Opvolging Alkmaar klasse

Gestart door Harald, 30/10/2014 | 10:19 uur

Parera

#2026
Uit het artikel
CitaatDe productie van de eerste twee schepen heeft wel een kleine vertraging opgelopen door de coronacrisis. Dat bleek al uit het Defensie Projectoverzicht dat het Nederlandse ministerie van Defensie tijdens Prinsjesdag publiceerde. De bouw van het eerste schip stond oorspronkelijk op februari 2021, maar was volgens het genoemde overzicht voorzien voor mei 2021. Dat is nu dus juni 2021 geworden, zo licht de Belgische projectleider fregatkapitein Claude Bultot toe. Het eerste schip heeft een vertraging van vier maanden, het tweede schip twee maanden. Daardoor zal niet in mei 2024 het eerste schip gereed zijn, maar in september 2024.

Het eerste Nederlandse schip is nummer drie en dat schip heeft vooralsnog geen vertraging opgelopen.

Daar komt de bekende Franse vertraging om de hoek kijken! En nu blijkt dat men delen van de schepen (casco's) op andere Europese werven gaat produceren? :hrmph: Eerst was de belofte dat men de casco's in Frankrijk zou produceren met afbouw in België, toen werd dat volledig in Frankrijk bij meerdere werven (Naval Group, Kership & Piriou ) en nu is dat weer aangepast naar casco's in een of meerdere derde landen met afbouw in Frankrijk.

Als ik kijk naar de partners van NG zijn er een aantal opties, hieronder een lijstje met locaties (in en buiten EU) van de verschillende bedrijven:
- Naval Group: Frankrijk
- Kership: Frankrijk
- Piriou : Frankrijk, Nigeria, Polen, Vietnam & Algerije

We kunnen er dus eigenlijk vanuit gaan dat men het werk gaat overlaten aan de Poolse werf van Piriou Crist SA shipyard in Gdynia. Een ander alternatief is de Roemeense partner werf van Naval Group Santierul Naval Constanta in Constanta, deze werf zou ook de 4 korvetten produceren voor de Roemeense marine die ze bij Naval Group gekocht hebben (en nu mogelijk geschrapt hebben).

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Mijlpaal nieuwe mijnenbestrijdingsvaartuigen: voorlopig ontwerp goedgekeurd

http://disq.us/t/3uqwhw0

Parera

#2024
Een vervolg op de mededeling dat er gekozen is op de NS50 met een uitgebreider informatie pakket rondom de nieuwe radar.

Thales NS50 Radar Bringing Game Changing Features For Vessels Of All Sizes



https://www.navalnews.com/naval-news/2021/02/thales-ns50-radar-bringing-game-changing-features-for-vessels-of-all-sizes/


Thales gaat radar #1 in 2023 afleveren maar de laatste #12 pas in 2033, was het niet de bedoeling dat de nieuwe MCM's (veel) eerder in gebruik genomen werden? :silent:

Ook blijkt uit het artikel dat (volgens de schrijver) de Bofors 40 mm mk4 vast staat voor de vMCM's.

Harald

Citaat van: Thomasen op 30/01/2021 | 09:55 uur
Missed the point. Is ook niet beperkt tot schepen. Ook vliegtuigen, zelfs auto's trekken hun onderdelen van over de hele wereld.
Snap ik ook... maar ... missed the piont , wat ik eigenlijk bedoel.
Dus laat maar ... en weer door met de orde van de dag

Harald

Citaat van: Thomasen op 29/01/2021 | 18:49 uur
Damen maakt geen vaatwassers.
En daarmee bedoel ik:
Je ontkomt er niet aan. Een schip is zo groot, divers en complex dat daar honderden bedrijven bij betrokken zijn. En het is niet alleen shoppen voor de goedkoopste, maar ook voor de beste.

Het is gewoon niet zo dat uit een (Europese) aanbesteding altijd de goedkoopste en slechtste optie komt. Inkoop is ook echt een vak apart.
Dat hoef je mij niet te vertellen....  ;)
Maar we hebben het hier niet over Damen .... maar over het BE/NL MCM project

Kornet43

Citaat van: Parera op 29/01/2021 | 15:15 uur
Dit bedrijf had de beste prijs, was dus het goedkoopste.

Goedkoop = duurkoop. Penny wise & Pound foolish  :angel:

Harald

Citaat van: StrataNL op 29/01/2021 | 17:32 uur
Juist wel anders heb je een uitdaging met onderhoud / modificaties.
Wat ik bedoel dat de lijst met leveranciers misschien ook wel op 1 A4 had gekunt ipv een heel boekwerk vol, alleen omdat je overal hebt zitten shoppen voor de laagste prijs voor al je onderdelen.

StrataNL

Citaat van: Harald op 29/01/2021 | 15:47 uur
Hopelijk wordt er straks niet een hele encyclopedie bijgeleverd met alle neven- en sub-leveranciers van alle onderdelen e.d. omdat alles bij tig bedrijven besteld is op basis van prijs....  ;)
Juist wel anders heb je een uitdaging met onderhoud / modificaties.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Harald

Citaat van: Parera op 29/01/2021 | 15:15 uur
Dit bedrijf had de beste prijs, was dus het goedkoopste.

Precies, bij heel veel zaken zal alleen gekeken worden naar laagste prijs, denk ik.
En niet zozeer om de BE/NL industrie/bedrijven "voorrang" te geven.

Hopelijk wordt er straks niet een hele encyclopedie bijgeleverd met alle neven- en sub-leveranciers van alle onderdelen e.d. omdat alles bij tig bedrijven besteld is op basis van prijs....  ;)

Parera

Citaat van: StrataNL op 28/01/2021 | 22:27 uur
Hopen ze dat Spanje ook een paar van die dingen besteld ofzo?

Dit bedrijf had de beste prijs, was dus het goedkoopste.

Huzaar1

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

StrataNL

Hopen ze dat Spanje ook een paar van die dingen besteld ofzo?
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera


Parera

Citaat van: Thomasen op 20/01/2021 | 23:55 uur

Ik moet nog zien hoe dit in de praktijk uitpakt.

De informatie is natuurlijk op basis van de ''folders'' van de fabrikanten, de praktijk is inderdaad een heel ander verhaal maar in theorie zouden de MCM's de capaciteit moeten hebben om een luchtdoel te detecteren en aan te vallen. De 3P munitie van de Bofors 40 mm moet instaat zijn om alle type doelen aan te vallen en uit te schakelen (volgens de fabrikant BAE Systems).

Parera

#2012
Citaat van: Umbert op 20/01/2021 | 13:11 uur
Vindt dit zo bizar ze kunnen dus net als de OPV's heel goed en duidelijk zien wat hun kapot gaat maken, zonder dat ze een vinger kunnen uitsteken.  En kom niet aan met hulp van andere schepen want die zijn er ook bijna niet of krijgen niet voldoende af ontwerp mee.

De nieuwe MCM's krijgen wel iets meer aan bewapening dan de OPV's want het Bofors 40 mm mk4 kanon (of de Leonardo 40 mm Marlin van het ASWF) is geschikt voor zowel oppervlakte doelen als tegen inkomende raketten, helikopters en fast jets.

Dit in combinatie met de NS-50 radar moet het mogelijk maken om ook deze doelen (beperkt) aan te grijpen als verdediging, dit is iets wat de OPV's alleen kunnen met hun 76 mm kanon en dat is erg lastig tegen snelle vliegtuigen of raketten. De 30 mm variant van de Marlin die we op de OPV's en het JSS hebben staan zijn minder tot niet geschikt voor het aanvallen van (snelle) luchtdoelen.