Toekomst van de AS532-U2 Cougars mkII in NL dienst

Gestart door Harald, 16/03/2015 | 11:59 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: 5m@sh_1up op 02/05/2015 | 12:54 uur
Uiteraard. Chinooks, Apaches en Blackhawks. Dan heb je gewoon the winning team. Dat is wat elke eindgebruiker wil. Geen enkele vlieger zit te wachten op Europese troep.

Tja... En hoeveel? Altijd zo'n lastige vraag. Zoveel mogelijk natuurlijk. Maar in het geval van 20 Chinooks, lijkt een stuk of 20 Blackhawks me harstikke mooi. Ik zou natuurlijk het liefst 30 Chinooks en 30 Blackhawks zien ofzo, maar ja, dat gaat helaas meer richting het onrealistische.

20-20 moet kunnen.

Elzenga

#35
Citaat van: 5m@sh_1up op 02/05/2015 | 13:05 uur
Je lult Elzenga. Weet je wat mij telkens tegen het zere been stoot als jij post over helikopters?

Je hebt er gewoon geen verstand van. Echt nul, komma nul, niets niks nakkes nada. Je hebt geen FLAUW benul waar je het over hebt. Het enige wat jij ziet, door je roze brilletje, is Europa voor, Europa na. En alles wat uit de EU komt is goed, want dat vind jij. En dan nog wat gezeik over globaalpolitieke bladiebla.

Wat de experts vinden. En let op Elzenga, jij bent overduidelijk geen expert. Wat de experts vinden, dat schuif jij met een air van arrogantie opzij, want: EU voor, EU na. En de experts, de daadwerkelijke operators, die snappen er niks van. Die weten niet welk materiaal wel of niet goed is. Want die operators, die zijn gehersenspoeld. Dat zijn simpele lemmings die het allemaal niet snappen.
Want jij, met je roze brilletje en je geblaat online, jij snapt het allemaal wel. Jij weet precies hoe helikopters opereren. Jij weet precies wat de mogelijkheden zijn en de limitaties. Jij hebt natuurlijk jarenlange operationele ervaring in helikopters. Jij weet het allemaal veel beter.

Echt kerel. Ik vind jou een lachertje. Hou toch eens op met je bizarre ideeën, ze zijn gewoon eng. Stel je voor, dat jij ooit iets van invloed ergens zou hebben, en jouw dwaze ideeen doorgevoerd zouden worden, dan zou ik inderdaad zeker weten dat jij door de Russen betaald wordt om ons van binnenuit kapot te maken. Met je terugbrengen naar 13 Chinooks ook. Je snapt er gewoon niks van.

Daar komt het op neer, bij al je posts die ik in dit soort topics lees. Je ziet alles door je roze brilletje, en je hebt totaal geen verstand van operationeel optreden en alles wat daarbij komt kijken. Maar je hebt wel bizarre voorstellen, waarmee je de luchtmacht totaal vleugellam zou maken.
Weer typerende reactie. En ik herhaal. Maar de echte "vijanden" van onze krijgsmacht zitten binnen de krijgsmacht zelf..niet daarbuiten. Door verkrampte fixaties en eendimensionale focus en eilandjesdenken slopen zij de krijgsmacht van binnenuit en ondermijnen zo ook het draagvlak voor de Nederlandse defensie. En dat is eigenlijk best wel triest.

(en alsof ik geen expert raadpleeg...ahum...en jij expert zou zijn op internationaal politiek gebied ed...ahum...en waar claim ik dat EU beter materiaal levert? en waar claim ik operationele kennis te hebben?..nergens...allemaal alleen tussen de oren "onze" anonieme 5m@sh_1up).

5m@sh_1up

Je lult Elzenga. Weet je wat mij telkens tegen het zere been stoot als jij post over helikopters?

Je hebt er gewoon geen verstand van. Echt nul, komma nul, niets niks nakkes nada. Je hebt geen FLAUW benul waar je het over hebt. Het enige wat jij ziet, door je roze brilletje, is Europa voor, Europa na. En alles wat uit de EU komt is goed, want dat vind jij. En dan nog wat gezeik over globaalpolitieke bladiebla.

Wat de experts vinden. En let op Elzenga, jij bent overduidelijk geen expert. Wat de experts vinden, dat schuif jij met een air van arrogantie opzij, want: EU voor, EU na. En de experts, de daadwerkelijke operators, die snappen er niks van. Die weten niet welk materiaal wel of niet goed is. Want die operators, die zijn gehersenspoeld. Dat zijn simpele lemmings die het allemaal niet snappen.
Want jij, met je roze brilletje en je geblaat online, jij snapt het allemaal wel. Jij weet precies hoe helikopters opereren. Jij weet precies wat de mogelijkheden zijn en de limitaties. Jij hebt natuurlijk jarenlange operationele ervaring in helikopters. Jij weet het allemaal veel beter.

Echt kerel. Ik vind jou een lachertje. Hou toch eens op met je bizarre ideeën, ze zijn gewoon eng. Stel je voor, dat jij ooit iets van invloed ergens zou hebben, en jouw dwaze ideeen doorgevoerd zouden worden, dan zou ik inderdaad zeker weten dat jij door de Russen betaald wordt om ons van binnenuit kapot te maken. Met je terugbrengen naar 13 Chinooks ook. Je snapt er gewoon niks van.

Daar komt het op neer, bij al je posts die ik in dit soort topics lees. Je ziet alles door je roze brilletje, en je hebt totaal geen verstand van operationeel optreden en alles wat daarbij komt kijken. Maar je hebt wel bizarre voorstellen, waarmee je de luchtmacht totaal vleugellam zou maken.

Elzenga

Citaat van: 5m@sh_1up op 02/05/2015 | 12:55 uur
Staatsvijand.

Elzenga is volgens mij zo'n Russische trol. Die probeert ons van binnenuit kapot te maken met waanideeën.
Typerende reactie. Maar de echte "vijanden" van onze krijgsmacht zitten binnen de krijgsmacht zelf..niet daarbuiten. Door verkrampte fixaties en eendimensionale focus en eilandjesdenken slopen zij de krijgsmacht van binnenuit en ondermijnen zo ook het draagvlak voor de Nederlandse defensie. En dat is eigenlijk best wel triest.

5m@sh_1up

Citaat van: Elzenga op 02/05/2015 | 12:47 uur
22 in 2030...en aantal Chinooks dan terug naar 13.

Staatsvijand.

Elzenga is volgens mij zo'n Russische trol. Die probeert ons van binnenuit kapot te maken met waanideeën.

5m@sh_1up

Citaat van: Sparkplug op 02/05/2015 | 12:29 uur
Het mag duidelijk zijn wat jouw mening is over de NH90  ;) Zie je dan liever een vloot met alleen CH-47F of een mix met UH-60M? Hoeveel van de UH-60M?

Uiteraard. Chinooks, Apaches en Blackhawks. Dan heb je gewoon the winning team. Dat is wat elke eindgebruiker wil. Geen enkele vlieger zit te wachten op Europese troep.

Tja... En hoeveel? Altijd zo'n lastige vraag. Zoveel mogelijk natuurlijk. Maar in het geval van 20 Chinooks, lijkt een stuk of 20 Blackhawks me harstikke mooi. Ik zou natuurlijk het liefst 30 Chinooks en 30 Blackhawks zien ofzo, maar ja, dat gaat helaas meer richting het onrealistische.

Elzenga

#30
Citaat van: Sparkplug op 02/05/2015 | 12:13 uur
Wat is een goede kwantiteit NH90 MTTH?
22 in 2030...en aantal Chinooks dan terug naar 13.

Sparkplug

Citaat van: 5m@sh_1up op 02/05/2015 | 12:21 uur
0.
Het mag duidelijk zijn wat jouw mening is over de NH90  ;) Zie je dan liever een vloot met alleen CH-47F of een mix met UH-60M? Hoeveel van de UH-60M?
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.


5m@sh_1up

#27
Citaat van: Reinier op 01/05/2015 | 22:55 uur
Dat had toch te maken met het feit dat Cougars geen airco hebben en de Chinooks wel?

Hahahaha, nee.

Het is juist andersom. De Chinook heeft geen airco. De Cougar heeft geen power. Die kan amper wat uithalen in hot 'n high condities. Dus dan kun je medevac wel vergeten. Volgens mij heeft de Caracel zelfs problemen in Mali. Ze hebben maar 1 boorschutter aan 1 kant van de heli. 2 boorschutters zou teveel gewicht zijn of teveel ruimte innemen...

Mja... Volgens die interessante slimme mensen hier op dit forum moeten we inderdaad naar lichtere helikopters willen gaan..... Wat een stupiditeit.

Sparkplug

Citaat van: Elzenga op 02/05/2015 | 11:57 uur
Als op termijn de kinderziekten uit de NH90 zijn gehaald kunnen we de Cougars door NH90 MTTHs vervangen. Transportcapaciteit per heli blijft belangrijk.
Wat is een goede kwantiteit NH90 MTTH?
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Elzenga

Citaat van: Thomasen op 02/05/2015 | 11:31 uur
....

Hangt ook van het geld af. De Cougars zijn er nog, en upgraden is waarschijnlijk de goedkoopste manier om een dergelijke capaciteit te behouden. En als je dan ziet dat de Britten vrolijk doorvliegen tot minimaal 2025 met hun Puma's die aanzienlijk ouder en lichter zijn dan onze Cougars, dan denk ik dat je niet kunt stellen dat ze operationeel irrelevant zijn, en aangezien de cougar breed in gebruik blijft is denk ik juist de kans wel groot dat ze nog een tijdje bij ons blijven.  
Dat lijkt mij ook verstandig. Waarbij ik het idee van Zander helemaal niet gek vind om de NH90's slechts voor marine/ASW taken te gebruiken..en de Cougars voor (maritieme)transporttaken. Als op termijn de kinderziekten uit de NH90 zijn gehaald kunnen we de Cougars door NH90 MTTHs vervangen. Transportcapaciteit per heli blijft belangrijk.

dudge

Citaat van: 5m@sh_1up op 01/05/2015 | 22:05 uur
Vaak zat. Je kunt amper wat meenemen in die Caracal.

Je kunt Sjaak Rijke er in meenemen.
Maar zonder dollen, het is natuurlijk een andere klasse dan een Chinook, maar wel een die met groot succes is ingezet, ook en vooral in warme gebieden.

Citaat van: Zander op 02/05/2015 | 10:24 uur
Ik denk dat de Cougars niet meer terug gaan komen.
De Chinook heeft zo veel voordelen tov de Cougar.

Misschien kunnen we ze wel upgraden tot maritiem transport toestel als aanvulling op de NH90?
Dan kunnen we alle NH90's volledig inzetten op de ASW taak en de Cougars op de LPD's en de JSS

Hangt ook van het geld af. De Cougars zijn er nog, en upgraden is waarschijnlijk de goedkoopste manier om een dergelijke capaciteit te behouden. En als je dan ziet dat de Britten vrolijk doorvliegen tot minimaal 2025 met hun Puma's die aanzienlijk ouder en lichter zijn dan onze Cougars, dan denk ik dat je niet kunt stellen dat ze operationeel irrelevant zijn, en aangezien de cougar breed in gebruik blijft is denk ik juist de kans wel groot dat ze nog een tijdje bij ons blijven.  

Enforcer

Citaat van: Reinier op 01/05/2015 | 22:55 uur
Dat had toch te maken met het feit dat Cougars geen airco hebben en de Chinooks wel?

En een stewardess. Het is natuurlijk wel Luchtmacht...  :crazy:

Zander

Ik denk dat de Cougars niet meer terug gaan komen.
De Chinook heeft zo veel voordelen tov de Cougar.

Misschien kunnen we ze wel upgraden tot maritiem transport toestel als aanvulling op de NH90?
Dan kunnen we alle NH90's volledig inzetten op de ASW taak en de Cougars op de LPD's en de JSS
People are sheep