Leopard 3

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 02/01/2015 | 20:12 uur

Nikehercules

#43
Citaat van: Elzenga op 04/01/2015 | 16:13 uur
Ik ben benieuwd of de Fransen en Duitsers hier tot een gemeenschappelijk ontwerp/product komen.
Natuurlijk niet.

Citaat van: Elzenga op 04/01/2015 | 16:13 uur
Of dat 1 land de tank ontwikkelt en de andere hem vervolgens aankopen.

Natuurlijk niet.

De Fransen gaan echt geen Duitse tank aanschaffen. Die gunnen GIAT de order wel.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ros op 04/01/2015 | 16:47 uur
De Duitse kennis en kunde op dit gebied is bekend dus die garantie is er. Zelfs zonder hulp vanuit Nederland  :angel:

Dat lijkt mij ook.

Of NL überhaubt zal participeren zal eerst afhangen van het simpele feit of de huidige resterende 16 Leo2's weer aan de sterkte worden toegevoegd met de intentie om (op termijn) uit te breiden.

Stel dat gaat definitief gebeuren maar het aantal blijft bij 16 exemplaren en ook een eventuele vervanging is slechts 1 op 1 dan voorspel ik geen NL participatie in de ontwikkeling, worden het er 60+ dan heb je misschien/wellicht een ander verhaal.

Er moet nog aardig wat water door de rijn ....

Ros

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 04/01/2015 | 16:35 uur
Dat is idd de grote vraag, wordt het een puur Duits kwaliteitsproduct en een waardig opvolger van de Leo2 dan wordt het vast (als aanname) een product in de lijn van zijn voorganger, een van de beste- of de beste MBT ter wereld.

De Duitse kennis en kunde op dit gebied is bekend dus die garantie is er. Zelfs zonder hulp vanuit Nederland  :angel:

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Elzenga op 04/01/2015 | 16:13 uur
Ik ben er dan ook niet op tegen. Maar geen JSF-verhaal weer..en wat mij betreft dus zoveel mogelijk standaardisatie. Ik ben benieuwd of de Fransen en Duitsers hier tot een gemeenschappelijk ontwerp/product komen. Of dat 1 land de tank ontwikkelt en de andere hem vervolgens aankopen. Genoeg mogelijkheden, genoeg lessen uit het verleden... nu de visie en politieke moed nog in Den Haag en elders.

Dat is idd de grote vraag, wordt het een puur Duits kwaliteitsproduct en een waardig opvolger van de Leo2 dan wordt het vast (als aanname) een product in de lijn van zijn voorganger, een van de beste- of de beste MBT ter wereld.

Wordt het een Europees compromis verhaal zonder één hoofdaannemer, dan laat deze nog vast wat langer op zich wachten.

Elzenga

Citaat van: Huzaar1 op 04/01/2015 | 03:41 uur
Het levert ons ook een heleboel op, dat dat niet altijd op NU.NL wordt gezet betekent niet dat we daar niets van opnemen.
Bij de Leopard2a6M deed o.a TNO en nog wat technische universiteiten het onderzoek en simulaties naar bijvoorbeeld stress en ballistiek uitwerkingen van pantser en haar uitwerking. Ik denk dat het hele probleem is dat leden van dit forum meteen aannames gaan maken en doen alsof ik naar voren breng dat Nederland naast KMW aan de tekentafel staat. Leden met tunnelvisie en overtuigt zijn van hun eigen gelijk.
Als Nederland dit doet, levert dit blijkbaar wat op. Je moet mij niet vragen waarom dit gebeurt, maar ik weet wel dat dit is gebeurd en dat dit een enorm goede samenwerking was. Dit heeft zich voortgezet op de Fennek en Boxer, en stamde al af van de PRTL en daarna Cheetah.
Het vond haar oorsprong in volledige deelname in het MBT-70 project, waarneming bij de leopard1 en deelname bij de Leopard2.
Er is zoveel te winnen voor beide zijden zonder dat dit meteen betekent dat je mee dient te beslissen.
Ik ben er dan ook niet op tegen. Maar geen JSF-verhaal weer..en wat mij betreft dus zoveel mogelijk standaardisatie. Ik ben benieuwd of de Fransen en Duitsers hier tot een gemeenschappelijk ontwerp/product komen. Of dat 1 land de tank ontwikkelt en de andere hem vervolgens aankopen. Genoeg mogelijkheden, genoeg lessen uit het verleden... nu de visie en politieke moed nog in Den Haag en elders.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Russian Invasion Of Ukraine Spurs New German Tank Design (Leopard III)

Filling a Fulda Gap in future defenses

By Kelsey D. Atherton / January, 2-2015

Germany's parliament just submitted a budget request to develop a new tank. Nestled inside the budget committee report is the call for a Leopard III development program, to create a new "Kampfpanzer" or battle tank. Spotted at Defence Blog, the proposal to develop a new tank program as part of medium-term military planning is a sign that all's not quiet in Europe.

It is impossible to see German tank developments without hearing the echoes of history. While Great Britain invented the tank, between the World Wars Germany was the first country to really seize on the revolutionary potential that the armor offered a military. Germany's rapid advances in the early days of World War II were spearheaded by aggressive tanks, and it took the Allies years to drive them back from positions they conquered in months. But at the Battle of Kursk in 1943, Germany found their more advanced tanks ground down by Soviet defenses and defeated by a Russian armored counter-attack.

In the Cold War, NATO expected a Soviet land invasion of Western Europe to start with Western Germany, and then come through a pair of narrow, lowland corridors known as the "Fulda Gap." The CIA also estimated that tanks deployed by Russia and its Soviet allies in Central Europe outnumbered NATO tanks by almost 3-to-1. Fortunately, the modern world is much different than that of 1945 through 1989, thanks to the fall of Soviet Russia and the reunification of a Germany that had been divided into two opposing halves expected to annihilate each other in a new World War.

The end of the Cold War didn't necessarily mean the end of war between big countries, and Russia's invasion of neighboring Ukraine undermines the notion that a quiet Europe is forever free from war. And modern warfare means tanks. Germany recently bolstered their current arsenal of tanks by buying and upgrading 20 Leopard 2A7 tanks acquired from the Netherlands, though originally from Canada.

Upgrading old tanks is fairly routine and accounts for the dangers of the present. Developing a new advanced tank, instead, is a bet on the future. In August, German company Krauss-Maffei Wegmann (KMW), makers of the current versions of the Leopard tank, merged with French defense company Nexter. Speaking to the merger, KMW CEO mentioned the idea of a Leopard 3 tank, noting that France has a strategic perspective that stretches decades into the future. In October, when the budget committee of Germany's parliament put together their draft of a 2015 spending bill, the proposal to develop a new tank was quietly noted, and then debated in an independent German armed forces journal.

There are few details at present about what, exactly, the Leopard 3 program will entail, and what improvements it will have over previous generations of tank design. As Russia's currency crumbles and the war in Ukraine drags on inconclusively, the urgency behind the new request for a tank may fade.

But it's hard to predict future conflicts from decades away. By developing a new tank, Germany gives itself a tool to help face them.

http://www.popsci.com/russian-invasion-ukraine-spurs-new-german-tank-design-0

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ros op 04/01/2015 | 15:48 uur
Goed plan. Het gaat tenslotte over de volgende generatie Duitse tanks en niet over de keuze van Nederland om te stoppen met tanks.

Exact en dat nog los van de vraag of NL ooit weer eigen MBT zal bezitten.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Misschien is het handiger om een nieuw topic Leopard 3 te openen.

Harald

Bij gebruik van elektriciteit/stroom voor het draaien van de koepel/toren heeft als voordeel dat dat stil gebeurd, dus dat kan zonder gebruik van de dieselmotor. Met hydraulische aandrijving, op oliedruk, moet altijd de dieselmotor draaien om de druk in de leidingen op niveau te houden.

Maar is de koepel ook nog handbediend te draaien ?

Mourning

Citaat van: Huzaar1 op 04/01/2015 | 03:15 uur
Als ieder forumlid dit zou doen zou het een stuk eerlijkere discussies leveren in plaats van dat geluchtfiets overal. Plaatst alles in een heel wat duidelijker perspectief en houd zaken eerlijker als je gewoon zegt dat je het niet weet als je het niet weet.

+ oneindig!
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Nikehercules

Citaat van: Enforcer op 04/01/2015 | 13:30 uur
Is elektrisch dan krachtig genoeg?

Over de implementatie in tanks weet ik niets.

Maar in algemene zin, zeker. Dit principe wordt ook gebruikt in locomotieven en schepen. Het grote voordeel is dat een elektromotor zijn maximale koppel beschikbaar heeft over het hele toerenbereik (vanaf 0 rpm)

Citaat van: Enforcer op 04/01/2015 | 13:30 uur
Of wordt dat dan gebruikt om stationair stil te draaien? Is wel extra ruimte voor accu's nodig dan.

Een elektromotor kent geen stationair ;)

Accu's zijn optioneel. Onder tactische omstandigheden is dit misschien wel interessant. Maar een directe koppeling tussen de diesel(generator) en de elektromotor is een veel toegepast principe.

Laten we het antwoord van Huzaar1 afwachten.


A.J.

Citaat van: Enforcer op 04/01/2015 | 13:30 uur
Is elektrisch dan krachtig genoeg? Of wordt dat dan gebruikt om stationair stil te draaien? Is wel extra ruimte voor accu's nodig dan.

Stationair stil draaien (elektrisch ipv hydraulisch) was bij de A5 al ingebouwd.

Master Mack

Krant in Celle 02.01.2015
Bergen bekommt Panzerbataillon mit 700 Soldaten

Die Entscheidung für Bergen ist gefallen. Wie der CDU-Bundestagsabgeordnete Henning Otte am Freitag berichtete, wird in der Kaserne Bergen-Hohne unmittelbar nach dem Abzug der britischen Streitkräfte ein Panzerbataillon mit 700 Soldaten aufgestellt. Es werden drei Kampfkompanien mit 44 Kampfpanzern vom Typ Leopard 2 und eine Stabs- und Versorgungskompanie stationiert. Das Bataillon wird der 1. Panzerdivision zugeordnet.
Die Entscheidung in Bergen ein Panzerbataillon aufzustellen, soll unabhängig von einer möglichen Integration einer Einheit des Niederländischen Heers erfolgen. Im Gespräch ist weiterhin, dass von dort 16 Kampfpanzer in die neue Einheit integriert werden. ,,Wir halten an dem Ziel fest, die niederländischen Anteile und entsprechendes Personal zu integrieren. Eine endgültige Entscheidung des niederländischen Parlamentes steht noch aus", so Otte. Gespräche mit der Botschafterin, dem Inspekteur und Mitgliedern des Verteidigungsausschusses der Niederlande stimmten ihn aber zuversichtlich, dass dies gelingen sollte.

Otte rechnet mit einer Entscheidung dort in diesem Jahr. ,,Wir werden aber keinen Druck aufbauen", so der CDU-Politiker.

Enforcer

Citaat van: Nikehercules op 04/01/2015 | 13:21 uur
Daarnaast zie ik weinig voordelen, ik denk dat Huzaar1 op Diesel/electrisch doelt.

Is elektrisch dan krachtig genoeg? Of wordt dat dan gebruikt om stationair stil te draaien? Is wel extra ruimte voor accu's nodig dan.

A.J.

Ja, diesel/ elektrisch.