United Kingdom could procure Japan's Kawasaki P-1 Maritime Patrol Aircraft

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 07/01/2015 | 19:15 uur

andré herc

Den Haag stop met afbreken van NL Defensie, en investeer in een eigen C-17.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: andré herc op 07/07/2015 | 21:45 uur
Als die Japanners begrijpen wie Jeanine Hennis-Plasschaert is ;D
kunnen ze net zo goed na Fairford even doorvliegen naar Nederland  8)

8) André we maken jou tijdelijk ambassadeur.

andré herc

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 07/07/2015 | 21:34 uur
:angel: Vraag een offerte aan (ook van de P8), ik heb nog wel een adres waar je deze naar toe kan sturen.
Als die Japanners begrijpen wie Jeanine Hennis-Plasschaert is ;D
kunnen ze net zo goed na Fairford even doorvliegen naar Nederland  8)
Den Haag stop met afbreken van NL Defensie, en investeer in een eigen C-17.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: andré herc op 07/07/2015 | 21:10 uur
Als alles goed gaat ga ik hem volgende week van dichtbij bekijken ;)

:angel: Vraag een offerte aan (ook van de P8), ik heb nog wel een adres waar je deze naar toe kan sturen.

Lex

Citaat van: andré herc op 07/07/2015 | 21:10 uur
Als alles goed gaat ga ik hem volgende week van dichtbij bekijken ;)
Veel plezier in Fairford.  ;D

andré herc

Citaat van: Harald op 07/07/2015 | 14:42 uur
Kawasaki P-1 patrols  UK market   (wel opvallend dat ze er 2 sturen helemaal vanuit Japan)

The Japanese Navy is sending two Kawasaki P-1 maritime patrol aircraft to the UK for participation in the Royal International Air Tattoo (RIAT) next week. It marks the international airshow debut for the type, that first flew on 28 September 2007.

RIAT announced the Japanese participation on Tuesday 7 July, saying one P-1 will be a static display, with the second one in the flying display. Last year, the Japanese Air Force sent a Boeing KC-767 tanker aircraft to the airshow at Fairford.

In the recent past, the P-1 was mentioned more then once as a contender for a future maritime patrol aircraft for the UK. The decision to dispose of the Nimrod patrol aircraft in 2011 sparked a lot of criticism. Another very likely contender is the Boeing P-8A Poseidon.

http://airheadsfly.com/2015/07/07/kawasaki-p-1-patrols-uk-market/
Als alles goed gaat ga ik hem volgende week van dichtbij bekijken ;)
Den Haag stop met afbreken van NL Defensie, en investeer in een eigen C-17.

Harald

Kawasaki P-1 patrols  UK market   (wel opvallend dat ze er 2 sturen helemaal vanuit Japan)

The Japanese Navy is sending two Kawasaki P-1 maritime patrol aircraft to the UK for participation in the Royal International Air Tattoo (RIAT) next week. It marks the international airshow debut for the type, that first flew on 28 September 2007.

RIAT announced the Japanese participation on Tuesday 7 July, saying one P-1 will be a static display, with the second one in the flying display. Last year, the Japanese Air Force sent a Boeing KC-767 tanker aircraft to the airshow at Fairford.

In the recent past, the P-1 was mentioned more then once as a contender for a future maritime patrol aircraft for the UK. The decision to dispose of the Nimrod patrol aircraft in 2011 sparked a lot of criticism. Another very likely contender is the Boeing P-8A Poseidon.

http://airheadsfly.com/2015/07/07/kawasaki-p-1-patrols-uk-market/

Harald

Meet the ELI-3360 Maritime Patrol Aircraft

For the second time an well-known aircraft manufacturer chooses a Bombardier jet as its next-generation Maritime Patrol Aircraft and Surveilllance platform. After Boeing using the Challenger 604 for its MSA design, on 9 February Israel Aerospace Industries (IAI) introduces its concept based on a modified Bombardier Global 5000 jet.

The ELI-3360 Maritime Patrol Aircraft (MPA) – as IAI calls its newest combination, incorporates the ELTA ELM-2022 Maritime Patrol Radar, an electro-optical sensor, the ELL-8385 ESM/ELINT system, and a comprehensive communications suite comprising radios, broadband SATCOM and data-links as well as advanced Electronic Warfare and self-protection Suite.

The integrated multi-mission Command & Control Suite includes multi-purpose operator workstations and a weapon and stores management system which controls the under-wing weapons that may include torpedoes, anti-ship missiles and anti-submarine missiles, or stuff to be used in search and rescue operations.

In the past IAI has been using mainly Gulfstreams for special mission aircraft. No word yet of when the first real IAI / Bombardier ELI-3360 MPA will fly. The Boeing MSA competitor – dubbed Poseidon 'Lite' by Airheadsfly.com – is already up and running.

http://airheadsfly.com/2015/02/10/meet-the-eli-3360-maritime-patrol-aircraft/



algemene info :
http://www.iai.co.il/sip_storage/FILES/1/38651.pdf
http://www.iai.co.il/2013/32981-46349-en/MediaRoom_News.aspx
http://defense-update.com/20150209_elta_g5000_mpa.html#.VNoHS2d0y70



Harald

American Orion is the new "Nimrod", are there any alternatives?

British aviation enthousiasts already mentioned it earlier this week through the social media channels, and now it has been officially confirmed by a UK MoD official. The United States Navy currently flies operational missions with at least one of its Lockheed P-3C Orion maritime patrol aircraft (MPA) out of RAF Lossiemouth in Scotland.

Thereby the American plane is now more or less the new "Nimrod", with the British armed forces lacking sufficient anti-submarine capabilities since the retirement of the last of the 35 Hawker Siddeley / BAe Systems Nimrod MR2s at nearby RAF Kinloss on 31 March 2010. The planned introduction of the Nimrod MR4 was scrapped due to budgetary reasons.

In November the lack of underwater detection capabilities came into an alarming light, when London had to ask three fellow NATO nations to help search for a suspected submarine off the coast of western Scotland – a month after Sweden was searching for its "Red October". Already then the US Navy dispatched a pair of its P-3Cs, supplemented by their Canadian cousin – a RCAF CP-140 Aurora – and a French Navy Dassault Atlantique 2.

The painful situation of the proud sea-going nation of Britain has no easy ick solution. With the MoD using a lot of its financial resources on the new Typhoon and Lightning II fighter jets. An incredible sum of money goes to the new flagship of the navy, aircraft carrier HMS Queen Elizabeth for which London also seems to seek American assistance.

A best quick fix for the British lack of MPAs might actually be for the Royal Navy to buy second-hand American P-3Cs from the same type that is now operating out of RAF Lossiemouth. The US Navy is slowly converting to the new Boeing P-8A Poseidon MPA, meaning many P-3 will soon be obsolete. Japan reportedly has offered its new but somewhat troubled and likely more expensive Kawasaki P-1, but insiders think there is no chance that London will go for that option.

The possible alternative is the use of a smaller airplane like the RAF's R1 Sentinel, a Bombardier Global Express business jet stuffed with battlefield surveillance and intelligence gathering hard- and software. A likely candidate would then be Boeing's Maritime Surveillance Platform, a light version of the P-8 cramped into a Bombardier Challenger 605 but adaptable to other aircraft.

For now it is the US Navy that provides the United Kingdom with a limited submarine detection and hunting force. For how long that will be is still undetermined.

http://airheadsfly.com/2015/01/10/american-orion-is-the-new-nimrod-what-are-the-alternatives/

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#31
Citaat van: Zander op 10/01/2015 | 21:27 uur
Daarom vind ik dit ook een erg interessante ontwikkeling voor onze marine. Een aanschaf samen met de Britten zou financieel en qua opleiding en onderhoud voordelen kunnen hebben.

Mee eens en een eventuele herintroductie, vanuit voortschrijdend inzicht, zou voor beide landen, startend vanaf nul, een absolute meerwaarde opleveren, dus waarom niet gezamenlijk?

Zander

Citaat van: Thomasen op 10/01/2015 | 20:57 uur
Ik zie een parallel optreden met een aantal andere topics. Jammer, want initiële post is redelijk interessant als daar nog opvolging op komt.
Als de britten MPA's aan gaan schaffen zou dat een belangrijk project zijn. Als dat een Japanse kist wordt is het nog belangrijker. Voor zowel de Britten als de Japanners.

Daarom vind ik dit ook een erg interessante ontwikkeling voor onze marine. Een aanschaf samen met de Britten zou financieel en qua opleiding en onderhoud voordelen kunnen hebben.
People are sheep

dudge

Ik zie een parallel optreden met een aantal andere topics. Jammer, want initiële post is redelijk interessant als daar nog opvolging op komt.
Als de britten MPA's aan gaan schaffen zou dat een belangrijk project zijn. Als dat een Japanse kist wordt is het nog belangrijker. Voor zowel de Britten als de Japanners.

Ace1

De Kawasaki P-1 en de Boeing P-8 Poseidon samen op een foto. Persoonlijk vindt ik de Kawasaki P-1 robuuster  eruit zien.


Ace1

Citaat van: Zander op 10/01/2015 | 11:16 uur
Nieuw toestel oude techniek erin???
Of zie ik dat verkeerd.
Ik ben misschien een beetje pessimitisch maar ik blijf van mening dat een toetel gespecialiseerd in haar taak beter is dan een all-roud toestel met wisselbare systemen.

Niet helemaal het casco van een P-3 was in inderdaad oude techniek maar niet de ASW techniek van de P-3 C dat is moderne apparatuur en ook geschikt voor upgrades.

Ace1

Citaat van: Zander op 10/01/2015 | 11:16 uur
Nieuw toestel oude techniek erin???
Of zie ik dat verkeerd.
Ik ben misschien een beetje pessimitisch maar ik blijf van mening dat een toetel gespecialiseerd in haar taak beter is dan een all-roud toestel met wisselbare systemen.

Ik ben voorstander van invoering van Sea Herc / C295 Al zijn er wel situaties waarin een P8 toch echt voordeel heeft. Het grote voordeel van een A319 of P8 is dat deze een groter zeegebied kunnen afzoeken, en een zeegebied verder van land kunnen onderzoeken in ASuW rol, (dwz, kruisvlucht/hoogte naar bepaald gebied, bijv van vlbLeeuwarden naar GIUK). Daar staat dus tegenover dat een Sea Herc /  C295 achtig toestel inderdaad veel goedkoper is, en veel beter in de ASW rol. De oppervlakte search kan tegenwoordig ook door AWACS toestellen (zoals de Wedgetail) worden uitgevoerd. Toestellen als de P8 lijken dus wel erg geschikt voor landen die een enorme EEZ, en groot defensiebudget, hebben. De meeste landen kunnen echter prima uit de voeten met een toestel met  kleiner bereik, zoals een Sea Herc of een C295 . Dat missie duur kan overigens nog opgerekt worden dmv tanker toestellen, het zal dan eerder de crew zijn die de beperkende factor vormt. Voor Nederland zal de Sea Herc/ C295  volgens mij een enorme aanwinst zijn.