Opvolging Alkmaar klasse

Gestart door Harald, 30/10/2014 | 10:19 uur

Master Mack

Gewoon de zes afnemen en 2 flottieljeleiders door Damen laten bouwen met een eigen toolbox en misschien wat andere middelen ter ondersteuning/bescherming van het geheel. Dan heb je 2x een 4 slag NLD en misschien gaat Belgie ook mee. En standaardiseren op de romp van de vervanging van de andere ondersteuningsschepen.

Parera


Parera

Citaat van: Stoonbrace op 22/02/2021 | 16:23 uur
Ik vind dat je voorstel een beetje ver gaat gezien de onderbouwing van je pleidooi letterlijk 'franse schepen slecht' is.

Citaat van: Stoonbrace op 22/02/2021 | 19:50 uur
Gewoon een bouwprogramma voor Damen m.a.w. Ja, blijf me maar negeren.

Nee geen bouw programma voor Damen, en niet alleen omdat het ''Franse schepen zijn'''.

Het originele Nederlandse plan was om enkel de toolboxen te verwerven en daarmee samenwerking te zoeken tot België (BE keuze om eigen vloot te behouden). Nederland zou in dat concept de toolboxen inzetten vanaf de andere schepen (LPD's,JSS, FFG's en/of OPV's) waarbij zelfs specifiek gekeken is naar de OPV's om deze te modificeren voor het gebruik met de Toolboxen. Dit laatste bleek te duur dus daar werd vanaf gezien.

Het plan later was om alsnog 4 dedicated MCMV's te verwerven wat later (in samenwerking met BE) is uitgegroeid tot een 6 tal schepen. Ik ben het met Huzaar eens dat voor deze taken (op de Noordzee en in vredestijd) geen ''oorlogsbodem'' nodig is zoals we nu bouwen. Ik denk echt dat voor NL het originele concept het meest ideale was geweest omdat dat een expeditionaire invulling geeft aan die capaciteit. Nadeel daarvan is dat we onze NAVO afspraak rondom de SNMCMG's niet helemaal kunnen nakomen. Tenzij we een alternatief platform (OPV/ vOPV) geschikt maken voor deze taak.

En ja ik zie natuurlijk het liefste al onze marine orders naar Damen vloeien, dat is goed voor onze NL industrie. En NL kan met gemak zelf dit soort schepen produceren, ik heb het al vaker gezegd deze samenwerking bij aankoop is bij zowel de vMCM's als bij de vMFF's gewoon verkeerd uitgepakt voor Nederland. Misschien ook voor de Belgen maar daar heb ik geen zicht op.

Van negeren is geen sprake, ik was vergeten om er op te reageren.  ;)

Stoonbrace

Gewoon een bouwprogramma voor Damen m.a.w. Ja, blijf me maar negeren.

Parera

#2082
Citaat van: Thomasen op 22/02/2021 | 17:09 uur
Dat voorstel snap ik ook niet.

Maar op zich zijn die 6 bootjes niet veel en het programma met hulpschepen is gewoon nodig, zeker op termijn.

Ik heb nooit gezegd dat we 6 + 2 MCM's moeten kopen! Zoals ik hieronder aan geef is dat totaal niet het plan wat ik voorstel. De 6 schepen die we aankopen (+ 6 BE schepen) zijn slechts 1,5 vierslag (3 vierslagen incl. BE) Dat betekend dat we dus ongeveer 4 a 6 boten operationeel hebben (samen).

Ik ben groot voorstander van om de toolboxen niet alleen op deze moederschepen te plaatsen maar ook op andere schepen waaronder de LPD's, FFG's en OPV's maar in de toekomst ook op de ondersteuningsvaartuigen. En als we dat afkunnen met 10 ondersteuningsvaartuigen dan is dat helemaal prima maar misschien hebben we er 2 extra nodig als er een extra taak bij komt.

En inderdaad misschien kan dit wel een civiele (lease) boot zijn die we daarvoor gebruiken maar mij lijkt het logischer dat we denken in een grote serie ondersteuningsvaartuigen binnen 1 scheeps familie met daar binnen meerdere varianten /afmetingen voor de verschillende taken.

Zie hieronder een voorbeeld van een familie ondersteuningsschepen ontwikkeld door Damen. Een scheeps familie zoals dit is wat mij betreft geschikt voor alle ondersteuningstaken inclusief mijnbestrijding in vredes tijd (non-combat operations).



Dus voor de duidelijkheid :
6 MCMV's afnemen volgens contract vervolgens 5 a 10 jaar opereren om op die manier kennis / ervaring op te doen met deze nieuwe manier van werken onder gevechtsomstandigheden. Daarna de 6 schepen afstoten en vervangen door een andere invulling van de capaciteit voor onder gevechtsomstandigheden en in die 5 a 10 jaar tevens de non-combat operations MCM taken uitbesteden aan de hulpvaartuigen.

De huidige toolboxen worden ook na 5 a 10 jaar gebruik vervangen, dit is opgenomen in het concept om op die manier altijd de nieuwste middelen te hebben.

Huzaar1

Citaat van: Thomasen op 22/02/2021 | 17:09 uur
Dat voorstel snap ik ook niet.
Gaat me ook de pet te boven. met zo'n voorstel toon je aan dat er geen begrip en kennis is van het huidige plaatje en de noden en prioriteiten van de KM binnen beschikbare en reële mogelijkheden.
Citaat
Maar op zich zijn die 6 bootjes niet veel en het programma met hulpschepen is gewoon nodig, zeker op termijn.

Maar niet in deze setting. overladen met dure sensoren en onderbewapend. En ik heb praktisch nul kennis van nautische operationele zaken maar ze zien eruit als 6x syndroom van down op zee dus ik verwacht geen militair operationele toegevoegde waarde.

Dus..dat ondersteunen had je dan net zo goed met goedkope civiele schepen kunnen doen.

Ik blijf erbij dat dit niet nodig was geweest.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Stoonbrace

Citaat van: Parera op 22/02/2021 | 16:08 uur
Ja ik stel voor om er 6 af te nemen omdat ik bang ben dat we niet meer onder het contract met BE/ Naval Group uit kunnen. En die 2 extra schepen zijn inderdaad niet MCMV's maar onderdeel van de familie ondersteuningsschepen die er aan komen (vMercuur, vHydrografie, vKinsbergen, vDuikvaartuigen & vPeli). De 2 extra schepen die ik voorstel zijn dus 2 ondersteunende schepen die niet enkel geschikt zijn voor het huisvesten van de MCM toolbox maar ook gebruikt kunnen worden voor het gebruik als oefendoel voor de onderzeeboten i.c.m. torpedo recovery of als hydrografie vaartuig. De 2 ''extra'' ondersteuningsschepen vervangen dus op termijn de 6 samen met België aangekochte MCMV's.

Op die manier kunnen we de MCM toolboxen (die we samen met BE onderhouden en aankopen) inzetten vanaf onze andere schepen (LPD's, fregatten & OPV's) maar hebben we geen dedicated MCM capaciteit meer maar een flexibele MCM capaciteit.

Ik vind dat je voorstel een beetje ver gaat gezien de onderbouwing van je pleidooi letterlijk 'franse schepen slecht' is.

Stoonbrace

Citaat van: Huzaar1 op 22/02/2021 | 15:57 uur
Nou het is gedreven doordat het een van de gebieden is waar Belgie trots op is, beroemd om is en goed in is.  Logisch dan om deze capaciteit te versterken.

Met zes hebben we al het aantal dat we nodig hebben om onze rol te spelen, zowel voor onze eigen noden als voor die van de coalitie. Versterking is niet nodig.

Parera

#2078
Citaat van: Huzaar1 op 22/02/2021 | 16:05 uur


Parera stelt voor om er 6 af te nemen  + 2.
Belachelijk.

Ja ik stel voor om er 6 af te nemen omdat ik bang ben dat we niet meer onder het contract met BE/ Naval Group uit kunnen. En die 2 extra schepen zijn inderdaad niet MCMV's maar onderdeel van de familie ondersteuningsschepen die er aan komen (vMercuur, vHydrografie, vKinsbergen, vDuikvaartuigen & vPeli). De 2 extra schepen die ik voorstel zijn dus 2 ondersteunende schepen die niet enkel geschikt zijn voor het huisvesten van de MCM toolbox maar ook gebruikt kunnen worden voor het gebruik als oefendoel voor de onderzeeboten i.c.m. torpedo recovery of als hydrografie vaartuig. De 2 ''extra'' ondersteuningsschepen vervangen dus op termijn de 6 samen met België aangekochte MCMV's.

Op die manier kunnen we de MCM toolboxen (die we samen met BE onderhouden en aankopen) inzetten vanaf onze andere schepen (LPD's, fregatten & OPV's) maar hebben we geen dedicated MCM capaciteit meer maar een flexibele MCM capaciteit.

Huzaar1

Citaat van: Thomasen op 22/02/2021 | 16:00 uur
We hebben die boten niet voor die taken, maar voor de Warfare. Ik had ze ook graag anders gezien, maar in de kern is het concept niet verkeerd, mits het werkt.

En die ondersteuningsschepen vervangen oudere modellen. Zijn dus in principe niet extra.

Parera stelt voor om er 6 af te nemen  + 2.
Belachelijk.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Huzaar1

Citaat van: Stoonbrace op 22/02/2021 | 15:32 uur
De blijvende inspanning hier om alle niet-peppie taken uit te besteden aan de Belegen is aandoenlijk  ;D

Nou het is gedreven doordat het een van de gebieden is waar Belgie trots op is, beroemd om is en goed in is.  Logisch dan om deze capaciteit te versterken.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Stoonbrace

De blijvende inspanning hier om alle niet-peppie taken uit te besteden aan de Belegen is aandoenlijk  ;D

Huzaar1

Citaat van: Thomasen op 22/02/2021 | 11:16 uur
Precies. Het HODOPS werk is leuk om te doen en een goede oefening, maar kan ook uitbesteedt worden aan civiele partijen.

Milops is wel een ander verhaal.

Prima, maar zoals aangegeven. Huur een civiele boot en doe het lekker op je gemak vanaf een veel goedkoper platform.

Nog beter, laat het de Belgen doen. Nemen ze 3 schepen over van ons..wij annuleren de andere 3 en kunnen het geld, personeel en capaciteit kwijt aan fregatten.

Want die roep om meer kleine ondersteuningsschepen kan ik totaal niet volgen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

StrataNL

De Noordzee opruimen kan imho ook met civiele schepen met een MCM toolbox, mijnenjagen/vegen in conflictgebieden is uiteraard andere koek.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera

#2072
Citaat van: Mourning op 21/02/2021 | 16:28 uur
Waar we net in geinvesteerd hebben, enkel om Damen nog wat extra (onnodig in dit geval) werk te verschaffen. Je raadt het al... ik ben geen voorstander.

Je mag tegen mijn idee zijn dat staat iedereen vrij. Het is niet enkel om Damen werk te verschaffen maar om onze KM operationeel goed inzetbaar te maken.

Citaat van: Huzaar1 op 22/02/2021 | 00:13 uur
Nogmaals
.. heb je iets gerookt? Pleur op met die kutbootjes.
Dit is totale geld verspilling.  Leuk voor een land welke haar defensie niet serieus neemt. We hebben er nul komma nul aan.

Ga lekker vanaf een haven dit doen. ... en san ga jij pleiten voor nog meer van dit soort onzinnige geneuzel. Bijzonder

Im zeg volmondig ja op het concept vanuit (een) haven werken maar dit is niet altijd mogelijk en daarom zou ik een 2 tal schepen willen zien die naast MCM ook andere kust taken kunnen uitvoeren.

Het zou mooi zijn als dit kan met de vHOV of vMercuur serie schepen maar ik weet niet of dat past binnen de schema's van deze schepen. Als dit past dan zeg ik houd het op deze 10 hulp schepen maar als het nodig is breid dat uit baar 12 stuks.

Ter illustratie het gaat om deze serie: