17 Pantserinfanteriebataljon van zwaar naar licht

Gestart door StrataNL, 21/01/2015 | 15:56 uur

Poleme

Citaat van: Huzaar1 op 02/11/2015 | 15:30 uur
Ik snap die hele tlv discussie niet.
Zover ik weet is dat ding waardeloos voor elke moderne strijdmacht.

95% van alle conficten zijn guerilla oorlogen.
De M40(A1) 106mm TLV  heeft in de handen van zich snel aanpassende Mariniers cruciale directe vuursteun geleverd tijdens de slag om Hue City in Vietnam.
En de M40 doet / deed weer zijn intrede in Afghanistan (US SOF en Deense troepen) en guerilla's in Libya en Syria.
De M40A1 heeft een maximum bereik van 7.700 meter. Een effectief bereik van 2.750 meter tegen stationaire doelen en ca. 1.100 meter tegen bewegende doelen.  Heb je een ca. 1,80 meter groot nodig in een muur voor je infanteristen.
Of moet je een stuk (dicht) begroeid terrein, denk aan de "green zone's"  in Afghanistan van 300 - 400 meter diep en ca. maximaal 50 meter breed 'opschonen' van guerilla schorem.  Dan gebruik je een ' beehive' flechette granaat.
US Marines leerde in Hue City de 'uitlaat' rook van een TLV  te gebruiken om bewegingen over open terrein te obscuren.

zie: www.wired.com/2013/05/ancient-us-weapon-in-syria/
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

dudge

Citaat van: Nikehercules op 02/11/2015 | 20:54 uur
Dat vooropgesteld. 13Lichtebrigade was ook niet mijn idee, maar dan liever een brigade op wiel mét voldoende vuurkracht.

Wellicht niet organiek in de bewapening van eenheden maar het is een veelzijdig en goedkoop wapen dat effectief is gebleken tijdens coin operaties. Het lijkt mij het overwegen waard.

Klopt, maar waar deze veelal populariteit wint ten opzichte van enkelschotswapens zoals de AT4, staat natuurlijk wel dat wij de Pzf3 hebben, die veel van de voordelen van de CG heeft. De laatste is misschien wat lichter, een betere balans en een groter bereik, maar is dat een prio?

Nikehercules

#558
Citaat van: A.J. op 01/11/2015 | 19:05 uur
Essentieel voor het manoeuvre optreden is cross country kunnen verplaatsen. Dat is met wielen per definitie een uitdaging.

Dat vooropgesteld. 13Lichtebrigade was ook niet mijn idee, maar dan liever een brigade op wiel mét voldoende vuurkracht.

Citaat van: A.J. op 01/11/2015 | 19:05 uur
Waarom? We hebben ondertussen de opvolger (AT-4) al vervangen...

Wellicht niet organiek in de bewapening van eenheden maar het is een veelzijdig en goedkoop wapen dat effectief is gebleken tijdens coin operaties. Het lijkt mij het overwegen waard.

Elzenga

Citaat van: Nikehercules op 02/11/2015 | 20:35 uur
Veelzijdige en goedkope vuurkracht.

https://www.youtube.com/watch?v=0XyDbQ9rRB8
en komt dicht in de buurt van de RPG-7...massaal gebruikt in de oorlogen die nu worden uitgevochten..

Nikehercules

#556
Citaat van: Huzaar1 op 02/11/2015 | 15:30 uur
Ik snap die hele tlv discussie niet.
Zover ik weet is dat ding waardeloos voor elke moderne strijdmacht.

Veelzijdige en goedkope vuurkracht.

https://www.youtube.com/watch?v=0XyDbQ9rRB8

JdL

Citaat van: Harald op 02/11/2015 | 13:44 uur
Defensie neemt 39 missiemodules genie meer af

Nog even nazitten denken over de wisseling;
Zou een Boxer met genie module ook een goede mortier-trekker zijn ? Je mortier-eenheid in de Boxer + extra ruimte voor het opslag van je munitie ? 
Omdat er nu 39 stuks meer worden afgenomen dan eerst de bedoeling was (41 stuks, dus totaal nu 80 stuks), het lijkt me dat de wisseling Bushmaster <-> Boxer hier niets mee te maken heeft. Maar een verandering van inzicht/visie

Of ....    Platform for the vehicle mounted weapon.

Moeten deze "Genie" Boxers als basis gaan dienen voor een uitvoering met LANCE RCS 30/35 mm ?
Crew: 3+6 , basis : 1 bestuurder, 1 commandant, 1 schutter/RC bediening  en 5 of 6 infanteristen )
Maar dan zullen ze nog weer omgebouwd moeten worden.... 

Boxer Genie :
http://www.artec-boxer.com/fileadmin/documents/BOXER_AEGV.pdf
Ze zijn bedoelt als APC voor de pagnie en die extra exemplaren gaan worden ingezet als APC voor de paif en worden dus ingedeeld bij 17 en 42 bat
een cheap cheap oplossing want ze hadden beter voor de duitse APC variant kunnen gaan want die is bedoelt voor de paif en kan 2 personen meer meenemen maar dat betekent wel weer een nieuwe modulevariant= duurder dus gaat niet door

(Aanname)
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

Huzaar1

Ik snap die hele tlv discussie niet.
Zover ik weet is dat ding waardeloos voor elke moderne strijdmacht.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

Citaat van: Lex op 27/10/2015 | 17:24 uur
Boxer en Bushmaster wisselen van plek

Nieuwsbericht | 27-10-2015 | 16:14

De rollen van het lichte pantservoertuig Bushmaster en het zwaardere pantservoertuig Boxer worden omgedraaid. Dat is nodig door de veranderde veiligheidsomgeving. Minister Jeanine Hennis-Plasschaert schrijft dat aan de Tweede Kamer.

De Boxer is beter bestand tegen dreigingen van alle kanten dan de Bushmaster, omdat het beschikt over ballistische bescherming. Ook heeft het voertuig een beter Remote Control Weapon Station dan de Bushmaster.

Overal vandaan

Volgens de minister is de dreiging veranderd en blijkt dat de Bushmaster onvoldoende vuurkracht heeft en onvoldoende bescherming biedt tegen direct en indirect vuur. Bij eerdere missies kwam de dreiging vooral van in de grond verborgen geïmproviseerde explosieven of door direct vuur met hoofdzakelijk kleinkaliberwapens. Nu moet rekening worden gehouden met dreiging overal vandaan.

Bij de Koninklijke Landmacht zijn de Bushmasters nu nog ingedeeld bij de gevechtseenheden, de Boxers bij de ondersteunende eenheden. Na het besluit in 2013 om 13 Gemechaniseerde Brigade om te vormen tot een gemotoriseerde, is dat concept verder uitgewerkt. Het bleek niet te voldoen. Door de rollen om te draaien, verbeteren de vuurkracht en de bescherming van 13 Lichte Brigade. De wissel betekent dat de ondersteunende elementen in de gevechtseenheden minder beschermd zijn en over minder vuurkracht beschikken. De gevechtseenheden vangen dat op.

Samenstelling

Defensie krijgt uiteindelijk 98 Bushmasters en 200 Boxers in de gelederen. Door de wissel veranderen niet de aantallen, maar wel de samenstelling. Defensie neemt 39 missiemodules genie meer af, maar 15 missiemodules vracht en 24 missiemodules commandopost minder.

Van de 98 Bushmasters krijgen er 48 een nieuwe bestemming: 12 Bushmasters worden commandovoertuig, eenzelfde aantal gaat naar de onderhoud-, diagnose- en bergingsgroepen (ODB), nog eens 12 worden ingezet als vrachtvoertuig en 1 dozijn als EOV-voertuig. Dat laatste aantal komt in de plaats van de verouderde Fuchs-voertuigen, die toch al op de nominatie stonden te worden vervangen.

Planning

Een projectgroep begeleidt de wisseling die tussen 2016 en 2018 plaats heeft. Volgens Hennis betekent de wisseling een versterking van de gemotoriseerde capaciteit van Defensie.

Mindef

Defensie neemt 39 missiemodules genie meer af

Nog even nazitten denken over de wisseling;
Zou een Boxer met genie module ook een goede mortier-trekker zijn ? Je mortier-eenheid in de Boxer + extra ruimte voor het opslag van je munitie ? 
Omdat er nu 39 stuks meer worden afgenomen dan eerst de bedoeling was (41 stuks, dus totaal nu 80 stuks), het lijkt me dat de wisseling Bushmaster <-> Boxer hier niets mee te maken heeft. Maar een verandering van inzicht/visie

Of ....    Platform for the vehicle mounted weapon.

Moeten deze "Genie" Boxers als basis gaan dienen voor een uitvoering met LANCE RCS 30/35 mm ?
Crew: 3+6 , basis : 1 bestuurder, 1 commandant, 1 schutter/RC bediening  en 5 of 6 infanteristen )
Maar dan zullen ze nog weer omgebouwd moeten worden.... 

Boxer Genie :
http://www.artec-boxer.com/fileadmin/documents/BOXER_AEGV.pdf

A.J.

Citaat van: Ace1 op 02/11/2015 | 11:58 uur
Jij bedoeldt dit voertuig?

https://nl.wikipedia.org/wiki/AMX-PRI

Yup, die ja...

Citaat
De AMX-PRI stond bekend als 'zorgenkindje'. Het benzineverbruik, het vele onderhoud maar vooral de vele mankementen maakten het voertuig tot een dag- én nachttaak voor de monteurs. Vaak stond de AMX bij oefeningen stil langs de kant van de weg.

;D

Ace1

Citaat van: Huzaar1 op 01/11/2015 | 23:33 uur
Mijn oom was CC in de jaren 70 - 80 van een infanterieclub. Zodra ik over de Amx begin tijdens een borrel gaat het gesprek snel bergafwaarts.

Jij bedoeldt dit voertuig?

https://nl.wikipedia.org/wiki/AMX-PRI

A.J.

Ik heb verder niet zoveel ervaring met de panzerfaust maar de TLV moet je met twee man bedienen en de panzerfaust kun je ook vanuit afgesloten ruimtes afvuren.

Sparkplug

De Saab weblink met info over de Carl-Gustaf M3, Carl-Gustaf M4 en dergelijke.

http://saab.com/land/weapon-systems/support-weapons/
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

dudge

Citaat van: A.J. op 02/11/2015 | 10:24 uur
Ach, het maakt ook niet zoveel uit, vraag blijft staan waarom sommigen de TLV terug in de bewapening willen hebben.

Het wapen heeft de laatste tijd wat populariteit gewonnen. Vooral in Afghanistan etc. Het wapen is goedkoop om mee te schieten, net als de Pzf, maar heeft een groter bereik. Weet niet in hoeverre nieuwe munitie daar ook bij de Pzf wat aan kan bijdragen, maar met een CG kun je soft targets op >1000m bestoken. Het bereik van een Pzf is een stuk kleiner, al weet ik niet of de Bunkerfaust bijv verder komt of dat er al munitie is die wij niet hebben waar dat mee kan. Het ding is schijnbaar ook behoorlijk snel te herladen, al weer ik niet hoeveel tijd dat bij een Pzf kost.

Ros

Citaat van: A.J. op 02/11/2015 | 09:34 uur
Dat dus, iedereen die ik spreek die nog met de AMX gewerkt heeft wordt spontaan chagrijnig...

De opleiding tot chauffeur AMX  niet gehaald in 1974, leuk om mee te rijden maar was er niet graag mee naar Duitsland gegaan om de Rus tegen te houden  :cute-smile:

Zander

Citaat van: A.J. op 02/11/2015 | 10:24 uur
Ach, het maakt ook niet zoveel uit, vraag blijft staan waarom sommigen de TLV terug in de bewapening willen hebben.

Ik heb geen idee wat die Carl Gustav weegt maar de PzF 3 is behoorlijk onhandig bij een uitgestegen actie.
Lomp zwaar en niet in balans.
People are sheep