Jihadisten richten bloedbad aan in Parijs

Gestart door dudge, 08/01/2015 | 12:42 uur

Zander

Citaat van: Oldenhave op 08/01/2015 | 21:18 uur
We hebben gezien wat een gemilitariseerde politie voor gevolgen kan hebben in Amerika (Ferguson) en dat moeten we hier niet willen (zelfs in Amerika zijn ze al van het idee aan het terugkomen). Je kunt nog zoveel agenten op straat hebben en van mij part dragen ze allemaal een Colt C7 voor de borst en een chestrig met 300 patronen, maar bij een aanslag of wat dan ook kom je als politie gewoon bijna ALTIJD te laat. Dat is een fact of life. Kijk naar die gek in Luik een paar jaar terug die met een FAL om zich heen begon te schieten. Het is over voordat je er erg in hebt. Zelfde geldt voor Alphen a/d Rijn. Als je ''geluk'' hebt dan is het een gijzelingssituatie en kan je reageren met AT's of speciale eenheden, maar je kan van een normale wijkagent niet verwachten dat hij ineens SF wordt en met een aanvalsgeweer of MP gaat zeulen. Daarvoor gaan mensen niet bij de politie, de meeste agenten hopen ook nooit te hoeven schieten en zien het als een noodzakelijk kwaad dat ze hopen niet te hoeven inzetten. Primair is het vuurwapen van de politie ook voor zelfverdediging. Nu waren er in Parijs ook twee agenten bij, nou wat een succes. Je bent op zo iets niet voorbereid als simpele agent en kunt niet van hem verlangen dat hij wel even twee terroristen met AK's uitschakelt, dat is onredelijk en onmenselijk. Daar komt dan ook nog de mythe van ''meer blauw op straat voorkomt misdaden'' bij. De meest effectieve mannier om misdaad, ook terrorisme, aan te pakken is inlichtingen vooraf en recherchewerk naar afloop.

9mm MP5 heeft te weinig vuurkracht. De gemiddelde crimineel gebruikt kogelwerende vesten. Om daar doorheen te komen moet je echt militaire munitie gebruiken. Dus pleit ik voor de colt C8. En riotguns zitten al in de bewapening bij de AT'S en de AE en VAG teams.
People are sheep

Oldenhave

Nou hard gezegd: Ja. Er zullen, hoe hard we het ook proberen tegen te houden, succesvolle terreuraanslagen zijn, hoe klein- of grootschalig ook. Het kenmerk van terreur is dat het toeslaat op een onverwachte wijze, plek en tijdstip. Het beste wat we kunnen hopen is het zoveel mogelijk te voorkomen, maar voorbereiden is zeer moeilijk. Met meer inlichtingencapaciteit (waarmee ik niet direct zeg dat we de NSA kant op moeten) en meer recherchewerk, ook op internationaal niveau, is veel te bereiken.  In Nederland sluit de politie inderdaad veel bureaus, los van de vraag of dat nou direct van invloed is op de kans dat terrorisme in Nederland slaagt, is het de afgelopen jaren voornamelijk gebeurd met de insteek meer agenten op straat te krijgen volgens mij. Ik denk niet dat er nu direct te weinig geld naar de politie gaat in Nederland, wel dat het teveel wordt gestoken in blauw op straat. Er worden in NL schrikbarend weinig zaken opgelost in vergelijking met omliggende landen. Dat komt omdat er te weinig rechercheurs zijn ten opzichte van surveillanten. Leuk dat je aangifte in behandeling wordt genomen, maar minder leuk als je bijna zeker weet dat er niks van terecht komt. Maargoed ik dwaal af. Voorbereiden moeten we zeker, en per regio iets meer agenten met meer schutterservaring op afroep, eventueel met een MP bijvoorbeeld, sois, ga je gang. Maar a la USA in permanente staat van paraatheid? Metaaldetectors en fouillerende beveiligers langs als je een museum in wilt? Alsjeblieft niet. Toegeven aan terreur is je er banger voor laten maken dan nodig is.

Nikehercules

Citaat van: Ros op 08/01/2015 | 21:53 uur
De diender kan ook de afweging maken of hij/zij op dat moment een verschil kan maken. Aan dode helden hebben wij niets.

Een verschil maken doe je al snel wanneer je de enige bent met een vuurwapen. En als je als agent ter plaatsen komt heb je vaak de informatie niet om een afweging te maken.

Ik juich het huidige beleid dan ook van harte toe: Dekken, dienen, hulzen maken!

Citaat van: Ros op 08/01/2015 | 21:53 uur
Aan dode helden hebben wij niets.

Ook niet als hierdoor burgers in de gelegenheid waren te vluchten..?

Ton de Zwart

Citaat van: Oldenhave op 08/01/2015 | 21:18 uur
We hebben gezien wat een gemilitariseerde politie voor gevolgen kan hebben in Amerika (Ferguson) en dat moeten we hier niet willen (zelfs in Amerika zijn ze al van het idee aan het terugkomen). Je kunt nog zoveel agenten op straat hebben en van mij part dragen ze allemaal een Colt C7 voor de borst en een chestrig met 300 patronen, maar bij een aanslag of wat dan ook kom je als politie gewoon bijna ALTIJD te laat. Dat is een fact of life. Kijk naar die gek in Luik een paar jaar terug die met een FAL om zich heen begon te schieten. Het is over voordat je er erg in hebt. Zelfde geldt voor Alphen a/d Rijn. Als je ''geluk'' hebt dan is het een gijzelingssituatie en kan je reageren met AT's of speciale eenheden, maar je kan van een normale wijkagent niet verwachten dat hij ineens SF wordt en met een aanvalsgeweer of MP gaat zeulen. Daarvoor gaan mensen niet bij de politie, de meeste agenten hopen ook nooit te hoeven schieten en zien het als een noodzakelijk kwaad dat ze hopen niet te hoeven inzetten. Primair is het vuurwapen van de politie ook voor zelfverdediging. Nu waren er in Parijs ook twee agenten bij, nou wat een succes. Je bent op zo iets niet voorbereid als simpele agent en kunt niet van hem verlangen dat hij wel even twee terroristen met AK's uitschakelt, dat is onredelijk en onmenselijk. Daar komt dan ook nog de mythe van ''meer blauw op straat voorkomt misdaden'' bij. De meest effectieve mannier om misdaad, ook terrorisme, aan te pakken is inlichtingen vooraf en recherchewerk naar afloop.

Ja, dat is allemaal juist, maar wat dan? Wat is het alternatief?  Moeten we dan maar aanvaarden dat er nu eenmaal dan hier en dan daar succesvolle terreuraanslagen zullen zijn?  Reken er maar op, dat dit nog maar het begin is. Het gaat allemaal nog veel erger worden, verwacht ik. En dan kun je niet doen wat er nu gebeurd; doorgaan met bezuinigen op politie, meer dan honderd bureaus sluiten en steeds minder politie op straat. Er zal toch een alternatief beleid moeten komen.
Je kunt onmogelijk alle voor terroristen interessante objecten constant laten bewaken. Je kunt ook niet voorkomen dat je ongewild in een terreuractie terecht komt op plaatsen zoals stations, vliegvelden of winkelcentra.  Het leger inzetten is geen optie.  Die hebben hun handen al vol aan missies en het voorbereiden daarop of het afkicken. De grote bulk militairen is wegbezuinigd en heb je ook niet zo een twee drie terug.

Mocht het aantal terreuracties toe gaan nemen en er steeds meer slachtoffers gaan vallen, dan dient op een bepaald moment de staat van beleg afgekondigd te worden. Dan kun je ook militairen inzetten op beperkte schaal en vooral veel huiszoekingen doen, op straat fouilleren, auto's doorzoeken etc.  En uiteindelijk, de bevolking toestemming geven om wapens te bezitten en te gebruiken. Maar dan moet het wel ongeveer een complete anarchie zijn.

Mourning

#33
Citaat van: Oorlogsvis op 08/01/2015 | 21:30 uur
Kijk....ok jij je zin..dan heffen we de hele politie op en doen we er niets aan...pffffff

Dat is niet wat hij schrijft, Oorlogsvis, maar ik snap wat je bedoelt.

Ik kies denk ik een soort van middenweg. Meer speciale interventie agenten, is meen ik toch al vraag naar, en een verhoging van het aantal agenten dat evt. wat kan opschalen en wat meer objecten met symbolische en absolute betekenis beter beveiligen, waarbij je door beperkingen in aantallen mensen keuzes zult moeten maken en niet moet vergeten dat het reguliere politiewerk ook door moet gaan.

Meer geld naar de AIVD (i.p.v. de al verminderde bezuinigingen) en MIVD, meer eenzijdig beleid m.b.t. Syriegangers die willen gaan maar worden tegengehouden en/of terugkeren (persona non grata, vreemde krijgsdienst en/of deelname aan een terroristische en criminele organisatie) door elke gemeente apart opgetuigde regelingen, etc. Duidelijkheid vooraf wat de gevilgen zijn voor iemand die Jihadi wil gaan spelen.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Lex

Citaat van: Elzenga op 08/01/2015 | 20:43 uur
De Fransen doen zoiets...en heeft het geholpen?
In Frankrijk heeft men "Vigipirate". Dit plan/deze operatie geeft de regering in tijden van dreiging bevoegdheden verder gaand dan de grondwet. Men kan daarover verschillend denken, maar door het feit dat op "gevoelige" plekken er patrouilles worden gelopen door policiers/gendarmerie/militairen geeft de burger/toerist wel een mate van veiligheid. Er kan ook zeer snel opgeschaald worden, zoals nu wel blijkt. Binnen 24 uur zijn meer dan 88k aan personeel betrokken geraakt.
Dan de vraag van Elzenga of het geholpen heeft? Daar kan ik geen antwoord op geven. Helaas komt een aanslag die lukt op alle voorpagina's, maar waarschijnlijk zijn er ook vele voorbereidingen die tegengehouden zijn en die de media niet halen.

Ros

Citaat van: Nikehercules op 08/01/2015 | 21:27 uur
Maar hij gaat het wel proberen wat mij betreft, hoe onvoorbereid ook. In dergelijke situaties mag ''sneuvelbereidheid'' verwacht worden, ook van een politie agent.

De diender kan ook de afweging maken of hij/zij op dat moment een verschil kan maken. Aan dode helden hebben wij niets.

Lex

Citaat van: Oorlogsvis op 08/01/2015 | 17:06 uur
Ik heb hier ook een onderwerp over geopend en dat is verwijderd tot twee keer toe...zeker omdat ik te hard reageerde tegen de ISLAM....
Het klopt dat ik tot twee keer toe je bericht heb verwijderd. En nee niet omdat je te hard reageerde tegen de Islam.
Citaat van: Oorlogsvis op 08/01/2015 | 17:06 uur
Wat is er aan de hand met dit forum ???
Naar mijn mening niets, zolang men zich houdt aan de spelregels.
Citaat van: Oorlogsvis op 08/01/2015 | 17:06 uur
Mag je hier ook al niet voor je anti-islam mening uitkomen ??
Het staat een ieder lid vrij om zijn/haar mening te ventileren, zolang dit in overeenstemming is met de spelregels.
Citaat van: Oorlogsvis op 08/01/2015 | 17:06 uur
valt me ook tegen hoe weinig mensen hier in dit zogenaamde nieuwe topic wel op reageren.
Dat is dan een persoonlijke opvatting. Er is aan de leden nergens een verplichting opgelegd om te reageren.

Oorlogsvis

Citaat van: Oldenhave op 08/01/2015 | 21:18 uur
We hebben gezien wat een gemilitariseerde politie voor gevolgen kan hebben in Amerika (Ferguson) en dat moeten we hier niet willen (zelfs in Amerika zijn ze al van het idee aan het terugkomen). Je kunt nog zoveel agenten op straat hebben en van mij part dragen ze allemaal een Colt C7 voor de borst en een chestrig met 300 patronen, maar bij een aanslag of wat dan ook kom je als politie gewoon bijna ALTIJD te laat. Dat is een fact of life. Kijk naar die gek in Luik een paar jaar terug die met een FAL om zich heen begon te schieten. Het is over voordat je er erg in hebt. Zelfde geldt voor Alphen a/d Rijn. Als je ''geluk'' hebt dan is het een gijzelingssituatie en kan je reageren met AT's of speciale eenheden, maar je kan van een normale wijkagent niet verwachten dat hij ineens SF wordt en met een aanvalsgeweer of MP gaat zeulen. Daarvoor gaan mensen niet bij de politie, de meeste agenten hopen ook nooit te hoeven schieten en zien het als een noodzakelijk kwaad dat ze hopen niet te hoeven inzetten. Primair is het vuurwapen van de politie ook voor zelfverdediging. Nu waren er in Parijs ook twee agenten bij, nou wat een succes. Je bent op zo iets niet voorbereid als simpele agent en kunt niet van hem verlangen dat hij wel even twee terroristen met AK's uitschakelt, dat is onredelijk en onmenselijk. Daar komt dan ook nog de mythe van ''meer blauw op straat voorkomt misdaden'' bij. De meest effectieve mannier om misdaad, ook terrorisme, aan te pakken is inlichtingen vooraf en recherchewerk naar afloop.
Kijk....ok jij je zin..dan heffen we de hele politie op en doen we er niets aan...pffffff

Oorlogsvis

Citaat van: Zander op 08/01/2015 | 20:51 uur
Heb je enig idee hoe de politie organisatie eruit ziet?
Ik ga er van uit van niet. Daarnaast is een 9 mm machinepistool  (mp5) niets in vergelijking met de ak's die er bij liquidaties ram en plofkraken worden gebruikt.
De politie dient minimaal te beschikken over een wapen als de colt-diemaco en of een riotgun.

Daarnaast zie je hier geen inspecteur op straat. Ik ben er een voorstander van om politie personeel deels op te leiden voor interventies met lange wapens. Maar lang niet iedere agent is daar capabel genoeg voor. Daar hebben we heden de AE en VAG teams voor op piketdienst.

Ik pleit daarom voor een aanvulling op de bestaande teams. Door bijvoorbeeld een toezicht eenheid over lange wapens te laten beschikken naast de noodhulp surveillance.
ik heb liever een MP5 dan een AK-47...Het gaat om de nauwkeurigheid in stedelijke omgeving een AK is een sproeier....de MP5 is zeer accuraat een riotgun voor politie in stedelijke omgeving is ook te gevaarlijk ivm met mensen die op straat lopen.

Nikehercules

Citaat van: Oldenhave op 08/01/2015 | 21:18 uur
Je bent op zo iets niet voorbereid als simpele agent

Absoluut waar

Citaat van: Oldenhave op 08/01/2015 | 21:18 uur
en kunt niet van hem verlangen dat hij wel even twee terroristen met AK's uitschakelt, dat is onredelijk en onmenselijk.

Maar hij gaat het wel proberen wat mij betreft, hoe onvoorbereid ook. In dergelijke situaties mag ''sneuvelbereidheid'' verwacht worden, ook van een politie agent.

Vandaar dat men na Alphen aan de Rijn gekomen is met de amok procedure. Niet wachten op een AT of SF maar zelf naar binnen en de schutter proberen uit te schakelen.

Ros

Citaat van: Oldenhave op 08/01/2015 | 21:18 uur
We hebben gezien wat een gemilitariseerde politie voor gevolgen kan hebben in Amerika (Ferguson) en dat moeten we hier niet willen (zelfs in Amerika zijn ze al van het idee aan het terugkomen). Je kunt nog zoveel agenten op straat hebben en van mij part dragen ze allemaal een Colt C7 voor de borst en een chestrig met 300 patronen, maar bij een aanslag of wat dan ook kom je als politie gewoon bijna ALTIJD te laat. Dat is een fact of life. Kijk naar die gek in Luik een paar jaar terug die met een FAL om zich heen begon te schieten. Het is over voordat je er erg in hebt. Zelfde geldt voor Alphen a/d Rijn. Als je ''geluk'' hebt dan is het een gijzelingssituatie en kan je reageren met AT's of speciale eenheden, maar je kan van een normale wijkagent niet verwachten dat hij ineens SF wordt en met een aanvalsgeweer of MP gaat zeulen. Daarvoor gaan mensen niet bij de politie, de meeste agenten hopen ook nooit te hoeven schieten en zien het als een noodzakelijk kwaad dat ze hopen niet te hoeven inzetten. Primair is het vuurwapen van de politie ook voor zelfverdediging. Nu waren er in Parijs ook twee agenten bij, nou wat een succes. Je bent op zo iets niet voorbereid als simpele agent en kunt niet van hem verlangen dat hij wel even twee terroristen met AK's uitschakelt, dat is onredelijk en onmenselijk. Daar komt dan ook nog de mythe van ''meer blauw op straat voorkomt misdaden'' bij. De meest effectieve mannier om misdaad, ook terrorisme, aan te pakken is inlichtingen vooraf en recherchewerk naar afloop.

+1

Oldenhave

We hebben gezien wat een gemilitariseerde politie voor gevolgen kan hebben in Amerika (Ferguson) en dat moeten we hier niet willen (zelfs in Amerika zijn ze al van het idee aan het terugkomen). Je kunt nog zoveel agenten op straat hebben en van mij part dragen ze allemaal een Colt C7 voor de borst en een chestrig met 300 patronen, maar bij een aanslag of wat dan ook kom je als politie gewoon bijna ALTIJD te laat. Dat is een fact of life. Kijk naar die gek in Luik een paar jaar terug die met een FAL om zich heen begon te schieten. Het is over voordat je er erg in hebt. Zelfde geldt voor Alphen a/d Rijn. Als je ''geluk'' hebt dan is het een gijzelingssituatie en kan je reageren met AT's of speciale eenheden, maar je kan van een normale wijkagent niet verwachten dat hij ineens SF wordt en met een aanvalsgeweer of MP gaat zeulen. Daarvoor gaan mensen niet bij de politie, de meeste agenten hopen ook nooit te hoeven schieten en zien het als een noodzakelijk kwaad dat ze hopen niet te hoeven inzetten. Primair is het vuurwapen van de politie ook voor zelfverdediging. Nu waren er in Parijs ook twee agenten bij, nou wat een succes. Je bent op zo iets niet voorbereid als simpele agent en kunt niet van hem verlangen dat hij wel even twee terroristen met AK's uitschakelt, dat is onredelijk en onmenselijk. Daar komt dan ook nog de mythe van ''meer blauw op straat voorkomt misdaden'' bij. De meest effectieve mannier om misdaad, ook terrorisme, aan te pakken is inlichtingen vooraf en recherchewerk naar afloop.

Nikehercules

Citaat van: Elzenga op 08/01/2015 | 20:43 uur
De Fransen doen zoiets...en heeft het geholpen?

Vreemde conclusie. Hoe dan ook, ik denk dat je er van schrikt hoelang het in NLD duurt voor er een eenheid met gelijkwaardige vuurkracht ter plaatse is.

Nikehercules