Leopard 3

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 02/01/2015 | 20:12 uur

Master Mack

Maar de KF51 gebruikt het Leopard 2 onderstel als basis dus dan moet dat toch niet een heel groot probleem geven om hem in de Nederlandse Leo2 familie te integreren.

Huzaar1

Citaat van: Benji87 op 28/11/2023 | 19:42 uurEr zijn concrete plannen voor productie en afname in Hongarije. Zou binnen nu en 4 maanden opgestart moeten worden.

Check. Dat is dus niet genoeg. Enkel als DLD de KF51 in Bundeswehr integreert zal dit voor NLD een optie zijn. Maar dan nog is dit een brug te ver voor ons doordat we doordrenkt zijn met de Leopard2.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Benji87

Citaat van: Huzaar1 op 28/11/2023 | 08:47 uurAls je puur op specs af zou gaan, ja dan zou de KF het hoogste scoren. Maar aangezien we de leopard2 al hebben en instandhouden is het veel makkelijker en goedkoper ook een leopard2 MBT te nemen. Maar ik weet ook niet precies wat de kosten zouden zijn.. en of de KF51 uberhaubt geproduceerd wordt.

Er zijn concrete plannen voor productie en afname in Hongarije. Zou binnen nu en 4 maanden opgestart moeten worden.

Master Mack

Citaat van: Huzaar1 op 28/11/2023 | 08:47 uurAls je puur op specs af zou gaan, ja dan zou de KF het hoogste scoren. Maar aangezien we de leopard2 al hebben en instandhouden is het veel makkelijker en goedkoper ook een leopard2 MBT te nemen. Maar ik weet ook niet precies wat de kosten zouden zijn.. en of de KF51 uberhaubt geproduceerd wordt.
Helder tanks.. thanks

Huzaar1

Citaat van: Master Mack op 28/11/2023 | 08:25 uurDus als wij onafhankelijk voor de beste keuze zouden gaan dan wordt het de KF51. Brengt dit nog ernstige logistieke problemen mee Huzaar1 of is dit te overzien.?
Als je puur op specs af zou gaan, ja dan zou de KF het hoogste scoren. Maar aangezien we de leopard2 al hebben en instandhouden is het veel makkelijker en goedkoper ook een leopard2 MBT te nemen. Maar ik weet ook niet precies wat de kosten zouden zijn.. en of de KF51 uberhaubt geproduceerd wordt.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Master Mack

Dus als wij onafhankelijk voor de beste keuze zouden gaan dan wordt het de KF51. Brengt dit nog ernstige logistieke problemen mee Huzaar1 of is dit te overzien.?

Huzaar1

Citaat van: Master Mack op 27/11/2023 | 23:23 uurDuitsers, Noren en ik geloof Litouwen bestellen de Leopard 2A8 en dan zou hij voor ons niet goed genoeg zijn. Lijkt me sterk. En de Leopard 3 is er niet eerder als 2040/45. Dus kan je er zeker nog 30 jaar mee doen. Of KF51 PANTHER aanschaffen en gewoon een eigen koers varen. Toch Leo 2 onderstel.
De Leopard2A8 is natuurlijk voor nu, in de hedendaagse doctrine, goedgenoeg. Maar ik voorzie wel een nieuwe rol voor de tank, gewild en ongewild. In de oude situatie, die van mij bijv. en dan op de L2A6 en de CV90 ben je eigelijk zo blind als het maar zijn kan. Nja, de CV90 iets minder dan. Veel camera´s. Maar dat apparaat heeft sensoren nodig en NLOS ATGM´s. De KF51 is n.m.m. iets meer vooruitstrevend door met name de focus op vuurkracht en sensoren. Ik begrijp de situatie in DLD een beetje en snap ook wel dat we zitten ´opgezadeld´ met KMW, waar RM veel actiever is geworden en enrom is gegroeid. Er is daar strijd gaande en daardoor is het aanbod beperkt.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Master Mack

Duitsers, Noren en ik geloof Litouwen bestellen de Leopard 2A8 en dan zou hij voor ons niet goed genoeg zijn. Lijkt me sterk. En de Leopard 3 is er niet eerder als 2040/45. Dus kan je er zeker nog 30 jaar mee doen. Of KF51 PANTHER aanschaffen en gewoon een eigen koers varen. Toch Leo 2 onderstel.

Huzaar1

Citaat van: Thomasen op 27/11/2023 | 17:46 uurEn toch rijden we ook gewoon met T55, Leopard 1, M60 etc rond.
appels.en peren. CLAS heeft niks aan dat soort materieel. Wel als we een relevante tank eenheid zouden hebben en die T-55's/M60's een reserve zouden zijn.
CitaatIk bedoel, het zal geen top model zijn, maar je kunt ook niet eeuwig wachten.
we hebben een toekomstbestendig platform nodig en n.m.m voldoet de Leopard2 niet aan hedendaagse noden.
CitaatWat als we in 2025 oorlog hebben met Rusland/China, dan is wachten op iets dat begin jaren 30 komt echt te lang.
Bewapening mag daar best een midden pad in zoeken. Zeker omdat we ook helemaal niet weten wat over 20 jaar wel echt top is. Sommige van die technologie bestaat misschien nog niet.
die wat alsen maakt dit niet makkelijker. Juist alleen maar ingewikkelder.

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Huzaar1

Je besteld niet zomaar iets, zonder doel, zonder plan. Daar kost het allemaal veel te veel geld voor.

Leopard2A8 is prima voor nu. Maar niet over 20 jaar. Te veel consessies om hem relevant te houden i.m.o.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

#1011
Citaat van: Thomasen op 27/11/2023 | 12:46 uurWaarom zou je zolang wachten als de wereld nu in brand staat?
Tja, helaas is het niet Bol.com .. vandaag voor 22 uur besteld, morgen in huis.
Voordat de A8 geleverd kan worden is het dacht ik gelezen te hebben, ook 2026/27.

Huzaar1

Door bos zie ik de leo2 bomen niet meer. Er lopen nu zo enorm veel initiatieven en projecten dat ik niet weet welke boven komen drijven. Onder het oppervlak wordt er veel gegund, gemisgund en gebeurt het meeste wat invloed heeft op toekomst en potentieel van een project.

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

Citaat van: Huzaar1 op 27/11/2023 | 11:29 uurEr moet een automatische lader in, de lader vervangen door een drone&sensor operator. Er moeten een aantal drones bij en een focus op het kunnen afvuren van NLOS ATGM. Een sensor mast moet erop. De munitie opslag moet anders, de motor moet worden vernieuwd en verbeterd en als het allemaal iets kleiner zou kunnen zou dat een heel goed idee zijn.

Ik zou als NLD het fijn vinden als we een 40 tot 50 tal Leopard2A8's afnemen. Veel fijner vind ik de Rheinmetall variant. Maar die geniet nooit de ondersteuning van een KMW apparaat.

Hierin kan ik me wel vinden, daarom (mijn gedachte) instappen in AX ontwikkeling samen met bijvoorbeeld Zweden en met KMW, Rheinmetall. 
Heel kort door de bocht een Leopard 2 onderstel met nieuwe kleine motor en transmissie,  Electric aandrijving voor no-noise/stealth modus en toren KF51.

De Duitse politiek zou zich meer moeten inspannen voor samenwerking tussen KMW en Rheinmetall.   

Harald

Citaat van: Huzaar1 op 27/11/2023 | 11:29 uurHou dit uit het leopard3 topic
Ik denk dat zo-wie-zo misschien beter is om de topic naam te wijzigen, bijvoorbeeld Internationale MBT ontwikkelingen

Omdat hier door elkaar posting zijn gemaakt van ontwikkelingen mbt Leopard 2A, Abrams met en zonder X, Koraanse K2 en ook de KNDS (KMW+NEXTER) EMBT/MGCS program en ook zaken gerelateerd aan MBT.

maar goed zomaar een idee..  ;)

Huzaar1

#1007
Hou dit uit het leopard3 topic. Dit is een doorontwikkeling van de leopard2. En dat apparaat heeft geen toekomst meer. Een CV90 is even dodelijk en heeft inmiddels betere optiek en waarnemingsmiddelen.

Er moet een automatische lader in, de lader vervangen door een drone&sensor operator. Er moeten een aantal drones bij en een focus op het kunnen afvuren van NLOS ATGM. Een sensor mast moet erop. De munitie opslag moet anders, de motor moet worden vernieuwd en verbeterd en als het allemaal iets kleiner zou kunnen zou dat een heel goed idee zijn.

Ik zou als NLD het fijn vinden als we een 40 tot 50 tal Leopard2A8's afnemen. Veel fijner vind ik de Rheinmetall variant. Maar die geniet nooit de ondersteuning van een KMW apparaat. En die wil je wel als tank gebruiker, echter is vwmb de Leopard2 echt ten einde. Ontwerp is bijna 50 jaar oud komaan.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"