Opvolging Alkmaar klasse

Gestart door Harald, 30/10/2014 | 10:19 uur

Harald

Citaat van: Parera op 03/06/2020 | 11:14 uur
Ook kiezen de Fransen niet voor het LARS systeem wat wij hebben gekozen maar krijgen de schepen een klein well deck zoals de LPD's dat hebben zodat de USV's er zo in kunnen varen.
Ik moet toegeven dat die keuze wel eens beter kan zijn dan onze LARS.

Dat LARS systeem heb ik altijd al vreemd gevonden, Voor mijn gevoel komt op zo'n systeem veel krachten vrij en is een onderhouds technisch een gevoelig systeem.

Maar goed.... het is getest

https://marineschepen.nl/nieuws/Eerste-tests-uitgevoerd-met-onderdeel-nieuwe-mijnenbestrijdingsvaartuigen-031219.html

Parera

Citaat van: Harald op 03/06/2020 | 10:59 uur
France to Order Four Unmanned Systems for Mine Warfare This Year  ( ... volgens mij wel een ander systeem dan BE/NL keuze ? ...  :hrmph: )

https://www.navalnews.com/naval-news/2020/06/france-to-order-four-unmanned-systems-for-mine-warfare-this-year/

Ja Frankrijk (en het VK) hebben gekozen voor een USV van Thales met daarop modules van diverse leveranciers:
- Saab (Multi-Shot Mine Neutralisation System)
- Thales + ECA group (Swordfish AUV)
- Thales + L3Harris (ASV met TSAM towed sonar)

Ook kiezen de Fransen niet voor het LARS systeem wat wij hebben gekozen maar krijgen de schepen een klein well deck zoals de LPD's dat hebben zodat de USV's er zo in kunnen varen.
Ik moet toegeven dat die keuze wel eens beter kan zijn dan onze LARS.

Huzaar1

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

France to Order Four Unmanned Systems for Mine Warfare This Year  ( ... volgens mij wel een ander systeem dan BE/NL keuze ? ...  :hrmph: )

https://www.navalnews.com/naval-news/2020/06/france-to-order-four-unmanned-systems-for-mine-warfare-this-year/

Parera

#1887
Deel 4  van de serie

De drones waarmee de Belgische en Nederlandse marine mijnen gaan bestrijden
https://marineschepen.nl/nieuws/Tools-en-simulator-mijnenbestrijdingsvaartuigen-Belgie-Nederland-250520.html

Veel bekend info maar iets meer details over de toolbox en bijbehorende systemen. Naast de Inspector 125 USV komt er ook de 125S (sweep) als mijnveeg drone, hiermee komt dus ook de mijnveeg capaciteit terug binnen de KM en marine component.

Ander interessant detail is dat het frame van de LARS uitgewisseld kan worden waardoor er een FRISC of ander vaartuig meegenomen kan worden.

Harald

EU Launches 3 Calls for Projects in the field of Protection Against Sub-Surface Threats   
( ...  :hrmph: ... EU onderzoeks projecten worden er opgestart .... en wat is de relatie met het BE/NL MCM project ??...  )   

The European Union (EU)'s European Defence Industrial Development Programme (EDIDP) have launched three calls for projects in the field of protection against of Sub-Surface threats.

All three calls for projects were published March 20 while the application deadline is December 1st. The projects include:
•Solutions to detect, identify, counter and protect against mobile manned, unmanned or autonomous underwater systems (including those operating at very high depths)
•Solutions to detect, identify, counter and protect against mine threats (including those operating at very high depths)
•Enhanced defence diving solutions to detect, identify, counter and protect against sub-surface threats

The proposals must cover at least the design or the prototyping of the solutions, not excluding upstream and downstream activities such as feasibility study and testing in an operational environment.

These solutions must include both manned and unmanned systems, Command, Control, Communication, Computers and Information (C4I) and mission management systems, sensors, as well as manned-unmanned teaming, and their basing, launching and retrieval, to detect, identify, counter and protect against mine threats; against mobile manned, unmanned or autonomous underwater system (including those operating at very high depths).

All of three projects should be consistent with relevant NATO standards and are required to uprgradable in all the relevant fields of the respective projects.

..../....

https://breakingdefense.com/

Ace1

Citaat van: StrataNL op 17/04/2020 | 20:56 uur
SPVDS = de Saab Double Eagle toch? is nog niet zo lang in gebruik dus vervanging lijkt me niet aan de orde.

Is in dienst vanaf de midlife update van de Alkmaar klasse, periode 2008-2011

StrataNL

Citaat van: Thomasen op 17/04/2020 | 19:46 uur
Kan zo uit de berichten niet opmaken wat dit voor apperaat is of waar het voor gebruikt gaat worden.
Maar wat ik vermoed is dat deze niet voor de MCMV zijn aangeschaft, maar voor de DDG (duikvaartuigen en Very Shallow Water Team). Zijn dus eerder een aanvulling op de REMUS dan dat het concureerd met de ECA toolkit.
Waarschijnlijk dit.

CitaatAndere mogelijk verklaring is tbv vervanging van de SPVDS, ding werd al weinig gebruikt. Of tbv UMCM, een benchmark om het team mee op te werken en de tools van ECA straks tegen af te zetten. Of tbv Hydro, maar dat is onwaarschijnlijk, al ben ik niet heel bekend met hun werk.

Maar beetje vreemd bericht.
SPVDS = de Saab Double Eagle toch? is nog niet zo lang in gebruik dus vervanging lijkt me niet aan de orde.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera

Citaat van: Thomasen op 17/04/2020 | 19:46 uur
Kan zo uit de berichten niet opmaken wat dit voor apperaat is of waar het voor gebruikt gaat worden.
Maar wat ik vermoed is dat deze niet voor de MCMV zijn aangeschaft, maar voor de DDG (duikvaartuigen en Very Shallow Water Team). Zijn dus eerder een aanvulling op de REMUS dan dat het concureerd met de ECA toolkit.

Andere mogelijk verklaring is tbv vervanging van de SPVDS, ding werd al weinig gebruikt. Of tbv UMCM, een benchmark om het team mee op te werken en de tools van ECA straks tegen af te zetten. Of tbv Hydro, maar dat is onwaarschijnlijk, al ben ik niet heel bekend met hun werk.

Maar beetje vreemd bericht.

Komt het systeem niet onder de MCM Module Groep (MMG) te vallen?  Dan zou het inderdaad gebruikt (kunnen) worden voor het opwerken van bemanningen met toolboxen en het vergelijken van de huidige en andere markt systemen tegen die van ECA.

Parera

Citaat van: Harald op 16/04/2020 | 16:20 uur
Dus NL heeft gewoon weer bij Saab besteld en straks gaan ze over naar UAV e.d. van ECA Robotics samen met de nieuwe MCM schepen van Naval Group.

Daarom ook mijn ...  :hrmph: .... waar nu voor Saab en straks krijgen we ECA, dan hadden ze misschien beter nu al voor spullen van ECA als interim kunnen kiezen.


Wat je straks gaat krijgen is dat we de basis ''toolbox'' samen met de Belgen opereren maar dat elk land eigen losse middelen gaat aanschaffen voor los gebruik en/of integratie met de toolbox.

België wilt straks bijvoorbeeld patrouille capaciteit voor de USV's en bouwt dit modulair op een x aantal USV's in de vorm van sensoren en een Sea DeFNder. Nederland wilt dan weer een gesleepte sonar op de USV's voor hydrografie werk en bouwt dat in.

+1 wat betreft je gevoel bij Saab.

Lex

Onderwater robot Sea Wasp aanvulling op arsenaal drones van de marine

DEN HELDER
De marine neemt opnieuw onderwater robots af van Saab. Na de reeds in gebruik zijnde Double Eagle komen er ook Sea Wasp robots naar Den Helder.

De Sea Wasp is een onder water varende robot van 75 kilo die onder meer goed is in het opsporen van explosieven. De Defensie Materieel Organisatie heeft een aantal exemplaren van de Sea Wasp besteld. De Koninklijke Marine is de eerste Europese klant van het systeem.

Namens Saab Seaye, de fabrikant van de Wasp zegt programmamanager Kate Palmér: ,,We zijn blij de Sea Wasp te kunnen leveren aan de Koninklijke Marine. Het is een mijlpaal voor dit product. Het is ook de eerste order die we direct ontvangen van de Defensie Materieel Organisatie. Dat versterkt onze relatie met de klant en kan van pas komen bij toekomstige contracten en orders."

Laag gewicht
Moederbedrijf Saab is samen met Damen ook in de race voor de bouw van nieuwe Nederlandse onderzeeboten. De Sea Wasp vaart onder water, maar is meer thuis bij de Mijnendienst en voor het bestrijden van terrorisme onder water. Het plaatsen van explosieven onder water door terroristen is een groeiende bedreiging. De Sea Wasp kan door zijn lage gewicht ook aan boord van een snelle boot als de Rhib meegenomen worden.

Palmér legt uit: ,,De Sea Wasp kan door twee mensen van afstand bediend worden. Het concept is afkomstig van de robot die op het land op een Improvised Explosive Device (IED) afgaat. De Wasp brengt dit idee onder water in praktijk." Naast levering van de robots zit er ook ontwikkeling van sonar in het pakket dat afgenomen wordt.

Onbemand is de toekomst binnen de krijgsmacht. Zeker bij de Mijnendienst die over steeds meer robots gaat beschikken. Commandant Toebast zei eerder over de nieuwe mijnenjagers: ,,Met deze nieuwe systemen hoeven we risicogebieden helemaal niet meer in. Vanaf de nieuwe vaartuigen kunnen we de onbemande systemen uit de toolbox inzetten, aansturen en terughalen."

Het gaat om middelen die zowel onder water, aan de oppervlakte als vliegend worden ingezet. De Sea Wasp is wederom een aanvulling op het uitdijende arsenaal van robots en onbemande systemen (drones) van de zeemacht.

NHD, 17-04-2020, 13:26

Harald

#1880
Citaat van: StrataNL op 17/04/2020 | 08:38 uur
Vergeet niet dat we ook al de Saab Double Eagle MkIII, REMUS, en Ccean scan LAUV in de inventaris hebben hé.

Precies, daarom snap ik ook wel de keuze voor Saab.

Weet jij hoe Saab eruit kwam in de vergelijking voor de UAV e.d. ? in de aanbesteding voor de BE/NL MCM   .....  was dus nog niet bekend

Aanvulling ;
Saab had zich terug getrokken uit de Tender met zijn MCMV-80

de toolbox staat nog niet vast, hoewel Saab wel een compleet pakket moet aanbieden van een schip plus alle drones. Saab produceert uiteraard zelf de nodige onbemande mijnenbestrijdingsmiddelen, maar praat ook met andere aanbieders van MCM-toolboxen.

https://marineschepen.nl/nieuws/Voorstel-Saab-vervanger-mijnenjagers-180618.html


StrataNL

Citaat van: Harald op 16/04/2020 | 16:20 uur
Dus NL heeft gewoon weer bij Saab besteld en straks gaan ze over naar UAV e.d. van ECA Robotics samen met de nieuwe MCM schepen van Naval Group.

Daarom ook mijn ...  :hrmph: .... waar nu voor Saab en straks krijgen we ECA, dan hadden ze misschien beter nu al voor spullen van ECA als interim kunnen kiezen.

Of heeft dit te maken met kwaliteitsverschil ?     
Saab beter ?
Bekend binnen KM NL ?
sluit aan bij huidige spullen bij KM NL ?   

Even los van dit .. ik heb een beter gevoel bij Saab als ECA, maar dat terzijde...

Deze ROV kan voor meer dingen gebruikt worden dan alleen mijnbestrijding.
Vergeet niet dat we ook al de Saab Double Eagle MkIII, REMUS, en Ccean scan LAUV in de inventaris hebben hé.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Harald

Citaat van: Harald op 16/04/2020 | 14:58 uur
Royal Netherlands Navy Orders Sea Wasp ROV from Saab  ( ...  :hrmph: ... )

https://www.navalnews.com/naval-news/2020/04/royal-netherlands-navy-orders-sea-wasp-rov-from-saab/

Dus NL heeft gewoon weer bij Saab besteld en straks gaan ze over naar UAV e.d. van ECA Robotics samen met de nieuwe MCM schepen van Naval Group.

Daarom ook mijn ...  :hrmph: .... waar nu voor Saab en straks krijgen we ECA, dan hadden ze misschien beter nu al voor spullen van ECA als interim kunnen kiezen.

Of heeft dit te maken met kwaliteitsverschil ?     
Saab beter ?
Bekend binnen KM NL ?
sluit aan bij huidige spullen bij KM NL ?   

Even los van dit .. ik heb een beter gevoel bij Saab als ECA, maar dat terzijde... 

Ace1

#1877
Citaat van:  Navalnews =topic=26500.msg458470#msg458470 date=1587041893
Royal Netherlands Navy Orders Sea Wasp ROV from Saab  ( ...  :hrmph: ... )

Saab Seaeye has received an order from the Defence Material Organisation (DMO), within the Ministry of Defence of the Netherlands for deliveries of the Sea Wasp underwater vehicle system

The Sea Wasp systems to be delivered will be used by the Dutch Navy.


With a base weight of only 75 kg, Sea Wasp is a small and flexible ROV which can be used for a wide range of underwater operations, both within the commercial and military sectors. Sea Wasp can, for example, be used for sea mine detection and other reconnaissance operations.

"We are delighted to deliver our Sea Wasp vehicle to the first European customer, a giant milestone for the product. It is also the first order we have received directly from DMO, which has strengthened the relationship with the customer and may facilitate future contracts and orders,"

Kate Palmér, Program Manager at Saab Seaeye.

The order also covers some development, including the integration of the customer-specified Blueview sonar in the vehicle and HMI

https://www.navalnews.com/naval-news/2020/04/royal-netherlands-navy-orders-sea-wasp-rov-from-saab/

Zal waarschijnlijke de opvolger zijn van de Saab Double Eagle?
Saab staat erom bekend dat de ROV's betrouwbaar zijn en betaalbaar.

https://saab.com/naval/underwater-systems/remotely-operated-vehicles/double_eagle_mkii_iii/