Internationale fighter ontwikkelingen, deel 5

Gestart door Lex, 31/10/2014 | 21:04 uur

dudge

Citaat van: Poleme op 09/11/2014 | 20:09 uur
2001 - 2002.  Tijdens de kandidaten evaluatie F-16 vervanger:  Om de Typhoon tot een volwaardig multifunctioneel jachtvliegtuig te ontwikkelen was nog een hele lange weg nodig.  Wanneer krijgt het Typhoon bul zijn grond aanval vaardigheden?
Het Eurofighter consortium kon daarop echter geen antwoord geven. 
Maar het is wel altijd de bedoeling geweest dat de eerste fighters alleen lucht-lucht cap zouden hebben, tegen de Soviet air forces toen nog. Duidelijk dat er veel vertraging was, maar al vanaf dag een was het de bedoeling om A2G later te introduceren.

Citaat van: Poleme op 09/11/2014 | 20:09 uur
Want in de partner landen het VK, Duitsland, Italie en Spanje was geen  pecunia voor deze grondaanval vaardigheden.
Groot-Brittannie wilde wel graag deze vaardigheden,  maar door geld gebrek kregen hun Tranche 1 Typhoons pas in de zomer van 2008 een ''austere", is sobere grond aanval capaciteit. 
Ik heb wel een idee waar de Britten nog 2 miljard vandaan hadden kunnen halen om deze capaciteit eerder te integreren. En de Italianen 1 miljard...

Citaat van: Poleme op 09/11/2014 | 20:09 uur
Deze beperkte vaardigheid bestond uit integratie van de Litening III doel aanwijs gondel en inzet van Paveway II en Enhanced Paveway II laser geleide bommen.  Het gekke is dat de nieuwere  block 8 Tranche 2 Typhoons toen slechts over een lucht-lucht capaciteit konden beschikken. 
Alle partner landen hebben besloten om hun Typhoon's Tranche 2 en 3 volledige lucht-grond aanvals capaciteiten te geven.
En daarvan maakt de test met de meervoudige lancering van Paveway IV bommen deel uit.
De Tranche 1 kisten worden nog iets opgewaardeerd, maar gaan deze volledige vaardigheden niet krijgen, omdat dat te duur wordt.  O.a. gezien het feit dat de RAF al binnen enkele jaren begint met uitfasering van de oudste Typhoons.
Ik heb geruchten gehoord dat de Italianen in onderhandeling zijn om deze capaciteit ook te integreren.


Citaat van: Poleme op 09/11/2014 | 20:09 uur
Britse en Duitse Typhoons hebben in realistische oefeningen het Amerikaanse jachtvliegers heel moeilijk kunnen maken.
Behalve onder 10.000 voet / 3.050 meter, daar maken de F-16C en F-18 Hornet nog steeds een goede kans om een Typhoon te verschalken.
Betreffende Amerikaanse jachtvliegers zijn onder de indruk van de lucht-lucht prestaties van deze kist.
Hij krijgt ook mooie tandjes  8)

Citaat van: Poleme op 09/11/2014 | 20:09 uur
De Typhoon zou rond 2010 ook een AESA radar hebben, die nu pas in 2015 beschikbaar voor partnerlanden en export klanten.
En rond 2010 zou de 23.000 pond stuwkracht leverende EJ230 motor beschikbaar zijn met 13,6 % meer vermogen.  En rond 2015 zou er zelfs een EJ270 beschikbaar zijn met 27.000 pond stuwkracht.  Deze 2 sterkere motoren zullen zeer waarschijnlijk nooit leverbaar worden.
Gevoelig gebied, en zal hard gewerkt moeten worden om een voorsprong te hebben en houden, of in ieder geval niet ver achter te komen.

Citaat van: Poleme op 09/11/2014 | 20:09 uur
De Typhoon heeft net als andere Europese defensie projecten te maken (gehad) met flinke kosten en tijdschema overschrijdingen.
Dat is niet iets Europees. De Amerikanen doen het constant, en waar we van de dictaturen wat minder weten, ook daar. Qua tijdschema is dit programma denk ik ook wel slechter dan gemiddeld. De Fransen zijn wat dat betreft een heel stuk sneller geweest met de Rafale.

Poleme

Citaat van: Huzaar1 op 07/11/2014 | 17:41 uur
Gelukkig is dat ding pas een decennium operationeel.  (reactie op eerste meervoudige lancering van Paveway IV laser-, en GPS geleide bommen)
Faal project, die Eurofighter.
2001 - 2002.  Tijdens de kandidaten evaluatie F-16 vervanger:  Om de Typhoon tot een volwaardig multifunctioneel jachtvliegtuig te ontwikkelen was nog een hele lange weg nodig.  Wanneer krijgt het Typhoon bul zijn grond aanval vaardigheden?
Het Eurofighter consortium kon daarop echter geen antwoord geven.  Want in de partner landen het VK, Duitsland, Italie en Spanje was geen  pecunia voor deze grondaanval vaardigheden.
Groot-Brittannie wilde wel graag deze vaardigheden,  maar door geld gebrek kregen hun Tranche 1 Typhoons pas in de zomer van 2008 een ''austere", is sobere grond aanval capaciteit.   Deze beperkte vaardigheid bestond uit integratie van de Litening III doel aanwijs gondel en inzet van Paveway II en Enhanced Paveway II laser geleide bommen.  Het gekke is dat de nieuwere  block 8 Tranche 2 Typhoons toen slechts over een lucht-lucht capaciteit konden beschikken. 
Alle partner landen hebben besloten om hun Typhoon's Tranche 2 en 3 volledige lucht-grond aanvals capaciteiten te geven.
En daarvan maakt de test met de meervoudige lancering van Paveway IV bommen deel uit.
De Tranche 1 kisten worden nog iets opgewaardeerd, maar gaan deze volledige vaardigheden niet krijgen, omdat dat te duur wordt.  O.a. gezien het feit dat de RAF al binnen enkele jaren begint met uitfasering van de oudste Typhoons.

Britse en Duitse Typhoons hebben in realistische oefeningen het Amerikaanse jachtvliegers heel moeilijk kunnen maken.
Behalve onder 10.000 voet / 3.050 meter, daar maken de F-16C en F-18 Hornet nog steeds een goede kans om een Typhoon te verschalken.
Betreffende Amerikaanse jachtvliegers zijn onder de indruk van de lucht-lucht prestaties van deze kist.

De Typhoon zou rond 2010 ook een AESA radar hebben, die nu pas in 2015 beschikbaar voor partnerlanden en export klanten.
En rond 2010 zou de 23.000 pond stuwkracht leverende EJ230 motor beschikbaar zijn met 13,6 % meer vermogen.  En rond 2015 zou er zelfs een EJ270 beschikbaar zijn met 27.000 pond stuwkracht.  Deze 2 sterkere motoren zullen zeer waarschijnlijk nooit leverbaar worden.
De Typhoon heeft net als andere Europese defensie projecten te maken (gehad) met flinke kosten en tijdschema overschrijdingen.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Elzenga op 09/11/2014 | 15:50 uur
Buiten het feit dat het project in Nederland nog steeds kan worden gecanceld...ga je er volgens mij ook aan voorbij dat dit wel eens kan gebeuren omdat de Amerikanen hun aantal van 2400+ bijvoorbeeld halveren. Waardoor de kosten flink gaan stijgen. Nu komt de oplaaiende Koude Oorlog en strijd tegen IS de Amerikaanse politiek-industriele complex goed uit in deze..en kan de VS ook voor Nederland leuke voorwaarden doen gelden op eigen kosten..zoals ze dat ook bij Israel doen...maar zeker weten doen we dit niet.

Het kan... net zoals als het kan dat het aantal nieuw verkochte Gripens E/F kan blijven steken op 106 (60+10 voor Zweden en 36 voor Brazilië (al zie ik het aantal Gripens E/F over de gehele periode wel oplopen tot 200 exemplaren)

Net zoals het kan de Saab divisie die de Gripen bouwt door Boeing wordt gekocht als de USAF in haar wijsheid besluit om het Boeing-Saab T/X ontwerp te kiezen....

Er zijn veel mitsen en maren.

Elzenga

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 09/11/2014 | 13:33 uur
Al zou NL een andere ondenkbare keuze maken dan dendert het project gewoon succesvol door, de enige manier om van dit feit af te wijken is als de Amerikanen de stekker uit het project zouden trekken, iets wat niet bepaald voor de hand ligt.

Ik heb geen bezwaar tegen een KLu met 50 (of meer) Rafales of F15SE  :angel: Maar ook dat zal niet gebeuren.
Buiten het feit dat het project in Nederland nog steeds kan worden gecanceld...ga je er volgens mij ook aan voorbij dat dit wel eens kan gebeuren omdat de Amerikanen hun aantal van 2400+ bijvoorbeeld halveren. Waardoor de kosten flink gaan stijgen. Nu komt de oplaaiende Koude Oorlog en strijd tegen IS de Amerikaanse politiek-industriele complex goed uit in deze..en kan de VS ook voor Nederland leuke voorwaarden doen gelden op eigen kosten..zoals ze dat ook bij Israel doen...maar zeker weten doen we dit niet.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#56
Citaat van: Elzenga op 09/11/2014 | 13:22 uur
dat wordt gesuggereerd ja...

Al zou NL een andere ondenkbare keuze maken dan dendert het project gewoon succesvol door, de enige manier om van dit feit af te wijken is als de Amerikanen de stekker uit het project zouden trekken, iets wat niet bepaald voor de hand ligt.

Ik heb geen bezwaar tegen een KLu met 50 (of meer) Rafales of F15SE  :angel: Maar ook dat zal niet gebeuren.

Elzenga


jurrien visser (JuVi op Twitter)

#54
Citaat van: Thomasen op 08/11/2014 | 21:27 uur
Precies, waarom daar dan mee wachten.

Omdat er een feit ligt, deal with it!.

dudge

Citaat van: Elzenga op 08/11/2014 | 18:33 uur
We zullen het zien en (hopelijk ook nog) beleven. Ik vind het wel een gemiste kans als men de huidige "overstap" mogelijkheid in deze dus overslaat.

Precies, waarom daar dan mee wachten.

Elzenga

#52
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 08/11/2014 | 18:25 uur
Daar zijn de meningen dan over verdeeld.

Nogmaals, ik zou het toejuichen als de eendenbekkies en de F35 door 1 of 2 EU kwaliteitsproducten zou worden vervangen, de EF en de Rafale rond 2030 en de F35A/B in 2050. Creëren we in de EU een vervang cyclus waardoor er elke 15 á 20 jaar een nieuw model geïntroduceerd kan worden.
We zullen het zien en (hopelijk ook nog) beleven. Ik vind het wel een gemiste kans als men de huidige "overstap" mogelijkheid in deze dus overslaat.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Elzenga op 08/11/2014 | 18:15 uur
Met de Tiger is niks mis en de Gripen zover ik weet ook niet. Typhoon vliegt ook gewoon bij de Britten. Heeft namelijk niks met de wapensystemen zelf te maken..maar met teveel bezuinigingen op onderhoud en onderdelen. Bovendien vond ik de stukken in de media hierover niet zo sterk. Volgens mij wist geen enkele betrokken journalist dat nu eenmaal 4/5de van je toestellen niet paraat is/operationeel beschikbaar..of maar beperkt.

Daar zijn de meningen dan over verdeeld.

Nogmaals, ik zou het toejuichen als de eendenbekkies en de F35 door 1 of 2 EU kwaliteitsproducten zou worden vervangen, de EF en de Rafale rond 2030 en de F35A/B in 2050. Creëren we in de EU een vervang cyclus waardoor er elke 15 á 20 jaar een nieuw model geïntroduceerd kan worden.

Elzenga

#50
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 08/11/2014 | 18:10 uur
We hadden voor de Tiger en Eurofighter kunnen kiezen, dan had nu zo'n beetje de gehele KLu aan de grond gestaan.
Met de Tiger is niks mis en de Gripen zover ik weet ook niet. Typhoon vliegt ook gewoon bij de Britten. Heeft namelijk niks met de wapensystemen zelf te maken..maar met teveel bezuinigingen op onderhoud en onderdelen. Bovendien vond ik de stukken in de media hierover niet zo sterk. Volgens mij wist geen enkele betrokken journalist dat nu eenmaal 4/5de van je toestellen niet paraat is/operationeel beschikbaar..of maar beperkt.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Elzenga op 08/11/2014 | 18:06 uur
We kunnen nu al een prima product kiezen...wat prima voldoet aan onze Nederlandse visie en ambitieniveau. En daarmee versterken we de EUropese ontwikkelingen op dit vlak. Win win.

We hadden voor de Tiger en Eurofighter kunnen kiezen, dan had nu zo'n beetje de gehele KLu aan de grond gestaan.

Elzenga

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 08/11/2014 | 17:55 uur
Geef de gebruiker waar het om vraagt zij moeten er tenslotte mee werken in omstandigheden waarin de meesten van ons gewoon naar CNN  kijken. De Klu koopt graag Amerikaan, de KL Duits en de KM Nederlands, kortom het meeste komt uit Europa.
Dat vind ik te makkelijk geredeneerd. Het is namelijk niet aan de krijgsmachtdelen om hier strategische keuzes in te maken. Dat doet de Regering/Politiek. Op...althans dat is de bedoeling..objectieve lijst van afwegingen...aangeboden door Ministerie van Defensie.
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 08/11/2014 | 17:55 uur
Strategisch gezien is het op termijn slimmer om de Amerikanen los te laten, een goed plan om dat de komende decennia te realiseren maar vooralsnog kunnen we in dit Utopiaanse kippenhok nog niet zonder...
Je kunt er wat mij betreft niet vroeg genoeg mee beginnen. Elk uitstel gaat ons en geld en welvaart kosten. Althans, dat is mijn overtuiging.
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 08/11/2014 | 17:55 uur
Tegen de tijd dat de F35, Chinook, Apache, Patriot, SM2, NSSM en wat al niet meer voor vervanging in aanmerking komt laat ze dan zorgen voor een gelijkwaardig of beter Europees product.
We kunnen nu al een prima product kiezen...wat prima voldoet aan onze Nederlandse visie en ambitieniveau. En daarmee versterken we de EUropese ontwikkelingen op dit vlak. Win win.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Elzenga op 08/11/2014 | 17:38 uur
rationeel is nog niet objectief. Als je het eisenpakket op een bepaalde manier opstelt kan er een toestel uit de vergelijking komen die je al vooraf wilde hebben. Blijkt dan keurig uit de test. Waar je jezelf dan verraad is als de uitkomst toch twijfels oproept en je vervolgens het eisenpakket zo aanpast om toch het gewenste toestel verkozen te krijgen. Dat heet in gewoon Nederlands manipuleren. Zijn in andere dossiers Parlementaire enquêtes voor gehouden. Helaas is Defensie politiek te onbelangrijk om dat hier ook te doen.

Geef de gebruiker waar het om vraagt zij moeten er tenslotte mee werken in omstandigheden waarin de meesten van ons gewoon naar CNN  kijken. De Klu koopt graag Amerikaan, de KL Duits en de KM Nederlands, kortom het meeste komt uit Europa.

Strategisch gezien is het op termijn slimmer om de Amerikanen los te laten, een goed plan om dat de komende decennia te realiseren maar vooralsnog kunnen we in dit Utopiaanse kippenhok nog niet zonder...

Tegen de tijd dat de F35, Chinook, Apache, Patriot, SM2, NSSM en wat al niet meer voor vervanging in aanmerking komt laat ze dan zorgen voor een gelijkwaardig of beter Europees product.


Elzenga

Citaat van: Thomasen op 08/11/2014 | 17:21 uur
Natuurlijk is de kl daar gewoon rationeel in. Alleen zien zij andere ends and means, en hebben een verschillend theoretisch frame. Maar dat maakt ze nog niet irrationeel.
rationeel is nog niet objectief. Als je het eisenpakket op een bepaalde manier opstelt kan er een toestel uit de vergelijking komen die je al vooraf wilde hebben. Blijkt dan keurig uit de test. Waar je jezelf dan verraad is als de uitkomst toch twijfels oproept en je vervolgens het eisenpakket zo aanpast om toch het gewenste toestel verkozen te krijgen. Dat heet in gewoon Nederlands manipuleren. Zijn in andere dossiers Parlementaire enquêtes voor gehouden. Helaas is Defensie politiek te onbelangrijk om dat hier ook te doen.