Canada wil vijfde C-17 aanschaffen

Gestart door andré herc, 12/12/2014 | 20:10 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#48
Citaat van: slaydo op 18/12/2014 | 14:34 uur
ok, stel dat alle toebehoren erbij gaan dan is dat zeker meer dan 10mln..maar geen 800 mln ofzo.. Wij kopen in de VS 20% goedkoper vanwege de euro. prima.. 160 mln euro per kist. 4x 160= 640 mln euro.. Doe er 400 mln bij alles wat er nog meer bij hoort dan kom je op rond de 1.1 mld...

dan zeg ik prima deal.

De waarheid zal ergens in het midden liggen. Aangezien dergelijke kisten ook van onschatbare waarde zijn voor OS zou ik 25 tot 50% van de rekening door willen schuiven naar OS. (heeft niemand een cent pijn van, uitgezonderd een lokale krijgsheer die weer een Audi A8 e.d. minder in zijn stal kan parkeren)

dudge

Citaat van: slaydo op 18/12/2014 | 14:34 uur
ok, stel dat alle toebehoren erbij gaan dan is dat zeker meer dan 10mln..maar geen 800 mln ofzo.. Wij kopen in de VS 20% goedkoper vanwege de euro. prima.. 160 mln euro per kist. 4x 160= 640 mln euro.. Doe er 200 mln bij alles wat er nog meer bij hoort dan kom je op rond de 800-900 mln...
dan zeg ik prima deal.

Je roept leuk allemaal getallen, maar met de werkelijke wereld lijken ze weinig te maken te hebben, aangezien geen enkele bron kunt geven die er ook maar een beetje onderbouwing aan geven. 

slaydo

#46
ok, stel dat alle toebehoren erbij gaan dan is dat zeker meer dan 10mln..maar geen 800 mln ofzo.. Wij kopen in de VS 20% goedkoper vanwege de euro. prima.. 160 mln euro per kist. 4x 160= 640 mln euro.. Doe er 400 mln bij alles wat er nog meer bij hoort dan kom je op rond de 1.1 mld...

dan zeg ik prima deal.

ik kan het natuurlijk fout hebben want ik weet niet wat er allemaal al in hoort. Training hebben we al door de HAW.

dudge

Citaat van: slaydo op 18/12/2014 | 14:26 uur
Canada koopt ze voor 200 Mln.. India kocht productie.. Boeing heeft ze nu staan...
Defence Department to purchase Boeing C-17 Globemaster III
The Defence Department intends to purchase a Boeing C-17 Globemaster III, a large military transport plane that comes with a price tag of just under $200 million, CTV News has learned.
your point being?

Canada koopt 1 toestel, maar heeft er in 2007 al vier gekocht. De infrastructuur is al aanwezig, dus logisch dat dat goedkoper is. Wij hebben nog geen C17, geen opgeleid personeel, geen onderhoudsmaterieel, geen handling materieel etc. Moet er allemaal bijgekocht worden.

Natuurlijk kan de contract prijs van de indiers anders zijn dan die voor Nederland, hangt er altijd vanaf wat je in het contract stopt. Maar de prijs is niet heel gek, ongeveer gelijk aan wat Australie betaald voor extra C17's, zie bericht van Jurrien:

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 18/12/2014 | 14:28 uur
Formal request made for extra RAAF C-17s
4 voor US$1.609bn (inclusief alle toeters en bellen) (grof omgerekend met de wisselkoers van vandaag: €325 mjn all in per kist)
http://australianaviation.com.au/2014/11/defence-c-17-story/

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#44
Citaat van: Thomasen op 18/12/2014 | 14:21 uur
Je kunt wel denken voor €810 miljoen 4 kisten te kunnen kopen, maar kun je dat enigzins onderbouwen?

In 2011 betaalde India 4,1 miljard* voor 10 kisten --> 410 miljoen per toestel. Als je bedenkt dat we zo'n beetje 4 jaar inflatie verder zijn, een kleiner aantal toestellen kopen (vuistregel is dat de stuksprijs dan toeneemt) en de dollarkoers ook nog wat ongunstiger is geworden recentelijk, vraag ik me af hoe je aan dat getal komt.

*http://www.airforce-technology.com/projects/c17/

Formal request made for extra RAAF C-17s

4 voor US$1.609bn (inclusief alle toeters en bellen) (grof omgerekend met de wisselkoers van vandaag: €325 mjn all in per kist)

http://australianaviation.com.au/2014/11/defence-c-17-story/

slaydo

Citaat van: Thomasen op 18/12/2014 | 14:21 uur
Je kunt wel denken voor €810 miljoen 4 kisten te kunnen kopen, maar kun je dat enigzins onderbouwen?

In 2011 betaalde India 4,1 miljard* voor 10 kisten --> 410 miljoen per toestel. Als je bedenkt dat we zo'n beetje 4 jaar inflatie verder zijn, een kleiner aantal toestellen kopen (vuistregel is dat de stuksprijs dan toeneemt) en de dollarkoers ook nog wat ongunstiger is geworden recentelijk, vraag ik me af hoe je aan dat getal komt.

*http://www.airforce-technology.com/projects/c17/

Canada koopt ze voor 200 Mln.. India kocht productie.. Boeing heeft ze nu staan...

Defence Department to purchase Boeing C-17 Globemaster III

The Defence Department intends to purchase a Boeing C-17 Globemaster III, a large military transport plane that comes with a price tag of just under $200 million, CTV News has learned.


your point being?

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 18/12/2014 | 14:17 uur
Voor wie dan ook, als je ze ooit nog nieuw wilt kopen dan is dit inderdaad het moment. Van westerse stal zal er voorlopig niet veel vergelijkbaars komen schat ik.

Vergelijken met toestellen als de C130 of A400M is denk ik niet terecht, want echt een klasse lichter, wat meer tactische mogelijkheden geeft. Ik betwijfel of wij onze tactische transport capaciteit op zullen geven tbv strategische transport, als dat is waar je op doelt.

Zeker niet, ik zie het prima naast elkaar passen en het komt te gemoed aan de wenst tot meer transportcapaciteit die niet alleen Nederland te goed komt maar ook aan de EU en de NAVO.

dudge

Citaat van: slaydo op 18/12/2014 | 12:53 uur
HAW kost nu geld en met de verhuur kan er geld naar NL terugvloeien.. De deelnemende landen kopen dan vlieguren.. hoezo gaat dat niet werken???? 4 stuks uit de extra voorraad a 200mln p stuk.. 700 miljoen voor de overige zaken??? denk het niet he... Misschien nog een 10 mln erbij voor onderdelen/training etc maar meer ook niet.. Boeing zit nu met voorraad waar ze niets mee doen.. Denk wel dat ze bereid zijn tot een deal.

Je kunt wel denken voor €810 miljoen 4 kisten te kunnen kopen, maar kun je dat enigzins onderbouwen?

In 2011 betaalde India 4,1 miljard* voor 10 kisten --> 410 miljoen per toestel. Als je bedenkt dat we zo'n beetje 4 jaar inflatie verder zijn, een kleiner aantal toestellen kopen (vuistregel is dat de stuksprijs dan toeneemt) en de dollarkoers ook nog wat ongunstiger is geworden recentelijk, vraag ik me af hoe je aan dat getal komt.

*http://www.airforce-technology.com/projects/c17/

dudge

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 18/12/2014 | 13:02 uur
En de productie sluit onherroepelijk... ik zie het als een buitenkans (daarnaast voorkomt het gezever over de ozo "geweldige" A400M die in prijs niet veel onder doet maar wel aanzienlijk in capaciteit)

Voor wie dan ook, als je ze ooit nog nieuw wilt kopen dan is dit inderdaad het moment. Van westerse stal zal er voorlopig niet veel vergelijkbaars komen schat ik.

Vergelijken met toestellen als de C130 of A400M is denk ik niet terecht, want echt een klasse lichter, wat meer tactische mogelijkheden geeft. Ik betwijfel of wij onze tactische transport capaciteit op zullen geven tbv strategische transport, als dat is waar je op doelt.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: slaydo op 18/12/2014 | 12:53 uur
HAW kost nu geld en met de verhuur kan er geld naar NL terugvloeien.. De deelnemende landen kopen dan vlieguren.. hoezo gaat dat niet werken???? 4 stuks uit de extra voorraad a 200mln p stuk.. 700 miljoen voor de overige zaken??? denk het net he... Misschien nog een 10 mln erbij voor onderdelen/training etc maar meer ook niet.. Boeing zit nu met voorraad waar ze niets mee doen.. Denk wel dat ze bereid zijn tot een deal.

En de productie sluit onherroepelijk... ik zie het als een buitenkans (daarnaast voorkomt het gezever over de ozo "geweldige" A400M die in prijs niet veel onder doet maar wel aanzienlijk in capaciteit)

slaydo

#38
Citaat van: Thomasen op 18/12/2014 | 10:30 uur
Klopt niet he, wat je zegt.
Als er geld bespaard kan worden, maar dat mag niet van de boekhouders is er toch iets anders aan de hand.

Die vier stuks gaan globaal 1.5 miljard Euro kosten (Indie betaald ~$4miljard voor 10). Natuurlijk hebben we nog niet de volledige 5,5 miljard aan de F35 uitgegeven, dus daar kan misschien wat in geschoven worden, maar het investeringsbudget mag flink omhoog als je dit wilt gaan bekostigen. En hoeveel geld er verdient kan worden door inhuur is nog maar de vraag. Defensie is geen commercieel bedrijf, dus zitten er ook aanzienlijk wat beperkingen op.

HAW kost nu geld en met de verhuur kan er geld naar NL terugvloeien.. De deelnemende landen kopen dan vlieguren.. hoezo gaat dat niet werken???? 4 stuks uit de extra voorraad a 200mln p stuk.. 700 miljoen voor de overige zaken??? denk het niet he... Misschien nog een 10 mln erbij voor onderdelen/training etc maar meer ook niet.. Boeing zit nu met voorraad waar ze niets mee doen.. Denk wel dat ze bereid zijn tot een deal.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: DvdW op 18/12/2014 | 11:51 uur
Jup, de waarheid doet pijn. Veel plezier in dromenland!

Makkelijk hé, veilig meelopen zonder een inspanning te hoeven leveren, mede de rede waarom het zo fantastisch gaat met de NL krijgsmacht door lieden zonder durf, die de hakjes tegen elkaar klakken als de penningmeester roept.

Dromen zijn om na te streven, berusten is stilstand en dus achteruitgang (iets wat de recente decennia wel hebben bewezen)

DvdW

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 18/12/2014 | 09:06 uur
Ik merk dat de kortzichtige boekhouders aan het lijntje van Dijsselbloem lopen, jammer, geen dreams, geen visie.  :sick:
Jup, de waarheid doet pijn. Veel plezier in dromenland!
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

dudge

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 18/12/2014 | 10:44 uur
OS kan een aardig deel voor haar  rekening nemen,  schilder één wit met een rood kruis en noem het rampenondersteuningsvliegtuig

Hoe lang moeten de oudste Hercs nog mee?

Andre, kom er maar in  ;D

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#34
Citaat van: Thomasen op 18/12/2014 | 10:30 uur
Klopt niet he, wat je zegt.
Als er geld bespaard kan worden, maar dat mag niet van de boekhouders is er toch iets anders aan de hand.

Die vier stuks gaan globaal 1.5 miljard Euro kosten (Indie betaald ~$4miljard voor 10). Natuurlijk hebben we nog niet de volledige 5,5 miljard aan de F35 uitgegeven, dus daar kan misschien wat in geschoven worden, maar het investeringsbudget mag flink omhoog als je dit wilt gaan bekostigen. En hoeveel geld er verdient kan worden door inhuur is nog maar de vraag. Defensie is geen commercieel bedrijf, dus zitten er ook aanzienlijk wat beperkingen op.

OS kan een aardig deel voor haar  rekening nemen,  schilder één wit met een rood kruis en noem het rampenondersteuningsvliegtuig

Hoe lang moeten de oudste Hercs nog mee?