Toekomst van de AS532-U2 Cougars mkII in NL dienst

Gestart door Harald, 16/03/2015 | 11:59 uur

Harald

Citaat van: JdL op 30/11/2015 | 18:19 uur
het liefst de zelfde upgrade als die de Franse cougars hebben gehad om de kosten te drukken en europese standaardisatie te creëren

The French Cougar
Upgraded and in operation


In March 2015, Airbus Helicopters delivered two upgraded Cougar helicopters to the French Army. Part of a group of 15 Cougars to be modernized by the company from 2013 to 2015 (the first eight of which were delivered in 2013 and 2014), these upgraded helicopters now benefit from a larger operating range, new avionics and improved all-weather capabilities. Flown by the French Army Air Corps (ALAT), the first of this group has already begun operational engagements in Mali.

voor gehele artikel, zie LINK
https://www.airbushelicopters.com/website/en/ref/Upgrading-Cougars-for-the-French-Army_237.html

De fransen hebben hun Cougars geupgrade naar het type AS532 AL+, voor Nederland idd ook een goede standaard om naar te upgraden, kunnen onze Cougars nog jaren mee, zeker 10 jaar. 

extra info :
https://www.helibras.com.br/wp-content/themes/duesc/extras/pdf/Avionics-and-Autopilot-Evolution.pdf

JdL

Citaat van: Thomasen op 30/11/2015 | 17:59 uur
Als je helikopters wil kopen is er echt wel keuze zat hoor. Tenzij je iets met laser kanonnen verwacht. Maar aangezien de Cougar en ook eerdere versies nog behoorlijk lang in dienst blijven, kan ik mij niet voorstellen dat onze relatief jonge cougars niet ook gewoon een upgrade kunnen krijgen om het tot in ieder geval 2030 te redden. Want zoals Jurrien al schrijft, de kans voor een project twv >800 miljoen is in dat timeframe lastig. Daarbij zullen de grote projecten mogelijk ook kleine projecten verdringen/vertragen, dingen die niet zichtbaar zijn, maar uiteindelijk wel moeten gebeuren.
hoeveel denk je dat de upgrade van onze complete vloot zal kosten?
dus dan heb ik het over alle 17 kisten
het liefst de zelfde upgrade als die de Franse cougars hebben gehad om de kosten te drukken en europese standaardisatie te creëren
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

dudge

Citaat van: JdL op 30/11/2015 | 17:49 uur
Vind ik ook de beste optie
Rond die tijd zal de blackhawk serie ook vervangen worden dus kunnen we er daar een stel van de plank kopen
Behalve die investeringsgolf zit je in 2023 ook nog met het probleem dat et eigenlijk niet echt een opvolger is
Behalve als je zoals elzenga voor de NH90MTTH wilt gaan :cute-smile:

Als je helikopters wil kopen is er echt wel keuze zat hoor. Tenzij je iets met laser kanonnen verwacht. Maar aangezien de Cougar en ook eerdere versies nog behoorlijk lang in dienst blijven, kan ik mij niet voorstellen dat onze relatief jonge cougars niet ook gewoon een upgrade kunnen krijgen om het tot in ieder geval 2030 te redden. Want zoals Jurrien al schrijft, de kans voor een project twv >800 miljoen is in dat timeframe lastig. Daarbij zullen de grote projecten mogelijk ook kleine projecten verdringen/vertragen, dingen die niet zichtbaar zijn, maar uiteindelijk wel moeten gebeuren.

JdL

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 30/11/2015 | 17:37 uur

Ik kies voor 4. (punt 5 zou mijn voorkeur genieten maar bevind zich midden in de investeringsgolf en is daardoor kwetsbaar)
Vind ik ook de beste optie
Rond die tijd zal de blackhawk serie ook vervangen worden dus kunnen we er daar een stel van de plank kopen
Behalve die investeringsgolf zit je in 2023 ook nog met het probleem dat et eigenlijk niet echt een opvolger is
Behalve als je zoals elzenga voor de NH90MTTH wilt gaan :cute-smile:
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

Sparkplug

Citaat van: Ace1 op 30/11/2015 | 17:17 uur
Zit er nu veel verschil tussen een Puma en een Cougar?
De Cougar is gebaseerd op de Super Puma, wat weer een grotere uitvoering van de oorspronkelijke Puma is.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Harald op 30/11/2015 | 16:53 uur
Das idd ook mijn mening en ook de meest voor de handliggende oplossing om (ook op een goedkope manier) onze heli-capaciteit voor een langere tijd op "peil" te houden (al is die nog steeds onder peil !!)

Zeg maar ; de Cougars op Caracal niveau brengen

Dan is dat een  beslissing die niet al te veel uitstel kan dulden, het is immers 2023 voordat je het weet, de vraag is dus:

1: uit faseren in 2023, zonder vervanging
2. updaten en langer doorvliegen tot 2035
3. updaten, langer doorvliegen zonder vervanging
4. updaten, langer doorvliegen en vervangen rond 2035
5. vervangen in 2023 door een nieuw type

Voor elk punt, na punt 1, zal een redelijk snelle beslissing vereist zijn.

Ik kies voor 4. (punt 5 zou mijn voorkeur genieten maar bevind zich midden in de investeringsgolf en is daardoor kwetsbaar)

Ace1


Harald

Citaat van: JdL op 30/11/2015 | 16:33 uur
Van mij mogen ze ze allemaal uit opslag halen en een SLEP geven
eventueel ook nieuwe motoren voor betere 'hot en high' prestaties  en een FLIR zodat ze beter geschikt zijn voor de missies die we de afgelopen jaren uitgevoerd hebben
Een goedkope manier om de helicapaciteit uit te breiden
De britten blijven geloof ik tot 2035 met hun puma's vliegen dus dan kunnen wij dat ook

Das idd ook mijn mening en ook de meest voor de handliggende oplossing om (ook op een goedkope manier) onze heli-capaciteit voor een langere tijd op "peil" te houden (al is die nog steeds onder peil !!)

Zeg maar ; de Cougars op Caracal niveau brengen

Sparkplug

Citaat van: JdL op 30/11/2015 | 16:33 uur
De britten blijven geloof ik tot 2035 met hun puma's vliegen dus dan kunnen wij dat ook
Wat de Britse Puma's betreft, wordt hier inderdaad over gesproken.

https://www.flightglobal.com/news/articles/dsei-raf-puma-hc2-helicopters-may-operate-until-203-416712/
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

JdL

Van mij mogen ze ze allemaal uit opslag halen en een SLEP geven
eventueel ook nieuwe motoren voor betere 'hot en high' prestaties  en een FLIR zodat ze beter geschikt zijn voor de missies die we de afgelopen jaren uitgevoerd hebben
Een goedkope manier om de helicapaciteit uit te breiden
De britten blijven geloof ik tot 2035 met hun puma's vliegen dus dan kunnen wij dat ook
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

Harald

Saved from the axe: Cougar helicopter in the Netherlands

Under economic pressure the Royal Netherlands Air Force (RNLAF) was saying goodbye to the Cougar helicopter, but the vital function of the tactical transport helicopter saved from the axe was shown clearly this week during an airlanding exercise near Arnhem, the Netherlands.

The military training grounds of Deelen and the Ede Heath saw a lot of action in a normally quiet Autumn. A total of six RNLAF choppers were flying back and forth with military equipment, from pallets to vehicles. The double rotor choppers – aka Boeing CH-47 Chinooks – are not easy to miss, but the quieter and real stars of the show were the AS532U2 Cougars.

SFOR in Bosnia
Seventeen of these machines won over the legendary Sikorsky UH-60 Black Hawk when the Royal Netherlands Army was looking for a proper rotary airlift in the 1990s. Designed by Aérospatiale, built by its successor Eurocopter and currently named Airbus Helicopters, the French built machines arrived in 1996 and 1997. Their service record has not been without trouble. The machines were notorious for leaking fuel and the lack of de-icing equipment did hamper operations a bit while 5 machines operated with the NATO-led Stabilisation Force (SFOR) in Bosnia in 2001, the RNLAF Cougars' first operational deployment.

Neither fond of heat the Cougars also had some issues while flying from Tallil Airbase in Iraq in 2004. Operation in 2006 to 2010 as part of the Royal Netherlands Armed Forces Task Force Uruzgan in Afghanistan were limited by Cougars not only having to combat heat but also high altitude operations, flying from inside the Uruzgan province and Kandahar.

Bambibucket
But the choppers were still able to perform important tasks in support of the Royal Netherlands Army, as Search-and-Rescue or medevac asset, as shipborne troop transport helicopter for the amphibian forces of the Marine Corps of the Royal Netherlands Navy embarked on landing transport docks, and as fire fighter with the so-called bambibucket both at home and abroad.

Flying up to 500 miles (800 km) – further with additional fuel tanks – the Cougar operates normally with a crew of four: pilot, co-pilot, loadmaster and door gunner on a 7.62 mm machine gun. The cargo hold has room for 10 fully equipped troops or 14 without equipment. In the medevac role a doctor/anesthetist and a nurse are on board to take car of up to six patients, three sitting up and three lying down.

Gilze Rijen Airbase
All Cougars fly with 300 Squadron, operating from Gilze Rijen Airbase. The unit's personnel were shocked to learn in 2011 that their job was about to disappear when the Ministry of Defence in the Hague announced another round of downsizing. But even with the awaited beefing up of the Boeing CH-47F Chinook fleet to 20 machines, having the NH90 choppers on strength at 18 the military and defence policital leadership say they have noticed a lack of rotary wing capacity if there would no longer be any Cougars.

Cougar service life
So the French design from 1965 will stay part of the fleet until at least 2023, Defence minister Jeanine Hennis-Plasschaert recently wrote to the parliament in the Hague. Currently down to 12 operational machines a even smaller number of Cougars will keep on flying till the end of their new decided service life until the leadership is confident the Foxtrot Chinooks and NH90s can do the job together.

11th Airborne Brigade
As illustrated again at the Ede Heath and Deelen training grounds this week, the Cougars and Chinooks often operate closely together with the 11th Airborne Brigade of the Royal Netherlands Army. That capacity – although not fully used since 2013 as the red berets have been deployed more conventionally – is something the Netherlands would like to keep. Possibly in light of the increased Russian activity on the borders with NATO, where the strengthened Russian Aviation Regiments are training on blitzkrieg-like offensive maneouvres by quickly moving sizable ground units through the air by Mil Mi-8/Mi-17s escored by Mi-24/35 Hind attack helicopters.

Backed by renewed trust the men and women of 300 Squadron of the RNLAF showed this week that although plagued through its service life, they are up to the challenge of airlifting combat reinforcements to airheads in the field, in the way the AS532U2 Cougar was originally purchased for.

http://airheadsfly.com/2015/11/28/saved-from-the-axe-cougar-helicopter-in-the-netherlands/

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Lex op 15/10/2015 | 15:09 uur
Ik doelde hier meer op de opmerking omtrent het starten van een nieuw topic, ondanks de emoticon.

We kunnen het ook zo houden en later, indien van toepassing, aanpassen.

Lex

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 14/10/2015 | 20:10 uur
Laten we idd hopen dat ze tzt vervangen worden, dat zou o.a. de NH90 kunnen zijn of de US vervanger van de Blackhawk.
We kunnen igg een nieuw topic starten: de vervanging van de AS532-U2 Cougars mkII in NL dienst  ;D

Citaat van: Lex op 14/10/2015 | 23:07 uur
Hoezo?
Ik doelde hier meer op de opmerking omtrent het starten van een nieuw topic, ondanks de emoticon.

Zander

We hebben er toch 12 operationeel?
Nou 12 extra CH47 F en klaarie!!
People are sheep

DvdW

#278
Citaat van: Poleme op 15/10/2015 | 01:14 uur
NH90 MTTH ?

;D  Of je hebt een Stelcon plaat voor je hoofd, of op je loonstrook staat NH Industries, Fokker etc.
Made in EUssr en dus moet het goed zijn. Dat de werkelijkheid dit logenstraft is een nare bijkomstigheid want "Made in EU". En ik weet nu precies waar de EU jongens mee komen: allemaal kinderziektes, over 30 jaar is het een prima kist, etc etc. Wat iets misschien over 30 jaar kan zijn, daar hebben we nu 0,0 aan. En daarnaast: een gedrocht blijft een gedrocht,  hoe Veel verbale diarree je er ook overheen spuit.....
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל