Problemen rondom de wapens van Heckler & Koch

Gestart door Ace1, 02/04/2015 | 23:07 uur

Poleme

#21
Citaat van: Huzaar1 op 20/04/2015 | 15:11 uur
My thoughts exactly.

Ik kan niet geloven zoals de baas van H&K aangeeft dat na 20 jaar gebruik er ineens gezeik komt wat de hele onderneming in een kwaad daglicht kan stellen. De G-36 is zoals hij is, de Bundeswehr heeft dat ding goedgekeurt.. dan is het ook de verantwoordelijkheid van diezelfde club om ervoor te zorgen dat er een duidelijk test en evaluatie traject komt.
Daarnaast hebben de Spanjaarden dat ding oo. Ik mag hopen dat zij dat ding in juist de enorm hete gebieden hebben getest.
Taking Back the Infantry Half kilometer.

De G-36 is een uitstekende buks.  Zolang je dit 5,56 mm wapen maar gebruikt op afstanden < 300 meter.  Diverse andere infanterie wapens hebben / hadden in Afghanistan ook problemen door het afgeven van langdurig (snel) vuur.  Bijvoorbeeld in Irak, waren / zijn deze problemen er niet, omdat daar relatief minder of veel kortere vuur gevechten plaats vonden / vinden en op afstanden < 300 meter.

De Russen konden in Afghanistan in de jaren 80 met hun AK47's die tot op 100 m. nauwkeurig vuur uitbrengen ook weinig tot niets uitrichten tegen Mujahedin die vanaf meer dan 300 meter afstand de Rus aangrepen.   De Mujahedin waren van oudsher gewend om tegenvoeters in lange afstand vuurgevechten uit te schakelen.
Een doeltreffend gereedschap bleek hierbij de Britse Lee Enfield .303 / 7,7 mm.  Dit robuuste en nauwkeurige wapen bleek in staat om nog verder dan 400 meter een (last)dier of man uit te schakelen.

Diverse ISAF deelnemers hebben ervaren dat 50 % van de vuurgevechten in Afghanistan op grotere afstanden dan 300 meter plaats vinden.
De Duitsers hebben te maken met veel vuur gevechten tussen de 300 en 400 meter.
Wil je die Afghaan effectief aangrijpen op deze afstanden, dan is er een ander wapen EN doctrine en training nodig.

De Amerikaanse ervaringen:

"Comments from returning non-commissioned officers and officers reveal that about fifty percent of engagements occur past 300 meters. The enemy tactics are to engage United States forces from high ground with medium and heavy weapons, often including mortars, knowing that we are restricted by our equipment limitations and the inability of our overburdened soldiers to maneuver at elevations exceeding 6000 feet. Current equipment, training, and doctrine are optimized for engagements under 300 meters and on level terrain."

"In the table of organization for a light infantry company only the six –M240B 7.62-mm machineguns, two– 60-mm mortars and nine designated marksman armed with either 7.62-mm M14 rifles or accurized 5.56-mm M16A4's rifles are able to effectively engage the enemy. These weapons systems represent 19 percent of the company's firepower. This means that 81 percent of the company has little effect on the fight. This is unacceptable."

Zie:  http://defensetech.org/2010/03/01/taking-back-the-infantry-half-kilometer/#ixzz3Y30GtaYA


Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Elzenga

Misschien eens kijken naar de FN SCAR of de Beretta ARX 160. Hoor van kenners dat beiden wel een geschikte kandidaat zouden zijn voor standaardisatie binnen EU/NAVO landen..

Sparkplug

Citaat van: Elzenga op 22/04/2015 | 15:20 uur
'Verkeerde munitie'

Heckler & Koch ontkent dat er een constructiefout is gemaakt en zegt dat de Bundeswehr verkeerde munitie gebruikt. Ook zouden tests van de Bundeswehr niet goed zijn uitgevoerd. De wapenfabrikant gaat waarschijnlijk een schadeclaim indienen als de G36 wordt vervangen.

Ben benieuwd wat de Bundeswehr dan volgens H&K aan 5,56 mm munitie heeft gebruikt. Lijkt mij niet veel anders dan de standaard SS109/M855 munitie met 62 grain kogels.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Elzenga

#18
Duitse Defensie wil af van probleemgeweer
VANDAAG, 14:57BUITENLAND
EPA
Het Duitse ministerie van Defensie wil zo snel mogelijk af van het standaardwapen voor Bundeswehr-militairen. Het G36-geweer is niet nauwkeurig genoeg en heeft "zoals het is ontworpen geen toekomst meer", zegt minister Von der Leyen.

Het leger heeft 167.000 geweren van het type G36. Het wapen is ontwikkeld door Heckler & Koch. Volgens een onderzoekscommissie van de Bundeswehr laat de precisie ernstig te wensen over als het geweer te heet is. Bijna de helft van de schoten zou dan niet raak zijn.
De problemen met het geweer zijn al zeker sinds 2012 bekend op het ministerie. Von der Leyen en haar voorganger De Maizière lieten de kwestie aanvankelijk over aan ambtenaren en deden daarna keer op keer onderzoek. Nu trekt Von der Leyen dus aan de noodrem.

'Verkeerde munitie'

Heckler & Koch ontkent dat er een constructiefout is gemaakt en zegt dat de Bundeswehr verkeerde munitie gebruikt. Ook zouden tests van de Bundeswehr niet goed zijn uitgevoerd. De wapenfabrikant gaat waarschijnlijk een schadeclaim indienen als de G36 wordt vervangen.

Von der Leyen heeft nog niets gezegd over een alternatief wapen of over de procedure die ze nu wil volgen. Het vervangen van een standaardwapen duurt onder normale omstandigheden jaren.
http://nos.nl/artikel/2031776-duitse-defensie-wil-af-van-probleemgeweer.html


Sparkplug

Citaat van: Thomasen op 20/04/2015 | 18:10 uur
Die heeft ook genoeg kritiek gehad, zou te vaak vastlopen in Iraq aldus de Amerikanen/Amerikaanse media.
De directe gasaandrijving van de AR-15 zorgt voor meer interne vervuiling en is dus meer onderhoudsgevoelig. Wel zijn de M16A2/A3/A4 en M4 beter dan de M16 en M16A1.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

dudge

Citaat van: Oorlogsvis op 20/04/2015 | 15:05 uur
Waar ligt dat dan aan ? wordt de loop te warm en gaat dan sproeien ?...lijkt mij dat als de Duitsers iets bouwen het wel nauwkeurig zou moeten zijn. Het M-16 principe is trouwens zo nauwkeurig dat je je afvraagt waarom de Duitsers met de G36 zijn gekomen....beter was gewoon een M-16 achtig wapen te kiezen of zelf te maken maar goed dat is een koe in zijn kont kijken.

Die heeft ook genoeg kritiek gehad, zou te vaak vastlopen in Iraq aldus de Amerikanen/Amerikaanse media.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Elzenga op 20/04/2015 | 18:00 uur
of is het...negatieve aandacht voor Duitse defensie is ook aandacht?!...

Negativisme is vrijwel nooit een goede zaak.

Elzenga

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 20/04/2015 | 16:55 uur
Het is idd opvallend, van handvuurwapen tot jachtvliegtuig en heel veel er tussen in.
of is het...negatieve aandacht voor Duitse defensie is ook aandacht?!...

A.J.

Citaat
"It cannot be that one discovers after 20 years that the weapon is useless," Heeschen told the German weekly "Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung" (FAS) on Sunday.

Dat dus, beter steken die lui wat meer effort in hun wapen-/ schietopleiding. Altijd dat gejank dat wapens niet deugen, 95% is de vent die erachter ligt.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Elzenga op 20/04/2015 | 15:59 uur
Nee ik vraag me dat echt serieus af. Het lijkt welhaast geen toeval dat steeds weer een wapensysteem van het Duitse leger in de media verschijnt met problemen. Gaat voor mijn gevoel verder dan de gebruikelijke steken van de concurrentie. Vraag me dus af of er nog andere redenen zouden kunnen zijn? Anti-defensie groepen en media?

Het is idd opvallend, van handvuurwapen tot jachtvliegtuig en heel veel er tussen in.

Elzenga

#10
Citaat van: Huzaar1 op 20/04/2015 | 15:49 uur
die laatste zin, alsof je jezelf antwoord geeft op je vragen.
Niets is toevallig.
Nee ik vraag me dat echt serieus af. Het lijkt welhaast geen toeval dat steeds weer een wapensysteem van het Duitse leger in de media verschijnt met problemen. Gaat voor mijn gevoel verder dan de gebruikelijke steken onder water van de concurrentie. Vraag me dus af of er nog andere redenen zouden kunnen zijn? Anti-defensie groepen en media?

Huzaar1

Citaat van: Elzenga op 20/04/2015 | 15:31 uur
ja....maar anders 166000 stuks op het vliegtuig naar Koerdisch Irak...de Koerden zijn er erg blij mee namelijk en willen er veel meer van...en zelf iets nieuws kopen. Tja..ik vermoed dat het wel stuk loopt...zo langzamerhand lijkt er helemaal niks meer te deugen bij de Duitse krijgsmacht. Of heeft iemand daar belang bij?

die laatste zin, alsof je jezelf antwoord geeft op je vragen.
Niets is toevallig.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Sparkplug

Citaat van: Oorlogsvis op 20/04/2015 | 15:05 uur
Het M-16 principe is trouwens zo nauwkeurig dat je je afvraagt waarom de Duitsers met de G36 zijn gekomen....beter was gewoon een M-16 achtig wapen te kiezen of zelf te maken maar goed dat is een koe in zijn kont kijken.
Toen de G36 werd ontwikkeld bestond er nog geen AR-15 variant met zuigerstang (de AR-18 had dit juist wel). De HK416 kwam pas na de G36.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Elzenga

Citaat van: Thomasen op 20/04/2015 | 15:00 uur
Vreemd verhaal hoor.
Zo'n ding wordt toch tot in de eeuwigheid getest? Zelfs als de Duitsers alleen 'Duits laagland' testen hebben gedaan, hoe zit dat dan met de Spanje, Thailand etc?
ja....maar anders 166000 stuks op het vliegtuig naar Koerdisch Irak...de Koerden zijn er erg blij mee namelijk en willen er veel meer van...en zelf iets nieuws kopen. Tja..ik vermoed dat het wel stuk loopt...zo langzamerhand lijkt er helemaal niks meer te deugen bij de Duitse krijgsmacht. Of heeft iemand daar belang bij?