Toekomst van de AS532-U2 Cougars mkII in NL dienst

Gestart door Harald, 16/03/2015 | 11:59 uur

Ace1

Citaat van: JdL op 14/10/2015 | 20:18 uur
Voor wat betreft een eventuele opvolger denk ik ook aan een MTTH NH90

Je bedoeldt die tupperware kist die problemen heeft met de laadvloer?

mandaje

Citaat van: JdL op 14/10/2015 | 20:18 uur
We hebben er toch 12 en 5 in opslag?
Behoort een upgrade ook nog tot de mogelijkheden
Voor wat betreft een eventuele opvolger denk ik ook aan een MTTH NH90


Zo uit mijn hoofd zijn er weer 4 uit de stalling gehaald en is het plan voor 2016 om er 16 in dienst te krijgen.

JdL

We hebben er toch 12 en 5 in opslag?
Behoort een upgrade ook nog tot de mogelijkheden
Voor wat betreft een eventuele opvolger denk ik ook aan een MTTH NH90
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

Sparkplug

Citaat van: Elzenga op 14/10/2015 | 20:06 uur
Waarna we ze hopelijk gaan vervangen door een nieuwe transporthelikopter...mijn voorkeur NH90 MTTH...nuttig en nodig!
Dat tegen die tijd alle kinderziektes e.d. eruit zijn gehaald.

In de meest recente aanbiedingsbrief stonden nog genoeg aandachtspunten voor de (T)NFH variant.


Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 14/10/2015 | 20:10 uur
We kunnen igg een nieuw topic starten: de vervanging van de AS532-U2 Cougars mkII in NL dienst  ;D
Of de titel van dit topic (laten) aanpassen  ;)
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Elzenga op 14/10/2015 | 20:06 uur
Waarna we ze hopelijk gaan vervangen door een nieuwe transporthelikopter...mijn voorkeur NH90 MTTH...nuttig en nodig!

Laten we idd hopen dat ze tzt vervangen worden, dat zou o.a. de NH90 kunnen zijn of de US vervanger van de Blackhawk.

We kunnen igg een nieuw topic starten: de vervanging van de AS532-U2 Cougars mkII in NL dienst  ;D

Elzenga

Waarna we ze hopelijk gaan vervangen door een nieuwe transporthelikopter...mijn voorkeur NH90 MTTH...nuttig en nodig!

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Defensie houdt Cougar-heli zeker tot 2023 

14 okt 2015

DEN HAAG - Defensie blijft zeker tot 2023 met de Cougar-transporthelikopter vliegen. Dat is op te maken uit een brief die minister Jeanine Hennis-Plasschaert aan de Kamer geschreven. De krijgsmacht heeft een groot tekort aan helikoptercapaciteit.
 
Vorig jaar was al besloten dat de Cougar tot 2020 zou blijven vliegen. Oorspronkelijk zou de helikopter vanaf 2018 gefaseerd verdwijnen. Vanwege problemen met de nieuwe NH90-helikopter besloot Hennis de Cougar langer in dienst te houden. Defensie beschikt over zeventien Cougars.

Het kost 130 miljoen om de transporthelikopters tot 2023 te laten vliegen.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/24616956/__Defensie_houdt_Cougar-heli__.html?utm_source=t.co&utm_medium=referral&utm_campaign=twitter

HermanB

Citaat van: johandeleeuw2002 op 25/07/2015 | 21:53 uur
Ff een vraagje
Op filmpjes van airbus zie je de cougar uitgerust met 70 mm raketten en een gunpod
Is het handig om de NL cougars hier ook mee uit te rusten?
Nee. Extra gewicht is niet welkom voor de Cougar en die centen zou men beter in een upgrade van de Apaches kunnen steken.

Sparkplug

#261
Citaat van: johandeleeuw2002 op 25/07/2015 | 21:53 uur
Ff een vraagje
Op filmpjes van airbus zie je de cougar uitgerust met 70 mm raketten en een gunpod
Is het handig om de NL cougars hier ook mee uit te rusten?
Het is niet de Cougar, maar de Caracal/H225 M in dit Airbus Helicopters filmpje. Deze wordt i.c.m. gun pods en rocket pods aangeboden voor de Combat Search and Rescue (CSAR) rol.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

JdL

Ff een vraagje
Op filmpjes van airbus zie je de cougar uitgerust met 70 mm raketten en een gunpod
Is het handig om de NL cougars hier ook mee uit te rusten?
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

Elzenga

Citaat van: Poleme op 07/07/2015 | 01:32 uur
We gaan weer even terug naar de eerste helft van de jaren 80.
De US Army is bezig met haar Light Helicopter eXperimental (LHX) programma.  De oorspronkelijke specificaties waren gelijk aan die van de Bell V-280 Valor of Sikorsky S-97 Raider.  Dus ook toen kwamen helikopter fabrikanten met concepten op de proppen zoals kantel rotors (tilt-rotors); geavanceerde contra roterende rotors met of zonder hybride duw schroef of extra straal aandrijving, etcetera.
Toen deze concepten eenmaal verder werden uitgewerkt, zag de US Army er toch vanaf.  Want veel te veel risico's en te hoge kosten.
Dus ging men vervolgens aan de slag met een conventioneel helikopter concept, maar wel in een stealthy verpakking.
De resulterende RAH-66 Comanche kwam echter nooit in productie.  Want ook deze werd gruwelijk duur.

Sinds circa 2008 ziet het Amerikaanse overheid huishoudboekje er in toenemende mate uit als dat van bepaalde EURopese landen in het Zuiden.
Dus het zou zo maar eens kunnen dat men hooguit kan voortborduren op bestaande ontwerpen zoals de Black Hawk en Apache.
Zou dit een verklaring kunnen zijn waarom men bij Airbus Helicopters eerder lijkt te werken aan het verder verbeteren van bestaande helikopter-opzet (nieuwe vorm rotors e.d.) dan een heel nieuwe concept (zoals hun X3)? Iets wat me opvalt de laatste tijd. Of loopt men daar achter in vergelijking met de Amerikanen?

Sparkplug

Citaat van: Poleme op 07/07/2015 | 01:32 uur
Sinds circa 2008 ziet het Amerikaanse overheid huishoudboekje er in toenemende mate uit als dat van bepaalde EURopese landen in het Zuiden.
Dus het zou zo maar eens kunnen dat men hooguit kan voortborduren op bestaande ontwerpen zoals de Black Hawk en Apache.
Zie het al voor mij. Net zoals dat de USMC de UH-1Y en AH-1Z heeft, krijgt de US Army de 'UH-60Y' en 'AH-64Z'.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Poleme

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 06/07/2015 | 17:53 uur
Dat idee heb ik ook, en volgens mij delen de Amerikanen die gedachte ook en zal er ongetwijfeld een dedicated  Apache opvolger ontwikkeld en gebouwd worden.

Misschien als Cougar vervanger als de V-280 (of zijn concurrent) de Blackhawk gaat vervangen?
We gaan weer even terug naar de eerste helft van de jaren 80.
De US Army is bezig met haar Light Helicopter eXperimental (LHX) programma.  De oorspronkelijke specificaties waren gelijk aan die van de Bell V-280 Valor of Sikorsky S-97 Raider.  Dus ook toen kwamen helikopter fabrikanten met concepten op de proppen zoals kantel rotors (tilt-rotors); geavanceerde contra roterende rotors met of zonder hybride duw schroef of extra straal aandrijving, etcetera.
Toen deze concepten eenmaal verder werden uitgewerkt, zag de US Army er toch vanaf.  Want veel te veel risico's en te hoge kosten.
Dus ging men vervolgens aan de slag met een conventioneel helikopter concept, maar wel in een stealthy verpakking.
De resulterende RAH-66 Comanche kwam echter nooit in productie.  Want ook deze werd gruwelijk duur.

Sinds circa 2008 ziet het Amerikaanse overheid huishoudboekje er in toenemende mate uit als dat van bepaalde EURopese landen in het Zuiden.
Dus het zou zo maar eens kunnen dat men hooguit kan voortborduren op bestaande ontwerpen zoals de Black Hawk en Apache.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: 5m@sh_1up op 06/07/2015 | 17:33 uur
Dikke onzin. Leuke gimmick, zo'n Osprey-ding, maar is nooit zo goed als een Apache.

Dat idee heb ik ook, en volgens mij delen de Amerikanen die gedachte ook en zal er ongetwijfeld een dedicated  Apache opvolger ontwikkeld en gebouwd worden.

Misschien als Cougar vervanger als de V-280 (of zijn concurrent) de Blackhawk gaat vervangen?

5m@sh_1up

Dikke onzin. Leuke gimmick, zo'n Osprey-ding, maar is nooit zo goed als een Apache.