Toekomst van de AS532-U2 Cougars mkII in NL dienst

Gestart door Harald, 16/03/2015 | 11:59 uur

Parera

Citaat van: Ace1 op 22/07/2020 | 23:37 uur
AW101 is een kist die nog meer problemen heeft dan de NH90 dan kun je beter voor de Airbus  Helicopters H225M of de Sikorsky CH-148 Cyclone gaan.

De H225M is ook een optie al ben ik daar geen grote fan van. De meest ideale maritieme transport / SOF helikopter is gewoon de V-22 maar daar hangt een stevig prijskaartje aan en ook is het een grote helikopter.

Ace1

Citaat van: Parera op 22/07/2020 | 22:44 uur
Dat is geen probleem maar dan zal de maritieme taak van de cougars apart vervangen moeten worden. Daarmee krijg je dus 2 heli's die er 1 vervangen.

Dat kan met extra NH90's maar ook met een alternatief toestel. Mijn voorkeur gaat uit naar een groter maritiem transport kist (AW101 of V22 als voorbeeld).

AW101 is een kist die nog meer problemen heeft dan de NH90 dan kun je beter voor de Airbus  Helicopters H225M of de Sikorsky CH-148 Cyclone gaan.

Lex

Citaat van: Huzaar1 op 22/07/2020 | 23:01 uur
Ik bedoel de cougar
Okay, dat is dan duidelijk.
Maar blijft de vraagstelling, waarom niet maritiem? SOF moet toch overal inzetbaar zijn?

Huzaar1

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Lex

Citaat van: Huzaar1 op 22/07/2020 | 22:05 uur
Aub geen maritieme onzin in behoeftestelling vv puma.
Wat is de relatie tot Puma?

Parera

#452
Citaat van: Huzaar1 op 22/07/2020 | 22:05 uur
Aub geen maritieme onzin in behoeftestelling vv puma. Krijg je weeeer een onmogelijke uitkomst.

Dat is geen probleem maar dan zal de maritieme taak van de cougars apart vervangen moeten worden. Daarmee krijg je dus 2 heli's die er 1 vervangen.

Dat kan met extra NH90's maar ook met een alternatief toestel. Mijn voorkeur gaat uit naar een groter maritiem transport kist (AW101 of V22 als voorbeeld).

Huzaar1

Aub geen maritieme onzin in behoeftestelling vv puma. Krijg je weeeer een onmogelijke uitkomst.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: bergd op 21/07/2020 | 16:28 uur
Wat mij betreft sla je wel de spijker op zijn kop dat de vervanger maritiem inzetbaar moet zijn
Als je gaat kijken naar wat de beste /meest ideale keuze zou zijn dan is dat een helikopter die onder alle omstandigheden ingezet kan worden vanaf land en zee maar ook denkend aan extreme kou en woestijn omstandigheden.

Er liggen eigenlijk meerdere opties op tafel:
- Een ''overal inzetbare helikopter''
- Een helikopter die alleen inzetbaar is vanaf land
- Het niet vervangen van de Cougars is ook nog een optie

Het is heel erg lastig om te bepalen welk type heli de Cougars moet gaan vervangen omdat we niet weten welke eisen defensie aan de vervanger gaat stellen.

bergd

Citaat van: Parera op 05/06/2020 | 02:42 uur
De KM hoeft van mij niet per see iets te zeggen te hebben in de vCougar maar de ''eis dat ze (volledig) maritiem inzetbaar'' moeten kunnen zijn moet er wat mij betreft gewoon in komen te staan.

We moeten ook niet heel erg vastpinnen op de UH-60 omdat de vervanger van de blackhawk vanaf 2030 moet gaan rondvliegen en dit is ook het jaartal dat de KLU hanteert voor het in dienst houden van de Cougars. En het is nog maar de vraag of die kist maritiem inzetbaar gaat zijn want de USN heeft al aangegeven dat beide opties mogelijk te groot zijn voor de marine.

De BH kan eventueel wel als interim heli gekozen worden mocht dat nodig zijn i.v.m. Vertraging op productie.

Ook moeten we ons afvragen of het huidige aantal van 12 cougars genoeg is voor de toekomst of dat we dit aantal moeten uitbreiden richting de 20 of misschien zelfs hoger o.a. door het toevoegen van vele ondersteunende taken van deze eenheid (o.a. maritiem  en SOCOM)

En wil de KLU dit keer geen maritieme capaciteit helikopters dan zou je kunnen denken aan extra NH90's in een aangepaste rol of een tweede type maritiem geschikte transport helikopter die ingezet kunnen worden vanaf de vLPD's. Mogelijk een iets zwaarder type wat meer geschikt is voor de rol (lange afstands) transport helikopter.
Wat mij betreft sla je wel de spijker op zijn kop dat de vervanger maritiem inzetbaar moet zijn

delarey

Citaat29 June 2020, Hamburg

Safran Helicopter Engines has signed a multi-year contract with the Royal Netherlands Air Force (RNLAF) to support its Makila-powered AS532U2 Cougar Mk.II helicopter fleet. Following a public tender, the contract formalizes a Maintenance, Repair, and Overhaul (MRO) agreement to support over 40 Makila 1A2 engines until their end-of-life.

https://www.safran-group.com/media/safran-support-dutch-cougar-helicopter-engines-20200618

Lex

Citaat van: Thomasen op 05/06/2020 | 19:10 uur
Heb jij niet een MLD achtergrond?
Niet echt. Was in een ver verleden FC & AC.
Citaat van: Thomasen op 05/06/2020 | 19:10 uur
Laat ik het zo zeggen, natuurlijk worden ze regelmatig meegenomen, en dat is ook best succesvol. Maar ze hebben gewoon te maken met flinke beperkingen. Zowel qua uitrusting (comms, datalinks etc) als qua weersomstandigheden. Een deel daarvan ligt overigens ook bij de vliegers, maar dat terzijde.
Voor zover ik hoor vanuit het DHC, kan aan de maritieme vraag  regelmatig voldaan worden; grootste uitdaging ligt idd bij vliegers en crew. En dat zou niet mogen.

Sparkplug

Over helikopters en maritieme inzet gesproken. Onderstaande had ik al in het eigen topic gezet, maar misschien handig als referentie.

Zie de cover story.

https://defencetechnologyreview.partica.online/defence-technology-review/dtr-june-2020/flipbook/1/
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

#445
Citaat van: Harald op 04/06/2020 | 21:42 uur
De KM zal ook iets moeten zeggen bij een vervanging van de Cougars.
Mij lijkt deze keuze 1 van de betere. Zeker ook dat in de heli opleiding in de VS  de UH60 als basis toestel wordt gebruikt.

De KM hoeft van mij niet per see iets te zeggen te hebben in de vCougar maar de ''eis dat ze (volledig) maritiem inzetbaar'' moeten kunnen zijn moet er wat mij betreft gewoon in komen te staan.

We moeten ook niet heel erg vastpinnen op de UH-60 omdat de vervanger van de blackhawk vanaf 2030 moet gaan rondvliegen en dit is ook het jaartal dat de KLU hanteert voor het in dienst houden van de Cougars. En het is nog maar de vraag of die kist maritiem inzetbaar gaat zijn want de USN heeft al aangegeven dat beide opties mogelijk te groot zijn voor de marine.

De BH kan eventueel wel als interim heli gekozen worden mocht dat nodig zijn i.v.m. Vertraging op productie.

Ook moeten we ons afvragen of het huidige aantal van 12 cougars genoeg is voor de toekomst of dat we dit aantal moeten uitbreiden richting de 20 of misschien zelfs hoger o.a. door het toevoegen van vele ondersteunende taken van deze eenheid (o.a. maritiem  en SOCOM)

En wil de KLU dit keer geen maritieme capaciteit helikopters dan zou je kunnen denken aan extra NH90's in een aangepaste rol of een tweede type maritiem geschikte transport helikopter die ingezet kunnen worden vanaf de vLPD's. Mogelijk een iets zwaarder type wat meer geschikt is voor de rol (lange afstands) transport helikopter.



Harald

Citaat van: Lex op 04/06/2020 | 23:05 uur
Waarom kan de KM niet zonder de Cougars?
Omdat de Cougars met regelmaat ingezet worden op en met KM schepen.
Het inzetten, gebruiken van de Cougar zal mede oorzaak zijn van de te kleine hoeveelheid helicopters , die maritiem inzetbaar kunnen zijn.

Lex

Citaat van: Harald op 04/06/2020 | 22:52 uur
Om de eenvoudige reden dat de Cougars maritiem in gezet worden.
Vroeger had de KM zijn eigen vliegonderdeel, dat het nu op 1 hoop geschoven is, onder de vlugels van KLU. Neem voor mij gevoel niet weg dat de KM een stem heeft.
De KM kan niet zonder de Cougars.
Waarom kan de KM niet zonder de Cougars?