodig daarvoor. Die twee standaardiseren maakt dat je alleen maar duurder uit bent voor de klasse.

Een HOV hoeft volgens mij geen materiaal te wisselen, wisselen van personeel? Het is geen boorplatform oid... Misschien in een incidenteel geval, maar dan volstaat een "hoist only" spot ook.

Lijkt mij ook, het zal ongetwijfeld in sommige situaties handig blijken maar het is totaal geen verreiste terwijl het wel in grote directe invloed heeft op het scheepsontwerp. Via de hoist kunnen eventuele voorraden ook geleverd worden, net als personeel.

Huzaar1

Dit gaat weer helemaal fout  :cute-smile:
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

StrataNL

Citaat van: Ronald Elzenga op 17/12/2016 | 15:42 uur
Ben dit met je eens. Maar ook bij de HOVs kun je zo extra capaciteiten benutten...zoals wisseling personeel en materiaal. En ze kunnen zo een (oorlog)reserve zijn voor de MCM vaartuigen. Omdat je grote mate van standaardisatie inbouwt.

HOV's hebben een andere taakstelling dan MCM moederschepen en ander materiaal nodig daarvoor. Die twee standaardiseren maakt dat je alleen maar duurder uit bent voor de klasse.

Een HOV hoeft volgens mij geen materiaal te wisselen, wisselen van personeel? Het is geen boorplatform oid... Misschien in een incidenteel geval, maar dan volstaat een "hoist only" spot ook.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Ronald Elzenga

Citaat van: StrataNL op 17/12/2016 | 15:13 uur
Voor een torpedowerkschip is een heli nog wel eens handig. JHet MCM moederschip heeft sowieso al een helidek(je) voor de UAV's nodig, maak die groot en stevig genoeg zodat er een NH90 kan oplanden mocht dat nodig zijn, maar een grote hangar n.m.m. niet. HOV's hebben volgens mij geen behoefte aan die mogelijkheid.
Ben dit met je eens. Maar ook bij de HOVs kun je zo extra capaciteiten benutten...zoals wisseling personeel en materiaal. En ze kunnen zo een (oorlog)reserve zijn voor de MCM vaartuigen. Omdat je grote mate van standaardisatie inbouwt.

StrataNL

Voor een torpedowerkschip is een heli nog wel eens handig. JHet MCM moederschip heeft sowieso al een helidek(je) voor de UAV's nodig, maak die groot en stevig genoeg zodat er een NH90 kan oplanden mocht dat nodig zijn, maar een grote hangar n.m.m. niet. HOV's hebben volgens mij geen behoefte aan die mogelijkheid.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Belgje

Citaat van: Huzaar1 op 17/12/2016 | 14:42 uur
Oke, als we mijnenjagers willen gaan gebruiken voor humanitaire zaken zijn we volgens mij een paar stations te ver. Dat is totaal niet waar Nederland op zit te wachten namelijk. We willen efficiente, goedkope, goede, moderne mijnenjagers gebouwd op de toekomst. Een helidek voor humanitaire missies lijkt me niet wijs, er is veel te veel werk voor die boten om broodtrommels te brengen.
Dan schaffen ze maar wat patrouille schepen aan a la de Holland klasse, lijkt me sowieso wijs om er daar 2 van aan België te verkopen.

Stop met die dingen te proberen verpatsen.  ;D

Huzaar1

#51
Citaat van: Belgje op 17/12/2016 | 14:04 uur
Humanitair gedoe in den Afrique. Hetgeen de Godetia nu doet. Gaan we geen fregat voor sturen en de toplui van de marine drukken er vrij stevig op dat het MULTI-functionele schepen zullen zijn.

Oke, als we mijnenjagers willen gaan gebruiken voor humanitaire zaken zijn we volgens mij een paar stations te ver. Dat is totaal niet waar Nederland op zit te wachten namelijk. We willen efficiente, goedkope, goede, moderne mijnenjagers gebouwd op de toekomst. Een helidek voor humanitaire missies lijkt me niet wijs, er is veel te veel werk voor die boten om broodtrommels te brengen.
Dan schaffen ze maar wat patrouille schepen aan a la de Holland klasse, lijkt me sowieso wijs om er daar 2 van aan België te verkopen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Ronald Elzenga

Citaat van: Belgje op 17/12/2016 | 14:04 uur
Humanitair gedoe in den Afrique. Hetgeen de Godetia nu doet. Gaan we geen fregat voor sturen en de toplui van de marine drukken er vrij stevig op dat het MULTI-functionele schepen zullen zijn.
Precies...goed en verstandig! Nu nog deels vanuit bezuinigingsoogpunt..maar als de budgetten gaan stijgen krijgt het helidek ook in de mijnenjaag-taak een nuttige invulling.

Belgje

Citaat van: Huzaar1 op 17/12/2016 | 13:54 uur
Voor wat dan?
Daar heb je M fregatten voor, of patrouille schepen, mijnenjagers zijn mijnenjagers en ik kan me echt niets bedenken waarom daar een helikopter op moet kunnen landen.

Humanitair gedoe in den Afrique. Hetgeen de Godetia nu doet. Gaan we geen fregat voor sturen en de toplui van de marine drukken er vrij stevig op dat het MULTI-functionele schepen zullen zijn.

Huzaar1

Citaat van: Belgje op 17/12/2016 | 13:37 uur
Omdat de volgende generatie MCM ook zal worden ingezet voor andere taken dan mijnbestrijding. Een helidek geeft een pak meer opties dan geen helidek.

Voor wat dan?
Daar heb je M fregatten voor, of patrouille schepen, mijnenjagers zijn mijnenjagers en ik kan me echt niets bedenken waarom daar een helikopter op moet kunnen landen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Belgje

Citaat van: Huzaar1 op 17/12/2016 | 13:10 uur
Nou vertel, waarom moet een mijnenjager een heli deck hebben?

Omdat de volgende generatie MCM ook zal worden ingezet voor andere taken dan mijnbestrijding. Een helidek geeft een pak meer opties dan geen helidek.