Toekomst van de AS532-U2 Cougars mkII in NL dienst

Gestart door Harald, 16/03/2015 | 11:59 uur

Huzaar1

Citaat van: StrataNL op 27/03/2018 | 16:08 uur
Haha, voor jou misschien niet, maar de Cougar is geen enkele keer genoemd in de nota. 12-17 kisten door laten vliegen of stilzetten per 2023 lijkt me toch geen kleinigheidje?

Als alles wat verandert met de Nota erop zou moeten zou het een gedrocht van een document worden voor publicatie.. Dat wij Defensie autisten dat juist willen .. :P En sommige zaken zijn bewust weggelaten.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

StrataNL

Citaat van: Huzaar1 op 27/03/2018 | 15:22 uur
Nou nou nou nieuws  :angel:  ; )
Haha, voor jou misschien niet, maar de Cougar is geen enkele keer genoemd in de nota. 12-17 kisten door laten vliegen of stilzetten per 2023 lijkt me toch geen kleinigheidje?
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Huzaar1

Citaat van: Parera op 27/03/2018 | 15:57 uur
Prima ik wist het niet zeker (dat schreef ik ook) maar dan word het een introductie.

De Turken vliegen ook rond met SOF upgrades voor hun cougars inclusief minigun(s) dus de mogelijkheden zijn er wel.




Geen probleem. Het ziet er sowieso zeer bruikbaar uit maar ik weet niet of het altijd zo bruikbaar is.
Het munitie verbruik is killing, daardoor een rete duur systeem. Helemaal met die meerdere lopen.
Ook moet je heel wat munitie meenemen om enige tijd iets te kunnen blijven doen. Met die vuursnelheid zit je aan nogal wat kilo's.
Ik weet niet of je meer hebt aan een 7,62 of .50 systeem in onze SOF gevallen.

Ik kan me voorstellen dat Turkije zegt, hoe schiet ik het snelst 42.000 Syrische koerden af. Nou dat doe je met een minigun.
Dat doen wij weer niet dus tjah  :cute-smile: :angel:
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

#364
Citaat van: Huzaar1 op 27/03/2018 | 15:48 uur
Volgens mij was dat op een Luchtmacht dag, en is dat gefotografeerd.

Daarnaast is een door-gun heel wat anders dan een fixed gun ;)
Een introductie wordt dat dus ;)

Maar als de Cougar dat kan dragen qua gewicht ( je hebt nogal wat nodig met een mini gun ) dan ben ik voor.
Gezien het munitie verbruik en bijbehorende gewicht kan ik begrijpen dat een .50 ook een erg goed idee is.
Weet niet wat we ermee willen doen.
' SOF ' dingen ja.. maarja wat zijn dat dan? Guns blazing ergens binnenkomen?

Prima ik wist het niet zeker (dat schreef ik ook) maar dan word het een introductie.

De Turken vliegen ook rond met SOF upgrades voor hun cougars inclusief minigun(s) dus de mogelijkheden zijn er wel. Het enigste dat ik zie bij de Turkse SOF versie is een FLIR, zoeklicht en een radar en wat upgrades aan de ramen/deuren. Ik denk ook dat we de cougars zo moeten upgraden dat de basis voor SOF optreden er ligt maar pas bij de vervanger een echte SOF heli moeten aankopen vergelijkbaar met de MH-60 / MH-47G achtige upgrades.




Huzaar1

Citaat van: Parera op 27/03/2018 | 15:45 uur
Dat zeg ik, ik ken ze van het plaatje en kon ook niets terug vinden of het operationeel geweest was. Maar om die reden dus her-introductie  of introductie als je dat graag wilt :silent:

Volgens mij was dat op een Luchtmacht dag, en is dat gefotografeerd.

Daarnaast is een door-gun heel wat anders dan een fixed gun ;)
Een introductie wordt dat dus ;)

Maar als de Cougar dat kan dragen qua gewicht ( je hebt nogal wat nodig met een mini gun ) dan ben ik voor.
Gezien het munitie verbruik en bijbehorende gewicht kan ik begrijpen dat een .50 ook een erg goed idee is.
Weet niet wat we ermee willen doen.
' SOF ' dingen ja.. maarja wat zijn dat dan? Guns blazing ergens binnenkomen?
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 27/03/2018 | 15:40 uur
Die minigun heeft er nooit operationeel opgezeten amigo. Is een tof plaatje.

Dat zeg ik, ik ken ze van het plaatje en kon ook niets terug vinden of het operationeel geweest was. Maar om die reden dus her-introductie  of introductie als je dat graag wilt :silent:

Huzaar1

Citaat van: Parera op 27/03/2018 | 15:30 uur
Dan heb je iets gemist :D op de toestellen die we voor de AH-64's hadden zaten miniguns! ik ga opzoek naar een afbeelding en post het hierbij als ik het vind.

Got it! op de BO-105's observatiehelikopter's sinds 2003 uitgefaseerd i.v.m. bezuinigingen. En het was niet de voorganger van de AH-64's maar van de Cougars :cute-smile:
Ik kan niks terug vinden van het wapen op de BO-105's en weet dus niet of het operationeel geweest is of enkel voor testen gebruikt is.





Die minigun heeft er nooit operationeel opgezeten amigo. Is een tof plaatje.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

#360
Citaat van: Huzaar1 op 27/03/2018 | 15:24 uur
Her introductie? Ik heb misschien wat gemist maar we hebben nooit een mini-gun gehad op heli's.

Dan heb je iets gemist :D op de toestellen die we voor de AH-64's hadden zaten miniguns! ik ga opzoek naar een afbeelding en post het hierbij als ik het vind.

Got it! op de BO-105's observatiehelikopter's sinds 2003 uitgefaseerd i.v.m. bezuinigingen. En het was niet de voorganger van de AH-64's maar van de Cougars :cute-smile:
Ik kan niks terug vinden van het wapen op de BO-105's en weet dus niet of het operationeel geweest is of enkel voor testen gebruikt is.




Huzaar1

Citaat van: Parera op 27/03/2018 | 13:43 uur
Ook misschien tijd voor de her-introductie van de minigun voor aan boord van de SOF heli's.
Her introductie? Ik heb misschien wat gemist maar we hebben nooit een mini-gun gehad op heli's.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Huzaar1

Citaat van: StrataNL op 27/03/2018 | 13:05 uur
Nieuws! N.a.v. een tweet van mijn kant richting de KLu deze reactie gekregen:

Nou nou nou nieuws  :angel:  ; )
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

StrataNL

Citaat van: Parera op 27/03/2018 | 13:43 uur
Ik neem aan dat SOF optreden ook wel specifiek die dingen nodig heeft anders heeft het totaal geen nut om die heli's te gaan gebruiken. Je kiest voor SOF heli's of je gaat voor de halve oplossing maar waar het personeel niet blij van word. Misschien dat niet alles in 1 keer aangepast word maar de basis voor de SOF taken moet er wel komen anders heb je gewoon niks aan de heli's in die taken. Ook misschien tijd voor de her-introductie van de minigun voor aan boord van de SOF heli's.

Het automatisch inklappen van de rotors is natuurlijk makkelijk maar geen eis voor SOF optreden, een FLIR en radar zijn dat wel.
Ach ze worden al 20 jaar gebruikt door KCT, BSB, LMB en Marns, dus wanneer is een heli geschikt voor SOF.... het blijft een transportmiddel.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera

#356
Citaat van: StrataNL op 27/03/2018 | 13:36 uur
Bladen kunnen nu ook gevouwen worden hoor, alleen handmatig, kost wat meer tijd.

Als ik zo tussen de regels door lees gaat het in eerste instanties alleen om aanpassingen om ze vliegend te houden, bijv. voor de militaire luchtvaartautoriteit. Dit bevat vooral navigatie, communicatiesystemen etc.

De specifieke modificaties voor SOF zoals flir en dubbele deuren (tbv boordmitrailleur in de ramen) zullen wellicht in een later stadium of stapsgewijs tijdens onderhoudsperiodes uitgevoerd worden.

Ik neem aan dat SOF optreden ook wel specifiek die dingen nodig heeft anders heeft het totaal geen nut om die heli's te gaan gebruiken. Je kiest voor SOF heli's of je gaat voor de halve oplossing maar waar het personeel niet blij van word. Misschien dat niet alles in 1 keer aangepast word maar de basis voor de SOF taken moet er wel komen anders heb je gewoon niks aan de heli's in die taken. Ook misschien tijd voor de her-introductie van de minigun voor aan boord van de SOF heli's.

Het automatisch inklappen van de rotors is natuurlijk makkelijk maar geen eis voor SOF optreden, een FLIR en radar zijn dat wel.

StrataNL

Citaat van: JdL op 27/03/2018 | 13:29 uur
Geweldig nieuws! Zou de oude MLU plannen weer uit de kast worden gehaald of zou het SOF-pakket uit andere upgrades bestaan?
Lijkt me ook handig als ze van opvouwbare rotorbladen worden voorzien zodat ze makkelijker meekunnen op de LPD's en JSS. nu kunnen er maar 2 Cougars meegenomen worden en dan zit de hangar vol.
Bladen kunnen nu ook gevouwen worden hoor, alleen handmatig, kost wat meer tijd.

Als ik zo tussen de regels door lees gaat het in eerste instanties alleen om aanpassingen om ze vliegend te houden, bijv. voor de militaire luchtvaartautoriteit. Dit bevat vooral navigatie, communicatiesystemen etc.

De specifieke modificaties voor SOF zoals flir en dubbele deuren (tbv boordmitrailleur in de ramen) zullen wellicht in een later stadium of stapsgewijs tijdens onderhoudsperiodes uitgevoerd worden.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#354
Citaat van: JdL op 27/03/2018 | 13:29 uur
Geweldig nieuws! Zou de oude MLU plannen weer uit de kast worden gehaald of zou het SOF-pakket uit andere upgrades bestaan?
Lijkt me ook handig als ze van opvouwbare rotorbladen worden voorzien zodat ze makkelijker meekunnen op de LPD's en JSS. nu kunnen er maar 2 Cougars meegenomen worden en dan zit de hangar vol.

Kunnen rond 2030 mooi aanhaken bij de Amerikaanse Blackhwak vervanger of wellicht een Europese militaire variant van de X6.

JdL

Geweldig nieuws! Zou de oude MLU plannen weer uit de kast worden gehaald of zou het SOF-pakket uit andere upgrades bestaan?
Lijkt me ook handig als ze van opvouwbare rotorbladen worden voorzien zodat ze makkelijker meekunnen op de LPD's en JSS. nu kunnen er maar 2 Cougars meegenomen worden en dan zit de hangar vol.
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan