Toekomst van de AS532-U2 Cougars mkII in NL dienst

Gestart door Harald, 16/03/2015 | 11:59 uur

bergd

Citaat van: Sparkplug op 06/06/2023 | 14:32 uur
De Duitse CH-53 wordt alleen door de CH-47F vervangen.
Niet meer capaciteiten maritiem naast de NH-90, duidelijk dank!

Sparkplug

Citaat van: bergd op 06/06/2023 | 13:51 uur
Gaan de Duitsers naast de CH-47F ook nog een aantal heli's aanschaffen als vervanger van de CH-53?

De Duitse CH-53 wordt alleen door de CH-47F vervangen.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Ace1

Overigens is er nog een optie het M621 20mm kanon in een THL 20 turret.


bergd

Gaan de Duitsers naast de CH-47F ook nog een aantal heli's aanschaffen als vervanger van de CH-53?

Kornet43

Citaat van: Mourning op 06/06/2023 | 13:11 uur
Bij de Polen zaten daar volgens mij meer politieke motieven achter, maar als je ergens mee wil slaan vind je altijd wel iets als je maar hard genoeg zoekt...
Alle motieven zijn politiek, hoge lifecycle kosten zeer zeker. Of er nog andere politieke motieven achter zaten is een kwestie van speculeren.

Mourning

Bij de Polen zaten daar volgens mij meer politieke motieven achter, maar als je ergens mee wil slaan vind je altijd wel iets als je maar hard genoeg zoekt...
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Kornet43

De Polen en de Verenigde Arabische Emiraten hebben de al bestelde H225 Caracal order gecanceld vanwege de extreem hoge lifecycle kosten.

Kornet43

Citaat van: Sparkplug op 06/06/2023 | 12:44 uur
Frankrijk gebruikt al decennia lang op diverse transporthelikopters een 20 mm kanon.

Als Nederland 20 mm wil, dan komt een 20 mm gun pod waarschijnlijk eerder in beeld dan een 20 mm in de deuropening.

Ja, 20MM in de deuropening neemt teveel ruimte in, gewoon 2 miniguns in de luikjes en 20MM kanon in de sidepods

Sparkplug

Citaat van: Parera op 06/06/2023 | 12:01 uur
Ja  :sick:

Frankrijk gebruikt al decennia lang op diverse transporthelikopters een 20 mm kanon.

Als Nederland 20 mm wil, dan komt een 20 mm gun pod waarschijnlijk eerder in beeld dan een 20 mm in de deuropening.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Huzaar1

#725
Citaat van: Stoonbrace op 06/06/2023 | 10:58 uur
Vandaar dat ik de H225M begin 2021 expliciet vernoemde als een mooie kandidaat voor een gebalanceerde helikoptervloot?

Een gecombineerd helikoptercommando zou trouwens gewoon slim zijn. We werken al samen op vlak van SOF en met de NFH's.

ja dat snap ik dat jou dat een goed idee lijkt. Maar nee, daarvoor is de disbalans veel te groot.

Tevens zijn de Nederlandse heli's getasked. Het een voor grondsteun, het ander voor LMB, en de rest voor KCT en de Marine. Ik zie geen enkel voordeel voor Nederland.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera


Sparkplug

Citaat van: Parera op 06/06/2023 | 11:22 uur
Ik verwacht toch wel zeker de M3M & Miniguns voor de Caracal in SOF uitvoering, de Fransen hebben ook een 20 mm variant ontwikkeld maar dat zie ik niet zitten voor ons.

Bedoel je het 20 mm kanon in de deuropening?

Citaat van: Parera op 06/06/2023 | 09:07 uur

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

#722
Citaat van: Harald op 06/06/2023 | 10:54 uur
De Chinooks hebben de Wescam MX-15HDi.Ik neem aan dat deze ook onder de Caracals gemonteerd wordt.

Ben ook wel benieuwd naar de bewapening, waarschijnlijk zeker de M3M .50 en de MAG 7,62mm. Deze zijn al in gebruik bij de helicopters, NH90, Chinook, Cougar.
Maar zouden we ook M134 miniguns krijgen ??

Diezelfde FLIR zit er ook op bij Singapore dus dat moet geen probleem zijn en de enige logische keuze wat mij betreft. Al zit er onder de NH90 ook een FLIR en die is volgens mij weer van het Franse bedrijf Safran dus ook daar is iets van te zeggen.

Ik verwacht toch wel zeker de M3M & Miniguns voor de Caracal in SOF uitvoering, de Fransen hebben ook een 20 mm variant ontwikkeld maar dat zie ik niet zitten voor ons.

Citaat van: Sparkplug op 06/06/2023 | 10:57 uur
Airbus haalt de 70 mm raketten voor de HForce wapensystemen nog steeds bij Thales Belgium SA (v/h FZ). De 68 mm raketten komen weer uit Frankrijk.

https://www.airbus.com/en/products-services/helicopters/military-helicopters/hforce



De H225M kan wel uitgerust worden met HForce, hiermee zijn onze nieuwe Caracals in theorie te bewapenen met 70 mm raketten, SPIKE ATGM's en gunpods. Ik weet niet of dit standaard aangekocht gaat worden maar gezien het SOF gebruik lijkt me dit niet geheel onverstandig.

bergd

Is deze deal beklonken met de laatste bezoek van Macron?

Stoonbrace

Citaat van: Mourning op 05/06/2023 | 22:55 uur
Misschien hebben de Belgen anders ook nog wel interesse... kunnen we verder samenwerken ;D

Ik denk dat Stoon een hartstilstand krijgt als dat bewaarheid zou worden  :angel:

Vandaar dat ik de H225M begin 2021 expliciet vernoemde als een mooie kandidaat voor een gebalanceerde BE helikoptervloot?

https://www.belgianmilitaryinterests.be/de-wijfelende-wentelwiek/

Een gecombineerd helikoptercommando zou trouwens gewoon slim zijn. We werken al samen op vlak van SOF en met de NFH's.