Toekomst van de AS532-U2 Cougars mkII in NL dienst

Gestart door Harald, 16/03/2015 | 11:59 uur

Sparkplug

Citaat van: 5m@sh_1up op 02/05/2015 | 12:21 uur
0.
Het mag duidelijk zijn wat jouw mening is over de NH90  ;) Zie je dan liever een vloot met alleen CH-47F of een mix met UH-60M? Hoeveel van de UH-60M?
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.


5m@sh_1up

#27
Citaat van: Reinier op 01/05/2015 | 22:55 uur
Dat had toch te maken met het feit dat Cougars geen airco hebben en de Chinooks wel?

Hahahaha, nee.

Het is juist andersom. De Chinook heeft geen airco. De Cougar heeft geen power. Die kan amper wat uithalen in hot 'n high condities. Dus dan kun je medevac wel vergeten. Volgens mij heeft de Caracel zelfs problemen in Mali. Ze hebben maar 1 boorschutter aan 1 kant van de heli. 2 boorschutters zou teveel gewicht zijn of teveel ruimte innemen...

Mja... Volgens die interessante slimme mensen hier op dit forum moeten we inderdaad naar lichtere helikopters willen gaan..... Wat een stupiditeit.

Sparkplug

Citaat van: Elzenga op 02/05/2015 | 11:57 uur
Als op termijn de kinderziekten uit de NH90 zijn gehaald kunnen we de Cougars door NH90 MTTHs vervangen. Transportcapaciteit per heli blijft belangrijk.
Wat is een goede kwantiteit NH90 MTTH?
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Elzenga

Citaat van: Thomasen op 02/05/2015 | 11:31 uur
....

Hangt ook van het geld af. De Cougars zijn er nog, en upgraden is waarschijnlijk de goedkoopste manier om een dergelijke capaciteit te behouden. En als je dan ziet dat de Britten vrolijk doorvliegen tot minimaal 2025 met hun Puma's die aanzienlijk ouder en lichter zijn dan onze Cougars, dan denk ik dat je niet kunt stellen dat ze operationeel irrelevant zijn, en aangezien de cougar breed in gebruik blijft is denk ik juist de kans wel groot dat ze nog een tijdje bij ons blijven.  
Dat lijkt mij ook verstandig. Waarbij ik het idee van Zander helemaal niet gek vind om de NH90's slechts voor marine/ASW taken te gebruiken..en de Cougars voor (maritieme)transporttaken. Als op termijn de kinderziekten uit de NH90 zijn gehaald kunnen we de Cougars door NH90 MTTHs vervangen. Transportcapaciteit per heli blijft belangrijk.

dudge

Citaat van: 5m@sh_1up op 01/05/2015 | 22:05 uur
Vaak zat. Je kunt amper wat meenemen in die Caracal.

Je kunt Sjaak Rijke er in meenemen.
Maar zonder dollen, het is natuurlijk een andere klasse dan een Chinook, maar wel een die met groot succes is ingezet, ook en vooral in warme gebieden.

Citaat van: Zander op 02/05/2015 | 10:24 uur
Ik denk dat de Cougars niet meer terug gaan komen.
De Chinook heeft zo veel voordelen tov de Cougar.

Misschien kunnen we ze wel upgraden tot maritiem transport toestel als aanvulling op de NH90?
Dan kunnen we alle NH90's volledig inzetten op de ASW taak en de Cougars op de LPD's en de JSS

Hangt ook van het geld af. De Cougars zijn er nog, en upgraden is waarschijnlijk de goedkoopste manier om een dergelijke capaciteit te behouden. En als je dan ziet dat de Britten vrolijk doorvliegen tot minimaal 2025 met hun Puma's die aanzienlijk ouder en lichter zijn dan onze Cougars, dan denk ik dat je niet kunt stellen dat ze operationeel irrelevant zijn, en aangezien de cougar breed in gebruik blijft is denk ik juist de kans wel groot dat ze nog een tijdje bij ons blijven.  

Enforcer

Citaat van: Reinier op 01/05/2015 | 22:55 uur
Dat had toch te maken met het feit dat Cougars geen airco hebben en de Chinooks wel?

En een stewardess. Het is natuurlijk wel Luchtmacht...  :crazy:

Zander

Ik denk dat de Cougars niet meer terug gaan komen.
De Chinook heeft zo veel voordelen tov de Cougar.

Misschien kunnen we ze wel upgraden tot maritiem transport toestel als aanvulling op de NH90?
Dan kunnen we alle NH90's volledig inzetten op de ASW taak en de Cougars op de LPD's en de JSS
People are sheep

Reinier

Citaat van: 5m@sh_1up op 01/05/2015 | 22:05 uur
Het is niet voor niks dat in Afghanistan de Cougars alleen in de winter vlogen, en in de zomer werden afgelost door Chinooks.
Dat had toch te maken met het feit dat Cougars geen airco hebben en de Chinooks wel?

5m@sh_1up

Citaat van: mandaje op 30/04/2015 | 21:28 uur
De Chinooks waren daar om gegarandeerde medevac te leveren voor NL-troepen, dat andere landen geholpen kunnen worden is mooi, maar een 'bonus', niet een basisbehoefte. Hoe vaak was je in de problemen gekomen met de nieuwste versie van de EC725/een zwaar geupgrade cougar bij een Medevac van NEDERLANDSE troepen, waar je er afhankelijk van de situatie eventueel een tweede meestuurt?
Vaak zat. Je kunt amper wat meenemen in die Caracal. En je aanname dat de Chinooks alleen in Mali zijn voor gegarandeerde medevac NL-troepen is fout.
Citaat
Maar waar het mij vooral om gaat is de vraag of met de bedreiging van vandaag en morgen met het huidige budget Defensie zich 20 Chinooks kan veroorloven of dat er hogere prioriteiten zijn en nieuwe lichtere helikopters goed genoeg zijn voor gegarandeerde medevac van NL-troepen in Verwegistan. Want als je zonder tanks tegen de Russen knokt dan zullen alleen Chinooks genoeg capaciteit bieden voor Medevac-vluchten.
Lichtere helikopters zijn bij voorbaat kansloos in heel veel uitzendgebieden. Het is niet voor niks dat in Afghanistan de Cougars alleen in de winter vlogen, en in de zomer werden afgelost door Chinooks.

5m@sh_1up

Citaat van: Lynxian op 20/04/2015 | 02:10 uur
Gewoon even nieuwsgierig: wat ís het verschil? (Ik vermoed iets met budgetten en onderhoud, maar zeker weten doe ik het niet :P)

Heeft meer iets te maken met wél en niet tactisch en wél en niet goed opgeleid en capabel.

mandaje

Citaat van: 5m@sh_1up op 17/03/2015 | 17:37 uur
Mandaje, leuk verhaal, je noemt wat cijfers.

Maar ik heb het vermoeden dat je geen flauw benul hebt van operationeel optreden met helikopters.

Zo'n AW169M, met 8 man... Ik denk niet dat dat ding dan van de grond gaat komen in hot & high condities. Dat is sarcastisch. Dat ding komt zeker weten niet van de grond... Dan is dat ding dus waardeloos. 2 gewonden in een AW169M... Volgens mij moeten dan sowieso de deuren open blijven of gemodificeerd worden? En verwacht niet dat die patienten verzorgd kunnen worden. Nee, daar is geen ruimte voor. Dus harstikke leuk dat jij zo'n prulletje als de AW169M voorstelt, maar die twee patienten die dood liggen te gaan tijdens de vlucht zullen het niet zo tof van je vinden.

Een Chinook in medevac configuratie kan een extra tank meenemen waardoor de reikwijdte enorm vergroot wordt, en eventueel tussendoor refuelen overbodig maakt. Tijd = leven. En ondanks die extra tank, is er nog steeds ruimte om meerdere gewonden mee te nemen, en twee volledig uitgeruste aeromedical evacuation teams, en een groep KCT ter bescherming/assistentie op de grond. Je bent er véél flexibeler mee en je gewonde troepen hebben een grotere overlevingskans.

Als die AW169M's van jou naar Mali waren gestuurd in plaats van Chinooks, was er toch vanaf dag 1 wel een enorme uitdaging geweest... De eerste operationele inzet van een Chinook was richting een ambush waarvan de situatie op de grond nog zeer onduidelijk was. Daarom is er een groep KCT meegegaan. Wat later ook noodzakelijk bleek, want de lui op de grond waren te verslagen om hun 9 doodvermoorde kameraden in bodybags in de Chinook te laden. Gelukkig was er genoeg KCT mee voor beveiliging van de helikopter op de grond, dragen van bodybags en het supersnelle onderzoek naar de ambush site. Met je AW169M was je toch mooi effe ENORM kansloos geweest. Zoals in de meeste operationele settings.

Met een Cougar was je trouwens ook al kansloos geweest. De Chinook is niet voor niks het lievelingetje van iedereen die er mee werkt. Daarom wordt de vloot ook weer uitgebreid, naar totaal 20 stuks.

Natuurlijk is het mooi dat de Chinook voldoet en populair is. Maar dat betekent niet dat hij ook voldoet tegen andere bedreigingen morgen. Defensie moet zich vooral richten op de existentiële bedreigingen van morgen en daar valt een medevac-missie naar Mali niet onder.

De Chinooks waren daar om gegarandeerde medevac te leveren voor NL-troepen, dat andere landen geholpen kunnen worden is mooi, maar een 'bonus', niet een basisbehoefte. Hoe vaak was je in de problemen gekomen met de nieuwste versie van de EC725/een zwaar geupgrade cougar bij een Medevac van NEDERLANDSE troepen, waar je er afhankelijk van de situatie eventueel een tweede meestuurt?

Maar waar het mij vooral om gaat is de vraag of met de bedreiging van vandaag en morgen met het huidige budget Defensie zich 20 Chinooks kan veroorloven of dat er hogere prioriteiten zijn en nieuwe lichtere helikopters goed genoeg zijn voor gegarandeerde medevac van NL-troepen in Verwegistan. Want als je zonder tanks tegen de Russen knokt dan zullen alleen Chinooks genoeg capaciteit bieden voor Medevac-vluchten.


Zander

Citaat van: Huzaar1 op 20/04/2015 | 09:03 uur
Ik weet niet wat betrokkene gedronken heeft, maar Chinooks inruilen voor Agusta's lijkt me een van de slechtste ideeen ooit.

Ik heb echt m'n buik vol van die Italiaanse techniek. 

:lol:

Doe er dan nog 4 of 5 extra Chinooks bij!
Geen Italiaanse rommel meer hahahaha
People are sheep

Huzaar1

Ik weet niet wat betrokkene gedronken heeft, maar Chinooks inruilen voor Agusta's lijkt me een van de slechtste ideeen ooit.

Ik heb echt m'n buik vol van die Italiaanse techniek. 
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Lynxian

Citaat van: 5m@sh_1up op 17/03/2015 | 17:43 uur
Ennuh, ik vergelijk liever niet hoe de US Army met hun Chinooks omgaat met hoe NL met de Chinooks omgaat. Dag en nacht...  ;)
Gewoon even nieuwsgierig: wat ís het verschil? (Ik vermoed iets met budgetten en onderhoud, maar zeker weten doe ik het niet :P)