Opvolging Alkmaar klasse

Gestart door Harald, 30/10/2014 | 10:19 uur

bergd

Citaat van: Parera op 04/06/2019 | 14:46 uur
Het contract zou op 6 Juni getekend worden maar dat gaat nu dus niet door.

Is ook de goden verzoeken op de dag van d-day

Harald

Citaat van: Parera op 04/06/2019 | 14:46 uur
Een kleine knik in de kabel in Brussel:

Door de onderhandelingen rondom een nieuwe regering word het tekenen van het contract voor onbepaalde tijd uitgesteld. Het contract zou op 6 Juni getekend worden maar dat gaat nu dus niet door. Hiermee staat dus eigenlijk de gehele aankoop weer op losse schroeven want wie weet wat er straks door een nieuwe regering besloten word. :silent:

De Belgische minister van defensie Didier Reynders is aangesteld als formateur en kan om die reden dus geen contract ondertekenen.

https://www.flows.be/nl/shipping/belgie-en-nederland-tekenen-donderdag-miljardencontract-mijnenjagers

De vorige keer duurde de onderhandelingen 541 dagen en daarna moet natuurlijk de nieuwe minister en/of regering er nog weer een nieuw plasje overheen doen, dus ....

Dat kan dan nog wel ff duren voordat daar in Belgie een beslissing genomen kan worden.

Je kunt natuurlijk als het te lang duurt de opdracht intrekken, maar dan zal Naval Group zeker een schade claim indienen voor gemiste omzet en bouwvolume.

En volgens mij zijn de uitslagen van de verkiezing, niet zo goed... verschillen alleen groter geworden, dus de kans op een regering kleiner ...  :'(

Parera

Hier het artikel via de Belgische marine vrienden (door hen vertaald naar het Frans en door Google terug vertaald naar het Nederlands) i.v.m. Betaalmuur.

Citaat
Overheidsvorming heeft voorrang op multibillion-mijnenjagerscontract (4 juni 2019)
Vanwege overheidsonderhandelingen is het contract voor de nieuwe Belgisch-Nederlandse mijnvloot uitgesteld tot een onbekende datum. De ondertekening met het Franse consortium van het contract van 2,6 miljard euro was normaal gepland op donderdag 6 juni.

Op donderdag 6 juni 's middags tekenden de Belgische en Nederlandse regeringen in Egmont Palace in Brussel als onderdeel van de gezamenlijke aankoop van twaalf nieuwe mijnenvrachtschepen uitgerust met drone-systemen. Dit MCM-contract (Mine Control Capacity Capacity) vertegenwoordigt een investering van meer dan 2,6 miljard euro. De ondertekening zou worden geleid door vice-premier en minister van Defensie Didier Reynders (MR). Maar vorige week werd het benoemd door Koning Filip met Johan Vande Lanotte (sp.a) als informant voor onderhandelingen met de federale overheid. Maandagavond kondigde het persagentschap Belga aan dat beide donderdagmiddag werden verwacht om de staat te leiden. Dit annuleert de handtekening van het zeecontract.

Na een grondige Europese aanbesteding werd de opdracht gegund aan het Franse consortium bestaande uit de scheepsbouwer "Naval Group" en de specialist van drones (maritiem) "ECA Robotics". Voor deze missie richtten ze een Belgische joint venture op genaamd "Belgium Naval & Robotics". Deze groep omvat ook een aantal Belgische industriële leveranciers, waaronder Flanders Ship Repair in Zeebrugge, die verantwoordelijk zal zijn voor de elektromechanische afwerking en het onderhoud van de schepen. Het consortium beloofde aanzienlijke economische activiteiten in België te genereren, waaronder een nieuwe dronefabriek in Zeebrugge en twee onderzoekscentra. Dat zou honderden hightech banen betekenen voor de kusthaven.

Meld zonder nieuwe datum
Na de aankondiging van de winnaar van het contract op 15 maart, daagde de Antwerpse scheepsreparateur "Engine Repair Repair" (EDR), onderdeel van een van de twee verliezende consortia, de gunning van het contract uit met een noodprocedure voor de Raad van State. Volgens EDR was het bestand onvolledig en werden een aantal documenten ten onrechte vertrouwelijk verklaard. Op 30 april verwierp de Raad van State de aanvraag van EDR als niet-ontvankelijk, omdat deze door slechts één van de leden van het consortium "Sea Naval Group" was ingediend. EDR dacht vervolgens na over een beroepsprocedure, maar besloot dat blijkbaar niet te doen, aangezien een definitieve ondertekening van het contract werd aangekondigd voor donderdag 6 juni.

Overheidsonderhandelingen hebben nu voorrang op de ondertekening van Didier Reynders, de Nederlandse minister van Defensie, Barbara Visser, en CEO's Hervé Guillou van Naval Group en Guénaël Guillerme van ECA Robotics. Zolang er geen nieuwe datum is aangekondigd, is het mogelijk dat de ondertekening van dit contract van meer dan een miljard euro zal worden overgedragen van de huidige regering die verantwoordelijk is voor lopende zaken naar de nieuwe federale overheid.

[Bron: Flow.be]


Parera

#1678
Een kleine knik in de kabel in Brussel:

Door de onderhandelingen rondom een nieuwe regering word het tekenen van het contract voor onbepaalde tijd uitgesteld. Het contract zou op 6 Juni getekend worden maar dat gaat nu dus niet door. Hiermee staat dus eigenlijk de gehele aankoop weer op losse schroeven want wie weet wat er straks door een nieuwe regering besloten word. :silent:

De Belgische minister van defensie Didier Reynders is aangesteld als formateur en kan om die reden dus geen contract ondertekenen.

https://www.flows.be/nl/shipping/belgie-en-nederland-tekenen-donderdag-miljardencontract-mijnenjagers

Parera

Citaat van: StrataNL op 02/06/2019 | 21:48 uur
Die staat daar inderdaad ook niet handig...

Ik zie nog wel meer dingen waar ik mijn twijfels over heb  ;) Hier de afbeeldingen iets uitvergroot via onze Belgische marine vrienden.







Wat ik ook erg opvallend vind is dat de complete USV bay niet afgesloten kan worden, bij het ontwerp van Damen zaten hier nog opklapbare luiken voor. Het dek zit op +/- 4,0 a 4,5 m van de waterlijn als daar een goede golf met water over heen gaat dan kan dat wel eens hele nare gevolgen hebben (zie RoRo Harold of Free Enterprise ). Dan word ongeveer 1/3 van de scheepslengte gevuld met water.

Daarnaast inderdaad de lage schoorstenen, de brug zit een dek lager dan het hoogste dek (slecht / geen visueel zicht naar achteren vanaf de brug zonder behulp van camera's).

Lex

Citaat van: Parera op 02/06/2019 | 20:01 uur
Die radar die boven op de opbouw bij het vliegdek staat heeft ook veel ''blindspots''
Als deze enkel en alleen bedoeld is voor het opstijgen/landen van een UAV, dan valt het nmm wel mee.

StrataNL

Citaat van: Parera op 02/06/2019 | 20:01 uur
Die radar die boven op de opbouw bij het vliegdek staat heeft ook veel ''blindspots''  :hrmph:
Die staat daar inderdaad ook niet handig...
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera

#1674
Citaat van: StrataNL op 02/06/2019 | 19:16 uur
Die uitlaatgassen ga je last van hebben op het brugdek.

Die radar die boven op de opbouw bij het vliegdek staat heeft ook veel ''blindspots''  :hrmph:




StrataNL

Die uitlaatgassen ga je last van hebben op het brugdek.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera

Een video met (vanaf 1:40 min.) wat duidelijkere beelden van de artist impressie aangeleverd door Naval Group voor de vMCMV's. Hierop zijn enkele details beter te zien dan op de afbeeldingen uit het marineschepen.nl artikel.

StrataNL

Citaat van: Thomasen op 31/05/2019 | 23:30 uur
Dit inderdaad. Het hele plaatje zoals het er nu lijkt te liggen, bied mij geen vertrouwen. Maar hopelijk worden we positief verrast.
Precies, mij ook niet. NS50 radar, Pharos voor de vuurleiding en een 76mm sovraponte op de bak of een 50mm Marlin aangevuld met wellicht een RAM lanceerinrichting, dan kunnen ze zichzelf fatsoenlijk verdedigen, en aangezien het multifunctionele moederschepen worden van 80/90 meter die waarschijnlijk voor meer taken ingezet gaan worden dan alleen MCM lijkt me dat ook gerechtvaardigd.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

StrataNL

Citaat van: Poleme op 31/05/2019 | 16:39 uur
Sitting duck ?
Het is een illusie om te denken dat een gelaagde actieve verdediging een 100 % bescherming gaat geven.  Heeft een marineschip geen of te weinig incasseringsvermogen dan is het niet meer dan een varende lijkkist.
Landmachten zijn bezig met invoering van Active Protection Systems (APS), maar dat betekend ook niet dat ze bepantsering gaan opgeven.

Uiteraard moet een expeditionair MCM schip ook voorzien worden van actieve verdediging.  Om te beginnen bij decoys ('lokvogel' nepdoelen), EOV en een Thales Pharos systeem, die zowel een 76 mm kanon op de bak (boeg) als wel een Marlin WS aan kan sturen.  De Marlin WS is dan niet meer voorzien van het Mk44 Bushmaster II 30 x 173 mm kanon.  Maar heeft dan een Bushmaster III 50 mm kanon, die net als het 76 mm kanon radar geleide projectielen kan verschieten.
De EOV kan (in theorie) worden uitgevoerd door de active phased array Thales NS50 en Pharos.

Ik zeg ook nergens dat de schepen geen incasseringsvermogen moeten hebben..

Wat betreft de bewapening die je noemt: helemaal mee eens, echter zoals het nu lijkt komt hier bijna niks van terecht...
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Poleme

Citaat van: StrataNL op 29/05/2019 | 08:10 uur
Slimme compartimentering en redundantie is altijd verstandig, maar zonder actieve zelfverdedigingsmiddelen, decoys, EOV etc. ben je een sitting duck.
Sitting duck ?
Het is een illusie om te denken dat een gelaagde actieve verdediging een 100 % bescherming gaat geven.  Heeft een marineschip geen of te weinig incasseringsvermogen dan is het niet meer dan een varende lijkkist.
Landmachten zijn bezig met invoering van Active Protection Systems (APS), maar dat betekend ook niet dat ze bepantsering gaan opgeven.

Uiteraard moet een expeditionair MCM schip ook voorzien worden van actieve verdediging.  Om te beginnen bij decoys ('lokvogel' nepdoelen), EOV en een Thales Pharos systeem, die zowel een 76 mm kanon op de bak (boeg) als wel een Marlin WS aan kan sturen.  De Marlin WS is dan niet meer voorzien van het Mk44 Bushmaster II 30 x 173 mm kanon.  Maar heeft dan een Bushmaster III 50 mm kanon, die net als het 76 mm kanon radar geleide projectielen kan verschieten.
De EOV kan (in theorie) worden uitgevoerd door de active phased array Thales NS50 en Pharos.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

StrataNL

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 31/05/2019 | 16:13 uur
Besluit over systemen nieuwe mijnenbestrijdingsvaartuigen nog niet genomen

http://disq.us/t/3f7c26e
Kan wel op een briefje dat de NL/BE schepen niet identiek gaan worden denk ik zo.
Ben benieuwd waar BE met vMFF naartoe gaat.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Besluit over systemen nieuwe mijnenbestrijdingsvaartuigen nog niet genomen

http://disq.us/t/3f7c26e