US Combat Ship Decision Coming in 'Very Near Future'

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 09/11/2014 | 10:32 uur

Harald

Citaat van: RTB op 04/05/2020 | 21:51 uur
Diesel-elektrisch is juist veel sneller qua acceleratie dan puur diesels of GT's. Stond in Marineblad laatst ook een goed stukje over, ging specifiek over de vMFF

Voor de vMFF staat trouwens een min. vaart van 28kn dus als ze dat met diesel-elektrisch kunnen halen dan lijkt me dat ook prima
Idd die veel snellere acceleratie lijkt me juist een groot voordeel.
En stationair draaiende motoren als aggregaten zijn zuiniger .

Zo'n hybride aandrijving wordt al meer toegepast.

RTB

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 04/05/2020 | 19:54 uur
Wellicht dat een tekort aan snelheid en acceleratie vermogen gecompenseerd kan worden met een scala aan drones en middelen als ASROC. Persoonlijk zie ik liever dat een ASW schip met maximale schroefspoed en vol vermogen op de gasturbine(s) haar taken kan uitvoeren.

Misschien dat elektro karren kortstondig voor voldoende piekvermogen kunnen zorgen?
Diesel-elektrisch is juist veel sneller qua acceleratie dan puur diesels of GT's. Stond in Marineblad laatst ook een goed stukje over, ging specifiek over de vMFF

Voor de vMFF staat trouwens een min. vaart van 28kn dus als ze dat met diesel-elektrisch kunnen halen dan lijkt me dat ook prima

Harald

Citaat van: StrataNL op 04/05/2020 | 20:48 uur
Elektrische aandrijving heeft ook prik nodig...
Idd. Diesel aggregaten

Hoe verhoud zich de verschillende manieren van aandrijving met elkaar ?  Enig idee?

StrataNL

Citaat van: Harald op 04/05/2020 | 19:52 uur
En elektrische aandrijving en 30 knopen??
Elektrische aandrijving heeft ook prik nodig...
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#294
Citaat van: StrataNL op 04/05/2020 | 19:38 uur
30kn+ is niet te doen met dieselkarren zonder ergens anders (teveel) concessies te doen. Daarom zie je vaak dat het met 26-28kn wel ophoudt wat diesel op fregatten betreft.

Wellicht dat een tekort aan snelheid en acceleratie vermogen gecompenseerd kan worden met een scala aan drones en middelen als ASROC. Persoonlijk zie ik liever dat een ASW schip met maximale schroefspoed en vol vermogen op de gasturbine(s) haar taken kan uitvoeren.

Misschien dat elektro karren kortstondig voor voldoende piekvermogen kunnen zorgen?

Harald

Citaat van: StrataNL op 04/05/2020 | 19:38 uur
30kn+ is niet te doen met dieselkarren zonder ergens anders (teveel) concessies te doen. Daarom zie je vaak dat het met 26-28kn wel ophoudt wat diesel op fregatten betreft.
En elektrische aandrijving en 30 knopen??

StrataNL

Citaat van: Harald op 04/05/2020 | 08:52 uur
En dieselkarren als generatoren voor snelle en stille vaart ?
Dus eigenlijk gewoon elektrische aandrijving ?
Eventueel met batterijen om pieken op te vangen.
NL wil toch graag "groene" aandrijving.
30kn+ is niet te doen met dieselkarren zonder ergens anders (teveel) concessies te doen. Daarom zie je vaak dat het met 26-28kn wel ophoudt wat diesel op fregatten betreft.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Harald

En dieselkarren als generatoren voor snelle en stille vaart ?
Dus eigenlijk gewoon elektrische aandrijving ?
Eventueel met batterijen om pieken op te vangen.
NL wil toch graag "groene" aandrijving.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 04/05/2020 | 00:33 uur
Dan nog heb je een ASW boot met Dieselkarren. Moet het nog maar zien.

Laat ASW nu net een specialisatie zijn die de laatste decennia aanzienlijk verwaarloosd is binnen westerse marines terwijl het belang hiervan stevig is toegenomen.

Maar idd, eerst maar eens zien wat het definitieve ontwerp zal worden waarbij ik ook een kanttekening maak en vraagtekens plaats bij dieselkarren in de ASW rol.

Master Mack


jurrien visser (JuVi op Twitter)

#288
Citaat van: Thomasen op 03/05/2020 | 20:42 uur
Dan moeten we nog wel het vMFF onder het miljard houden.

Vooralsnog ga ik uit van minder tot maximaal €750 mjn per schip. Bedenk dat de Belgen grofweg €1 mjd gebudgetteerd hebben voor 2 schepen (waarbij we nu al met zekerheid kunnen zeggen dat dit onvoldoende is).

De eventuele export van deze schepen zal vol ondersteund moeten worden door de politiek waarbij tot heden de politiek voornamelijk schitterde door afwezigheid.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#287
Citaat van: ARM-WAP op 03/05/2020 | 16:23 uur
Kunnen we eventueel ook nog de Britse Type-26 en Type-31 als concurrenten aanrekenen...

Type 26 lijkt een uitstekend schip te worden, maar voor velen te kostbaar. Type-31 schiet, als fregat, wat mij op veel aspecten te kort.

vMFF heeft (nu nog) de potentie om een gat te vullen.


ARM-WAP

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 03/05/2020 | 11:52 uur
Uiteindelijk zullen de Noord Europese landen een blok gaan vormen tegen het Frans-Italiaanse initiatief om te overleven in een beperkte maar zeer competitieve markt, zie ook de voorzichtige toenadering tussen NL en Dld, om op basis van een gelijk speelveld te komen tot een opvolger van LCF en F124.
Kunnen we eventueel ook nog de Britse Type-26 en Type-31 als concurrenten aanrekenen... Met een serieus aantal voor de Type 26 alleen al zie ik eventueel derden nog op die kar springen. Indien de prijs aanvaardbaar blijft...
En een 'bare' Type-31 valt mss nog het meest als export-concurrent te bezien.

De FREMMs blijken ondertussen al voor zowel de Marine Nationale als de Marina Militare te duur te zijn. Vandaar de twee nieuwere/goedkopere klasses:
- FTI-FDI , Frankrijk, met Belh@rra als export variante en
- PPA, Italie

Van de marine-projecten bij Europese NATO-partners de afgelopen 10-15 jaar merken we dat dat seriebouwen gewoon niet gedaan wordt: telkenmalen worden opvolgende batches/tranches gewoon niet besteld.
Dat zagen we al bij de Britse Type 45, Franse/Italiaanse (H)Orizon(te)... toevallig allemaal AAW destroyers.
Een enorm triestige zaak, hoe die capaciteiten blijven afkalven tot een aantal onder "het minimum aanvaardbare". Het mag allemaal niets meer kosten...
Het Westen ontwikkelt wel technologie, maar die wordt/is gewoon te duur...

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#285
Citaat van: Parera op 03/05/2020 | 11:28 uur
En anders bouwen we er gewoon 6 en verkopen we er 4 direct al. :angel:

Als voortekenen niet bedriegen dan wordt het nieuwe MFF een schip met een attractieve kwaliteit-prijs verhouding. Voor onze zuiderburen zal het wel bij 2 blijven, voor NL zou ik mij kunnen voorstellen dat het er uiteindelijk 4 worden.

Daarnaast zie ik export kansen, denk aan de huidige MFF gebruikers, maar ook naar landen die niet bereid zijn om 1 mjd euro of (aanzienlijk) meer per schip af te tikken.

Zo zou Noorwegen een interessante prospect kunnen zijn, die hebben immers nog een fregat te vervangen waarbij ik niet het idee heb dat die zullen gaan voor een Duits alternatief (2 x MKS-180) waar voorzichtig over gesproken word/werd.

Uiteindelijk zullen de Noord Europese landen een blok gaan vormen tegen het Frans-Italiaanse initiatief om te overleven in een beperkte maar zeer competitieve markt, zie ook de voorzichtige toenadering tussen NL en Dld, om op basis van een gelijk speelveld te komen tot een opvolger van LCF en F124.


Parera

Citaat van: Huzaar1 op 03/05/2020 | 11:09 uur
Dat lukt links of rechtsom wel. Al is het met delen van. Het is niet zo dat de Belgische afname van 2 hele fregatten de totale Nederlandse maritieme sxheepsindustrie overeind houdt.

En anders bouwen we er gewoon 6 en verkopen we er 4 direct al. :angel: