Toekomst van de AS532-U2 Cougars mkII in NL dienst

Gestart door Harald, 16/03/2015 | 11:59 uur

Parera

#329
Citaat van: Harald op 30/08/2017 | 20:49 uur
Dan zou je nog een topic kunnen starten, namelijk vervanging C-130H.  ;)
Ik ben altijd alwel een voorstander geweest van de SeaHerc om de MPA rol te vervullen en dat samen met de vervanging van de bestaande Hercs naar het J model met extra aanpassingen zoals de winglets. Dit zou je nog kunnen combineren met aanschaf van KC model zodat je ook de heli's in de lucht kunt bijtanken. Zelfde als de Fransen en de Amerikanen.
Ik ben geen voorstander van aankoop van de Airbus A400M.
Met de Hercs ben je flexibeler, voor mijn gevoel.

Geen seaherc of ander type herc als je het mij vraagt. Liever een 2 a 4 tal A-400's voor Strat/ Tact airlift + 4 tal C-295's tact. airlift + SOF ops.
Beide toestellen kunnen heli's bij tanken.

En Lex, de vraag is hoe lang dit ballonnetje al op is. Als de KLU dit zo kort voor prinsjesdag op straat gooit vermoed ik toch dat deze planning al verder gevorderd is.
Bij de MQ-9 staat namelijk nog zeer voorzichtig ''voorbereiden op introductie''. 100% bevestiging dat dit concreet is zien we op prinsjesdag pas maar zeker hoopgevend wat betreft de toekomst van de cougars. Van welke leeftijd zijn de huidige cougars? Indien rond de 30 jaar is het niet verstandiger/goedkoper om een x aantal nieuwe Carcals aan te kopen ipv ombouw.

Lex

Laat het duidelijk zijn, dat de KLu middels "De Vliegende Hollander" een wensenlijst presenteert cq proefballonnetjes oplaat, in de aanloop naar Prinsjesdag. Het geruchten circuit, de verwarmingsbuizen zijn er maar druk mee.
Eerst maar afwachten wat de komende begroting zal brengen. Het zal summier zijn omdat deze is samengesteld door een demissionair Kabinet.

Harald

Dan zou je nog een topic kunnen starten, namelijk vervanging C-130H.  ;)
Ik ben altijd alwel een voorstander geweest van de SeaHerc om de MPA rol te vervullen en dat samen met de vervanging van de bestaande Hercs naar het J model met extra aanpassingen zoals de winglets. Dit zou je nog kunnen combineren met aanschaf van KC model zodat je ook de heli's in de lucht kunt bijtanken. Zelfde als de Fransen en de Amerikanen.
Ik ben geen voorstander van aankoop van de Airbus A400M.
Met de Hercs ben je flexibeler, voor mijn gevoel.

Parera

Citaat van: Harald op 30/08/2017 | 20:14 uur
Ik ben voor !!
Al heb ik het stuk nog niet gelezen, de gedachte, idee is goed. Hierdoor behoud van de heli capaciteit en vervanging van de Cougars waarschijnlijker in de toekomst.

Meer dan die regel word op dit moment niet bekend gemaakt, ik verwacht meer info bij het DMPO op prinsjesdag.
De mogelijkheid om bij te tanken in de lucht is ook interessant voor SOF operaties, de nieuwe A330 MRTT's krijgen mogelijk de optie om naast een boom refueling probe ook te tanken door 2 pods onder de vleugels andere type vliegtuigen (EF typhoon/ Tornado) en indien mogelijk ook helikopters.

Ik weet niet of het mogelijk is om met de A330 een helikopter bij te tanken. Maar ook zonder deze capaciteit zijn de carcals prima heli's voor SOF en ook geschikt voor inzet boven zee.

Harald

Ik ben voor !!
Al heb ik het stuk nog niet gelezen, de gedachte, idee is goed. Hierdoor behoud van de heli capaciteit en vervanging van de Cougars waarschijnlijker in de toekomst.

Parera

#324
Interessante opmerking in '' De vliegende hollander'' van 7/8 2017 over de toekomst van de cougars:

''Ombouwen Cougar-vloot voor Special Operations Forces''

Dat kan betekenen dat er met prinsjesdag een nieuw DMO project aankomt waarbij de cougars omgebouwd worden naar (deels) Super Cougar / Carcal uitvoering en dat de heli's voorlopig nog in dienst blijven voor de SF. Goed nieuws lijkt me! Laten we hopen dat de ombouw ook gebruik vanaf marine schepen mee neemt.

Update: Ik zie net het bericht van Juvi in het instroom F-35 topic. :silent:

Harald

Het herinvoeren (ont-motten) van de Cougars is gebeurd met de reden dat de inzetbaarheid van de NH90 (te) laag was, door de problemen met de NH90 (iedereen wel bekend).
Hoe meer we 2023 naderen hoe meer er NH90's inzetbaar zullen zijn en de Politiek zal zeggen ; "de NH90 is volledig operationeel, de Cougar kan er weer uit"

Een grote kanttekeningen aan deze gedachte is; 
1) dat de inzetbaarheid van de Cougars groter is dan de NH90
2) dat de vlieguurkosten van de Cougars lager is dan de NH90
3) dat er structureel een helicopter te kort is
4) dat de Cougar zowel maritiem als op land inzetbaar is
5) ......

Tevens kan wel gezegd worden dat straks in de praktijk de NH90 volledig voor 100% martiem ingezet wordt en de "grote" Chinook straks alle op land missies moeten uitvoeren en de "middelmaat" Cougar (als deze weer in de mottenballen wordt gezet) GEEN aanvulling, ondersteuning kan leveren en dus NIET inzetbaar is.
Dus geen Cougars in de West, maritiem via de R'dam of JdW als bijvoorbeeld ondersteuning voor de mariniers, blusmogelijkheden (bos/heide branden e.d.)     


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Sparkplug op 04/10/2016 | 07:24 uur
Zo niet, dan moet men leren leven met de consequenties  :(

Als er wordt gekeken naar use them or lose them.... dan zouden ze een kans moeten maken.

Sparkplug

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 04/10/2016 | 07:21 uur
Hopelijk krijgen ze alsnog een update en overleven ze weer.

Zo niet, dan moet men leren leven met de consequenties  :(
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: StrataNL op 03/10/2016 | 23:31 uur
Zitten we tussen 2020 en 2030 dus zonder?

Hopelijk krijgen ze alsnog een update en overleven ze weer.

StrataNL

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 03/10/2016 | 17:18 uur
Ik hou heel voorzichtig de optie open dat een Cougar opvolger parallel gaat lopen met de Apache vervanger en kijk hiervoor met name naar de VS waar begin jaren dertig een begin zal worden gemaakt met het vervangen van zowel de Apache en de BlackHawk....

Tot nu toe zijn daar de plannen dat dit één basis kist is/wordt met afgeleide varianten, het zou in het tijdsbeeld passen en vermoedelijk is tegen die tijd nog geen serieus Europees alternatief beschikbaar.

Zitten we tussen 2020 en 2030 dus zonder?

Citaat van: StrataNL op 26/09/2016 | 23:44 uur
Voorlopig is het na 2020 gewoon exit Cougar.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

StrataNL

Citaat van: JdL op 26/09/2016 | 16:43 uur
Zou mooi zijn als onze eerste cougar direct achter de laatste Franse de upgrade in zou kunnen gaan.....

Voorlopig is het na 2020 gewoon exit Cougar.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

JdL

Zou mooi zijn als onze eerste cougar direct achter de laatste Franse de upgrade in zou kunnen gaan.....
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

Harald

Frankrijk heeft de laatste jaren hun Cougar vloot geupgrade naar AS532 AL+ niveau, en hebben met hun nieuwe Cougars ook al in Mali gevlogen, dus eventuele kinderziektes in deze upgrade zullen zeker al opgelost zijn.

Een van de plank upgrade voor onze Cougars + extra toevoegen de wescam MX-15 net als bij onze Chinooks !

http://defence-blog.com/news/first-of-upgraded-as532-cougars-participated-in-mali-as-part-of-operation-serval.html

These powerful and valued workhorses flown by the ALAT had not been modernized since entering service in 1988, despite having logged a high number of hours. Their modernization became essential, both to prevent risks of obsolescence and to provide the Cougars with a larger operating range and improved all-weather capabilities.

For this reason, the French Army and Airbus Helicopters launched an ambitious modernization program focused on integrating a new avionics suite and an improved automatic pilot similar to that of the H225M (formerly the EC725), which is already a reference on the market.
 
The new autopilot has greatly improved the Cougar's operational capacities along with the flight safety for takeoff and landing in marginal visibility conditions. The new version also provides automatic management of engine failure, flight envelope protection, state-of-the-art electronic counter-measures, and additional 650-liter fuel tanks.

These upgrades led to the AS532 AL+ model


https://www.airbushelicopters.ca/wp-content/uploads/2011/11/AAEvolution.pdf

Harald

Idd, alleen de Chinook wordt genoemd in de instandhouding, modernisering en vernieuwing.
Niets over de Cougars !!

Kan me niet voor stellen dat ze met de Cougars door willen vliegen tot ca. 2022 en dan tussen 2016 en 2022 geen upgrade's komen.
Maar die geplande MLU bij de Cougars is toch niet uitgevoerd, als bezuiniging omdat de Cougars toch in de verkoop/ mottenballen gingen.
Maar doordat ze weer indienst gesteld zijn, komt toch die MLU ook weer in beeld. Volgens mij moest die MLU toch zo-wie-zo uitgevoerd worden ivm internationale regelgeving e.d. Vernieuwing van IFF (indificatiesystemen) en HF/VHF radio's
Na MLU zouden de Cougars nog tot 2026 vliegen.

Zie ook ; Cougar Midlife Update (MLU) (2010)
https://www.rijksoverheid.nl/documenten/rapporten/2010/09/21/cougar-midlife-update-mlu

Dutch to upgrade Cougar helicopters
21 September, 2010

The Dutch defence ministry has announced plans to perform a mid-life update for its 17 Eurocopter AS532 Cougar transport helicopters from 2012.

To extend operations of the type until 2026, the work is required because changed regulations mean that the aircraft - received from 1996 - do not conform with modern navigation requirements. Eurocopter will also halt the delivery of some current spare parts in 2015.

The MLU programme will install new distance-measuring equipment and a VHF radio, plus systems that will enable the Cougar to use updated military GPS. Other enhancements will include a satellite communication system, Link 16 datalink and Tetra radios to support civilian emergency services.

In the cockpit, the aircraft will get digital maps that will enable pilots to see both tactical and navigational symbols on one screen, and a new forward-looking infrared sensor will also be acquired.

https://www.flightglobal.com/news/articles/dutch-to-upgrade-cougar-helicopters-347644/