Leopard 3

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 02/01/2015 | 20:12 uur

Elzenga

Citaat van: Huzaar1 op 03/01/2015 | 19:08 uur
De leopard3 is wel een compleet nieuw product.
De ontwikkeling van Leopard2 werd ook Nederland gevraagd deel te nemen, dat was ook zo met de Boxer, en dat was ook met de Fennek en het is helemaal logisch dat dit ook voor de Leopard3 gaat zijn. Waarom en hoe kan ik niet antwoorden, blijkbaar beter voor beide partijen.
Ik kan me goed voorstellen dat we in heel veel terreinen simpelweg verder zijn, dat hoeft ook niet perse het produceren van een fysiek object te zijn, het is maar net wat KMW wil. Ik begrijp je probleem niet.
Deelname vind ik ook prima...zolang het ons echt wat oplevert...en het standaardisatie en interoperabiliteit in EU of NAVO verband niet in de weg zit. Ik zie de laatste tijd weer veel "eigen projectjes"...beetje troetelkindjes van dit Kabinet...Hartstikke leuk..maar zo krijgen we niet de gewenste grote Europese R&D budgetten en productielijnen...

A.J.

#15
Citaat van: Ros op 03/01/2015 | 15:33 uur
Ik snap het echt wel en er komt een hoeveelheid werk bij kijken. Wat ik niet niet kan begrijpen is dat wij schijnbaar geen vertrouwen hebben in de Duitse fabrikant en de Duitse defensieorganisatie. Wil je dan eigenlijk zeggen dat de Nederlandse Leopard een andere uitvoering is dan de Duitse ?

Kan er niet bij dat je zo veel geld wil uitgeven om straks (misschien) iets te mogen kopen.

En wat je allemaal noemt kunnen de Duitsers niet ? De Leopard 3 is geen nieuwe product dat nog uitgevonden moet worden. Het is m.i. voortborduren op een eerder model dat al aan de hoogste eisen en normen voldeed. Je gaat niet aan de bakker vertellen hoe je een brood moet bakken. Als deze iets anders wil gaan bakken om meer geld te verdienen gaat hij echt wel eerst de markt verkennen om te checken of er wel een markt voor is.

Ik snap je insteek volledig maar wij leven, denk ik, in twee verschillende werelden. Ik werk voor een bedrijf dat producten ontwikkeld en verkoopt. Wij hebben de kennis en ervaring in huis om te weten wat de markt nodig heeft en bereid is om voor te betalen. Wij ontwikkelen geen grondstoffen of halfabrikaten, laat staan dat wij mee betalen aan de ontwikkeling die onze leveranciers moeten doen om aan ons te kunnen (blijven) leveren. Zo zit KWS ook in elkaar als ik mij niet vergis.

Je noemde de geldkraan die open ging voor de ontwikkeling van de F-35. Dit heeft m.i. niets te maken met de ontwikkeling van het toestel. Naar mijn mening mogen wij alleen dokken en de mond verder dicht houden. Dit was een gigantische politieke ketser, niets meer en niets minder. Dat zullen wij straks wel merken.


De PRTL/ Gepard/ Cheeta was ook een samenwerking tussen NLD en DLD. Waarbij NLD uiteindelijk gekozen heeft voor de HSA radar (X en Ka band) en DLD voor die van Siemens (S en Ku band).

Toevoeging: Nederland en Duitsland verschilden van mening mbt de te gebruiken radars, dat die van ons uiteindelijk vele malen beter was (zeker op EW gebied vanwege vooral het gebruik van de Ka band) is misschien iets wat de Duitsers ook liever anders gezien hadden. Van wat ik ervan weet is dat Siemens toen nog niet in staat was om een Ka radar te bouwen en HSA wel.

Dit soort dingen kun je voor zijn door samen de boel te ontwikkelen en zo ook een deel eigen inbreng in het systeem te krijgen ipv alles te moeten slikken van dingen die je achteraf toch anders had willen zien.

A.J.

Citaat van: Ros op 03/01/2015 | 15:45 uur
Ja........."mogelijke integratie" en "nog afhankelijk van politieke besluitvorming in 2015 ".

Ik zou nog even wachten met de slingers ophangen en de ballonnen vol te hijgen  :cute-smile: Onze wijze leiders hebben eerst nog wat andere en dikkere problemen op te lossen.

De kranten weten ook niet alles. Laten we het er maar op houden dat er bewust een hoop onder de pet gehouden wordt.

Huzaar1

Citaat van: Ros op 03/01/2015 | 15:33 uur
Ik snap het echt wel en er komt een hoeveelheid werk bij kijken. Wat ik niet niet kan begrijpen is dat wij schijnbaar geen vertrouwen hebben in de Duitse fabrikant en de Duitse defensieorganisatie. Wil je dan eigenlijk zeggen dat de Nederlandse Leopard een andere uitvoering is dan de Duitse ?

Kan er niet bij dat je zo veel geld wil uitgeven om straks (misschien) iets te mogen kopen.

En wat je allemaal noemt kunnen de Duitsers niet ? De Leopard 3 is geen nieuwe product dat nog uitgevonden moet worden. Het is m.i. voortborduren op een eerder model dat al aan de hoogste eisen en normen voldeed. Je gaat niet aan de bakker vertellen hoe je een brood moet bakken. Als deze iets anders wil gaan bakken om meer geld te verdienen gaat hij echt wel eerst de markt verkennen om te checken of er wel een markt voor is.

Ik snap je insteek volledig maar wij leven, denk ik, in twee verschillende werelden. Ik werk voor een bedrijf dat producten ontwikkeld en verkoopt. Wij hebben de kennis en ervaring in huis om te weten wat de markt nodig heeft en bereid is om voor te betalen. Wij ontwikkelen geen grondstoffen of halfabrikaten, laat staan dat wij mee betalen aan de ontwikkeling die onze leveranciers moeten doen om aan ons te kunnen (blijven) leveren. Zo zit KWS ook in elkaar als ik mij niet vergis.

Je noemde de geldkraan die open ging voor de ontwikkeling van de F-35. Dit heeft m.i. niets te maken met de ontwikkeling van het toestel. Naar mijn mening mogen wij alleen dokken en de mond verder dicht houden. Dit was een gigantische politieke ketser, niets meer en niets minder. Dat zullen wij straks wel merken.


De leopard3 is wel een compleet nieuw product.
De ontwikkeling van Leopard2 werd ook Nederland gevraagd deel te nemen, dat was ook zo met de Boxer, en dat was ook met de Fennek en het is helemaal logisch dat dit ook voor de Leopard3 gaat zijn. Waarom en hoe kan ik niet antwoorden, blijkbaar beter voor beide partijen.
Ik kan me goed voorstellen dat we in heel veel terreinen simpelweg verder zijn, dat hoeft ook niet perse het produceren van een fysiek object te zijn, het is maar net wat KMW wil. Ik begrijp je probleem niet.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Ros

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 03/01/2015 | 15:32 uur
Bergen bekommt Panzerbataillon mit 700 Soldaten

In het Duits maar interessant vanwege het Nederlandse aandeel.

http://www.cellesche-zeitung.de/S3648511/Bergen%20bekommt%20das%20Panzerbataillon

Ja........."mogelijke integratie" en "nog afhankelijk van politieke besluitvorming in 2015 ".

Ik zou nog even wachten met de slingers ophangen en de ballonnen vol te hijgen  :cute-smile: Onze wijze leiders hebben eerst nog wat andere en dikkere problemen op te lossen.

Ros

Citaat van: Huzaar1 op 03/01/2015 | 13:23 uur
Oke, je snapt dus gewoon niet wat voor en hoeveel werk erbij komt kijken.
Zeg dat dan gewoon.

Ik snap het echt wel en er komt een hoeveelheid werk bij kijken. Wat ik niet niet kan begrijpen is dat wij schijnbaar geen vertrouwen hebben in de Duitse fabrikant en de Duitse defensieorganisatie. Wil je dan eigenlijk zeggen dat de Nederlandse Leopard een andere uitvoering is dan de Duitse ?

Citaat
Ook met honderdvijftigmiljoen euro kun je een enorme bijdrage leveren.

Kan er niet bij dat je zo veel geld wil uitgeven om straks (misschien) iets te mogen kopen.

Citaat
Bij de Leopard2 zaten we in het project, tijdens de KWS updates van bv de Leo2a6M zaten we in het ontwikkelingsproject en berekenden we onder andere stressmodellen en penetratie en pantser simulaties. Etc

En wat je allemaal noemt kunnen de Duitsers niet ? De Leopard 3 is geen nieuwe product dat nog uitgevonden moet worden. Het is m.i. voortborduren op een eerder model dat al aan de hoogste eisen en normen voldeed. Je gaat niet aan de bakker vertellen hoe je een brood moet bakken. Als deze iets anders wil gaan bakken om meer geld te verdienen gaat hij echt wel eerst de markt verkennen om te checken of er wel een markt voor is.

Ik snap je insteek volledig maar wij leven, denk ik, in twee verschillende werelden. Ik werk voor een bedrijf dat producten ontwikkeld en verkoopt. Wij hebben de kennis en ervaring in huis om te weten wat de markt nodig heeft en bereid is om voor te betalen. Wij ontwikkelen geen grondstoffen of halfabrikaten, laat staan dat wij mee betalen aan de ontwikkeling die onze leveranciers moeten doen om aan ons te kunnen (blijven) leveren. Zo zit KWS ook in elkaar als ik mij niet vergis.

Je noemde de geldkraan die open ging voor de ontwikkeling van de F-35. Dit heeft m.i. niets te maken met de ontwikkeling van het toestel. Naar mijn mening mogen wij alleen dokken en de mond verder dicht houden. Dit was een gigantische politieke ketser, niets meer en niets minder. Dat zullen wij straks wel merken.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Bergen bekommt Panzerbataillon mit 700 Soldaten

In het Duits maar interessant vanwege het Nederlandse aandeel.

http://www.cellesche-zeitung.de/S3648511/Bergen%20bekommt%20das%20Panzerbataillon

Huzaar1

Citaat van: Ros op 03/01/2015 | 13:18 uur
Laat dat fijn aan de Duitsers over omdat zij weten hoe je tanks moet maken en wat er bij komt kijken. Mee denken is mee betalen en daar hebben wij  de centen niet voor.

Oke, je snapt dus gewoon niet wat voor en hoeveel werk erbij komt kijken.
Zeg dat dan gewoon.
Ook met honderdvijftigmiljoen euro kun je een enorme bijdrage leveren.
Tijdens alle jaren met rotbudgetten hebben we meer uitgegeven aan de ontwikkeling van een straaljager, meerdere pantservoertuigen, artillerie, verkenningsvoertuigen en pio schoppen.

Bij de Leopard2 zaten we in het project, tijdens de KWS updates van bv de Leo2a6M zaten we in het ontwikkelingsproject en berekenden we onder andere stressmodellen en penetratie en pantser simulaties. Etc. Een tank bestaat uit meer dan een toren en een onderstel met rupsbanden.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Ros

Citaat van: Huzaar1 op 02/01/2015 | 23:54 uur
Je begrijpt denk ik niet op hoeveel en wat voor terreinen er aandacht moet worden besteed.

Laat dat fijn aan de Duitsers over omdat zij weten hoe je tanks moet maken en wat er bij komt kijken. Mee denken is mee betalen en daar hebben wij  de centen niet voor.

Huzaar1

Duurt wel 15 jaar voordat zoiets van de plank te koop is en je een goed product voor handen hebt, geen dag te vroeg dus.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

dudge

Leo3, mooie ontwikkeling. Nodig ook, nog genoeg tanks in Europa, maar veel zijn niet van een generatie waarmee je de strijd nog in wilt. Een nieuwe Leopard komt op een goed moment. Hopen dat het momentum vast gehouden kan worden.

Huzaar1

Citaat van: Ros op 02/01/2015 | 21:54 uur
Waarom ? Je weet dat wat er uit Duitse handen komt op dit gebied gewoon goed is. Het beetje budget dat Nederland nu heeft kan je beter inzetten om  
de huidige problemen binnen de krijgsmacht aan te pakken. Ik verwacht ook niet dat de Nederlandse regering van nu en straks gaat mee ontwikkelen aan een wapensysteem dat maar kort geleden overboord is gekieperd.

PS je vraagt toch ook niet aan trouwe  BMW of Opel rijders of zij mee willen betalen aan de ontwikkeling van de nieuwe modellen van de genoemde merken  8)

Omdat we een enorm goede inbreng hebben en de resultaten daarvan ook voor ons zelf bruikbaar zijn.
Je begrijpt denk ik niet op hoeveel en wat voor terreinen er aandacht moet worden besteed.
Bij de Leopard2 hebben we dit ook gedaan en ging erg goed, zo hou je ook heel veel informatie uit 1e hand in eigen huis en die is Nederlands gekleurd.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ros op 02/01/2015 | 21:54 uur
Waarom ? Je weet dat wat er uit Duitse handen komt op dit gebied gewoon goed is. Het beetje budget dat Nederland nu heeft kan je beter inzetten om  
de huidige problemen binnen de krijgsmacht aan te pakken. Ik verwacht ook niet dat de Nederlandse regering van nu en straks gaat mee ontwikkelen aan een wapensysteem dat maar kort geleden overboord is gekieperd.

PS je vraagt toch ook niet aan trouwe  BMW of Opel rijders of zij mee willen betalen aan de ontwikkeling van de nieuwe modellen van de genoemde merken  8)

Volgens mij is het doelstelling en beleid (m.u.v. marine schepen en cewaco systemen) om van de plank te kopen.

Ros

#3
Citaat van: Huzaar1 op 02/01/2015 | 20:49 uur
Inderdaad, net als bij de Leopard2 volledig deelnemen aan ontwikkeling.

Waarom ? Je weet dat wat er uit Duitse handen komt op dit gebied gewoon goed is. Het beetje budget dat Nederland nu heeft kan je beter inzetten om  
de huidige problemen binnen de krijgsmacht aan te pakken. Ik verwacht ook niet dat de Nederlandse regering van nu en straks gaat mee ontwikkelen aan een wapensysteem dat maar kort geleden overboord is gekieperd.

PS je vraagt toch ook niet aan trouwe  BMW of Opel rijders of zij mee willen betalen aan de ontwikkeling van de nieuwe modellen van de genoemde merken  8)

Huzaar1

Inderdaad, net als bij de Leopard2 volledig deelnemen aan ontwikkeling.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"