Opvolging Alkmaar klasse

Gestart door Harald, 30/10/2014 | 10:19 uur

Parera

#1951
Waar staan we met de ontwikkeling van de nieuwe MCM schepen?
https://sway.office.com/c3cedErmg0J8B26s






Een nieuw set artist impressies van de schepen.



Uit het artikel

Citaat
LARS: Het Launch And Recovery System (LARS) is vorig jaar in Nederland getest tijdens tankproeven. Deze testen, uitgevoerd met een 1/14e schaalmodel, hebben aangetoond dat de inzet van de drones kan worden uitgevoerd tot een zeegang van 5/6 voor een snelheid van het moederschip variërend van 2 tot 8 knopen, afhankelijk van de milieuomstandigheden. Na deze tankproeven werden de studies voortgezet met het oog op het optimaliseren van de stapel (wieg) en het valideren van de prestaties.

Met een snelheid van 2 tot 8 knopen ( 4 a 15 km/h) liggen de schepen dus bijna stil tijdens het lanceren en ophalen van de USV's, naar mijn idee is dat niet geheel wenselijk.

Ook zien we op de nieuwe impressies een nieuwe radar boven in de mast, deze komt sterk overeen met de Thales NS-50 radar volgens het twitter account @OlivierCollinet. Dat zou een mooie opsteker zijn voor de NL industrie om toch iets bij te dragen aan deze schepen.





Ace1

Citaat van: Parera op 26/10/2020 | 16:08 uur
Het systeem is voor zo ver ik kan terug vinden totaal niet in gebruik bij de Belgen en of bij ons, het systeem word wel breed gebruikt door de Britten op o.a. de Type 23's , Type 26's, River klasse  OPV's en de carriers.

Maar de flyer van de fabrikant (HIER) geeft zelf al een mooie omschrijving van wat het is ;


Navalgroup zal voor de goedkoopste partij gaan om zo zelf het meeste over te houden.

Parera

Citaat van: Thomasen op 26/10/2020 | 18:27 uur
A

Wat je quote is precies niks.

'minder kabels' ...minder dan wat? Waarom is dat beter? Is dat wel beter? Nikszeggend.

De grap is dat dit soort systemen vaak wel werken, maar de moeilijkheid in de software zit. Met een losstaande console van de fabrikant zal het wel werken, maar zit je wel met een losstaande console. En dat heb je liever niet. Volledig geïntegreerde centrale. Maar dan moet de software integratie dus wel goed zijn. We zullen zien.

Het ging mij niet om de opsomming maar om de eerste regel.

The system has been designed to significantly reduce through life costs when compared to similar systems. This has been achieved by the following key elements:
• Reduced initial acquisition costs

met andere woorden ; een goedkoop systeem  ;)

Parera

Citaat van: Harald op 26/10/2020 | 16:01 uur
ok...  :hrmph:... dus geen Thales
Jammer
Van standaardisatie is niet te spreken in combinatie met NL.
BE weet ik zo niet, maar de BE-M-fregatten zijn gelijk aan die van NL.

Het systeem is voor zo ver ik kan terug vinden totaal niet in gebruik bij de Belgen en of bij ons, het systeem word wel breed gebruikt door de Britten op o.a. de Type 23's , Type 26's, River klasse  OPV's en de carriers.

Maar de flyer van de fabrikant (HIER) geeft zelf al een mooie omschrijving van wat het is ;

Citaat
The system has been designed to significantly reduce through life costs when compared to similar systems. This has been achieved by the following key elements:
• Reduced initial acquisition costs
• Lower ship impact through lower equipment mass and reduced ships cabling
• Reduced logistics support commitments through increased equipment reliability and application
• Programmable processing elements
• Reduced training requirements through the employment of a high level of automated operation

Harald

Citaat van: Parera op 26/10/2020 | 15:48 uur
Chess Dynamics To Supply Sea Eagle FCEO For Belgian And Royal Netherlands Navies Future MCM Vessels

Chess Dynamics has been awarded a contract by French shipbuilders KERSHIP for the supply of electro-optical surveillance systems across 12 innovative new Mine Counter Measures Vessels (MCMV), which are being supplied to the Belgian and Royal Netherlands Navies.

https://www.navalnews.com/event-news/euronaval-2020/2020/10/chess-dynamics-to-supply-sea-eagle-fceo-for-belgian-and-royal-netherlands-navies-future-mcm-vessels/

Chess Dynamic's FCEO infosheet(.pdf)

ok...  :hrmph:... dus geen Thales
Jammer
Van standaardisatie is niet te spreken in combinatie met NL.
BE weet ik zo niet, maar de BE-M-fregatten zijn gelijk aan die van NL.

Parera

#1946
Chess Dynamics To Supply Sea Eagle FCEO For Belgian And Royal Netherlands Navies Future MCM Vessels

Chess Dynamics has been awarded a contract by French shipbuilders KERSHIP for the supply of electro-optical surveillance systems across 12 innovative new Mine Counter Measures Vessels (MCMV), which are being supplied to the Belgian and Royal Netherlands Navies.



https://www.navalnews.com/event-news/euronaval-2020/2020/10/chess-dynamics-to-supply-sea-eagle-fceo-for-belgian-and-royal-netherlands-navies-future-mcm-vessels/

Chess Dynamic's FCEO infosheet(.pdf)

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Umbert op 23/10/2020 | 14:45 uur
Ben benieuwd hoe dat gaat met de vMFF daar lijkt het andersom te gaan.

In principe is dat andersom, maar hier ligt nog een budgetspook op de loer.

Umbert

Wat mij opvalt is dat NL alleen de hoogst noodzakelijke aandacht aan dit project geeft en zich voor de buitenwereld er zich niet mee bemoeit, zo lijkt het dan.
Zo'n beetje het is niet onze keuze maar we moeten het ermee doen.
Terwijl de Belgen er vol media mee gaan ism de fabrikant, maar het verzwijgen of minder in het nieuws brengen dat er een samenwerking op 50/50 schaal is met Nederland.
Ben benieuwd hoe dat gaat met de vMFF daar lijkt het andersom te gaan.

Stoonbrace

Citaat van: Huzaar1 op 23/10/2020 | 11:32 uur
Snap niet goed wat dit te maken heeft met een programma m.b.t het actief overeind houden van bepaalde kennis als overbrugging.

Zou het heel vreemd vinden als de Belgen dit argument gebruiken als we een aanbestedingsproces onder de loep nemen en terecht of onterecht bekritiseren. Wat 'wij'  inmiddels wel niet missen aan de Belgische krijgsmacht zou indien het op papier moet komen te staan een amazonewoud aan bomen vereisen.

Zo is er natuurlijk geen gesprek mogelijk.

Dit was een reactie op het bericht van Ace1 en niets anders.

Huzaar1

#1942
Citaat van: Stoonbrace op 23/10/2020 | 08:52 uur
Ik heb het al gezegd: de Europese aanbesteding was geen louter Belgische beslissing. Ik had ook liever Damen gezien maar het is anders gelopen. Om dan als een bende kleuters te zitten kniezen en natrappen over afhankelijkheid terwijl je zelf elk van je 18 MBT's leent... Tja.

Snap niet goed wat dit te maken heeft met een programma m.b.t het actief overeind houden van bepaalde kennis als overbrugging.

Zou het heel vreemd vinden als de Belgen dit argument gebruiken als we een aanbestedingsproces onder de loep nemen en terecht of onterecht bekritiseren. Wat 'wij'  inmiddels wel niet missen aan de Belgische krijgsmacht zou indien het op papier moet komen te staan een amazonewoud aan bomen vereisen.

Zo is er natuurlijk geen gesprek mogelijk.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Stoonbrace

Citaat van: Harald op 23/10/2020 | 09:00 uur
;)
Kleuters ???? ... wie begint er over K3 ?  :hrmph: ...  :P
(dit ff niet te zere neus nemen he ..  ;D)
8)

Harald

Citaat van: Stoonbrace op 23/10/2020 | 08:52 uur
Ik heb het al gezegd: de Europese aanbesteding was geen louter Belgische beslissing. Ik had ook liever Damen gezien maar het is anders gelopen. Om dan als een bende kleuters te zitten kniezen en natrappen over afhankelijkheid terwijl je zelf elk van je 18 MBT's leent... Tja.

;)
Kleuters ???? ... wie begint er over K3 ?  :hrmph: ...  :P
(dit ff niet te zere neus nemen he ..  ;D)


Stoonbrace

Citaat van: Harald op 23/10/2020 | 08:47 uur
:hrmph:   nou, ...K3 is 2 BE (67%) en 1 NL (33%), als je dit gaat vergelijken met het MCM programma, waarbij we op papier 50% BE en 50% NL moeten zijn. Maar naar de buitenwereld is het meer 50% BE samen met 50% Naval Group.
Voor mij gaat die vergelijking met K3 nog schever in de verdeling....  ;)
(... ff stangen...  :big-smile:)

Ik heb het al gezegd: de Europese aanbesteding was geen louter Belgische beslissing. Ik had ook liever Damen gezien maar het is anders gelopen. Om dan als een bende kleuters te zitten kniezen en natrappen over afhankelijkheid terwijl je zelf elk van je 18 MBT's leent... Tja.

Harald

Citaat van: Stoonbrace op 23/10/2020 | 08:26 uur
Er zit nu al voor de tweede keer een Nederlandse in K3. Dimmen.

:hrmph:   nou, ...K3 is 2 BE (67%) en 1 NL (33%), als je dit gaat vergelijken met het MCM programma, waarbij we op papier 50% BE en 50% NL moeten zijn. Maar naar de buitenwereld is het meer 50% BE samen met 50% Naval Group.
Voor mij gaat die vergelijking met K3 nog schever in de verdeling....  ;)
(... ff stangen...  :big-smile:)

Stoonbrace

Citaat van: Ace1 op 22/10/2020 | 17:26 uur
Klopt bij de Fransen en de Belgen is het alleen ik en niet wij, men moet niet vergeten in België dat de Belgen steeds partners nodig hebben om iets te financieren. Bij het marinecompetent is dat Nederland en bij het luchtcompetent heeft men Luxemburg nodig om een extra A400M te financieren.

Er zit nu al voor de tweede keer een Nederlandse in K3. Dimmen.