Leopard 3

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 02/01/2015 | 20:12 uur

Sparkplug

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 22/05/2015 | 14:11 uur
Gezien het gebrek aan pecunia en de wens om verder te standaardiseren is het te hopen dat we hiermee een standaard MBT voor de Europese legers creëren.

Wat mij betreft participeert Nederland in de ontwikkeling en uiteindelijk de aanschaf vanaf 2030.

(in de tussentijd, de bestaande 16 Leo2's aanvullen met 100? occasions en deze samen met de Duitsers upgraden naar A7 om deze vanaf 2030 te vervangen door de Leo3)
Het zou mij niet verbazen als Nederland op de achtergrond zal gaan participeren in de ontwikkeling, vanwege de samenwerking met KMW.

Vraag mij af hoeveel Leopard 2 occasions er nog op de markt zijn. Niet dat Duitsland de laatste voor onze neus wegkaapt  ;D
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Elzenga

#57
Citaat van: Sparkplug op 22/05/2015 | 13:57 uur
Kijken of het nu wel gaat lukken. Destijds leidde het tot de AMX-30 en de Leopard 1.
het zal niet eenvoudig worden vrees ik...misschien in dit kader wel goede zaak dat fabrikanten uit beide landen steeds meer samen gaan optrekken. Ik denk dat het nog mooier is als meerdere andere EU/NAVO lidstaten nu eens niet met hun eigen eisen-lijstjes gaan meedoen..maar gewoon straks de nieuwe tank van de plank kopen en aanpassingen beperken...standaardisatie en interoperabiliteit..

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Sparkplug op 22/05/2015 | 13:57 uur
Kijken of het nu wel gaat lukken. Destijds leidde het tot de AMX-30 en de Leopard 1.

Gezien het gebrek aan pecunia en de wens om verder te standaardiseren is het te hopen dat we hiermee een standaard MBT voor de Europese legers creëren.

Wat mij betreft participeert Nederland in de ontwikkeling en uiteindelijk de aanschaf vanaf 2030.

(in de tussentijd, de bestaande 16 Leo2's aanvullen met 100? occasions en deze samen met de Duitsers upgraden naar A7 om deze vanaf 2030 te vervangen door de Leo3)

Sparkplug

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 22/05/2015 | 13:52 uur
Duitsland wil met Frankrijk nieuwe tank maken 
Kijken of het nu wel gaat lukken. Destijds leidde het tot de AMX-30 en de Leopard 1.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

In het Duits:

"Leopard"-Nachfolger für die Bundeswehr: Von der Leyen will neuen Kampfpanzer entwickeln lassen

http://www.spiegel.de/politik/deutschland/leopard-nachfolger-von-der-leyen-will-neuen-kampfpanzer-entwickeln-a-1035063.html

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Duitsland wil met Frankrijk nieuwe tank maken 

22 mei 2015

Duitsland wil samen met Frankrijk een nieuwe tank ontwikkelen. De tank moet de opvolger worden van de Leopard 2 die 36 jaar geleden in gebruik werd genomen.

Dat meldt Spiegel Online vrijdag.

Door de crisis in Oekraïne is er vraag naar meer militaire armslag ontstaan. De Duitse minister van Defensie, Ursula von der Leyen, wil nog dit jaar met de ontwikkeling van het nieuwe pantservoertuig beginnen.

Frankrijk en Duitsland voeren overleg over een fusie tussen twee grote pantserfabrikanten, Krauss-Maffei Wegmann (KMW) en Nexter. Het bedrijf dat dan ontstaat moet de nieuwe tank gaan maken.

Door: ANP

http://www.nu.nl/buitenland/4054054/duitsland-wil-met-frankrijk-nieuwe-tank-maken.html

Huzaar1

Dat hitte signatuur verhaal moet je altijd met een korrel zout nemen, ook onverwarmde doelen zie je op warmtebeeld heel en dan ook heel erg goed.
Ik vind dat hele verhaal over minder goede waarneming door minder hitte uitstraling altijd wat overtrokken en ik denk niet dat het een game changer is, ik denk wel dat modulair pantser wat hitte signaturen kan nabootsen een game changer is. Electrisch hybride aandrijving is gewoon logisch.

Veel minder zware eindaandrijvingen kunnen nu worden gebouwd, scheelt enorm veel gewicht, je hoeft inderdaad de motor niet meer te starten als dit tactisch niet mogelijk is en je kunt je zeer stil verplaatsen. Mooi hoor, maar als ik naar de CV90 kijk en al die kut accu ellende die daarbij komt kijken, bah.


Deze is van BAE
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

Citaat van: Huzaar1 op 05/01/2015 | 11:35 uur
Over dat stil draaien, ik denk dat ermee wordt bedoelt dat je zonder dat de motor aanstaat met de toren kan draaien. Bij de A4 was dit nog hydraulisch gestuurd, bij de A5 update werden dit elektromotoren. Erg sterke elektromotoren. Nu moet er wel gelet worden op de spanning want idd accu's worden zwaar belast. Daarvoor wordt vaak een APU ingebouwd ( auxilely power unit ).. kleine fietsbrommer die daarvoor zorgt.

Electrisch hybride aandrijving is niet nieuw, de Amerikanen zijn daar mee bezig, de Russen opperden dit al voor hun nieuwe tank.

Russia's Universal Combat Platform Is Based On This Shadowy Super Tank

A hybrid-drive version may also be in the works for the T-14, although it almost certainly won't be part of the tank's first iterations. Such a system would allow the 50+ ton mammoth to move immediately and near silently at low speed, without having to start-up its loud engine or emit an infrared or smoky visual signature. This capability is seen as a game changer, especially in urban combat environments or when paired with special operators units.

volledige artikel omtrent de nieuwe Russische T-14 tank :

http://foxtrotalpha.jalopnik.com/russias-universal-combat-platform-is-based-on-this-shad-1677175407

Huzaar1

#50
Citaat van: Nikehercules op 04/01/2015 | 19:17 uur

Natuurlijk niet.

Natuurlijk niet.

De Fransen gaan echt geen Duitse tank aanschaffen. Die gunnen GIAT de order wel.


Nou, de Leopard1 heette eerst 'Europa panzer '  ;')
Dit was een samenwerkingsproject met de Fransen en Duitsers om tot een gezamenlijk model te komen.


Heb je je nooit afgevraagd waarom de Leopard1 en de AMX 30 zo op elkaar lijken?
Het waren simpelweg beide eindproducten van hun deelname teams. De Fransen kwamen met hun model en de Duitsers met die van hen. Dat onderging nogal wat testen en uiteraard kregen de Fransen ruzie met de Duitsers en kozen ze voor beide hun eigen inzendingen.

De MBT 70 was een samenwerking tussen wel 5 landen waaronder Nederland, heeft ons best wat geld gekost.
Probleem is vaak ( net als bij de Europapanzer en de MBT70 dat een van de 2 landen zijn team niet door ziet gaan, en dat schijnt nogal lastig te slikken te zijn. Ik denk ook niet dat de Fransen nu nog voor iets anders kiezen dan hun eigen product.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 05/01/2015 | 11:31 uur
Nog niet, maar de berichten, in het andere topic, wijzen er wel op dat het menens is.

Daar staat tegenover dat het ontwikkelen van pantservoertuigen relatief goedkoop is, maar met de kleine Europese markt is het niet te hopen dat er weer geld wordt besteed aan de ontwikkeling van 4 MBT's.

Het zo getuigen van inzicht als de Leo3 dé Europese MBT wordt voor de komende decennia.

Huzaar1

Citaat van: Nikehercules op 04/01/2015 | 13:51 uur
Over de implementatie in tanks weet ik niets.

Maar in algemene zin, zeker. Dit principe wordt ook gebruikt in locomotieven en schepen. Het grote voordeel is dat een elektromotor zijn maximale koppel beschikbaar heeft over het hele toerenbereik (vanaf 0 rpm)

Een elektromotor kent geen stationair ;)

Accu's zijn optioneel. Onder tactische omstandigheden is dit misschien wel interessant. Maar een directe koppeling tussen de diesel(generator) en de elektromotor is een veel toegepast principe.

Laten we het antwoord van Huzaar1 afwachten.



Over dat stil draaien, ik denk dat ermee wordt bedoelt dat je zonder dat de motor aanstaat met de toren kan draaien. Bij de A4 was dit nog hydraulisch gestuurd, bij de A5 update werden dit elektromotoren. Erg sterke elektromotoren. Nu moet er wel gelet worden op de spanning want idd accu's worden zwaar belast. Daarvoor wordt vaak een APU ingebouwd ( auxilely power unit ).. kleine fietsbrommer die daarvoor zorgt.

Electrisch hybride aandrijving is niet nieuw, de Amerikanen zijn daar mee bezig, de Russen opperden dit al voor hun nieuwe tank. De eerste die er mee kwam was deze man.
Staat naast Hitler, Porsche. Vond de eerste hybride auto uit in 1901, vertaalde dat in zijn prototype van de Tiger. Ging niet door, testmodel vloog in brand. Later bij de Maus heeft hij dit wel kunnen toepassen en voila.

Best raar dat het nog zolang heeft moeten duren maar dat zal met de Duitse ondergang en kennis te maken hebben.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

dudge

Citaat van: Elzenga op 05/01/2015 | 10:54 uur
In dat kader was ook mijn opmerking geplaatst. Al is het samengaan nog niet beklonken.

Nog niet, maar de berichten, in het andere topic, wijzen er wel op dat het menens is.

Daar staat tegenover dat het ontwikkelen van pantservoertuigen relatief goedkoop is, maar met de kleine Europese markt is het niet te hopen dat er weer geld wordt besteed aan de ontwikkeling van 4 MBT's.

Huzaar1

Citaat van: Enforcer op 04/01/2015 | 13:30 uur
Is elektrisch dan krachtig genoeg? Of wordt dat dan gebruikt om stationair stil te draaien? Is wel extra ruimte voor accu's nodig dan.

Dat is zeker krachtig genoeg, er bestaan tegenwoordig enorm krachtige electromotoren en deze leveren meer koppel dan een doorsnee 'normale' motor.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Elzenga

Citaat van: Thomasen op 04/01/2015 | 19:27 uur
GIAT is Nexter geworden, en dat gaat nu samen met KMW toch? 
In dat kader was ook mijn opmerking geplaatst. Al is het samengaan nog niet beklonken.

dudge

Citaat van: Nikehercules op 04/01/2015 | 19:17 uur

Natuurlijk niet.

Natuurlijk niet.

De Fransen gaan echt geen Duitse tank aanschaffen. Die gunnen GIAT de order wel.


GIAT is Nexter geworden, en dat gaat nu samen met KMW toch?