United Kingdom could procure Japan's Kawasaki P-1 Maritime Patrol Aircraft

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 07/01/2015 | 19:15 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#25
Citaat van: Zander op 10/01/2015 | 11:16 uur
Nieuw toestel oude techniek erin???
Of zie ik dat verkeerd.
Ik ben misschien een beetje pessimitisch maar ik blijf van mening dat een toetel gespecialiseerd in haar taak beter is dan een all-roud toestel met wisselbare systemen.

Mee eens, mijn voorkeur zou de P8 zijn, alleen vrees ik dat dit (of ever) nooit een optie zou worden voor herinvoering voor NL en dat kader is de Sea Herc een attractief alternatief.

Zander

Citaat van: Harald op 09/01/2015 | 20:13 uur
En wel op basis van het mission pallet systeem,

http://www.lockheedmartin.com/content/dam/lockheed/data/aero/photos/c-130/Variants/M12-1166510A002%20SC-130J%20Sea%20Herc%20Bro%20Media.pdf



Nieuw toestel oude techniek erin???
Of zie ik dat verkeerd.
Ik ben misschien een beetje pessimitisch maar ik blijf van mening dat een toetel gespecialiseerd in haar taak beter is dan een all-roud toestel met wisselbare systemen.
People are sheep

Ace1



Ace1

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 09/01/2015 | 09:05 uur
Ik zou gaan voor de Sea Herc, volgens mij heb je daarmee het meest ideale MM platform met uithoudingsvermogen.

De Sea Herc is een C-130 met P-3C techniek erin.




Harald

Citaat van: Zander op 09/01/2015 | 12:16 uur
Dus een manusje van alles dat heel veel dingen redelijk kan, ipv een toestel dat haar taak (maritieme patrouille/ASW) echt goed kan.........
Doe mij maar gewoon een goed toestel dat goed is in waar het voor is bedoeld. Volgens mij is de P1 van Kawasaki zo'n toestel. De Britten kijken niet voor niets naar de Japanners.

Ja, dat heeft denk ik ook iedereen het liefst. (ik ook).   Maar wat Nederland vroeger had en wil (kwa materieel, visie e.d.) daar zit een verschil in.

Daarom is een toestel alleen voor MPA/ASW een stap te ver en zie ik meer in een MM-toestel (Multi-Mission)

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 09/01/2015 | 09:05 uur
Ik zou gaan voor de Sea Herc, volgens mij heb je daarmee het meest ideale MM platform met uithoudingsvermogen.

Daar zou ik ook als eerste naar kijken .. ja ... misschien zelfs wel een MC-130J, dit is eigenlijk een geupgrade KC-130J zoals de USMC ze gebruikt.

Ik denk dat de Sea Herc weer een doorontwikkeling is van de MC-130J. MC-130J zou je door het palletsysteem prima kunnen laten functioneren als een Sea Herc, block I of II  inclusief een aantal modificaties voor gebruik van wapens.

Price/Unit Cost:  The unit cost of the MC-130J is $77.39 million (flyaway cost in FY 2014). When aircraft are delivered to SOCOM they undergo special operations upgrades/modifications at a cost of roughly $9 million per aircraft.

Alles bij elkaar is de aanschaf prijs geen $ 200 miljoen USD voor een P-1 of de $ 250 miljoen USD voor de P-8
Natuurlijk kosten de extra palletsystemen ook extra investeringen, even ter vergelijking een Harvest Hawk systeem kost ca. $ 30 miljoen USD.
Een Sea Herc wordt geschat op $ 150 miljoen USD.

http://www.bga-aeroweb.com/Defense/MC-130J-Commando-II.html


Harald

MoD Asks for American Help In Searching for Russian Submarine Near Scotland;

Britain Lacks Anti-Submarine Patrol Aircraft (excerpt)


(Source: The Independent; published Jan 08, 2015)

The Ministry of Defence has been forced to request US military assistance to track a suspected Russian submarine off the coast of Scotland.

Two US Navy aircraft have been conducting anti-submarine patrols in the North Atlantic Ocean this week on the trail of a Russian vessel in the area. A Royal Navy anti-submarine frigate has also been dispatched.

It is believed that the Russian submarine's presence could be linked to the recent reported departure of one of the Royal Navy's Vanguard missile submarines from the Faslane naval base on the west coast of Scotland. Vanguard submarines carry Britain's Trident nuclear deterrent.

The US planes - two P3 Orion maritime patrol aircraft - were called in to fill what defence experts have described as a "gapping chasm" in Britain's anti-submarine capability following the scrapping of the Nimrod patrol aircraft fleet in 2010.

SNP defence spokesman Angus Robertson MP said the US Navy's deployment of two aircraft showed that Britain had resorted to going to its allies with a "begging bowl", while defence analysts said it created question over the UK's ability to adequately protect its nuclear deterrent.

Defence sources said that "visits" from Russian submarines were "happening quite often" off the north and west coasts of Scotland.

This week's operation follows a deployment by maritime patrol aircraft from Canada, France and the U.S last month, which was first revealed in Aviation Week.

On that occasion there were suggested the a suspected Russian submarine may have been trying to track one of the UK's Vanguard submarines after "unknown submarine periscope" was spotted by a fishing trawler close to the Faslane base on the Clyde. (end of excerpt)

Click here for the full story, on the Independent website.
http://www.independent.co.uk/news/uk/politics/mod-asks-for-american-help-in-searching-for-russian-submarine-near-scotland-9966080.html


(EDITOR'S NOTE:  Britain's lack of anti-submarine aircraft, so embarrassingly outlined in this story, shows just how irresponsible were the current government's assurances that helicopters and Hercules transports could replace the Nimrod MR4 fleet it scrapped to save a bit of cash.
Two calls for allied help inside a month will prove very embarrassing to the governing coalition, especially in the lead-up to the next general election, so Japan's offer to sell Kawasaki P-1 maritime patrol aircraft to the UK seems particularly well-timed.

http://www.defense-aerospace.com/article-view/release/160110/uk-asks-us-to-help-search-for-russian-sub.html

Zander

Citaat van: Harald op 09/01/2015 | 08:58 uur
 Ik (persoonlijk) lijkt het hebben voor NL van een Multi-Mission toestel welke ingezet kan worden voor meerdere taken met verschillende capaciteiten een voorkeur hebben dan specialistische toestellen bijvoorbeeld alleen voor ASW. (zoals we "vroeger" hadden)
Deze persoonlijke voorkeur voor een MM-toestel komt mede doordat ik vind dat je als land voor een deel selfsupporting moet zijn en hierdoor flexibeler bent en beter inzetbaar kunt zijn en inspringen op de behoefte.

Dus eigenlijk een toestel, in de basis een transport toestel met extra uitrusting en welke met o.a. een palletsysteem omgeturnd worden geschikt voor MPA, (ASW), INTELL, Gunship (CAS).
Er zijn al diverse systemen in omloop welke op basis van een palletsysteem diverse capaciteiten aan 1 type toestel kunnen geven.
Goede voorbeelden zijn de C-130 Hercs, C-295, C-27J.
 

Dus een manusje van alles dat heel veel dingen redelijk kan, ipv een toestel dat haar taak (maritieme patrouille/ASW) echt goed kan.........
Doe mij maar gewoon een goed toestel dat goed is in waar het voor is bedoeld. Volgens mij is de P1 van Kawasaki zo'n toestel. De Britten kijken niet voor niets naar de Japanners.
People are sheep

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Harald op 09/01/2015 | 08:58 uur
Daar ben ik het helemaal met je eens, zo-wie-zo de ASW capaciteit bij fregatten in de vervanging bij de M vervanging en een verhoging van het aantal naar 4 stuks.

Het vuurtje opstoken en onder de aandacht brengen en houden lijk me een goed plan en wenselijk. Al zou het alleen maar zijn om ze in Den Haag ze bewust laten worden van het niet (meer) hebben van de capaciteit en wat daar de consequenties van zijn.   

Ik (persoonlijk) lijkt het hebben voor NL van een Multi-Mission toestel welke ingezet kan worden voor meerdere taken met verschillende capaciteiten een voorkeur hebben dan specialistische toestellen bijvoorbeeld alleen voor ASW. (zoals we "vroeger" hadden)
Deze persoonlijke voorkeur voor een MM-toestel komt mede doordat ik vind dat je als land voor een deel selfsupporting moet zijn en hierdoor flexibeler bent en beter inzetbaar kunt zijn en inspringen op de behoefte.

Dus eigenlijk een toestel, in de basis een transport toestel met extra uitrusting en welke met o.a. een palletsysteem omgeturnd worden geschikt voor MPA, (ASW), INTELL, Gunship (CAS).
Er zijn al diverse systemen in omloop welke op basis van een palletsysteem diverse capaciteiten aan 1 type toestel kunnen geven.
Goede voorbeelden zijn de C-130 Hercs, C-295, C-27J.
 

Ik zou gaan voor de Sea Herc, volgens mij heb je daarmee het meest ideale MM platform met uithoudingsvermogen.

Harald

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 08/01/2015 | 21:59 uur
Dus is het tijd om het vuurtje op te stoken of te accepteren dat we deze capaciteit nooit meer terug krijgen zelfs in een periode waarin de OZB dreiging mondiaal zeer sterk toe neemt.

Dan (zowiezo) graag extra ASW fregatten.

Daar ben ik het helemaal met je eens, zo-wie-zo de ASW capaciteit bij fregatten in de vervanging bij de M vervanging en een verhoging van het aantal naar 4 stuks.

Het vuurtje opstoken en onder de aandacht brengen en houden lijk me een goed plan en wenselijk. Al zou het alleen maar zijn om ze in Den Haag ze bewust laten worden van het niet (meer) hebben van de capaciteit en wat daar de consequenties van zijn.   

Ik (persoonlijk) lijkt het hebben voor NL van een Multi-Mission toestel welke ingezet kan worden voor meerdere taken met verschillende capaciteiten een voorkeur hebben dan specialistische toestellen bijvoorbeeld alleen voor ASW. (zoals we "vroeger" hadden)
Deze persoonlijke voorkeur voor een MM-toestel komt mede doordat ik vind dat je als land voor een deel selfsupporting moet zijn en hierdoor flexibeler bent en beter inzetbaar kunt zijn en inspringen op de behoefte.

Dus eigenlijk een toestel, in de basis een transport toestel met extra uitrusting en welke met o.a. een palletsysteem omgeturnd worden geschikt voor MPA, (ASW), INTELL, Gunship (CAS).
Er zijn al diverse systemen in omloop welke op basis van een palletsysteem diverse capaciteiten aan 1 type toestel kunnen geven.
Goede voorbeelden zijn de C-130 Hercs, C-295, C-27J.
 

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#15
Citaat van: Harald op 08/01/2015 | 21:54 uur
[Nederland heeft dus totaal geen behoefte en doet geen moeite om MPA capaciteit terug te krijgen !! (mijns inziens)

Dus is het tijd om het vuurtje op te stoken of te accepteren dat we deze capaciteit nooit meer terug krijgen zelfs in een periode waarin de OZB dreiging mondiaal zeer sterk toe neemt.

Dan (zowiezo) graag extra ASW fregatten.

Harald

Pooling Maritime Patrol Aircraft

At a time of financial crisis, not all Member States can afford their own fleet of maritime patrol aircraft. And even if maritime patrol aircraft have proven their effectiveness in the field, their numbers remain low mainly due to their exorbitant price tag.  "Pooling a fleet of maritime patrol aircraft would make it possible to allocate them more effectively to the Alliance's missions and operations as well as to the European Union. Maintenance could also be pooled and the costs shared" explains Ludwig Decamps, Director of Armament and aerospace capabilities directorate, Defense investment Division, NATO.

For future NATO and EU operations a pool of MPA could be vital for operational use of the Alliance, enhancing the efficiency of its employment in particular in critical times, in which resources are scarce.


http://www.nato.int/cps/en/natolive/news_93218.htm


interessant stuk:  SMART DEFENCE PROJECTS AND PROPOSALS     (06 FEB 2014)

http://ictcluster.bg/_Code/UserFiles/Files/Smart_Defence_Projects_and_Proposals-Full_Extract.pdf

1.9 Pooling Maritime Patrol Aircraft (MPA)      blz 21 - 23           Nederland heeft aangegeven niet deel te nemen, wel hoofdkwartier op Eindhoven

2.37 Future Maritime Patrol Aircraft (MPA)      blz 131 - 132       geen Nederlandse inbreng

2.40 Maritime Multi-Mission Aircraft Support Centre (MMSC)       blz 135 - 137       geen Nederlandse inbreng

Nederland heeft dus totaal geen behoefte en doet geen moeite om MPA capaciteit terug te krijgen !! (mijns inziens)

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Harald op 08/01/2015 | 20:22 uur
De situatie in de UK is eigenlijk gelijk aan die van NL, mijn gevoel zegt alleen dat het ontbreken van deze capaciteit beter en meer onderkend en gevoeld wordt in de UK als in NL.

In de UK wordt iig de discussie gevoerd en is het een agenda item, in Nederland is het stil, ik zie, met een beperkte scoop, geen discussie anders dan op fora.

Harald

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 08/01/2015 | 19:46 uur
Allereerst zal besloten moeten worden of men deze capaciteit, wegens voortschrijdend inzicht, wil her-invoeren, dit staat o.a. op de agenda van de Strategic Defence and Security Review (SDSR) in 2015.

Dit is idd stap 1 en hopelijk zullen ze en willen ze het probleem van het ontbreken van de MPA capaciteit bevestigen en daarna komt stap 2, hoe het herinvoeren gestalte gegeven moet worden.

De situatie in de UK is eigenlijk gelijk aan die van NL, mijn gevoel zegt alleen dat het ontbreken van deze capaciteit beter en meer onderkend en gevoeld wordt in de UK als in NL.

dudge

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 08/01/2015 | 19:46 uur
Allereerst zal besloten moeten worden of men deze capaciteit, wegens voortschrijdend inzicht, wil her-invoeren, dit staat o.a. op de agenda van de Strategic Defence and Security Review (SDSR) in 2015.

Dus om nu de Sea Herc al als verloren voor de UK te beschouwen is voorbarig.

Inderdaad. ACE trekt hier weer een erg simplistische conclusie.