US Combat Ship Decision Coming in 'Very Near Future'

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 09/11/2014 | 10:32 uur

Poleme

#238
Citaat van: Parera op 21/06/2019 | 10:37 uur
$ 800 miljoen ( €708 miljoen) per schip is niet niks, ik verwacht als ik zo de eisen bekijk dat het LCS ontwerp gaat afvallen (geen ruimte voor 32 VLS cellen + 8 tot 16 ASuW's) en het ''verlengde ontwerp'' daar heb ik mijn twijfels over. Er zit (naar mijn mening) veel te veel overbodige ''deck space'' door de verlenging van 12 m op dat verlengde deel. Ook die RAM staat op een positie waar je nauwelijks iets aan hebt. Plaats dan in elk geval nog een tweede RAM ergens achter dat VLS  :silent:
Ik vind USD 800 / EUR 708 miljoen een redelijke prijs.  De US Navy houdt voor 1 FFG(X) een plafond aan van USD 950 miljoen.
Ruwweg 2 jaar geleden stelde ik een Nederlandse FREMM variant voor.  En toen begon jij gelijk te steigeren, want met zijn prijskaart van EUR 650 volgens jou te duur voor ons.   Inmiddels licht het huidige budget per MFF vervanger al boven de EUR 600 miljoen.
De Spaanse marine is nu bezig met het F-110 ASW fregat project, vijf schepen met een totale projectsom a EUR 4,3 miljard / 5 stuks = EUR 860 miljoen.
Deze F-110 krijgt net als het vMFF een MK41 VLS met 16 cellen.

De bovengenoemde verlengde LCS is niet voor niets verlengd, want 32 keer Mk41 VLS cellen kost ruimte en gewicht en krijgt ten opzichte van de originele LCS een veel grotere en zwaardere AESA radar installatie in de opbouw.  En er zal vast wel een reden zijn dat men op de grote dekruimte op het achterdek geen extra RAM launcher plaatst.
Misschien komt daar in de toekomst wel een laser kanon.
Dat je twijfels hebt over dat een verlengde LCS wel voldoende is om als fregat te dienen, daar heb je een punt.
Toen Frankrijk en Italie besloten om een nieuwe familie ASW, General Purpose, Land Attack en AAW fregatten te gaan ontwikkelen, welke later de FREMM zou worden.  Keek men eerst naar een iets vergrote of verlengde versie van de succesvolle 3.600 tons Lafayette klasse.
Al snel bleek dat alle geplande boven-, en onderwater sensoren vroegen om een schip van minimaal 5.900 - 6.000 ton en een lengte van 142 meter (Frankrijk) tot 6.700 ton en een lengte van 144,6 meter (Italie).  Marineschip ontwerpers hanteren de vuistregel dat de SEWACO 15 % van het scheepstonnage uitmaakt.  Dus als je Pakket van Eisen vragen om een circa 10 ton zware boeg-sonar, een circa 20 ton wegende sleep-sonar in het achterschip en alleen al je zo hoog mogelijk in de opbouw of sensor-mast  geplaatste 4-delige AESA X-band radar van 10 ton op de weegschaal brengt.
De uiteindelijke FREMM werd dus niet een direct afgeleide, maar wel een sterk uitvergrote en geëvolueerde (aangepaste) variant op de Lafayette klasse.

Fincantieri is de Italiaanse FREMM variant (Bergamini klasse) aan het aanpassen aan de zware US Navy eisen.
Oorlogservaringen van de US Navy leerden om de opbouw zo laag mogelijk te houden, want een zo klein mogelijk silhouette is belangrijk in het gevecht. Dit verbeterd ook de radar cross section (RCS), is radar-doorsnede, dus meer steelsheid (stealth / low observability).
Door het verlagen van de oorspronkelijke FREMM opbouw, kan men ook minder toe met ballast gewicht onder in het schip, om de stabiliteit te verbeteren en SLA, sea life allowance for future weight growth margin (groei-potentieel door het aanhouden van reserve marges voor ruimte en gewicht).  Nadeel is wel dat de 3 SPY-6 phased array radar platen niet in een Mast of toren, maar in de opbouw zelf zijn geplaatst.   Hierdoor krijg je wel een kleinere / kortere radar horizon.
Fincantieri claimt dat haar FREMM voorstel vergeleken met de andere kandidaten het minst geluid voortbrengt.  Omdat dit ontwerp in tegenstelling tot de andere voorstellen van het begin af aan primair voor de ASW rol is ontworpen.

Om aan de strenge eisen van overleefbaarheid te voldoen, waar de LCS klassen dus niet aan voldoen, werd het FREMM / Bergamini ontwerp versterkt en stijver gemaakt, maar dat koste wel enkele honderden tonnen (300 ton) aan extra gewicht.  Deze versterkingen zorgen er niet alleen voor dat hun ontwerp meer kan incasseren, maar het verbeterde ook de zeegang.  Het FREMM FFG(X) voorstel is ook met ca. 22 voet / 6,68 m. verlengd tot 151,28 meter.  Dat is bijna net zo lang als de Arleigh Burke Flight IA, die meet 509 voet / 155,25 meter.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Parera

Citaat van: Sparkplug op 23/06/2019 | 19:13 uur
Het idee dat dat bij wijze van spreken op de boeg van de LCF fregatten zou kunnen  :silent:
Breng mensen niet op ideeen! de aankoop van de nieuwe kanons is nog niet rond  ;D

Citaat van: Sparkplug op 23/06/2019 | 19:13 uur
Hoe effectief is 76mm munitie tegen die snelle speedboten? Vergelijkbaar of slechter dan 57mm ALaMO?

Volgens mij kozen de Amerikanen in het begin voor 57 mm door de hoge vuursnelheid en de mogelijkheid om ''airburst'' munitie te gebruiken met de 3P fuze.
Nu heeft Oto Melara (nu Leonardo) een 4AP fuze ontwikkeld wat eigenlijk dezelfde capaciteit geeft aan het kanon.

BAE Systems 3P Fuze
https://www.baesystems.com/en/product/fuze-3p-ammunition

Leonardo's 4AP Fuze
https://www.leonardocompany.com/products/speltta-4ap?f=/sea/weapon-systems/ordnance-ammunitions

Poleme kan hier vast een langer /beter verhaal van maken ;)

Sparkplug

Citaat van: Poleme op 23/06/2019 | 19:02 uur
Zij vormen ook helemaal geen combinatie, want totaal verschillende rollen.  Het Mk110 57 mm kanon is al in dienst op de LCS klassen en de grote cutters (National Security Cutters) van de US Coast Gard.
Het zou ook op de Zumwalt klasse komen, maar vanwege tegenvallende effectiviteit kiest men daar nu voor 30 mm kanons.

Het ging mij meer om de beeldvorming met beide bewapening in het arsenaal. Een plus dat een fregat met o.a. een ASW taak ook SM-2 raketten krijgt, maar dan dat 57mm kanon. Het idee dat dat bij wijze van spreken op de boeg van de LCF fregatten zou kunnen  :silent:

Hoe effectief is 76mm munitie tegen die snelle speedboten? Vergelijkbaar of slechter dan 57mm ALaMO?

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Poleme

Citaat van: Sparkplug op 21/06/2019 | 10:50 uur
De combinatie SM-2 en een 57mm kanon voor dit type fregat blijf ik vreemd vinden.
Zij vormen ook helemaal geen combinatie, want totaal verschillende rollen.  Het Mk110 57 mm kanon is al in dienst op de LCS klassen en de grote cutters (National Security Cutters) van de US Coast Gard.
Het zou ook op de Zumwalt klasse komen, maar vanwege tegenvallende effectiviteit kiest men daar nu voor 30 mm kanons.

De primaire taak van het Mk110 57 mm kanon is Anti Surface Warfare (ASuW), waarbij men vooral focust op de dreiging van (zeer) snelle en wendbare speedboten. 
Deze zijn hetzij op 'kamikaze' missie of ze zijn bewapend met lichte anti schip raketten.  En het Mk110 moet op de LCS-en en FFG(X) in combinatie met de Surface-To-Surface-Module bestaande uit een lanceer inrichting met Hellfire raketten en boord-heli's eveneens bewapend met Hellfire raketten, zelfs go-fast's die een "swarming" tactiek toepassen doeltreffend kunnen pareren.

Om die tegenvallende effectiviteit van de 57 mm granaat op te lossen heeft men de "Advanced Low Cost Munition Ordnance (ALaMO) ontwikkelt.  Deze geleide munitie moet de doeltreffendheid en dodelijkheid aanzienlijk verhogen tegen Fast Attack Craft en Fast In-Shore Attack Craft (FAC/FIAC).
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Sparkplug

De combinatie SM-2 en een 57mm kanon voor dit type fregat blijf ik vreemd vinden.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

#232
Citaat van: Sparkplug op 21/06/2019 | 10:13 uur
Navy Issues Final RFP for FFG(X) Next-Generation Frigate (een wat langer artikel)

https://news.usni.org/2019/06/20/navy-issues-final-rfp-for-ffgx-next-generation-frigate



$ 800 miljoen ( €708 miljoen) per schip is niet niks, ik verwacht als ik zo de eisen bekijk dat het LCS ontwerp gaat afvallen (geen ruimte voor 32 VLS cellen + 8 tot 16 ASuW's) en het ''verlengde ontwerp'' daar heb ik mijn twijfels over. Er zit (naar mijn mening) veel te veel overbodige ''deck space'' door de verlenging van 12 m op dat verlengde deel. Ook die RAM staat op een positie waar je nauwelijks iets aan hebt. Plaats dan in elk geval nog een tweede RAM ergens achter dat VLS  :silent:





Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Harald

USN releases FFG(X) RFP

The US Navy (USN) released the request for proposal (RFP) on 20 June for the proposed new guided-missile frigate (FFG(X)).

The official RFP, which essentially mirrors the draft RFP released 1 March, is for the detail design and construction (DD&C) of 10 FFG(X) ships, including post-delivery availability support, engineering and class services, crew familiarisation, training equipment, and provisioned item orders. The RFP opens the competition to all contractors.

As it did in the draft, the USN said it would favour "an accelerated detail design and construction period – that is faster than 72 months for detail design, construction, and delivery of the first FFG(X) ship", the RFP noted.

https://www.janes.com/article/89408/usn-releases-ffg-x-rfp


Harald

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 29/05/2019 | 08:22 uur
Lockheed Martin Won't Submit Freedom LCS Design for FFG(X) Contest

https://shar.es/a07Laq

Dus LM maakt de keuze om niet als hoofdcontractor te zijn maar juist als subcontractor, dus minder risico. En daarbij waarschijnlijk zouden ongeacht het ontwerp toch al gekozen worden voor de LM als subcontractor voor diverse systemen, sensoren en ook de MK41 VLS.
Dus die vinger in de pap houden ze wel, alleen het bord leveren ze nu niet.

Ik moet zeggen dan ik in de 2 LCS typen, deze van LM altijd wel mooier vond dan die van Austal USA. (catamaran type)

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Lockheed Martin Won't Submit Freedom LCS Design for FFG(X) Contest

https://shar.es/a07Laq

Huzaar1

Citaat van: walter leever op 24/05/2019 | 22:28 uur
"Little Boy" ;)
Dit hoorde ik liever van thomas. Dan was er w.s meer begrip voor verwijzingen. Het geeft juist een meetbare eenheid voor verwachting en respect .
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

walter leever


Huzaar1

Citaat van: Thomasen op 24/05/2019 | 15:26 uur
Voor een land dat aan zijn Burkes refereert als zijn de 'little boys' klinkt een programma van 20 fregatten wel heel karig. Gelijkertijd is het toch het toch een van de grootste programma's in het westen.

Hoe heette het 1e kernwapen dat werd gedropt op Japan?
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"