Opvolging Alkmaar klasse

Gestart door Harald, 30/10/2014 | 10:19 uur

Parera

#2012
Citaat van: Umbert op 20/01/2021 | 13:11 uur
Vindt dit zo bizar ze kunnen dus net als de OPV's heel goed en duidelijk zien wat hun kapot gaat maken, zonder dat ze een vinger kunnen uitsteken.  En kom niet aan met hulp van andere schepen want die zijn er ook bijna niet of krijgen niet voldoende af ontwerp mee.

De nieuwe MCM's krijgen wel iets meer aan bewapening dan de OPV's want het Bofors 40 mm mk4 kanon (of de Leonardo 40 mm Marlin van het ASWF) is geschikt voor zowel oppervlakte doelen als tegen inkomende raketten, helikopters en fast jets.

Dit in combinatie met de NS-50 radar moet het mogelijk maken om ook deze doelen (beperkt) aan te grijpen als verdediging, dit is iets wat de OPV's alleen kunnen met hun 76 mm kanon en dat is erg lastig tegen snelle vliegtuigen of raketten. De 30 mm variant van de Marlin die we op de OPV's en het JSS hebben staan zijn minder tot niet geschikt voor het aanvallen van (snelle) luchtdoelen.

Umbert

Citaat van: Harald op 20/01/2021 | 12:07 uur
EERSTE CONTRACT NS50 RADAR AFGESLOTEN!   ( geweldig nieuws en tevens het 1e contact voor NL binnen de MCM-schepen )

Het eerste contract voor onze nieuwe NS50 radar is afgesloten! De marines van België en Nederland vertrouwen op Thales en marinewerf Kership om hun 12 nieuwe Mine Counter Measures Vessels (MCMV) te voorzien van deze radar voor lucht- en oppervlaktebewaking en vuurleidingsmogelijkheden. Dit is ook de eerste keer dat we apparatuur leveren aan mijnbestrijdingsvaartuigen, wat nieuwe mogelijkheden biedt.

De NS50 is de eerste radar die een volledige bescherming tegen lucht- en oppervlaktedreigingen ondersteunt voor deze categorie schepen. Hij vormt daarmee een strategische keuze voor kleine tot middelgrote schepen voor zowel rondzoek- als vuurleidingsfuncties.

.../...

https://connect.thalesgroup.com/nl/news/eerste-contract-ns50-radar-afgesloten
Vindt dit zo bizar ze kunnen dus net als de OPV's heel goed en duidelijk zien wat hun kapot gaat maken, zonder dat ze een vinger kunnen uitsteken.  En kom niet aan met hulp van andere schepen want die zijn er ook bijna niet of krijgen niet voldoende af ontwerp mee.

Huzaar1

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

EERSTE CONTRACT NS50 RADAR AFGESLOTEN!   ( geweldig nieuws en tevens het 1e contact voor NL binnen de MCM-schepen )

Het eerste contract voor onze nieuwe NS50 radar is afgesloten! De marines van België en Nederland vertrouwen op Thales en marinewerf Kership om hun 12 nieuwe Mine Counter Measures Vessels (MCMV) te voorzien van deze radar voor lucht- en oppervlaktebewaking en vuurleidingsmogelijkheden. Dit is ook de eerste keer dat we apparatuur leveren aan mijnbestrijdingsvaartuigen, wat nieuwe mogelijkheden biedt.

De NS50 is de eerste radar die een volledige bescherming tegen lucht- en oppervlaktedreigingen ondersteunt voor deze categorie schepen. Hij vormt daarmee een strategische keuze voor kleine tot middelgrote schepen voor zowel rondzoek- als vuurleidingsfuncties.

.../...

https://connect.thalesgroup.com/nl/news/eerste-contract-ns50-radar-afgesloten

Parera

#2008
Citaat van: Harald op 04/12/2020 | 16:07 uur
gaan we straks dezelfde krijgen ? volgens ECA zit er nu een synthetic aperture sonar UMISAS 240 SAS in

Nee, in het artikel staat dit deel:

Citaat
"The role of the surface drone as an 'underwater drone taxicab' is a function that the Belgians requested and which answers a Belgian need but which does not answer the French need. The underwater drone [ed. note: for SLAMF program] is used for long transits, for amphibious operations. As a consequence, France and the UK would like to have a drone with long endurance, with a lot of reach to be able to reach very discreetly a theater of operation. Nowadays if you have a small boat with a nice acoustic and electromagnetic signature, you are not very stealthy. The Belgians are interested in this cab function, France is not interested in it. That is why we need for France an [underwater] drone with very long endurance."


Alexis Morel, Vice President – General manager, Underwater Systems business line at Thales

De Belgische (en Nederlandse) eisen zijn anders dan die van de Franse, maar ook de Britten zouden wel eens een ''standaard'' A-18M kunnen aankopen, dan hebben ze dezelfde als wij kopen. Alleen Frankrijk is nu bevestigd als alternatieve variant.

Misschien dat wij ooit nog apart van de Belgen een LR systeem aanschaffen voor operaties rondom onze LPD's maar dat is voor nu nog niet gepland (voor zo ver ik weet).

Harald

Thales Working on SAMDIS Sonar Integration Aboard A18-M UUV     ( gaan we straks dezelfde krijgen ? volgens ECA zit er nu een synthetic aperture sonar UMISAS 240 SAS in )

Thales is currently looking at integrating its SAMDIS sonar aboard ECA Group's A18M UUV as part of the SLAMF/MMCM mine warfare program.

.../..

A18M is ECA Group's latest generation of mid-size UUV and is one generation ahead of the A27 used for the demonstration phase of SLAMF/MMCM. The A18M was already selected by the Belgian Navy and Royal Netherlands Navy for the rMCM program

.../...

https://www.navalnews.com/naval-news/2020/12/thales-working-on-samdis-sonar-integration-aboard-a-18m-uuv/


Mine Warfare Drones for MCM Program
https://www.navalnews.com/naval-news/2020/09/eca-groups-belgian-subsidiary-to-manufacture-mine-warfare-drones-for-mcm-program/

T18-M / Towed sonar
https://www.ecagroup.com/en/solutions/t18-m-towed-sonar

Harald

France, UK Award Joint €600M Order for Unmanned Naval Minehunting System

.../...

The remotely operated robot (ROV) identifies and neutralizes mines. A Thales subcontractor, the company Études et Constructions Aéronautiques (ECA) manufactures the underwater drones which are equipped with Thales sonars.

.../...

https://www.defense-aerospace.com/article-view/release/214536/france%2C-uk-award-joint-%E2%82%AC600m-order-for-unmanned-naval-minehunting-system.html


Thales (FR) is hoofdaannemer, ECA mag nog wel een deel(tje) doen.

Het systeem wat BE/NL hebben is dus niet hetzelfde systeem als de FR/UK....

Parera

#2005
ENGIE To Provide Belgian-Dutch RMCM Program With HVAC Systems

Following a call for tenders, Kership, a subsidiary of the shipyards Naval Group and Piriou, has selected ENGIE Solutions to carry out the studies and installation of all the HVAC systems (Heating, Ventilation and Air-Conditioning) and cold rooms on 6 minesweepers for the Royal Belgian Navy and 6 other ships for the Netherlands.

https://www.navalnews.com/naval-news/2020/11/engie-to-provide-belgian-dutch-rmcm-program-with-hvac-systems/


Vreemde keuze als je het mij vraagt, dit bedrijf heeft voor zo ver ik kan terug vinden op de website 0 ervaring met scheepsinstalaties maar het artikel claimt een 120 installaties aan boord van schepen (ook nergens vermeld dat ze actief zijn op de defensie markt). Toevoeging: Ze hebben inderdaad wel iets gedaan in de defensie industrie maar voor zover ik kan vinden nog geen fysieke installaties. Ongeveer 3 jaar geleden hebben ze een bedrijf uit Frankrijk over genomen dat enkele (kleinere) projecten voor de Franse defensie heeft uitgevoerd. HIER het projecten overzicht.

Van de eigen website van Engie Solutions:

CitaatENGIE Solutions has around 35 years of expertise in HVAC engineering and refrigeration for the shipbuilding industry, with over 120 boats in its portfolio. In Brittany, ENGIE Solutions provides the shipbuilding industry with its expertise in studies, its pre-manufacturing and assembly workshop and its dedicated 30-person ship commissioning and maintenance team.

https://www.engie-solutions.com/en/news/pr-MCMV


ARM-WAP

Citaat van: Zander op 08/11/2020 | 11:42 uur
... De QCB is ergens rond '05 ingevoerd dacht ik.
Bij de Zuiderburen was de QCB-versie medio jaren '90 in gebruik genomen.

En zo'n ontploft exemplaar hebben we ook eens gehad. 'k Kan me alleen niet meer herinneren wanneer dat was, op Wandelaar of Westdiep.
Da's dan meteen afgeschreven: deksel verbogen en de kast die zich links en rechts naar buiten toe uitgezet had.

Voordeel van de QCB is dat je met die bajonet-grendeling van de loop idd zeer snel de loop kan wisselen. Op je eentje.

M2HB is natuurlijk wel veilig met het telkenmale instellen van Headgage en Timing.

Huzaar1

Citaat van: Poleme op 08/11/2020 | 20:55 uur
;D Godsakker, he-duh gij uw kratje Grolsch te snel opge-sloekt ?

A.J. heeft ervaring met de QCB, ik kwam niet verder dan de FAL.  De QCB .50 versie werd in NL per 2007 ingevoerd.   Maar de QCB variant is geloof ik, uit mijn hoofd, ergens in 1988 op de markt gekomen.

Aaah ik lees nu dat je citeerde. Excuus!
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Poleme

Citaat van: Huzaar1 op 07/11/2020 | 21:02 uur
Je hebt ervaring met de QCB variant? Dat betekent dat je niet al te lang geleden er nog mee geknalt hebt. Zo oud is dat systeem niet.
;D Godsakker, he-duh gij uw kratje Grolsch te snel opge-sloekt ?

A.J. heeft ervaring met de QCB, ik kwam niet verder dan de FAL.  De QCB .50 versie werd in NL per 2007 ingevoerd.   Maar de QCB variant is geloof ik, uit mijn hoofd, ergens in 1988 op de markt gekomen.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Zander

#2001
Citaat van: Huzaar1 op 07/11/2020 | 21:02 uur
Je hebt ervaring met de QCB variant? Dat betekent dat je niet al te lang geleden er nog mee geknalt hebt. Zo oud is dat systeem niet.
Ik was Kerninstructeur .50. De QCB is ergens rond '05 ingevoerd dacht ik.
People are sheep

Stoonbrace

Citaat van: Poleme op 07/11/2020 | 15:14 uur
En wat zijn die negatieve dingen over de M3M in de NH-90 dan ?   Een Chniook vlieger vertelde mij ca. 3/4 jaar geleden dat hij wel tevreden was over het M3M, want een grote vuurkracht vergeleken met de M2 en MAG.  Hij was echter niet te spreken over de M3M affuit, die nam teveel ruimte in beslag.

Het zou zomaar kunnen dat het daarover gaat. Ik heb niet veel concreter dan 'het is toch dat niet'.

Huzaar1

Citaat van: Poleme op 07/11/2020 | 15:14 uur
En wat zijn die negatieve dingen over de M3M in de NH-90 dan ?   Een Chniook vlieger vertelde mij ca. 3/4 jaar geleden dat hij wel tevreden was over het M3M, want een grote vuurkracht vergeleken met de M2 en MAG.  Hij was echter niet te spreken over de M3M affuit, die nam teveel ruimte in beslag.

Je hebt ervaring met de QCB variant? Dat betekent dat je niet al te lang geleden er nog mee geknalt hebt. Zo oud is dat systeem niet.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Poleme

#1998
Citaat van: Parera op 06/11/2020 | 13:44 uur
We wisten hier allemaal al vanaf het eerste moment dat de Belgen zouden kiezen voor FN Herstal waar dat mogelijk was, in elk geval voor haar eigen schepen maar zoals nu blijkt kiest ook de Nederlandse marine voor aansluiting bij dit systeem. De kans is nu ook aanwezig dat we de SeadeFNder op meerdere nederlandse schepen gaan zien (o.a. vMFF / CSS).

De keuze voor de M2 is misschien opvallend maar kan heel goed een keuze zijn gebaseerd op het beschikbare budget, ik ga er vanuit dat de nieuwere M3 meer kost dan de ''oude'' M2.    Ook is de vuursnelheid van de M2 aanzienlijk lager dan de M3 (dus minder munitie verbruik = minder kosten).
M2 -> 485 a 635 patronen per minuut
M3 -> 950 a 1100 patronen per minuut
Een bijkomend ''voordeel'' is dat de maximale capaciteit van patronen bij de SeadeFNder hoger ligt dat bij de Hitrole (500 vs. 400 patronen)

Ik heb ook ooit wel eens gehoord dat de KM niet helemaal tevreden was over de Hitroles maar daar weet ik niet de details van.
De Hitroles (.50) en 30mm Marlin's waren inderdaad aanvankelijk problemen mee.  Dat werd hier gemeld door lid Thomasen, maar is nu opgelost.

Misschien kan Thomassen uit de doeken doen, wat voor problemen dat waren.
Wat ik wel weet, is dat diverse Landmachten in het eerste decennium "Remote Weapon Stations" op pantservoertuigen gingen invoeren.
Verschillende RWS-en werkten niet altijd naar behoren door software storingen.  Maar deze kinderziektes werden uiteindelijk opgelost.
Het Hitrole en Marlin WS zijn in feite ook Remote Weapon Stations, dus Leonardo heeft met dit soort wapensystemen in het maritieme domein al ervaring opgedaan.

Nou heeft FN een uitstekend track-record met FAL, MAG, Minimi en .50 'schiet-ijzers'.  Betreffende RWS-en hebben ze weinig tot geen (operationele) ervaring.

Maar goed, het hele Alkmaar vervanger is in feite ook een "Remote Weapon Station".

The Remotely and Autonomous toolbox dream.

Koninklijke Olie (Shell) werkt al 42 jaar met "op afstand bedienbare" of "Autonome" onderwater vaartuigen en robots.  Eerst in vrij ondiep water, maar dat werd steeds dieper, zelfs dieper dan 1.000 voet / 305 meter.   Zijn deze technieken al op land en in de lucht moeilijk te beheersen.   Boven zee, op zee en onder water zijn de omstandigheden veel veranderlijker.  De operators / beheerders hebben niet altijd zicht, of vaak maar beperkt zicht op wat er zich onder water afspeelt.  En de apparatuur werkt / reageert langzamer dan de mensen die er mee werken. 

Huh ?  Denk bijvoorbeeld aan verkeersvliegtuigen uitgerust met fly-by-wire.  Tijdens sommige landingen voerden piloten stuurcorrecties uit.  Maar terwijl die piloten net als in mechanisch gestuurde vliegtuigen, direct actie verwachtte.  Had het fly-by-wire systeem tijd nodig om hun input te 'vertalen', om vervolgens tot actie over te gaan.  Maar de reactie snelheid van de piloten was sneller.  Dus terwijl in hun ogen het FBW systeem niet reageerde, gingen zij verdere stuur correcties uitvoeren.  Met als resultaat dat man en machine als het ware tegen elkaar op zitten te sturen (= Pilot Induced Oscillation).
Dat Remotely Operating en Autonomous Operating concept in de Alkmaar-v balanceert volgens ontwikkelaars, onderzoekers en gebruikers echt op het randje van ons technisch EN financieel kunnen.   ;)
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.