Internationale fighter ontwikkelingen, deel 5

Gestart door Lex, 31/10/2014 | 21:04 uur

Sparkplug

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 12/12/2015 | 13:11 uur
Aangezien je van gedachte tot operationeel inzetbaar zo maar 20 jaar verder bent.... dan lijkt mij de tijd te dringen.
Ja, dan zal men nu al moeten beginnen. Zeker met ontwikkelingstijden van de types van de afgelopen 25 jaar in het achterhoofd.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 12/12/2015 | 13:15 uur
Ik zou me meer zorgen maken om de Politici die straks geld beschikbaar moeten gaan stellen om de concepten om te gaan zetten naar operationele toestellen. De industrie is er in ieder geval klaar voor.

En als het met de fighter niet lukt, kunnen we op deze basis misschien een leuke bomber bouwen. Komen de Ami's met hun sub sonic 'zeeuws meisje' oplossing  :lol:
http://www.bbc.com/news/technology-33786999

;D

Ace1

#1408
Citaat van: Sparkplug op 12/12/2015 | 13:06 uur
Nieuwe/vernieuwde Lead-In Fighter Training (LIFT) toestellen kunnen natuurlijk geen initiatieven worden genoemd  ;)  :lol:

De Europese fabrikanten/consortia zullen toch met iets de komende 20/25 jaar moeten komen. Hoe langer ze wachten, des te moeilijker het wordt om de intercontinentale concurrentie aan te kunnen.

Leg mij dan uit waarom de  Alenia Aermacchi - M-346  dan meedoet met de  USAF T-X Trainer Competition?

http://www.asdnews.com/news-47187/GD_and_Alenia_Aermacchi_Join_Forces_for_USAF_T-X_Trainer_Competition.htm?HASH=8dcecd09637ea88243df6a00b4665c5e

https://www.flightglobal.com/news/articles/us-air-force-industry-prepare-for-t-38-replacement-343393/

dudge

#1407
Citaat van: Sparkplug op 12/12/2015 | 13:06 uur
Nieuwe/vernieuwde Lead-In Fighter Training (LIFT) toestellen kunnen natuurlijk geen initiatieven worden genoemd  ;)  :lol:

De Europese fabrikanten/consortia zullen toch met iets de komende 20/25 jaar moeten komen. Hoe langer ze wachten, des te moeilijker het wordt om de intercontinentale concurrentie aan te kunnen.

Ik zou me meer zorgen maken om de Politici die straks geld beschikbaar moeten gaan stellen om de concepten om te gaan zetten naar operationele toestellen. De industrie is er in ieder geval klaar voor.

CitaatAirbus has won a patent for a hypersonic passenger plane which could potentially fly from London to New York in an hour.
[...]
The idea would also not be limited to commercial flights. In the patent, Airbus also lists military applications for the jet.

En als het met de fighter niet lukt, kunnen we op deze basis misschien een leuke bomber bouwen. Komen de Ami's met hun sub sonic 'zeeuws meisje' oplossing  :lol:

http://www.bbc.com/news/technology-33786999

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ace1 op 12/12/2015 | 13:10 uur
Ik zie beide toestelen ook als Light Attack Aircrafts

Niet voor niets heeft de IAF (Israeli Air Force) 30 M346's gekocht en de IAF is toch de beste luchtmacht in het Midden Oosten of wil je het tegenovergestelde beweren?


Dat is niet het punt... het punt is wat gaat Europa op de mat brengen tegen de PAK-FA's, J-20's etc van deze wereld in 2035+... kom niet met een lullig trainertje als primair systeem... kost wel niet zo veel maar je geeft een godsvermogen uit aan bodybags.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Sparkplug op 12/12/2015 | 13:06 uur
De Europese fabrikanten/consortia zullen toch met iets de komende 20/25 jaar moeten komen. Hoe langer ze wachten, des te moeilijker het wordt om de intercontinentale concurrentie aan te kunnen.

Aangezien je van gedachte tot operationeel inzetbaar zo maar 20 jaar verder bent.... dan lijkt mij de tijd te dringen.

Ace1

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 12/12/2015 | 13:01 uur
Dit kan je geen initiatief noemen... ik heb het over een Europese tegenvoeter van aanstormende Aziatische, Russische en Amerikaanse fighters, niet over een relatief simpel trainertje met wat + opties.

Ik zie beide toestelen ook als Light Attack Aircrafts

Niet voor niets heeft de IAF (Israeli Air Force) 30 M346's gekocht en de IAF is toch de beste luchtmacht in het Midden Oosten of wil je het tegenovergestelde beweren?

https://www.flightglobal.com/news/articles/israel-selects-alenia-aermacchi-m-346-for-trainer-deal-368392/

http://www.jpost.com/Defense/Italy-wins-IAF-with-combat-trainer-jet-bid

https://www.flightglobal.com/news/articles/israels-lavi-reborn-as-renamed-m-346-387862/

Sparkplug

Citaat van: Ace1 op 12/12/2015 | 12:56 uur
Die zijn er in een Alenia Aermacchi - M-346 en een BEA Systems  HAWK ADVANCED JET TRAINER

http://www.aleniaaermacchi.it/products-prodotti/training-system-sistema-di-addrestramento/trainer-aircraft-addestratori/m-346

http://www.baesystems.com/en/product/hawk-ajt
Nieuwe/vernieuwde Lead-In Fighter Training (LIFT) toestellen kunnen natuurlijk geen initiatieven worden genoemd  ;)  :lol:

De Europese fabrikanten/consortia zullen toch met iets de komende 20/25 jaar moeten komen. Hoe langer ze wachten, des te moeilijker het wordt om de intercontinentale concurrentie aan te kunnen.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ace1 op 12/12/2015 | 12:56 uur
Die zijn er in een Alenia Aermacchi - M-346 en een BEA Systems  HAWK ADVANCED JET TRAINER


Dit kan je geen initiatief noemen... ik heb het over een Europese tegenvoeter van aanstormende Aziatische, Russische en Amerikaanse fighters, niet over een relatief simpel trainertje met wat + opties.


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 12/12/2015 | 12:47 uur
Buiten het publieke domein. Al zou er in de komende 2 jaar wel eens iets kunnen gaan uitlekken  ;)


Zou mooi zijn, zeker gezien de mondiale ontwikkelingen op het vlak van nieuwe fighter types... het eeuwig updaten van bestaande Europese systemen plaats ons een keer buiten het speelveld, al zullen diverse initiatieven eerst nog maar eens feitelijk het operationele levenslicht moeten gaan zien.

Ros


dudge

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 12/12/2015 | 12:24 uur
Waar blijft het Europese initiatief?

Buiten het publieke domein. Al zou er in de komende 2 jaar wel eens iets kunnen gaan uitlekken  ;)

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: www.flightglobal.com Vandaag om 10:53
Northrop: Beating heat leads sixth-generation fighter challenges


En dat is nr. 3.

Het zal mij benieuwen wat toekomstige keuzes gaan worden en wie er met de hoofdprijs vandoor gaat, het F35 concept wordt in ieder geval, gelukkig, losgelaten en we kunnen ons opmaken voor wellicht 2 operationele types, geleverd door 2 producenten, na 2035.

Waar blijft het Europese initiatief?


Ace1

Northrop Grumman offers sneak-peek of full T-X concept

11 DECEMBER, 2015 BY: STEPHEN TRIMBLE LOS ANGELES
A private unveiling of a "slightly" outdated Northrop Grumman's T-X advanced trainer model reveals an unmistakeable likeness with the T-38 Talon and a strategic focus on cost control to win the hotly-contested US Air Force competition.

Northrop plans to publicly unveil and fly an internally funded prototype of the company's T-X trainer concept early next year. Offering a sneak-peek to journalists on 10 December, Tom Vice, president of Northrop's Aerospace Systems sector, appeared visibly conflicted over whether he should give away key features of the concept up to the last concept.

In the end, he decided to lift the veil on the model, but not allow pictures. The aircraft unveiled early next year at Northrop's flight test base in Mojave, California, will include small changes, he adds.

"When you're in Mojave and see the final design you'll see a slightly different airplane," Vice says, "but this will give you a good indication of where we're heading."

The model revealed a low-winged trainer with cheek-mounted fan inlets, an area-ruled fuselage, a structural chine running backward from the nose and a conventional single tail. Comparisons to the existing T-38 design were unavoidable, a fact acknowledged by Kevin Mickey, vice-president of advanced design at Northrop.

"In every Porsche you can see a little bit of a 360 in it. You can go all the way back to 1957 and see a little 360 in it," Mickey says, "and Tom said to me, 'I can see a little bit of T-38 in it'."

One journalist replied with a note of sarcasm, "Just a little bit?"

After a viewing lasting less than 90s, Vice directed his staff to recover the model.

"I really don't want my competitors to know just how innovative that airplane is because they have time to modify there designs and compete with us," Vice says.

The T-X competitors – which include Boeing, Lockheed Martin and Alenia Aermacchi – have to meet a set of challenging performance requirements for a high sustained g and a high sustained angle of attack, but for a price lower than it costs to build a Lockheed Martin F-16.

"All of that is really hard, but not nearly as hard as doing it at a cost the country can afford," Vice says.

https://www.flightglobal.com/news/articles/northrop-grumman-offers-sneak-peek-of-full-t-x-conce-420004/